Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Automaattilaatikon öljyt (ZF 6HP26) IHMEELLISTÄ!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10064
    • KVLA

    Originally posted by BMW-6hp View Post
    Oma henkilökohtainen näkemykseni (kerrottakoon nyt sekin) öljynvaihdon kannattavuudesta on ehdoton, mikäli öljynvaihto tehdään ajoissa, oikein ja säännöllisesti.
    Jos tehdään oikein.Tämäkö on nyt ihan oikeasti se oikein tehty öljynvaihto automaattilaatikkoon?Oletko ihan oikeasti tätä mieltä?

    Comment

    • BMW-6hp
      Newbiemmer
      • Sep 2014
      • 9
      • pk-alue

      Jeps.
      Autoharrastuksessa hienoa on se, että toisten jakamista kokemuksista voi saada itselleen uutta tietoa ja tätä tietoa voi soveltaa omaan toimintaansa.
      :think

      Kuten sanottua, moottorin öljynvaihtokin voidaan varmasti tehdä monella eri tavalla. Joku vaihtaa yläkautta imemällä, toinen alakautta ja kolmas vaihtaa suodattimen joka toinen kerta jne. Samankaltaiseen lopputulokseen voidaan päästä monella eri tavalla ja käytettyihin keinoihin voivat vaikuttaa erilaiset olosuhteet, työkalut, budjetti tai vaikkapa henkilön omakohtaiset kokemukset ja mielipiteet.
      Seurasin eilen öljynvaihdon varsin tarkkaan, enkä väitä että se olisi autuaaksi tekevä menetelmä. Tällä hetkellä tiedossa olevista vaihtoehdoista (kierrättämällä tehty/teetetty tai ZF:n ohjeiden mukaan tehty/teetetty) BG-menetelmä vaikutti minulle parhaalta vaihtoehdolta juuri tuon laatikon pesuominaisuuden takia. Sama laite on kuulemma käytössä myös Konalan Motonetissa (ja Joensuussa?), joten ei välttämättä tarvitse Lahteen saakka lähteä. Uskoisin että halutessaan tuota öljynvaihtoa pääsee myös seuraamaan ja sen perusteella voi tehdä päätöksen teettääkö sen omaan autoonsa. Ei kai se mitään salatiedettä ole.
      Kai sinne lootaan voisi itsekin jotkut pesuaineet kaataa ja pyörittää niitä siellä aikansa ja sen jälkeen kierrättämällä vaihtaa vanhat pois. Miten tuossa kävisi, en osaa sanoa. Pari seikkaa huomioiden varmaan ihan hyvin sekin onnistuisi. Voisin jopa kohtuullisen helposti värkätä vastaavan laitteen omaan käyttöön ja jopa parantaakin sitä, mutta en näe sitä saavutetun hyödyn ja rakentamiseen käytetyn ajan kannalta järkevänä.
      Tiedossani ei ole, että muualla tuota laatikon pesua olisi mahdollista vastaavalla tavalla teettää ja juuri tuon takia halusin tuota BG-menetelmää kokeilla. Kuten todettua, minulla ei ole vertailukohtaa sille, oliko pesusta jotakin hyötyä, mutta voin todeta että laatikon toiminta parantui huomattavasti. Monella muullakin on täällä positiivista kokemusta öljynvaihdon vaikutuksesta laatikon toimintaan ja mikäli tiedossa olisi että autooni on vaihdettu öljyt esim. 50-60tkm välein, olisin tehnyt pelkän öljynvaihdon. Nyt autollani on kuitenkin ajettu 160tkm, joten mielestäni laatikon pesusta ei haittaakaan olisi. Päädyin tuohon menetelmään sen tiedon ja kokemuksen perusteella, mikä minulla asiasta on olemassa.

      Ja kyllä olen ihan oikeasti sitä mieltä että pesu öljynvaihdon yhteydessä oli omalla kohdallani varmasti parempi kuin ilman pesua suoritettu öljynvaihto puhumattakaan siitä, että öljystä olisi vaihdettu vain puolet tai että olisin jatkanut nykivällä laatikolla.
      Suodattimen vaihto öljynvaihdon yhteydessä olisi varmasti paikallaan juuri noiden virtausten takia, mikäli laatikon öljyillä on tarkoitus ajaa esim. 60tkm.
      Itselläni on tarkoitus ajaa vain muutama tuhat, jonka sen jälkeen vaihdan suodattimen öljyineen. Suorastaan mielenvikaista, eikös vaan?

