Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2857
    • Tampere

    Ei se ime kennon paluuputkesta jos webaston pumppu ei ole päällä vaan vesi virtaa vaihtoventtiililtä (suuremmasta paineesta) suoraan kennon paluuletkuun ja siitä eteenpäin, eikö? Sitten taas jos kennon menopuolella on lisävesipumppu päällä, tulee hullunkierto eli osittain sama vesi kiertää ympyrää, lämpöä ei tällöin tule kunnolla moottorilta.

    Näin siis silloin kun webasto ei ole päällä tuottamassa lämpöä kiertoon.
    Last edited by böntti; 04-02-2016, 22:28.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • JAK85
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2015
      • 210
      • Pello

      Originally posted by böntti View Post
      Ei se ime kennon paluuputkesta jos webaston pumppu ei ole päällä vaan vesi virtaa vaihtoventtiililtä (suuremmasta paineesta) suoraan kennon paluuletkuun ja siitä eteenpäin, eikö? Sitten taas jos kennon menopuolella on lisävesipumppu päällä, tulee hullunkierto eli osittain sama vesi kiertää ympyrää, lämpöä ei tällöin tule kunnolla moottorilta.

      Näin siis silloin kun webasto ei ole päällä tuottamassa lämpöä kiertoon.
      Kokeilin pihdittää kerran tuon t haaran enkä havainnut eroa suuntaan taikka toiseen. Luulisin että webaston kautta on kevein kierto myös silloin kun weba ei itse kierrätä, suorin linja venttiilillä vs että tekee mutkan, tämä loisi mahdollisesti pienen alipaineen t-haaralta eikä päinvastoin. Takaisku pitäis laittaa tuohon t haaraan niin vois olla varma että kiertää kaikki kennolle..
      En allekirjoita enkä myöskään myönnä, vaatisi tarkempia tutkimuksia, mutta hyvä pointti tuo webaston pumpun kierron sammuminen
      Last edited by JAK85; 04-02-2016, 22:51.
      E61 535D 360/750

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10078
        • KVLA

        Originally posted by JAK85 View Post
        tämä loisi mahdollisesti pienen alipaineen t-haaralta eikä päinvastoin.
        Selitäppä maallikolle miten paineistetussa (vesi)tilassa (siis auton käydessä) voi jossain päin järjestelmää olla samalla alipainetta.

        Comment

        • JAK85
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2015
          • 210
          • Pello

          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Selitäppä maallikolle miten paineistetussa (vesi)tilassa (siis auton käydessä) voi jossain päin järjestelmää olla samalla alipainetta.
          Termi ei ollu oikea, mutta eiköhän siellä kierrossa ole aina jostakipäin virtaus ja jonnekkinpäin ja se virtaus luo imua jos on y tai t-haaraa matkalla
          E61 535D 360/750

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2857
            • Tampere

            Kyllä siellä on meno- ja tulopuolen välillä paine-ero mikä aiheuttaa virtauksen korkeammasta paineesta matalampaan.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • JAK85
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2015
              • 210
              • Pello

              Originally posted by böntti View Post
              Kyllä siellä on meno- ja tulopuolen välillä paine-ero mikä aiheuttaa virtauksen korkeammasta paineesta matalampaan.
              No näin minäkin ajattelin, mutta en alkanu huuteleen
              Letku yleensä hieman jopa kädellä tuntien pullistuu pumpun jälkeen
              E61 535D 360/750

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                Originally posted by böntti View Post
                Ei se ime kennon paluuputkesta jos webaston pumppu ei ole päällä vaan vesi virtaa vaihtoventtiililtä (suuremmasta paineesta) suoraan kennon paluuletkuun ja siitä eteenpäin, eikö? Sitten taas jos kennon menopuolella on lisävesipumppu päällä, tulee hullunkierto eli osittain sama vesi kiertää ympyrää, lämpöä ei tällöin tule kunnolla moottorilta.

