Originally posted by MajorDrake
View Post
E60 Kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Kyllä Comfortitkin saa aikamoiseen kulmaan. Itsekin ajelen penkki sellaisessa kulmassa että satunnaiset kuskit ovat kummastelleet.Originally posted by TJJ View PostVaikea sanoa paljon se kulma oli, ehkä 35 astetta? Enpä tiedä miten pitäisi istua, mutta jos saisin penkin tuohon kulmaan (siis ei edes lähellekään maksimiin) ja selkänoja olisi comfort-tyylinen keskeltä taittuva, niin minähän saisin ajoasennon melkein kohdalleen.
Ajelin muuten välillä viikon volkkarilla jossa oli vakiourheiluistuimet. Ei pahat lainkaan, ei ainakaan selkä kipeentynyt yhtään. Sitten paaluu omaan autoon ja oli pakko ruveta säätämään penkkiä - ja reippaasti. Niin kummalliseen asentoon Comfortit olivat aikojen kuluessa menneet.
Comment
-
Penkkien kokeilun lisäksi minä myös ajoin sillä E60:llä... Nyt kiinnostaisi tietää automaattilaatikon toiminnan eroista ennen ja jälkeen faceliftin.
Tuo auto oli 2005 535d ja laatikon tuntuma oli jotenkin nykivä. En varsinaisesti tarkoita laatikon vaihtoja, vaan sitä kun painaa kaasua, niin menee hetki eikä oikein mitään tapahdu ja sitten mennään (mitähän se miettii, eikös tuplaturbon pitäisi toimia heti?). Sitten kun kaasua löysää, on moottorijarrutus turhan voimakas. Tuntui ettei kaasua osannut löysätä niin ettei tuota jarrutusta tapahtuisi. Eli meno oli sellaista, että matkustaja heilui penkissä edestakaisin, toki hauskahan sitäkin oli seurata... Toki jos jurnuttaa vaan 1000-1500 kierroksen kohdalla, niin oli kai se meno silloin on tasaista, mutta kaikki potku puuttuu.
Onko tuo nyt ominaisuus, vika vai enkö vaan osaa ajaa dieseliä? Onko faceliftin laatikko erilainen tuossa suhteessa? Tuossa omassa bensa E39:ssä ei tuollaista efektiä saa D-asennossa aikaan, ainoastaan laittamalla 1. vaihteen päälle ja kiihdyttämällä sillä ja päästämällä kaasun voi kokea hiukan samaa kuin mikä tuo E60 tuntui olevan D-asennossa.
Comment
-
Kyllä tuntuma on tuollainen (nykivä) Sportti-asennolla, ei kyllä normaalilla pitäisi olla. Tosin ei siinä mitään isompaa viivettä ole...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Mulla auttoi kun nollasin laatikon adaptaatioarvot! Ensimmäiset 100km oli outoa käytöstä laatikossa, mutta nyt pelaa kivemmin. Pitää nyt kierroksia alempana ja ei huudata kokoaikaa ja tuntuu, että turbiinilukko menee aikaisemmin päälle ja se myös pysyy päällä ja näin ollen käyttää mahtavaa vääntöä hyödyksi! Nykytys 90km/h vauhdissa myös loppui. Voi olla, että kuvittelen, mutta kiihtyy paremmin...Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
Puhutko LCI-versiosta? Oletko vertaillut sitä tuohon vanhempaan? Sport-asennossa tuon ilmiön nyt vielä ymmärtääkin.Originally posted by MajorDrake View PostKyllä tuntuma on tuollainen (nykivä) Sportti-asennolla, ei kyllä normaalilla pitäisi olla. Tosin ei siinä mitään isompaa viivettä ole...
Viive ja sen kesto on tietty suhteellista, mutta kyllä siinä minun ja matkustajankin mielestä oli sellainen ilmiö. Siis auto ei lähde heti vääntämällä menemään vaan tekee "jotain" ja sitten kierrokset nousee ja auto syöksyy matkaan. Täytyy kyllä sanoa, että ihastuin tehoon mikä tuosta löytyy, mutta tuo on/off-tyyppinen tehon annostelu tuntuu ikävältä. Ehkä tuossa autossa oli joku vika.
Sitten vielä tärinä... Onko noissa dieseleissä normaalia, että tyhjäkäynnillä kuskin paikalla tuntuu moottorin tärinä? Ei mikään älytön tärinä mutta kuitenkin ihan selvästi tuntuva. En kuitenkaan tarkemmin tutkinut tärisikö ratti vai penkki.
