Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 madallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bablo81
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 168
    • Savonmua

    Ei oota itsekin sain joka paikasta kuulla kun kyselin ja eri paikoissa selvittelivät mahdollisia alustoja mutta ei vaan löydy. Ta-technicsistä ei kokemusta.
    f11 530xd m-sport -12


    - ex e61 530xd m-sport, -06
    - ex e39 530d, -00
    - ex e30 320 touring

    Comment

    • Paarma78
      BTCF Member
      • Jun 2014
      • 291
      • Klaukkala

      Originally posted by Bablo81 View Post
      Saatavuus tosi heikkoa säädettäviin tolppiin nelikkoon, KW:n satsia on mutta hinta aika suolainen 2000€. Itse koitin ettiä kans omaani mutta tyytyminen oli H&R -35mm etujousiin. Lueskelin aiemmin juttuja että pohjais iskarit näillä jousilla. Noh jouset tuli laitettua alle ja ekat tuntumat oli että nätisti toimii, mutta kyllä pohjaa aika pienestä. Kysyin marmorilta että onko eroa m-Sport iskarin pohjaanlyönti kumilla eroa nelikon iskarin kumiin niin vastaus oli että samanlainen olis m-sportin kanssa... Ajattelin että olisin vaihtanut sinne samalla nuo m-sportin kumit... Onko minua johdettu harhaan, korjatkoon ken tietää?
      Ei ole tainnut M-sport paketilla tulla neliveto alustaan mitään muutoksia. Eli normi iskarit ja kumit M-sportissakin. Saakohan sinne sovitettua M-sport kumia takavetoisesta tai sitten lyhennettyä sitä originaalia?
      BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
      BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
      ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
      ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

      Comment

      • Bablo81
        Bimmer Rookie
        • Jun 2012
        • 168
        • Savonmua

        Originally posted by Paarma78 View Post
        Ei ole tainnut M-sport paketilla tulla neliveto alustaan mitään muutoksia. Eli normi iskarit ja kumit M-sportissakin. Saakohan sinne sovitettua M-sport kumia takavetoisesta tai sitten lyhennettyä sitä originaalia?
        Sen tiesin että nelikkoon ei ole m-sport alustaa mutta siis mulle sanottiin marmorilta että nelikon alkuperäinen pohjaanlyömiskumi ois samanlainen kuin takavetoisessa m-sport alustaisessa.
        f11 530xd m-sport -12


        - ex e61 530xd m-sport, -06
        - ex e39 530d, -00
        - ex e30 320 touring

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2319
          • Uusimaa

          Kaikissa tehtaan E60-alustakombinaatioissa on erilainen pohjaanlyöntikumi. Jopa takavetoisen kahdessa erilaisessa sporttialustassa, vaikka niissä on samanlaiset jouset.

          Takavedon (etuvaimentajan) pohjaanlyöntikumi, osa nro.9: 31 33 6 764 085 - Vakioalusta

          Takavedon (etuvaimentajan) pohjaanlyöntikumi, osa nro.9: 31 33 7 905 316 - M-Sport -alusta

          Takavedon (etuvaimentajan) pohjaanlyöntikumi, osa nro. 9: 31 33 6 764 086 - SportSuspension -alusta

          Nelivedon (etuvaimentajan) pohjaanlyöntikumi, osa nro.10: 31 30 6 774 699 - xDriven alusta
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Muppe
            BTCF Member
            • May 2006
            • 1866
            • Östermyra

            Tietoa kun näyttää löytyvän noista pohjaanlyöntikummeista, niin voisko joku kertoa millä madalluksella alkaa olemaan tarve noita kummeja lyhennellä, takaveto sekä nelikko?
            E61 530dA M-Sport
            E39 520iA Touring

            ex. E34 525iA
            ex. E34 535iA
            ex. E34 520i
            ex. E34 520i
            ex. E36 320i

            Comment

            • AnttiMH
              Bimmer Rookie
              • Oct 2013
              • 146
              • Esbo

              Mitä muuta tarvitaan?

              Eli auto on vakio E61, johon tulossa HR 35mm jouset, uudet bilstein B4 iskarit, uudet bmw omat yläpään laakerit, sport pohjaanlyöntikumit, perän säätö 20mm alemmaksi. Raidetangon päät vaihtuvat samalla.

              Mitä muuta olisi syytä tehdä, jotta alustan madallus&urheilullisuus onnistuisi?

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2319
                • Uusimaa

                Originally posted by AnttiMH View Post
                Eli auto on vakio E61, johon tulossa HR 35mm jouset, uudet bilstein B4 iskarit, uudet bmw omat yläpään laakerit, sport pohjaanlyöntikumit, perän säätö 20mm alemmaksi. Raidetangon päät vaihtuvat samalla.

                Mitä muuta olisi syytä tehdä, jotta alustan madallus&urheilullisuus onnistuisi?
                Bilsteinin B4 vastaa hyvin pitkälti orggisvaimentajaa, joten tässä tapauksessa tulet kaipaamaan jäykempiä kallistuksenvakaajia. Esim. M-sportin vakaajat vähentää vaappumista merkittävästi. Mielestäni jo vakioalustalla nuo ohuimmat vakiovakaajat on ehdottomasti E60:n heikoin lenkki, jonka huomaa hyvin motarin rampeilla.

                Itselläni on tällä hetkellä vähän vastaavanlainen setti, jossa on Eibachin -30mm jouset ja uudet Sachsin vakiovaimentajat. Erittäin hyvä kompromissi suomen teille, mutta heti huomasi että vakiot kallistuksenvakaajat ei ns. "keskustele" vähänkään sporttisempien tolppien kanssa.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • AnttiMH
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2013
                  • 146
                  • Esbo

                  Originally posted by JKK View Post
                  Bilsteinin B4 vastaa hyvin pitkälti orggisvaimentajaa, joten tässä tapauksessa tulet kaipaamaan jäykempiä kallistuksenvakaajia. Esim. M-sportin vakaajat vähentää vaappumista merkittävästi. Mielestäni jo vakioalustalla nuo ohuimmat vakiovakaajat on ehdottomasti E60:n heikoin lenkki, jonka huomaa hyvin motarin rampeilla.

