memebuy23buy

E60 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Pitääpä kokeilla conforteilla. Monenko asteen kulmaan sen penkin sait?

    Ja onko pakko istua V-asennossa?
    Vaikea sanoa paljon se kulma oli, ehkä 35 astetta? Enpä tiedä miten pitäisi istua, mutta jos saisin penkin tuohon kulmaan (siis ei edes lähellekään maksimiin) ja selkänoja olisi comfort-tyylinen keskeltä taittuva, niin minähän saisin ajoasennon melkein kohdalleen.
    E39 528iA

    Comment

    • VESiX
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 407
      • Kehä 1

      Originally posted by TJJ View Post
      Vaikea sanoa paljon se kulma oli, ehkä 35 astetta? Enpä tiedä miten pitäisi istua, mutta jos saisin penkin tuohon kulmaan (siis ei edes lähellekään maksimiin) ja selkänoja olisi comfort-tyylinen keskeltä taittuva, niin minähän saisin ajoasennon melkein kohdalleen.
      Kyllä Comfortitkin saa aikamoiseen kulmaan. Itsekin ajelen penkki sellaisessa kulmassa että satunnaiset kuskit ovat kummastelleet.

      Ajelin muuten välillä viikon volkkarilla jossa oli vakiourheiluistuimet. Ei pahat lainkaan, ei ainakaan selkä kipeentynyt yhtään. Sitten paaluu omaan autoon ja oli pakko ruveta säätämään penkkiä - ja reippaasti. Niin kummalliseen asentoon Comfortit olivat aikojen kuluessa menneet.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Penkkien kokeilun lisäksi minä myös ajoin sillä E60:llä... Nyt kiinnostaisi tietää automaattilaatikon toiminnan eroista ennen ja jälkeen faceliftin.

        Tuo auto oli 2005 535d ja laatikon tuntuma oli jotenkin nykivä. En varsinaisesti tarkoita laatikon vaihtoja, vaan sitä kun painaa kaasua, niin menee hetki eikä oikein mitään tapahdu ja sitten mennään (mitähän se miettii, eikös tuplaturbon pitäisi toimia heti?). Sitten kun kaasua löysää, on moottorijarrutus turhan voimakas. Tuntui ettei kaasua osannut löysätä niin ettei tuota jarrutusta tapahtuisi. Eli meno oli sellaista, että matkustaja heilui penkissä edestakaisin, toki hauskahan sitäkin oli seurata... Toki jos jurnuttaa vaan 1000-1500 kierroksen kohdalla, niin oli kai se meno silloin on tasaista, mutta kaikki potku puuttuu.

        Onko tuo nyt ominaisuus, vika vai enkö vaan osaa ajaa dieseliä? Onko faceliftin laatikko erilainen tuossa suhteessa? Tuossa omassa bensa E39:ssä ei tuollaista efektiä saa D-asennossa aikaan, ainoastaan laittamalla 1. vaihteen päälle ja kiihdyttämällä sillä ja päästämällä kaasun voi kokea hiukan samaa kuin mikä tuo E60 tuntui olevan D-asennossa.
        E39 528iA

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7551
          • Jyväshyvä

          Kyllä tuntuma on tuollainen (nykivä) Sportti-asennolla, ei kyllä normaalilla pitäisi olla. Tosin ei siinä mitään isompaa viivettä ole...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            Mulla auttoi kun nollasin laatikon adaptaatioarvot! Ensimmäiset 100km oli outoa käytöstä laatikossa, mutta nyt pelaa kivemmin. Pitää nyt kierroksia alempana ja ei huudata kokoaikaa ja tuntuu, että turbiinilukko menee aikaisemmin päälle ja se myös pysyy päällä ja näin ollen käyttää mahtavaa vääntöä hyödyksi! Nykytys 90km/h vauhdissa myös loppui. Voi olla, että kuvittelen, mutta kiihtyy paremmin...
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by MajorDrake View Post
              Kyllä tuntuma on tuollainen (nykivä) Sportti-asennolla, ei kyllä normaalilla pitäisi olla. Tosin ei siinä mitään isompaa viivettä ole...
              Puhutko LCI-versiosta? Oletko vertaillut sitä tuohon vanhempaan? Sport-asennossa tuon ilmiön nyt vielä ymmärtääkin.

              Viive ja sen kesto on tietty suhteellista, mutta kyllä siinä minun ja matkustajankin mielestä oli sellainen ilmiö. Siis auto ei lähde heti vääntämällä menemään vaan tekee "jotain" ja sitten kierrokset nousee ja auto syöksyy matkaan. Täytyy kyllä sanoa, että ihastuin tehoon mikä tuosta löytyy, mutta tuo on/off-tyyppinen tehon annostelu tuntuu ikävältä. Ehkä tuossa autossa oli joku vika.

