Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takaluukun johtosarjat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Versuli
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 44
    • oulu

    Originally posted by GT-555 View Post
    Takaluukun ikkuna aukeilee sillointällöin itsestään ja takalasin lämmitin ei toimi. Varmaan tuolta johtosarjasta löytyy vika? Mistä kannattaa ensin katsoa?
    Mulla takalasinlämppäri ei toiminu kun takaapäin katsottuna vasemman puolen kourussa ( en nyt äkkiseltään muista mikä se niistä oli) oli maajohto poikki. Aluksi purin tuon ja ihmettelin kun ei näkyny missään jälkiä mutta kun nykäisi ruskeaa maajohtoa niin sieltähän se toinen irtanainen pää tuli esiin.

    Tuo takalasin aukeilu johtuu varmaan siitä mikrokytkimestä, mulla ei ainakaan kärsi painepesurilla pestä sen kohdalta muuten aukeilee itsekseen

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1571

      jos nappi on kunnossa niin on vika tuossa oikeanpuolella olevassa sisemmässä kourussa, maanantaina viimeksi noilla oireilla olevan auton korjailin.

      Comment

      • GT-555
        Bimmer Rookie
        • Jun 2012
        • 183
        • etelä

        Originally posted by ptikkala View Post
        jos nappi on kunnossa niin on vika tuossa oikeanpuolella olevassa sisemmässä kourussa, maanantaina viimeksi noilla oireilla olevan auton korjailin.
        Pitänee katsoa. Välillä napista aukeaa "ikkuna" ja välillä ei. Viime viikolla tuo takalasi aukeili vähän väliä mutta nyt se on taas pysynyt kiinni.
        e61 530da

        Comment

        • ptikkala
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1571

          tuo nappi on suht. halpa korjaus ja uusintaan se menee kuitenkin jossainvaiheessa . Siimalla sain nätisti omastani aikoinaan tuon napin irti lasista.

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            Nyt on alkuperäiset korjaussarjat käsissä ja huomenna tarkoitus aloittaa hommat. Mulla on jotkut liitinhässäkätkin mukana erillisinä setteinä. Niissä on uutta teippiä, jotkut liitinrungot, irtopinnejä ja uudet johtokourut mukana. Pitääkö kattoverhoilu ottaa pois, jos haluan mahd hyvin tehdä? Mitään ohjeita ei noiden settien mukana saanut. Jos tarvii irrottaa verhoilu, niin onko siihen vinkkejä?
            E61 525d LCI

            Comment

            • Madfexx
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3646
              • Lempäälä

              Originally posted by Ha2 View Post
              Nyt on alkuperäiset korjaussarjat käsissä ja huomenna tarkoitus aloittaa hommat. Mulla on jotkut liitinhässäkätkin mukana erillisinä setteinä. Niissä on uutta teippiä, jotkut liitinrungot, irtopinnejä ja uudet johtokourut mukana. Pitääkö kattoverhoilu ottaa pois, jos haluan mahd hyvin tehdä? Mitään ohjeita ei noiden settien mukana saanut. Jos tarvii irrottaa verhoilu, niin onko siihen vinkkejä?
              Jos viitsit, niin voisit napata vähän kuvia tuosta korjaustoimenpiteestä, vaikka niitä nyt ulkomaisilta saiteilta jonkin verran löytyykin.

              Käsittääkseni ne johtoliitokset on tarkoitus tehdä sinne auton sisäkattoon verhoilun taakse, josta ne korjausjohtosarjat sitten jatkuvat yhtenäisenä loppuun asti. Kattokaiuttimet poistamalla pitäisi liitostyöt onnistua.