      Comment

      • BMW-6hp
        Newbiemmer
        • Sep 2014
        • 9
        • pk-alue

        Varmaan markkinoilla on muitakin vastaavia tuotteita.

        Λάδια κινητήρα, πρόσθετα και φροντίδα αυτοκινήτου: Με περισσότερα από 4000 προϊόντα, διαθέτουμε τα κατάλληλα προϊόντα για κάθε όχημα στον κόσμο.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          Originally posted by BMW-6hp View Post
          Tiedossani ei ole, että muualla tuota laatikon pesua olisi mahdollista vastaavalla tavalla teettää ja juuri tuon takia halusin tuota BG-menetelmää kokeilla.
          No minäpä kerron että käytännössä en ole nähnyt yhtään uudempaa automaattivaihteiston öljynvaihto (huuhtelu) laitetta jossa ei olisi tuota pesuaineen tai lisäaineen lisäys- ja kierrätyshuuhtelumahdollisuutta.

          Toki suomessa ko huuhtelulaittestot ovat yleiskorjaamoilla harvinaisia mutta lähes joka automaattipajalta semmoinen löytyy. Toki perus huuhteluvaihdon jossa vaihdetaan suodatin ja sen jälkeen öljy kierrätetään läpi voi tehdä aivan yhtä hyvin ja laadukkaasti käsipumpullakin.

          Juuri koskaan ei ko. ominaisuutta ole kuitenkaan käytetty, koska automaattivaihteistoöljy on itsessään varsin pesevää ja riittävä läpihuuhtelumäärä yhdessä suodattimen vaihdon kanssa varmistaa puhtaan lopputuloksen. Jos venttiilikoneistoissa on merkittävä määrä likaa on vaihteistossa jo jokin muu vika, joka on kuluttanut kitkapintoja epänormaalisti tai pahimmassa tapauksessa tuonut metallisilppua kiertoon, vaihteistokorjauksen yhteydessä laatikko kuitenkin puhdistetaan yleensä täysin osapesurissa.

          Jokatapauksessa huuhtelun/pesun ym yhteydessäkään en näe mitään hyväää syytä jättää suodatin vaihtamatta. Suodatin saadaan kyllä puhtaaksi sakasta pesurillakin irrallaan jos nyt välttämättä sitä vanhaa haluttaisiin jostain syystä käyttää, mutta suodattimen paikallaan ollessa pestäessä täytysi kierron olla "väärään" suuntaan että suodatin puhdistuisi josta seuraa se että suodattimesta lähtevä sakka kulkeutuu muualle vaihteistoon mikä ei todellakaan ole hyvä asia.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            Originally posted by BMW-6hp View Post
            Jeps.
            tai että olisin jatkanut nykivällä laatikolla.
            Laatikon nykiminen palaa yleensä 10-20tkm ajon jälkeen öljyn vaihdosta mikäli mekatroniikkaa ei ole peruskorjattu.

            Comment

            • BMW-6hp
              Newbiemmer
              • Sep 2014
              • 9
              • pk-alue

