47 ohm järkevin valinta. KLIK Tästä keskustelusta pitäisi kyllä löytyä riittävästi ohjeistusta omatoimiseen asennukseen, kun jaksaa kahlata läpi. Ei tarvi akkua irrottaa, eikä koodeja nollailla (jos asennus tehty oikein).
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys
Collapse
X
-
Ajattelin itse asentaa sen vastuksen viikonloppuna. Aion tarkistaa suoraan weban vesiventtiilistä johtojen värit niin ei tarvi arpoa.
Kysymys kuuluukin, pitääkö koko kuskinpuolen sisälokasuoja irroittaa, jotta johdot näkee tarpeeksi läheltä? Konehuoneen puolelta näin juuri ja juuri venttiilin. Sieltä kautta oli mahdotonta nähdä värejä tarpeeksi selvästi.
Kiitos avusta!
Comment
-
-
Originally posted by bmwe61lci View PostAjattelin itse asentaa sen vastuksen viikonloppuna. Aion tarkistaa suoraan weban vesiventtiilistä johtojen värit niin ei tarvi arpoa.
Kysymys kuuluukin, pitääkö koko kuskinpuolen sisälokasuoja irroittaa, jotta johdot näkee tarpeeksi läheltä? Konehuoneen puolelta näin juuri ja juuri venttiilin. Sieltä kautta oli mahdotonta nähdä värejä tarpeeksi selvästi.
Kiitos avusta!
S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Itse vaihtaisin samalla tuon Weban oman vesipumpun varuiksi,jos sen kerran vaivautuu esille kaivamaan. Orkkis hajoaa kuitenkin jossain vaiheessa takuuvarmasti. Ei ole kallis investointi ja hommana helppo,kuten pyroz tuossa homman kuvaili. Letkupuristimia hyödyntämällä ei tule edes mainittavaa nestehukkaa.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostItse vaihtaisin samalla tuon Weban oman vesipumpun varuiksi,jos sen kerran vaivautuu esille kaivamaan. Orkkis hajoaa kuitenkin jossain vaiheessa takuuvarmasti. Ei ole kallis investointi ja hommana helppo,kuten pyroz tuossa homman kuvaili. Letkupuristimia hyödyntämällä ei tule edes mainittavaa nestehukkaa.
Comment
-
-
Vastusmuutos on nyt tehty. Tilasin sen 47ohm vastuksen joka ohjeistettiin sinne laittamaan.
Sisälokasuojan irroitus oli juuri niin hankalaa kuin odotinkin, oli kuitenkin mielestäni kannattava homma.
Lopulta minulla venttiilin menevien johtojen oikeat värit oli, harmaa johto mustalla raidalla, sekä ruskea keltaisella raidalla. Siinä iskaritolpan juurella olevassa johtonipussa menee n.10 muutakin johtoa, ja seassa ruskeita joissa myös keltainen raita. Oikeassa ruskeassa johdossa oli kaikkein paksuin se keltainen raita. Tämä oli helppo varmentaa suoraan vesiventiililtä.
Nyt alustavan testin jälkeen lämpenee myös moottori
Kiitos kaikille minua auttaneille!
Comment
-
-
E61 520 -08
Jälkiasennus eeberi, toimii loistavasti kun sen laittaa tulille, samoin kun laittaa vaikka virrat päälle tai auton käyntiin.
Kun virrat ottaa pois käy eeberin parisen minuuttia ja sammuttaa itsensä.
Ongelmana on vesiventtiilit jotka sulkeutuu kun virrat ottaa pois ja veden kierto loppuu.
Miksi se toimii ensin virtojen ollessa pois, en osaa sanoa?
Selvä yhteys kuitenkin on jos ottaa vesiventtiilien tepselin irti niin silloin ei ole vaikutusta onko autossa virtaa päällä tai ei? Onkohan tuohon jotain lääkettä?