                Näin siis silloin kun webasto ei ole päällä tuottamassa lämpöä kiertoon.
                Orkkiswebassa default asetuksena pumppu on aina päällä kun moottori käy riippumatta siitä onko itse webasto "päällä" (webastohan on lisälämmittimenä aina päällä kun lämpötila on alle +7C(?) pumppu siis käy riippumatta siitä tekeekö weba lämmitystyötä vaiko ei. + kelillä kun itse weballe ei tule käynnistystä ei kyllä sisälämmön kanssakaan ole ongelmia...). Tietysti jos lisälämmityksen tai pumpun on koodannut pois toiminnasta näin ei ole, mutta käytännössä kukaan ei ole koodannut tuolla tavalla.
                Last edited by WSE1; 07-02-2016, 11:28.

                Comment

                • JAK85
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2015
                  • 210
                  • Pello

                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Orkkiswebassa default asetuksena pumppu on aina päällä kun moottori käy riippumatta siitä onko itse webasto "päällä" (webastohan on lisälämmittimenä aina päällä kun lämpötila on alle +7C(?) pumppu siis käy riippumatta siitä tekeekö weba lämmitystyötä vaiko ei. + kelillä kun itse weballe ei tule käynnistystä ei kyllä sisälämmön kanssakaan ole ongelmia...). Tietysti jos lisälämmityksen tai pumpun on koodannut pois toiminnasta näin ei ole, mutta käytännössä kukaan ei ole koodannut tuolla tavalla.
                  Tämä selittää sen miksi en ole havainnut ongelmia lämmön riittävyyden kanssa silloinkaan kun webasto ei ole varsinaisesti päällä
                  E61 535D 360/750

                  Comment

                  • timppa811
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 856
                    • Pohojammaa

                    Ongelmana -05 535d johon venttiilimodi tehty. EGR termostaatti poistettu ja tukittu, päätermostaatti juuri vaihdettu alkuperäiseen, vaihdelaatikon lämmönvaihdin vaihdettu.
                    Muutaman päivän lämmöt nousi sinne 80asteeseen, mutta tänäkin aamun(-10astetta) lämmöt oli noin 61 astetta +15km ajon jälkeen munuaiset tukittuna. Webasto kävi kokomatkan.

                    Voisiko tuo venttiilimodi vaikuttaa moottorin lämpenemiseen? Entä jos tekisin tuon rinnalle vielä vastusmodauksen? Mielestäni moottori ei lämpene juuri ollenkaan nyt.

                    Comment

                    • JAK85
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2015
                      • 210
                      • Pello

                      Oisko kuiten huonoa tuuria termostaatin kanssa ennemminkin. Nouseeko pidemmälle ajolla lämmöt?
                      Mulla ei nousseet edes jarrua vasten kuormittamalla lämmöt paskalla termarilla.. Ei hirveästi vaikuta enää modata yhdellä tapaa modattua.
                      E61 535D 360/750

                      Comment

                      • timppa811
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 856
                        • Pohojammaa

                        Lämmöt kuitenkin nousee noi 2km ajon jälkeen jo 50asteeseen. Vielä 60astetta tulee suht nopeaa, mutta siihen tyssää.
                        Ei nouse pidemmälläkään ajolla kun tuonne 65asteen korville. Kun polkaisee kunnolla menee 70asteeseen.

                        Tänä aamuna(-8astetta) oli 25min webasto päällä, sisällä varmaankin +15astetta, moottorin lämmöt katsoin käynnistyksen jälkeen niin nopeasti kuin kerkesin(1min?) ja näytti +4astetta, eli ei tuo juurikaan moottoria lämmitä, jos ollenkaan..

                        Originally posted by JAK85 View Post
                        Oisko kuiten huonoa tuuria termostaatin kanssa ennemminkin. Nouseeko pidemmälle ajolla lämmöt?
                        Mulla ei nousseet edes jarrua vasten kuormittamalla lämmöt paskalla termarilla.. Ei hirveästi vaikuta enää modata yhdellä tapaa modattua.

                        Comment

                        • JAK85
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2015
                          • 210
                          • Pello

                          Originally posted by timppa811 View Post
                          Lämmöt kuitenkin nousee noi 2km ajon jälkeen jo 50asteeseen. Vielä 60astetta tulee suht nopeaa, mutta siihen tyssää.
                          Ei nouse pidemmälläkään ajolla kun tuonne 65asteen korville. Kun polkaisee kunnolla menee 70asteeseen.

