Originally posted by BMW-6hp
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/E61 Automaattilaatikon öljyt (ZF 6HP26) IHMEELLISTÄ!!
Collapse
X
-
Jeps.
Autoharrastuksessa hienoa on se, että toisten jakamista kokemuksista voi saada itselleen uutta tietoa ja tätä tietoa voi soveltaa omaan toimintaansa.
:think
Kuten sanottua, moottorin öljynvaihtokin voidaan varmasti tehdä monella eri tavalla. Joku vaihtaa yläkautta imemällä, toinen alakautta ja kolmas vaihtaa suodattimen joka toinen kerta jne. Samankaltaiseen lopputulokseen voidaan päästä monella eri tavalla ja käytettyihin keinoihin voivat vaikuttaa erilaiset olosuhteet, työkalut, budjetti tai vaikkapa henkilön omakohtaiset kokemukset ja mielipiteet.
Seurasin eilen öljynvaihdon varsin tarkkaan, enkä väitä että se olisi autuaaksi tekevä menetelmä. Tällä hetkellä tiedossa olevista vaihtoehdoista (kierrättämällä tehty/teetetty tai ZF:n ohjeiden mukaan tehty/teetetty) BG-menetelmä vaikutti minulle parhaalta vaihtoehdolta juuri tuon laatikon pesuominaisuuden takia. Sama laite on kuulemma käytössä myös Konalan Motonetissa (ja Joensuussa?), joten ei välttämättä tarvitse Lahteen saakka lähteä. Uskoisin että halutessaan tuota öljynvaihtoa pääsee myös seuraamaan ja sen perusteella voi tehdä päätöksen teettääkö sen omaan autoonsa. Ei kai se mitään salatiedettä ole.
Kai sinne lootaan voisi itsekin jotkut pesuaineet kaataa ja pyörittää niitä siellä aikansa ja sen jälkeen kierrättämällä vaihtaa vanhat pois. Miten tuossa kävisi, en osaa sanoa. Pari seikkaa huomioiden varmaan ihan hyvin sekin onnistuisi. Voisin jopa kohtuullisen helposti värkätä vastaavan laitteen omaan käyttöön ja jopa parantaakin sitä, mutta en näe sitä saavutetun hyödyn ja rakentamiseen käytetyn ajan kannalta järkevänä.
Tiedossani ei ole, että muualla tuota laatikon pesua olisi mahdollista vastaavalla tavalla teettää ja juuri tuon takia halusin tuota BG-menetelmää kokeilla. Kuten todettua, minulla ei ole vertailukohtaa sille, oliko pesusta jotakin hyötyä, mutta voin todeta että laatikon toiminta parantui huomattavasti. Monella muullakin on täällä positiivista kokemusta öljynvaihdon vaikutuksesta laatikon toimintaan ja mikäli tiedossa olisi että autooni on vaihdettu öljyt esim. 50-60tkm välein, olisin tehnyt pelkän öljynvaihdon. Nyt autollani on kuitenkin ajettu 160tkm, joten mielestäni laatikon pesusta ei haittaakaan olisi. Päädyin tuohon menetelmään sen tiedon ja kokemuksen perusteella, mikä minulla asiasta on olemassa.
Ja kyllä olen ihan oikeasti sitä mieltä että pesu öljynvaihdon yhteydessä oli omalla kohdallani varmasti parempi kuin ilman pesua suoritettu öljynvaihto puhumattakaan siitä, että öljystä olisi vaihdettu vain puolet tai että olisin jatkanut nykivällä laatikolla.
Suodattimen vaihto öljynvaihdon yhteydessä olisi varmasti paikallaan juuri noiden virtausten takia, mikäli laatikon öljyillä on tarkoitus ajaa esim. 60tkm.
Itselläni on tarkoitus ajaa vain muutama tuhat, jonka sen jälkeen vaihdan suodattimen öljyineen. Suorastaan mielenvikaista, eikös vaan?
Comment
-
-
Varmaan markkinoilla on muitakin vastaavia tuotteita.