              Sitten vielä tärinä... Onko noissa dieseleissä normaalia, että tyhjäkäynnillä kuskin paikalla tuntuu moottorin tärinä? Ei mikään älytön tärinä mutta kuitenkin ihan selvästi tuntuva. En kuitenkaan tarkemmin tutkinut tärisikö ratti vai penkki.
              E39 528iA

              Comment

              • code_xi
                Bimmer Rookie
                • Feb 2009
                • 64
                • Kempele

                Tarkoituksena olisi syksyn päälle uittaa Saksasta tai Ruotsista E60/61 530i tai 545i.

                Tietäjät voisivat nyt sitten kertoa, että minkäs ikäistä noissa kannattaa tavoitella tai välttää... Budjetti rajaa hankintaa kuitenkin -06 mallisiin maksimissaan.

                Tuon 530i tapauksessa tavoitteena olisi uudempi 258hp versio mutta 545i on sitten vähän oudompi mahdollisine eroineen. Liekö vakiovarustelussa tai tekniikassa jotain eroja tms?
                E60 530i LCI M-Sport 2007

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7551
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Puhutko LCI-versiosta? Oletko vertaillut sitä tuohon vanhempaan? Sport-asennossa tuon ilmiön nyt vielä ymmärtääkin.

                  Onko noissa dieseleissä normaalia, että tyhjäkäynnillä kuskin paikalla tuntuu moottorin tärinä? Ei mikään älytön tärinä mutta kuitenkin ihan selvästi tuntuva. En kuitenkaan tarkemmin tutkinut tärisikö ratti vai penkki.
                  On mulla ollu 2005 535d:kin ja ei noiden laatikoiden toiminnassa kovin suurta eroa ole, toki LCI:ssä on vielä hivenen hienostuneempi kuin vanhemmassa...

                  Ei pitäisi täristää.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3121
                    • Välisuomi

                    Nuo TJJ:n tuntemukset ovat juuri niitä jotka E60 dieselikuskit unohtavat mainita koska ovat niihin tottuneet mutta bensakoneisen kuskille ne osuvat heti hermoon:

                    1. M57-sarjan koneet tärisevät tyhjäkäynnillä sanokoot kuka tahansa mitä tahansa. Ei sitä tunnusta se joka sellaisen omistaa mutta ajaminen vaihteen vuoksi bensakoneella tuo asian karusti esille kun taas istahtaa omaan dieseliin.

                    2. M57-sarjan koneissa on ISO viive kaasussa. Ensin odotetaan moottorin reagointia, sitten ahtopaineen nousua ja lopuksi vaihteiston reagointia. Jos on ajanut pitkään vapaastihönkivällä bensakoneella, tulee ikäviä tilanteita kun ei ehdikään dieselillä risteyksestä liikkeelle siihen väliin mihin on tottunut. Jostain syystä tuo viive on lisääntynyt kehityksen kulkiessa eteenpäin, eli viivettä on enemmän M57N2 koneessa kuin M57N-koneessa.

                    Tuo kohta 2 on tänä kesänä osunut omalle kohdalle muutaman kerran todella mieleenpainuvasti. Olen ajanut paljon M57N sekä M57N2-koneisilla tuplaturbodieseleillä ja joka kerralla ensimmäisen risteyksestä liikahtamisen alussa ehtii tulla mieleen että mikä hajosi? Ihan kuin kaasusta olisi kadonnut yhteys moottoriin. Tuohon viiveeseen tottuu muutamassa päivässä, jonka jälkeen bensakoneisella meinaa torpata edelläajavan puskuriin kun ennakoi dieselimäisesti liikkeitään.
                    ---

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7551
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Nuo TJJ:n tuntemukset ovat juuri niitä jotka E60 dieselikuskit unohtavat mainita koska ovat niihin tottuneet mutta bensakoneisen kuskille ne osuvat heti hermoon:

                      1. M57-sarjan koneet tärisevät tyhjäkäynnillä sanokoot kuka tahansa mitä tahansa. Ei sitä tunnusta se joka sellaisen omistaa mutta ajaminen vaihteen vuoksi bensakoneella tuo asian karusti esille kun taas istahtaa omaan dieseliin.
                      No toki ne tärisevät mutta ei niin paljon että penkki tärisisi.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        No toki ne tärisevät mutta ei niin paljon että penkki tärisisi.
                        Joo, tohon tyhjäkäyntitärinään tottuu nopeasti, eikä sitä edes rekisteröi. Mut annas olla kun vaimon 4-sylinterisellä bensamoottorilla seisoo valoissa; tuntuu, ettei kone edes käy, kun auto on ihan hissukseen... Puhumattakaan tietysti penarin 6-sylinterisistä bensakoneista.
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          2. M57-sarjan koneissa on ISO viive kaasussa. Ensin odotetaan moottorin reagointia, sitten ahtopaineen nousua ja lopuksi vaihteiston reagointia. Jos on ajanut pitkään vapaastihönkivällä bensakoneella, tulee ikäviä tilanteita kun ei ehdikään dieselillä risteyksestä liikkeelle siihen väliin mihin on tottunut. Jostain syystä tuo viive on lisääntynyt kehityksen kulkiessa eteenpäin, eli viivettä on enemmän M57N2 koneessa kuin M57N-koneessa.
                          Oletko kokeillut onko sport automaatilla varustettu autokin samanlainen? Senhän pitäisi nopeuttaa vaihtoja ja kaasuun reagointia.

                          Onko myös tuo kiihdytyksen jälkeinen liiallinen moottorijarrutus tuttu ilmiö? Tottuuko siihenkin ja pystyy jollain keinolla ajamaan tasaisesti vai heiluuko matkustajat jatkossakin edestakaisin penkissä...?

                          Entä vaikuttaako moottorin lastutus näihin juttuihin?
                          Last edited by TJJ; 26-08-2010, 13:25.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3121
                            • Välisuomi

                            Originally posted by TJJ View Post
                            sport automaatilla varustettu autokin
                            Mikä? et tarkoita vaihteistoa sporttiasennossa vaan jotain muuta??

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Onko myös tuo kiihdytyksen jälkeinen liiallinen moottorijarrutus tuttu ilmiö?
                            Jos tarkoitat sitä että kiihdytät reippaasti ja päästät kaasun kerralla kiihdytyksen päätteeksi, se on ominaisuus (en tällä kertaa sano että vika): Reipas lyhyt kiihdytys kun saa yleensä peräänsä reippaan jarrutuksen ja näin moottorijarrutus auttaa asiaa ja pitää moottorin paremmin tehoalueella. Se saa siis hetkeksi urheilullisia piirteitä olettaessaan että kuski muuttui urheilijaksi. Kevyemmällä kiihdytyksellä tuota ei tapahdu ja sen voi kiertää voimakkaassakin kiihdytyksessä laskemalla kaasua pois hitaammin, jolloin ennen moottorijarrutuksen puolelle menemistä on hetki "tasakaasua" tai pienempää kuormaa.

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Entä vaikuttaako moottorin lastutus näihin juttuihin?
                            Ei.
                            ---

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Mikä? et tarkoita vaihteistoa sporttiasennossa vaan jotain muuta??
                              Tarkoitan sitä lisävarusteena myytävää sport-vaihteistoa jolla tulee rattiin vaihtoläpät ja erillinen sport-nappi kepin juureen. http://www.bmw.com/com/en/newvehicle...automatic.html

                              Kaasun annosteluun varmaan sitten oppisi ja nykimiset vähenisi/häviäisi. Tuli ehkä ajettua liian bensakonemaisesti ja kaasupolkimen liikeratakin tuntui olevan erilainen.

                              Miten sitten sinun E39:n viiveet? Minä muistelen, että se vastasi kaasuun heti ja lähti menemään väännöllä.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3121
                                • Välisuomi

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Tarkoitan sitä lisävarusteena myytävää sport-vaihteistoa jolla tulee rattiin vaihtoläpät ja erillinen sport-nappi kepin juureen. http://www.bmw.com/com/en/newvehicle...automatic.html
                                En ole tuollaiseen nappiin törmännyt niissä mitä olen joutunut ajelemaan.. "Kesäautonani" olleessa X6 35d:ssa oli ratissa vaihtoläpykät mutta ei siinäkään ollut tuollaista nappia kepin takana.

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Miten sitten sinun E39:n viiveet? Minä muistelen, että se vastasi kaasuun heti ja lähti menemään väännöllä.
                                Nopeammin se reagoi kaasuun kuin nuo uudemmat mutta ei sekään vedä heti täysteholla vaan ahtopaineen nousu ottaa aikansa siinäkin. Ero 540i:seen joka minulla oli samaan aikaan tuon 530d.n kanssa käyttöautona, oli huomattava. Monesti olen kuullut/nähnyt väitettävän ettei noissa olisi turboviivettä mutta se on pötypuhetta, kaikissa turbodieseleissä se on. Viive alkaa kun painetaan kaasua, jatkuu kun veto alkaa ja loppuu vasta kun ahtopaine nousee sille tasolle että auto liikkuu edes jollain lailla halutulla kiihtyvyydellä.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X