Comment
-
Tarkoituksena olisi syksyn päälle uittaa Saksasta tai Ruotsista E60/61 530i tai 545i.
Tietäjät voisivat nyt sitten kertoa, että minkäs ikäistä noissa kannattaa tavoitella tai välttää... Budjetti rajaa hankintaa kuitenkin -06 mallisiin maksimissaan.
Tuon 530i tapauksessa tavoitteena olisi uudempi 258hp versio mutta 545i on sitten vähän oudompi mahdollisine eroineen. Liekö vakiovarustelussa tai tekniikassa jotain eroja tms?E60 530i LCI M-Sport 2007
Comment
-
On mulla ollu 2005 535d:kin ja ei noiden laatikoiden toiminnassa kovin suurta eroa ole, toki LCI:ssä on vielä hivenen hienostuneempi kuin vanhemmassa...Originally posted by TJJ View PostPuhutko LCI-versiosta? Oletko vertaillut sitä tuohon vanhempaan? Sport-asennossa tuon ilmiön nyt vielä ymmärtääkin.
Onko noissa dieseleissä normaalia, että tyhjäkäynnillä kuskin paikalla tuntuu moottorin tärinä? Ei mikään älytön tärinä mutta kuitenkin ihan selvästi tuntuva. En kuitenkaan tarkemmin tutkinut tärisikö ratti vai penkki.
Ei pitäisi täristää.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Nuo TJJ:n tuntemukset ovat juuri niitä jotka E60 dieselikuskit unohtavat mainita koska ovat niihin tottuneet mutta bensakoneisen kuskille ne osuvat heti hermoon:
1. M57-sarjan koneet tärisevät tyhjäkäynnillä sanokoot kuka tahansa mitä tahansa. Ei sitä tunnusta se joka sellaisen omistaa mutta ajaminen vaihteen vuoksi bensakoneella tuo asian karusti esille kun taas istahtaa omaan dieseliin.
2. M57-sarjan koneissa on ISO viive kaasussa. Ensin odotetaan moottorin reagointia, sitten ahtopaineen nousua ja lopuksi vaihteiston reagointia. Jos on ajanut pitkään vapaastihönkivällä bensakoneella, tulee ikäviä tilanteita kun ei ehdikään dieselillä risteyksestä liikkeelle siihen väliin mihin on tottunut. Jostain syystä tuo viive on lisääntynyt kehityksen kulkiessa eteenpäin, eli viivettä on enemmän M57N2 koneessa kuin M57N-koneessa.
Tuo kohta 2 on tänä kesänä osunut omalle kohdalle muutaman kerran todella mieleenpainuvasti. Olen ajanut paljon M57N sekä M57N2-koneisilla tuplaturbodieseleillä ja joka kerralla ensimmäisen risteyksestä liikahtamisen alussa ehtii tulla mieleen että mikä hajosi? Ihan kuin kaasusta olisi kadonnut yhteys moottoriin. Tuohon viiveeseen tottuu muutamassa päivässä, jonka jälkeen bensakoneisella meinaa torpata edelläajavan puskuriin kun ennakoi dieselimäisesti liikkeitään.---
Comment
-
No toki ne tärisevät mutta ei niin paljon että penkki tärisisi.Originally posted by -Tapi View PostNuo TJJ:n tuntemukset ovat juuri niitä jotka E60 dieselikuskit unohtavat mainita koska ovat niihin tottuneet mutta bensakoneisen kuskille ne osuvat heti hermoon:
1. M57-sarjan koneet tärisevät tyhjäkäynnillä sanokoot kuka tahansa mitä tahansa. Ei sitä tunnusta se joka sellaisen omistaa mutta ajaminen vaihteen vuoksi bensakoneella tuo asian karusti esille kun taas istahtaa omaan dieseliin.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Joo, tohon tyhjäkäyntitärinään tottuu nopeasti, eikä sitä edes rekisteröi. Mut annas olla kun vaimon 4-sylinterisellä bensamoottorilla seisoo valoissa; tuntuu, ettei kone edes käy, kun auto on ihan hissukseen... Puhumattakaan tietysti penarin 6-sylinterisistä bensakoneista.Originally posted by MajorDrake View PostNo toki ne tärisevät mutta ei niin paljon että penkki tärisisi.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
Oletko kokeillut onko sport automaatilla varustettu autokin samanlainen? Senhän pitäisi nopeuttaa vaihtoja ja kaasuun reagointia.Originally posted by -Tapi View Post2. M57-sarjan koneissa on ISO viive kaasussa. Ensin odotetaan moottorin reagointia, sitten ahtopaineen nousua ja lopuksi vaihteiston reagointia. Jos on ajanut pitkään vapaastihönkivällä bensakoneella, tulee ikäviä tilanteita kun ei ehdikään dieselillä risteyksestä liikkeelle siihen väliin mihin on tottunut. Jostain syystä tuo viive on lisääntynyt kehityksen kulkiessa eteenpäin, eli viivettä on enemmän M57N2 koneessa kuin M57N-koneessa.