Λάδια κινητήρα, πρόσθετα και φροντίδα αυτοκινήτου: Με περισσότερα από 4000 προϊόντα, διαθέτουμε τα κατάλληλα προϊόντα για κάθε όχημα στον κόσμο.
Comment
-
-
Originally posted by BMW-6hp View PostTiedossani ei ole, että muualla tuota laatikon pesua olisi mahdollista vastaavalla tavalla teettää ja juuri tuon takia halusin tuota BG-menetelmää kokeilla.
Toki suomessa ko huuhtelulaittestot ovat yleiskorjaamoilla harvinaisia mutta lähes joka automaattipajalta semmoinen löytyy. Toki perus huuhteluvaihdon jossa vaihdetaan suodatin ja sen jälkeen öljy kierrätetään läpi voi tehdä aivan yhtä hyvin ja laadukkaasti käsipumpullakin.
Juuri koskaan ei ko. ominaisuutta ole kuitenkaan käytetty, koska automaattivaihteistoöljy on itsessään varsin pesevää ja riittävä läpihuuhtelumäärä yhdessä suodattimen vaihdon kanssa varmistaa puhtaan lopputuloksen. Jos venttiilikoneistoissa on merkittävä määrä likaa on vaihteistossa jo jokin muu vika, joka on kuluttanut kitkapintoja epänormaalisti tai pahimmassa tapauksessa tuonut metallisilppua kiertoon, vaihteistokorjauksen yhteydessä laatikko kuitenkin puhdistetaan yleensä täysin osapesurissa.
Jokatapauksessa huuhtelun/pesun ym yhteydessäkään en näe mitään hyväää syytä jättää suodatin vaihtamatta. Suodatin saadaan kyllä puhtaaksi sakasta pesurillakin irrallaan jos nyt välttämättä sitä vanhaa haluttaisiin jostain syystä käyttää, mutta suodattimen paikallaan ollessa pestäessä täytysi kierron olla "väärään" suuntaan että suodatin puhdistuisi josta seuraa se että suodattimesta lähtevä sakka kulkeutuu muualle vaihteistoon mikä ei todellakaan ole hyvä asia.
Comment
-
-
Onko näillä automaattipajoilla kenelläkään sellaista laitetta, joka suodattaa pesu/huuhteluvaiheessa kierrätettävää öljyä? Sellaista ominaisuutta arvostaisin. En osaa arvioida, onko suodatukselle pesuvaiheessa edes tarvetta jos suodatinkin vaihdetaan, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna voisi kuvitella, mikäli kierrosta saadaan epäpuhtauksia saman tien suodatettua pois, lopputulos olisi parempi. Asiaa lienee tutkittu ja alalla työskentelevillä siitä käytännön kokemusta/tutkittua faktaa?
Toinen juttu, mihin kiinnittäisin huomiota, on suodattimen vaihdon ajoitus huuhteluöljynvaihdon yhteydessä. Näkisin parhaana vaihtoehtona suodattimen vaihdon ja uusien öljyjen vaihtamisen öljypohjaan ennen kuin vanhaa öljyä aletaan ajamaan järjestelmästä pois tai jos se ei ole mahdollista niin ainakin öljynvaihdon lopuksi.
Nähtäväksi jää, palaako nykiminen. Kerron, miten asian suhteen kävi kunhan kilometrejä alkaa olla takana. Tämä tästä minun osaltani tällä erää. Kiitos asiantuntevista ja ajatuksia herättäneistä kommenteista.
Comment
-
-
Originally posted by BMW-6hp View PostOnko näillä automaattipajoilla kenelläkään sellaista laitetta, joka suodattaa pesu/huuhteluvaiheessa kierrätettävää öljyä? Sellaista ominaisuutta arvostaisin. En osaa arvioida, onko suodatukselle pesuvaiheessa edes tarvetta jos suodatinkin vaihdetaan, mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna voisi kuvitella, mikäli kierrosta saadaan epäpuhtauksia saman tien suodatettua pois, lopputulos olisi parempi. Asiaa lienee tutkittu ja alalla työskentelevillä siitä käytännön kokemusta/tutkittua faktaa?