              Onko näillä automaattipajoilla kenelläkään sellaista laitetta, joka suodattaa pesu/huuhteluvaiheessa kierrätettävää öljyä? Sellaista ominaisuutta arvostaisin. En osaa arvioida, onko suodatukselle pesuvaiheessa edes tarvetta jos suodatinkin vaihdetaan, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna voisi kuvitella, mikäli kierrosta saadaan epäpuhtauksia saman tien suodatettua pois, lopputulos olisi parempi. Asiaa lienee tutkittu ja alalla työskentelevillä siitä käytännön kokemusta/tutkittua faktaa?
              Toinen juttu, mihin kiinnittäisin huomiota, on suodattimen vaihdon ajoitus huuhteluöljynvaihdon yhteydessä. Näkisin parhaana vaihtoehtona suodattimen vaihdon ja uusien öljyjen vaihtamisen öljypohjaan ennen kuin vanhaa öljyä aletaan ajamaan järjestelmästä pois tai jos se ei ole mahdollista niin ainakin öljynvaihdon lopuksi.
              Nähtäväksi jää, palaako nykiminen. Kerron, miten asian suhteen kävi kunhan kilometrejä alkaa olla takana. Tämä tästä minun osaltani tällä erää. Kiitos asiantuntevista ja ajatuksia herättäneistä kommenteista.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by BMW-6hp View Post
                Nähtäväksi jää, palaako nykiminen.
                Palaa, aivan varmasti palaa.
                Se öljy kun on uusi vain silloin kun se on "uusi" ja taantuu kyllä käytännössä samalle perustasolle kuin se sieltä ulos valutettukin öljy viimeistään
                5-10tkm:ssä.

                Comment

                • Shappire
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 124
                  • Sisä-Suomi

                  Originally posted by BMW-6hp View Post
                  Onko näillä automaattipajoilla kenelläkään sellaista laitetta, joka suodattaa pesu/huuhteluvaiheessa kierrätettävää öljyä? Sellaista ominaisuutta arvostaisin. En osaa arvioida, onko suodatukselle pesuvaiheessa edes tarvetta jos suodatinkin vaihdetaan, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna voisi kuvitella, mikäli kierrosta saadaan epäpuhtauksia saman tien suodatettua pois, lopputulos olisi parempi. Asiaa lienee tutkittu ja alalla työskentelevillä siitä käytännön kokemusta/tutkittua faktaa?
                  Toinen juttu, mihin kiinnittäisin huomiota, on suodattimen vaihdon ajoitus huuhteluöljynvaihdon yhteydessä. Näkisin parhaana vaihtoehtona suodattimen vaihdon ja uusien öljyjen vaihtamisen öljypohjaan ennen kuin vanhaa öljyä aletaan ajamaan järjestelmästä pois tai jos se ei ole mahdollista niin ainakin öljynvaihdon lopuksi.
                  Nähtäväksi jää, palaako nykiminen. Kerron, miten asian suhteen kävi kunhan kilometrejä alkaa olla takana. Tämä tästä minun osaltani tällä erää. Kiitos asiantuntevista ja ajatuksia herättäneistä kommenteista.
                  Pitkään aihetta mielenkiinnolla seuranneena innostuin itsekin ylläolevan lukeneena laittamaan kommenttini tähän soppaan. Kysymys on mielestäni erittäin hyvä ja aiheellinen, siis että huuhteluvaiheessa epäpuhtauksia suodatetaan pois. Juuri näin pitäisi toimia. Mitä enemmän huuhtelun aikana epäpuhtauksia saadaan pois, niin sitä vähemmänhän niitä siellä pyörii ja jää laatikkoon. Toisaalta jos laatikossa tapahtuu normaalin käytön aikana kulumista, niin pianhan kulumishiukkasten määrä vakioituu sille tasolle jollaisena laatikon oma suodatin pystyy öljyn puhtauden pitämään.

                  Seuraava kysymys kuuluukin kuinka paljon auton oma vaihteistoöljyn kierrätyspumppu pystyy tuottamaan painetta? ja riittääkö paine siihen, että ennen vaihteistoöljyn lämmönvaihdinta laitettaisiin esim. 1,7 bar ohivirtausventtiilillä varustettu suodatin. Mikäli tämä onnistuu ja paine riittää vielä laatikon normaaliin toimintaan, niin suodattimen asennus jäähdytyslinjaan ennen lämmönvaihdinta olisi kannattava juttu. Suodatinpatruuna tietysti pitää olla korkealaatuinen lasikuitupatruuna, ei mitään paperi tötteröitä.