Comment
-
-
Originally posted by jartuo View PostE61 520 -08
Jälkiasennus eeberi, toimii loistavasti kun sen laittaa tulille, samoin kun laittaa vaikka virrat päälle tai auton käyntiin.
Kun virrat ottaa pois käy eeberin parisen minuuttia ja sammuttaa itsensä.
Ongelmana on vesiventtiilit jotka sulkeutuu kun virrat ottaa pois ja veden kierto loppuu.
Miksi se toimii ensin virtojen ollessa pois, en osaa sanoa?
Selvä yhteys kuitenkin on jos ottaa vesiventtiilien tepselin irti niin silloin ei ole vaikutusta onko autossa virtaa päällä tai ei? Onkohan tuohon jotain lääkettä?
Comment
-
-
Originally posted by 0se View PostOisko tässä samantapainen toimintalogiikka kuin E39:ssä eli virtojen sammuttamisen jälkeen vesiventtiilit menee vähäksi aikaa kiinni (virralliseksi)? En tiedä sen enempää E60:n puhallinkytkennästä.
Comment
-
-
Originally posted by PLampi64 View PostKiitos WSE1 hyvistä ohjeista. Itse tein tässä sopivan sunnuntaijumpan tekemällä ko. muutoksen ja siitä oppineena vielä pari lisäystä ohjeeseen. Itselläni on -07 E61 LCI
- Itse venttiili siis sijaitsee kuljettajan puoleisen iskunvaimentimen takana joten tunkilla auto ylös ja eturengas irti.
- Sisälokasuoja on kiinni useilla ruuveilla. Eli kaikki etupuolen ja keskiosan ruuvit irti. Yläreunassa on muuten yksi muovitappiliitos eli keskitappi nätisti ylös ja loput lähtee helposti pois. Huomaa myös lokasuojan reunassa yksi isompi ruuvi.
- Kun riittävästi ruuveja on auki, voi lokasuojaa siirtää sivuun sen verran että venttiilin saa näkyviin vaimentimen takaa (kuva 1)
- Irroita sähköliitin (lukitus liittimen kyljessä, aukeaa pienellä meisselillä nätisti nostamalla) ja irroita venttiili autosta (kaksi muovimutteria)
- Laita letkukiristimet paikoilleen. Itse ostin sellaiset metalliset letkukiristimet Biltemasta n. 7€/kpl
- Irroita venttiilin sivuilla olevat torx ruuvit (4kpl, koko T10)
- Irroita alaosa venttiilistä. Alaosan sisällä on ruskea muovinen holkki (Kuva 2). Huomaa holkin reunassa on reikä joka osoittaa letkun reikää kohti. Nosta holkki ylös sopivalla työkalulla. Hieman tiukka, mutta lähtee kyllä.
- Holkin alla on sitten se kyseinen kartiotiiviste, joka lähtee nyt helposti irti.
- Sitten kasaus käänteisessä järjestyksessä. Huomaa laittaessasi muoviholkkia takaisin että se on oikein päin ja holkin reikä osoittaa letkunreikää kohti.
Testasin sitten pikaisesti toimintaa tämän jälkeen (ulkona, autosta ikkunat auki ettei lämpene sisältä). Webaston käynnistyessä moottorin lämmöt +10c ja 30min jälkeen +46c eli toimii kuten pitää.
Meenasin tänään askarrella alunperin vastusmodin, mutta kyllä tällä mennään ennemmin.
Comment
-
Tämä tiivistemodaus ei edelleenkään lämmitä kunnolla moottoria. Lämpö vaan johtuu anturille, varsinainen vesikierto ei kuitenkaan moottoriin mene.
Tarvikemallin lämmittimelle pitää tehdä relekytkentä joka katkaisee vesiventtiilien virransyötön, kun sytytysvirta sammutetaan.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Originally posted by böntti View PostTarvikemallin lämmittimelle pitää tehdä relekytkentä joka katkaisee vesiventtiilien virransyötön, kun sytytysvirta sammutetaan.
Comment
-
Comment