Toinen juttu, mihin kiinnittäisin huomiota, on suodattimen vaihdon ajoitus huuhteluöljynvaihdon yhteydessä. Näkisin parhaana vaihtoehtona suodattimen vaihdon ja uusien öljyjen vaihtamisen öljypohjaan ennen kuin vanhaa öljyä aletaan ajamaan järjestelmästä pois tai jos se ei ole mahdollista niin ainakin öljynvaihdon lopuksi.
Nähtäväksi jää, palaako nykiminen. Kerron, miten asian suhteen kävi kunhan kilometrejä alkaa olla takana. Tämä tästä minun osaltani tällä erää. Kiitos asiantuntevista ja ajatuksia herättäneistä kommenteista.
Seuraava kysymys kuuluukin kuinka paljon auton oma vaihteistoöljyn kierrätyspumppu pystyy tuottamaan painetta? ja riittääkö paine siihen, että ennen vaihteistoöljyn lämmönvaihdinta laitettaisiin esim. 1,7 bar ohivirtausventtiilillä varustettu suodatin. Mikäli tämä onnistuu ja paine riittää vielä laatikon normaaliin toimintaan, niin suodattimen asennus jäähdytyslinjaan ennen lämmönvaihdinta olisi kannattava juttu. Suodatinpatruuna tietysti pitää olla korkealaatuinen lasikuitupatruuna, ei mitään paperi tötteröitä.
Nyt asiaa paremmin tietävät, kommenttia kehään.F11 530 xD LCI
Comment
-
-
Originally posted by BMW-6hp View Post...olisiko samaan lopputulokseen päästy puolella öljytilavuuden vaihdosta. ...
Tänään täytettiin yhteen n 8,5 litraa. Vetääkö se siis 17 täysin tyhjänä, epäilenBMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostPaljonko HP aski vetää öljyä?
Tänään täytettiin yhteen n 8,5 litraa. Vetääkö se siis 17 täysin tyhjänä, epäilenKulkineet/projektit:
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
-
Originally posted by poke View Post6HP26 täyttömäärä TIS mukaan 9,5 litraa. Kerran tein omaani vuosia sitten. Tuolloin meni kokonaisuudessaan 14 litraa öljyä, kun tuli huuhdeltua.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Tuli myös omaan tilattua saksan eBay:sta filteri ja öljy setti. Sisältää öljypohjan, 8 litraa ZF öljyä ja sähköpistokkeen läpivienti. 285€ toimitettuna.
Eihän sillä huuhtelua saa tehtyä, mutta varmaan laatikon elinikä pitenee vähän verrattuna 270tkm ajettuihin öljyihin...
Britti eBay:ssa näyttää olevan edullisesti samanlaisia settejä mutta meyle tai muulla öljyllä... Luotan nyt kuitenkin ZF öljyyn530d e60
Comment
-
-
Originally posted by Lep-1 View PostTuli myös omaan tilattua saksan eBay:sta filteri ja öljy setti. Sisältää öljypohjan, 8 litraa ZF öljyä ja sähköpistokkeen läpivienti. 285€ toimitettuna.
Eihän sillä huuhtelua saa tehtyä, mutta varmaan laatikon elinikä pitenee vähän verrattuna 270tkm ajettuihin öljyihin...
Britti eBay:ssa näyttää olevan edullisesti samanlaisia settejä mutta meyle tai muulla öljyllä... Luotan nyt kuitenkin ZF öljyyn
-jos vain vaihtaa osan öljystä niin on toki hyvä laittaa samaa tavaraa mitä aikaisempikin on.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostKunhan pohja on aito zf niin se on tärkeämpää. Öljyn puolesta laatikko toimii melkein millä vain synteettisellä dexron 3 öljyllä - jos sen vaihtaa tarpeeksi tiheään.
-jos vain vaihtaa osan öljystä niin on toki hyvä laittaa samaa tavaraa mitä aikaisempikin on.
Kaksi olen vaihtanut halkeaman takia (ilman näkyvää syytä)ja ne on olleet alkuperäisiä.-99 punane passatti
https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
www.mcars.fi
Kysy 041-5056506
https://www.facebook.com/MCarsOulu/
INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star
Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti
Comment
-
Comment