                          Tänä aamuna(-8astetta) oli 25min webasto päällä, sisällä varmaankin +15astetta, moottorin lämmöt katsoin käynnistyksen jälkeen niin nopeasti kuin kerkesin(1min?) ja näytti +4astetta, eli ei tuo juurikaan moottoria lämmitä, jos ollenkaan..
                          Epäonnistunut modaus? Mulla kyllä lämpenee ja on tiivisteet poistamalla tehty. Ajaessa kyllä lämmöt nousee kuiten 80 helposti vaikka weba ei edes toimis.
                          Kokeile litistää vaihtimen nesteletku. Jompikumpi termari todennäköisesti hajonnut kun kerran ensin on noussut lämmöt ja nyt ei
                          E61 535D 360/750

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6768
                            • PK-seutu

                            Kyseessä '04 530iA orkkis webastolla. iDrivesta ajastus toimii. Webasto lähtee päälle nätisti. ISTA:lla SHZH purkilta seuratessa näkyy, että liekki on ok, kiertovesipumppu pumppaa ja veden lämpö webaston luona nousee. Nousee itseasiassa niin nopeasti, että 80c tulee vastaan silmän räpäyksessä ja poltto sammuu käsittääkseni tuon 80c ollessa ylärajana.

                            Äkkiseltään mieleen tulisi, että vesi ei nyt kierrä kunnolla tai ollenkaan. Webalta diagnoosia lukiessa ISTA puhuu muistaakseni "circulation pump" pumpusta. DME:ltä lukiessa taas puhutaan "Auxiliary water pump" termillä. Onko niin että autossa on kaksi kiertovesipumppua, joista toinen on "Webaston oma"? Ilmanputsarikotelon alla on ainakin yksi, joka tuntuisi hurisevan ilman webaston käyttöäkin kun vaan kabiinissa laittaa puhallusta päälle. Voiko silti olla rikki, vaikka käsikopelolla selkeästi tuntuu pumppaavan? EDIT: vikakoodeja ei ole vesipumpu(i)lta.

                            Ps. Mistä tiedän onko autossa IHKA basis vai IHKA high?
                            S65, S85, H1, N63TU, IB1

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7531
                              • Jyväshyvä

                              Vain yksi vesipumppu löytyy ja se on webaston ohjaama.

                              Ihka high=2 alue lämmönsäädöt.
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1996
                                • Tampere

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Kyseessä '04 530iA orkkis webastolla. iDrivesta ajastus toimii. Webasto lähtee päälle nätisti. ISTA:lla SHZH purkilta seuratessa näkyy, että liekki on ok, kiertovesipumppu pumppaa ja veden lämpö webaston luona nousee. Nousee itseasiassa niin nopeasti, että 80c tulee vastaan silmän räpäyksessä ja poltto sammuu käsittääkseni tuon 80c ollessa ylärajana.

                                Äkkiseltään mieleen tulisi, että vesi ei nyt kierrä kunnolla tai ollenkaan. Webalta diagnoosia lukiessa ISTA puhuu muistaakseni "circulation pump" pumpusta. DME:ltä lukiessa taas puhutaan "Auxiliary water pump" termillä. Onko niin että autossa on kaksi kiertovesipumppua, joista toinen on "Webaston oma"? Ilmanputsarikotelon alla on ainakin yksi, joka tuntuisi hurisevan ilman webaston käyttöäkin kun vaan kabiinissa laittaa puhallusta päälle. Voiko silti olla rikki, vaikka käsikopelolla selkeästi tuntuu pumppaavan? EDIT: vikakoodeja ei ole vesipumpu(i)lta.

                                Ps. Mistä tiedän onko autossa IHKA basis vai IHKA high?
                                Mulla oli samanlainen probleema alkuvuonna ja syynä oli että webaston kiertovesipumppu rikki. Taisin kuviakin laittaa tänne johonkin threadiin. Kolmen kerran jälkeen weba menee lukkoon, eikä käynnisty enää. ISTA/Tool32:lla saa nollattua lukituksen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