Onko myös tuo kiihdytyksen jälkeinen liiallinen moottorijarrutus tuttu ilmiö? Tottuuko siihenkin ja pystyy jollain keinolla ajamaan tasaisesti vai heiluuko matkustajat jatkossakin edestakaisin penkissä...?
Entä vaikuttaako moottorin lastutus näihin juttuihin?Last edited by TJJ; 26-08-2010, 13:25.
Comment
-
Mikä? et tarkoita vaihteistoa sporttiasennossa vaan jotain muuta??Originally posted by TJJ View Postsport automaatilla varustettu autokin
Jos tarkoitat sitä että kiihdytät reippaasti ja päästät kaasun kerralla kiihdytyksen päätteeksi, se on ominaisuus (en tällä kertaa sano että vika): Reipas lyhyt kiihdytys kun saa yleensä peräänsä reippaan jarrutuksen ja näin moottorijarrutus auttaa asiaa ja pitää moottorin paremmin tehoalueella. Se saa siis hetkeksi urheilullisia piirteitä olettaessaan että kuski muuttui urheilijaksi. Kevyemmällä kiihdytyksellä tuota ei tapahdu ja sen voi kiertää voimakkaassakin kiihdytyksessä laskemalla kaasua pois hitaammin, jolloin ennen moottorijarrutuksen puolelle menemistä on hetki "tasakaasua" tai pienempää kuormaa.Originally posted by TJJ View PostOnko myös tuo kiihdytyksen jälkeinen liiallinen moottorijarrutus tuttu ilmiö?
Ei.Originally posted by TJJ View PostEntä vaikuttaako moottorin lastutus näihin juttuihin?---
Comment
-
Tarkoitan sitä lisävarusteena myytävää sport-vaihteistoa jolla tulee rattiin vaihtoläpät ja erillinen sport-nappi kepin juureen. http://www.bmw.com/com/en/newvehicle...automatic.htmlOriginally posted by -Tapi View PostMikä? et tarkoita vaihteistoa sporttiasennossa vaan jotain muuta??
Kaasun annosteluun varmaan sitten oppisi ja nykimiset vähenisi/häviäisi. Tuli ehkä ajettua liian bensakonemaisesti ja kaasupolkimen liikeratakin tuntui olevan erilainen.
Miten sitten sinun E39:n viiveet? Minä muistelen, että se vastasi kaasuun heti ja lähti menemään väännöllä.
Comment
-
En ole tuollaiseen nappiin törmännyt niissä mitä olen joutunut ajelemaan.. "Kesäautonani" olleessa X6 35d:ssa oli ratissa vaihtoläpykät mutta ei siinäkään ollut tuollaista nappia kepin takana.Originally posted by TJJ View PostTarkoitan sitä lisävarusteena myytävää sport-vaihteistoa jolla tulee rattiin vaihtoläpät ja erillinen sport-nappi kepin juureen. http://www.bmw.com/com/en/newvehicle...automatic.html
Nopeammin se reagoi kaasuun kuin nuo uudemmat mutta ei sekään vedä heti täysteholla vaan ahtopaineen nousu ottaa aikansa siinäkin. Ero 540i:seen joka minulla oli samaan aikaan tuon 530d.n kanssa käyttöautona, oli huomattava. Monesti olen kuullut/nähnyt väitettävän ettei noissa olisi turboviivettä mutta se on pötypuhetta, kaikissa turbodieseleissä se on. Viive alkaa kun painetaan kaasua, jatkuu kun veto alkaa ja loppuu vasta kun ahtopaine nousee sille tasolle että auto liikkuu edes jollain lailla halutulla kiihtyvyydellä.Originally posted by TJJ View PostMiten sitten sinun E39:n viiveet? Minä muistelen, että se vastasi kaasuun heti ja lähti menemään väännöllä.---
Comment
Comment