Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9156
    • Oulu

    47 ohm järkevin valinta. KLIK Tästä keskustelusta pitäisi kyllä löytyä riittävästi ohjeistusta omatoimiseen asennukseen, kun jaksaa kahlata läpi. Ei tarvi akkua irrottaa, eikä koodeja nollailla (jos asennus tehty oikein).
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • bmwe61lci
      Bimmer Rookie
      • Oct 2017
      • 102
      • Kokkola

      Ajattelin itse asentaa sen vastuksen viikonloppuna. Aion tarkistaa suoraan weban vesiventtiilistä johtojen värit niin ei tarvi arpoa.

      Kysymys kuuluukin, pitääkö koko kuskinpuolen sisälokasuoja irroittaa, jotta johdot näkee tarpeeksi läheltä? Konehuoneen puolelta näin juuri ja juuri venttiilin. Sieltä kautta oli mahdotonta nähdä värejä tarpeeksi selvästi.

      Kiitos avusta!

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6719
        • PK-seutu

        Originally posted by bmwe61lci View Post
        Ajattelin itse asentaa sen vastuksen viikonloppuna. Aion tarkistaa suoraan weban vesiventtiilistä johtojen värit niin ei tarvi arpoa.

        Kysymys kuuluukin, pitääkö koko kuskinpuolen sisälokasuoja irroittaa, jotta johdot näkee tarpeeksi läheltä? Konehuoneen puolelta näin juuri ja juuri venttiilin. Sieltä kautta oli mahdotonta nähdä värejä tarpeeksi selvästi.

        Kiitos avusta!
        Auto ylös, rengas irti, sisälokasuoja irti niin siinä sinulla on silmien edessä venttiilit johtoineen ja webastot ja webaston vesipumppukin.

        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • bmwe61lci
          Bimmer Rookie
          • Oct 2017
          • 102
          • Kokkola

          Originally posted by pyroz View Post
          Auto ylös, rengas irti, sisälokasuoja irti niin siinä sinulla on silmien edessä venttiilit johtoineen ja webastot ja webaston vesipumppukin.


          Kiitoksia

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10031
            • KVLA

            Itse vaihtaisin samalla tuon Weban oman vesipumpun varuiksi,jos sen kerran vaivautuu esille kaivamaan. Orkkis hajoaa kuitenkin jossain vaiheessa takuuvarmasti. Ei ole kallis investointi ja hommana helppo,kuten pyroz tuossa homman kuvaili. Letkupuristimia hyödyntämällä ei tule edes mainittavaa nestehukkaa.

            Comment

            • bmwe61lci
              Bimmer Rookie
              • Oct 2017
              • 102
              • Kokkola

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Itse vaihtaisin samalla tuon Weban oman vesipumpun varuiksi,jos sen kerran vaivautuu esille kaivamaan. Orkkis hajoaa kuitenkin jossain vaiheessa takuuvarmasti. Ei ole kallis investointi ja hommana helppo,kuten pyroz tuossa homman kuvaili. Letkupuristimia hyödyntämällä ei tule edes mainittavaa nestehukkaa.
              Minun koslaani tuo pumppu vaihdettiin merkkikorjaamolla ennen kauppoja

              Comment

              • bmwe61lci
                Bimmer Rookie
                • Oct 2017
                • 102
                • Kokkola

                Vastusmuutos on nyt tehty. Tilasin sen 47ohm vastuksen joka ohjeistettiin sinne laittamaan.

                Sisälokasuojan irroitus oli juuri niin hankalaa kuin odotinkin, oli kuitenkin mielestäni kannattava homma.

                Lopulta minulla venttiilin menevien johtojen oikeat värit oli, harmaa johto mustalla raidalla, sekä ruskea keltaisella raidalla. Siinä iskaritolpan juurella olevassa johtonipussa menee n.10 muutakin johtoa, ja seassa ruskeita joissa myös keltainen raita. Oikeassa ruskeassa johdossa oli kaikkein paksuin se keltainen raita. Tämä oli helppo varmentaa suoraan vesiventiililtä.

                Nyt alustavan testin jälkeen lämpenee myös moottori

                Kiitos kaikille minua auttaneille!

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10031
                  • KVLA

                  Originally posted by bmwe61lci View Post
                  Minun koslaani tuo pumppu vaihdettiin merkkikorjaamolla ennen kauppoja
                  No tuosta tuskin ihan heti sitten murheita ilmenee.

                  Comment

                  • jartuo
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2017
                    • 94
                    • Sauvo

                    E61 520 -08

                    Jälkiasennus eeberi, toimii loistavasti kun sen laittaa tulille, samoin kun laittaa vaikka virrat päälle tai auton käyntiin.
                    Kun virrat ottaa pois käy eeberin parisen minuuttia ja sammuttaa itsensä.

                    Ongelmana on vesiventtiilit jotka sulkeutuu kun virrat ottaa pois ja veden kierto loppuu.
                    Miksi se toimii ensin virtojen ollessa pois, en osaa sanoa?

                    Selvä yhteys kuitenkin on jos ottaa vesiventtiilien tepselin irti niin silloin ei ole vaikutusta onko autossa virtaa päällä tai ei? Onkohan tuohon jotain lääkettä?

                    Comment

                    • 0se
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2012
                      • 113
                      • .