              Varaosaluettelo sanoo takaluukun korjausjohtosarjojen kanssa seuraavaa:
              "Please note:
              Repair instructions for right-side
              Wiring harness (REP-61 12 164) and
              Repair instructions for left-side
              Wiring harness (REP-61 12 162)
              "
              Ilmeisesti siis BMW:n kautta on jonkinmoiset ohjeet saatavissa?
              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                Mulla on niin syvällä sor
                mi suussa noiden liittimien rakentamisien kanssa, että se sormi näkyy jo perseestä. Otan kyllä mielellään kuvia, mutta sähköhommat on aina ollu jotenki pelottavia. Huomenna ajttelin purkaa sisäkaton pois ja yrittää päätellä mitä ja mihin mun pitäis noiden liitinrakennussarjojen kans tehdä. Pistän kohta pari huonoa kuvaa noista liitinseteistä tähän.



                Last edited by Ha2; 19-06-2015, 00:18.
                E61 525d LCI

                Comment

                • TommiT
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2015
                  • 81
                  • Äänekoski

                  Ei siitä sisäkaton purkamisesta ole mitään hyötyä kuin että helvetillinen lisähomma. Ne johdot saa vedettyä hyvin näkyviin ja liitettyä kattokaiuttimien kautta.
                  E61 535d M-Sport

                  Comment

                  • Masse80
                    Newbiemmer
                    • Jun 2015
                    • 7
                    • Oulu

                    Laitetaampa parit vinkit vielä liittyen näihin piuhoihin. Kun alat vaihtamaan, vaihda samalta puolen molemmat kourut kerralla. Johtojen kuntoa ei voi arvioida katkaisematta johtoja, koska yleensä murtunut kohta on katon sisällä teipin sisällä paikassa, johon sormi ja silmä ei yllä. Omat johdot näytti hyvältä kourujen kohdalta. Kun katkaisin johdot ja poistin teipit, oli katon sisältä 2 johtoa kokonaan poikki ja loput murtuneet samasta kohdasta.

                    Johdot siis poikki takaluukun kaiuttimen alla olevan kumisen läpiviennin takaa. Toinen liitos tulee antenninvahvistimenkotelon sisälle ja toinen peräkontin kumisenläpiviennin taakse. Kun otat läpivientiä esille peräkontinlasin stopparista otetaan vain kumipehmyke irti, pultti jää paikoilleen ja muovisuojan saa irti sitä irroittamatta.Jatkotjohdot saa olla vähintään 30cm liian pitkät. Liian kanssa pärjää aina. Leikkaat lopuksi sopivaksi.

                    Kourujen muovipinnit lähtee työntämällä keskellä oleva tappi koko muovipinnin läpi. Itse hajotin kaksi, kun en jaksanut lukea tätä foorumia riittävän pitkälle ja aikaa tuhraantui noituessa.

                    Alkuperäisissä on johtoa kolmea kokoa. Itse juotin johdot jokapaikkaan. Osaan laitoin silikoonijohtoa, osaan en. Tärkeintä lienee, ettei johdot jää liian kireälle kriittisissä kohdissa.

                    Varaa hommaan aikaa. Minulla meni ensimmäisessä kourussa 8h, seuraavassa enää 4h. Homma ei ole lopulta vaikea, kun hoksaa, miten mikäkin kohta menee. Siihen kannattaa katsoa youtubesta http://youtu.be/mJdNVAlU-EA.

                    Comment

                    • Ha2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1786
                      • Oulu

                      Joo se ois homma tehty juhannusviikonloppuna. 14 tuntia meni yhteensä. Ostin siis ne alkuperäiset johtosarjat (valmiit teipatut niput, kaikki liittimet jne.). Jouduin siis purkamaan takaluukusta kaikki sisustukset ja muovit pois ja tietenkin takakaiuttimet ja niiden alla olevat kehikot.

                      Kun oli saanut vanhat johtosarjat kiskottua pois, niin että ne roikkuivat kaiuttimen reiästä, käärin teipit auki. Yhteensä koko autossa 4 ehjää johtoa, 10 kokonaan poikki ja loput enemmän tai vähemmän menossa poikki.