                  Nyt asiaa paremmin tietävät, kommenttia kehään.
                  Last edited by Shappire; 10-09-2014, 22:00. Reason: Täsmennyksiä
                  F11 530 xD LCI

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

                    Originally posted by BMW-6hp View Post
                    ...olisiko samaan lopputulokseen päästy puolella öljytilavuuden vaihdosta. ...
                    Paljonko HP aski vetää öljyä?
                    Tänään täytettiin yhteen n 8,5 litraa. Vetääkö se siis 17 täysin tyhjänä, epäilen
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3107

                      Originally posted by jaki View Post
                      Paljonko HP aski vetää öljyä?
                      Tänään täytettiin yhteen n 8,5 litraa. Vetääkö se siis 17 täysin tyhjänä, epäilen
                      6HP26 täyttömäärä TIS mukaan 9,5 litraa. Kerran tein omaani vuosia sitten. Tuolloin meni kokonaisuudessaan 14 litraa öljyä, kun tuli huuhdeltua.
                      Kulkineet/projektit:

                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2979
                        • Uusimaa

                        Originally posted by poke View Post
                        6HP26 täyttömäärä TIS mukaan 9,5 litraa. Kerran tein omaani vuosia sitten. Tuolloin meni kokonaisuudessaan 14 litraa öljyä, kun tuli huuhdeltua.
                        Eli ei sinne tuota 8,5 litr ole voinut mennä. Joka tapauksessa, kun antaa valua tarpeeksi pitkään, melkein kaikki sieltä ilmeisesti tulee pois, eikä "puolet".
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10064
                          • KVLA

                          Originally posted by jaki View Post
                          Eli ei sinne tuota 8,5 litr ole voinut mennä. Joka tapauksessa, kun antaa valua tarpeeksi pitkään, melkein kaikki sieltä ilmeisesti tulee pois, eikä "puolet".
                          Putkistot,lauhdutin ja turbiinikin?

                          Comment

                          • Lep-1
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 52
                            • Raisio

                            Tuli myös omaan tilattua saksan eBay:sta filteri ja öljy setti. Sisältää öljypohjan, 8 litraa ZF öljyä ja sähköpistokkeen läpivienti. 285€ toimitettuna.
                            Eihän sillä huuhtelua saa tehtyä, mutta varmaan laatikon elinikä pitenee vähän verrattuna 270tkm ajettuihin öljyihin...

                            Britti eBay:ssa näyttää olevan edullisesti samanlaisia settejä mutta meyle tai muulla öljyllä... Luotan nyt kuitenkin ZF öljyyn
                            530d e60

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              Originally posted by Lep-1 View Post
                              Tuli myös omaan tilattua saksan eBay:sta filteri ja öljy setti. Sisältää öljypohjan, 8 litraa ZF öljyä ja sähköpistokkeen läpivienti. 285€ toimitettuna.
                              Eihän sillä huuhtelua saa tehtyä, mutta varmaan laatikon elinikä pitenee vähän verrattuna 270tkm ajettuihin öljyihin...

                              Britti eBay:ssa näyttää olevan edullisesti samanlaisia settejä mutta meyle tai muulla öljyllä... Luotan nyt kuitenkin ZF öljyyn
                              Kunhan pohja on aito zf niin se on tärkeämpää. Öljyn puolesta laatikko toimii melkein millä vain synteettisellä dexron 3 öljyllä - jos sen vaihtaa tarpeeksi tiheään.

                              -jos vain vaihtaa osan öljystä niin on toki hyvä laittaa samaa tavaraa mitä aikaisempikin on.

                              Comment

                              • exautisti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 1267
                                • oulu

                                Originally posted by WSE1 View Post
                                Kunhan pohja on aito zf niin se on tärkeämpää. Öljyn puolesta laatikko toimii melkein millä vain synteettisellä dexron 3 öljyllä - jos sen vaihtaa tarpeeksi tiheään.

                                -jos vain vaihtaa osan öljystä niin on toki hyvä laittaa samaa tavaraa mitä aikaisempikin on.
                                Onko huonoja kokemuksia muista öljypohjista? Kaiken merkkisiä olen noihin laitellu eikä missään ole ollut mitään ongelmia. Suodattavuudesta tuskin kukaan voi sanoa mitään...
                                Kaksi olen vaihtanut halkeaman takia (ilman näkyvää syytä)ja ne on olleet alkuperäisiä.
                                -99 punane passatti

                                https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                                Tuikun softat
                                Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                                BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                                Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                                Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                                www.mcars.fi

                                Kysy 041-5056506

                                https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                                INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                                Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