                      Originally posted by jartuo View Post
                      E61 520 -08

                      Jälkiasennus eeberi, toimii loistavasti kun sen laittaa tulille, samoin kun laittaa vaikka virrat päälle tai auton käyntiin.
                      Kun virrat ottaa pois käy eeberin parisen minuuttia ja sammuttaa itsensä.

                      Ongelmana on vesiventtiilit jotka sulkeutuu kun virrat ottaa pois ja veden kierto loppuu.
                      Miksi se toimii ensin virtojen ollessa pois, en osaa sanoa?

                      Selvä yhteys kuitenkin on jos ottaa vesiventtiilien tepselin irti niin silloin ei ole vaikutusta onko autossa virtaa päällä tai ei? Onkohan tuohon jotain lääkettä?
                      Oisko tässä samantapainen toimintalogiikka kuin E39:ssä eli virtojen sammuttamisen jälkeen vesiventtiilit menee vähäksi aikaa kiinni (virralliseksi)? En tiedä sen enempää E60:n puhallinkytkennästä.

                      Comment

                      • jartuo
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2017
                        • 94
                        • Sauvo

                        Originally posted by 0se View Post
                        Oisko tässä samantapainen toimintalogiikka kuin E39:ssä eli virtojen sammuttamisen jälkeen vesiventtiilit menee vähäksi aikaa kiinni (virralliseksi)? En tiedä sen enempää E60:n puhallinkytkennästä.
                        Tuo kuullostaa varmaan ihan oikealta. Jos siihen laitaisi releen väliin niin ainakin toinen linja olisi auki ja vesi kiertäisi?

                        Comment

                        • Miroshima
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2017
                          • 48
                          • Palokka

                          Originally posted by PLampi64 View Post
                          Kiitos WSE1 hyvistä ohjeista. Itse tein tässä sopivan sunnuntaijumpan tekemällä ko. muutoksen ja siitä oppineena vielä pari lisäystä ohjeeseen. Itselläni on -07 E61 LCI

                          • Itse venttiili siis sijaitsee kuljettajan puoleisen iskunvaimentimen takana joten tunkilla auto ylös ja eturengas irti.
                          • Sisälokasuoja on kiinni useilla ruuveilla. Eli kaikki etupuolen ja keskiosan ruuvit irti. Yläreunassa on muuten yksi muovitappiliitos eli keskitappi nätisti ylös ja loput lähtee helposti pois. Huomaa myös lokasuojan reunassa yksi isompi ruuvi.
                          • Kun riittävästi ruuveja on auki, voi lokasuojaa siirtää sivuun sen verran että venttiilin saa näkyviin vaimentimen takaa (kuva 1)
                          • Irroita sähköliitin (lukitus liittimen kyljessä, aukeaa pienellä meisselillä nätisti nostamalla) ja irroita venttiili autosta (kaksi muovimutteria)
                          • Laita letkukiristimet paikoilleen. Itse ostin sellaiset metalliset letkukiristimet Biltemasta n. 7€/kpl
                          • Irroita venttiilin sivuilla olevat torx ruuvit (4kpl, koko T10)
                          • Irroita alaosa venttiilistä. Alaosan sisällä on ruskea muovinen holkki (Kuva 2). Huomaa holkin reunassa on reikä joka osoittaa letkun reikää kohti. Nosta holkki ylös sopivalla työkalulla. Hieman tiukka, mutta lähtee kyllä.
                          • Holkin alla on sitten se kyseinen kartiotiiviste, joka lähtee nyt helposti irti.
                          • Sitten kasaus käänteisessä järjestyksessä. Huomaa laittaessasi muoviholkkia takaisin että se on oikein päin ja holkin reikä osoittaa letkunreikää kohti.


                          Testasin sitten pikaisesti toimintaa tämän jälkeen (ulkona, autosta ikkunat auki ettei lämpene sisältä). Webaston käynnistyessä moottorin lämmöt +10c ja 30min jälkeen +46c eli toimii kuten pitää.

                          Meenasin tänään askarrella alunperin vastusmodin, mutta kyllä tällä mennään ennemmin.

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2855
                            • Tampere

                            Tämä tiivistemodaus ei edelleenkään lämmitä kunnolla moottoria. Lämpö vaan johtuu anturille, varsinainen vesikierto ei kuitenkaan moottoriin mene.

                            Tarvikemallin lämmittimelle pitää tehdä relekytkentä joka katkaisee vesiventtiilien virransyötön, kun sytytysvirta sammutetaan.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • samel
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2017
                              • 34
                              • savo

                              Pystyisitkö tuon 3tie venttiilin ohittamaan ihan letkuilla? Että lämmitetty neste kiertäisi
                              myös moottoriin.
                              530da, e61, 2005.

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                Originally posted by böntti View Post
                                Tarvikemallin lämmittimelle pitää tehdä relekytkentä joka katkaisee vesiventtiilien virransyötön, kun sytytysvirta sammutetaan.
                                Voihan sellaisenkin tehdä, vaan käytännössä se ei kyllä ole juurikaan tarpeen useimmilla käyttäjillä, sillä autoahan lämmitetään jälkkäri weballa tai eberillä tavallisesti vain silloin kun se on kylmä, eli ennen ajoon lähtöä, jolloin vesiventtiilit ovat auki, ne avautuvat aina kun auto menee lepotilaan. Käytännön tilanteissa aika harvinaista on että lämmitys jätettäisiin päälle ajon jälkeen... toki se siinäkin tilanteessa toimii ilman relekytkentääkin jos viitsii ennen sammuttamista kääntää lämmöt täysille.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