                      Pujottelin uudet johtoniput paikalleen ja kasasin liittimet. Korjausnipuissa on siis liittimet auton päässä ja aiemmin mainitsemieni lisäsetit sisältivät irtopinnejä ja vastakappaleet nuille korjausnippujen auton pään liittimille. Laitoin puristamalla johtojen päihin oikeat pinnit ja kasasin liitinrunkoihin. Väriä väriin ja sitten liitin paikalleen. Vasemmalla puolella purin uutta johtonippua sen verran, että sain lasiluukun kourussa menevät antennikaapelin, jonku paksun johdon ja pissapojan letkun käytettyä vanhoista. Ne olivatkin hyvässä kunnossa ja sille antennijohdolle ei tule liitintä uudessa sarjassa. Se on se joku FAKRA-juttu. En siis käyttänyt kolvia koko remontissa ollenkaan.

                      Oikealla puolella korin puolen johtonipussa oli vähän outoutta. Luukun sisään jäi joku liitin roikkumaan, koska sille ei ollut paikkaa. Sille menevät johdot puuttuivat myös auton puolelta tulevista vanhoista johdoista. Varmaan joku varuste, jota tä autossa ei ole. Lisäksi auton puolelta tuli 3 ruskeaa maajohtoa, mutta uuden sarjan liittimessä oli vain 2. Arvalla jätin yhden maajohdon irti, mutta nyt kaikki toiminnot toimii ja ei ole vikailmoituksia. Asensin haitarikumit ja johtoniput niin, että luukut ylhäällä haitarikumit on pikkusen kasassa kuten alkuperäisessä asennuksessakin. Lisäksi muotoilin kourujen päitä pyöreämmiksi siitä kohtaa, mistä ne johdot yleensä katkeaa.

                      Outoa ajella, kun joka liikkeellelähfön jälkeen ei kuulu bling, sisävaloja ei tarvitse koko ajan sammutella, kontin saa auki mikrokytkimestä, ei tarvi mennä ovesta avaimella sisään jne. En edes onnistunut särkemään mitään muoviosia tms. koko remontissa.

                      Ainoa asia, mikä vähän arveluttaa, on se yks irrallinen maajohto... Miten sen pystys selvittään, mikä se on?
                      Last edited by Ha2; 22-06-2015, 15:30.
                      E61 525d LCI

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        Meillä toimii vielä kaikki muu paitsi takalasinlämmitin. Onko valistuneita näkemyksiä kumpi vaihtoehto näyttää pitkäikäisemmältä, kokonaan uusi johtosarja vai osittaiskorjaus vanhaan johtosarjaan? Molemmilla metodeilla taitaa olla omat kannattajansa...:think
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • Madfexx
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3646
                          • Lempäälä

                          Faija varaili tuossa autoonsa kontin johtosarjojen (molemmilta puolilta) korjausajan Porista Bemareihin erikoistuneesta M-Motors-nimisestä yrityksestä ja hinta-arvio oli erittäin kohtuullinen 250 euroa. Eipä tuohon hintaan enää tehnyt mieli alkaa itse niitä korjailemaan. Kyselimme hieman korjaustavasta ja kaveri kertoi, että väliin laitetaan pätkä silikonikuorista johtoa ja liitokset tinalla varustetulla liimakutistesukalla. Kuulostaa siis ihan hyvältä - raportoin miten meni, kunhan homma on saatu parin viikon päästä hoidettua.
                          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17522
                            • Turku

                            Kerro myös, pitikö hinta-arvio.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Madfexx
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3646
                              • Lempäälä

                              Originally posted by Laku View Post
                              Kerro myös, pitikö hinta-arvio.
                              Hinta on edelleen enemmän kuin kohdallaan, vaikka se menisi sen 15 % tuosta arviosta yli Ymmärsin että on tehnyt näitä korjauksia ennenkin, joten eipä tässä hommassa oikein kovin suuria yllätyksiä voi tulla.
                              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                              Comment

                              • heifetz
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2015
                                • 429
                                • Finland

                                Tyhmä kysymys, mutta miten kesällä voi testata toimiiko takalasinlämmitin? Lämpeneekö niin paljon että sen tuntee kun koskee kädellä?
                                Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                                Ex. E81 118d LCI Bluewater

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