                  Itselläni on tällä hetkellä vähän vastaavanlainen setti, jossa on Eibachin -30mm jouset ja uudet Sachsin vakiovaimentajat. Erittäin hyvä kompromissi suomen teille, mutta heti huomasi että vakiot kallistuksenvakaajat ei ns. "keskustele" vähänkään sporttisempien tolppien kanssa.
                  Kiitos vinkistä. Tarkoitatko että vahvistetuista kallistuksenvakaajan nivelistä olisi apua tässä?
                  Ei liene kovin kallis setti eteen? Meylen osia näyttää olevan helposti saatavilla....

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2319
                    • Uusimaa

                    Originally posted by AnttiMH View Post
                    Kiitos vinkistä. Tarkoitatko että vahvistetuista kallistuksenvakaajan nivelistä olisi apua tässä?
                    Ei liene kovin kallis setti eteen? Meylen osia näyttää olevan helposti saatavilla....
                    En tarkoita vakaajan niveliä, enkä kumipuslia, vaan koko kallistuksenvakaajan tankoja. Näitä tankoja on nimittäin kolmea eri paksuutta riippuen millä alustalla auto on tehtaalta tilattu. Vakiotankojen (=riukujen) paksuus varsinkin takana on vain 13mm, kun taas M-Sport -alustassa ne on 16mm. Ja M5:ssä 18mm. Takavakaajalla on olennainen vaikutus siihen, miten auto taittuu mutkiin. Ja kun lähtökohtaisestikin E60:ssa saisi olla vakiona molemmissa päissä M-Sportia vastaavat vakaajat. Eikä siltikään olisi liian jäykät. Suorastaan ihmettelen, kuinka vähän tästä vakaaja-asiasta on puhuttu täällä näiden alustaparannusten yhteydessä. Tasapainoinen alusta on kokonaisuus, johon vakaajatangot liittyvät olennaisesti. Mielestäni ne on tärkeämpi osatekijä kuin vaikkapa jousen valmistaja. Jousethan lopulta tuntuvat auton alla yllättävän samanlaisilta. Kun taas jäykempien vakaajatankojen vaikutus on välitön, huomattavissa heti ensimmäisessä mutkassa. Ja juuri sellainen jota monet yrittävät hakea esim. madallusjousella. Suurin osa vain tuntuu olevan tyytyväinen, kun auto ui silmän mukaan riittävän matalalla...

                    Itselleni tilasin pari viikkoa sitten Ruotsalaiselta purkaamolta M-Sportin vakaajat (etu+taka), joille tuli hintaa kotiin toimitettuna 134€. Hiekkapuhallus ja jauhemaalaus 40€ sen päälle. Kumipuslat (20-30€) pitää tietysti tässä tilanteessa uusia, jolloin voi harkita vaikka Powerflexin osia, mutta itse en niistä henk.kohtaisesti pidä (mukavuussyistä).

                    Vakaajan osanumerot on samat kaikissa E60/E61 moottorivariaatioissa:

                    ETUVAKAAJA (kaikki mallit)

                    TAKAVAKAAJA (kaikki mallit)

                    ETUVAKAAJA M5

                    TAKAVAKAAJA M5
                    Last edited by JKK; 14-04-2015, 11:45.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • GuGi_
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 700
                      • Vantaa city

                      Originally posted by GuGi_ View Post
                      Edit: Onko kellään tietoa sopiiko AP Sportfahrwerke tai Lowtec säädettävät tohon nelivetoon?

                      Itse itselleni vastaten EI sovi.

                      Tänään tuli viimein uudet renkaat joita vanteet on jo pari viikkoa odotellu. Nyt ihan pikkasen polttelis lyödä setti alle, mutta tolla vakio nelikko alustalla se ei ehkä silmää hivele :think

                      Tässä käy kohta niin että tilailen tommosen tic-tac-technixin ja kokeilen miltä se tuntuu. Hintansa puolesta se ei ainakaan kovin korkeelta puusta pudota jos osottautuu aivan sudeks...

                      Mites muut nelivedon tai vakioalustan omaavat jotka ootte perää madaltanu, niin kummosta laskua noi vakioiskarit kestää? Ja onko sinne joku vaihtanu jämäkämpää tilalle?
                      "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                      F11 525d -11
                      E60 M5 -05
                      E12 530i -75
                      E32 730i - 91
                      Chevy Silverado 3500 -93
                      R33 Skyline GTS-T -93

                      Comment

                      • revote
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2013
                        • 1886
                        • Hollola

                        TaTechnics on järkyttävää kuraa, madaltaa toki autoa mutta. Ei missään nimessä E6x:n alle sellaista
                        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                        Comment

                        • Bablo81
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2012
                          • 168
                          • Savonmua

                          Originally posted by GuGi_ View Post
                          Itse itselleni vastaten EI sovi.

                          Tänään tuli viimein uudet renkaat joita vanteet on jo pari viikkoa odotellu. Nyt ihan pikkasen polttelis lyödä setti alle, mutta tolla vakio nelikko alustalla se ei ehkä silmää hivele :think

                          Tässä käy kohta niin että tilailen tommosen tic-tac-technixin ja kokeilen miltä se tuntuu. Hintansa puolesta se ei ainakaan kovin korkeelta puusta pudota jos osottautuu aivan sudeks...

                          Mites muut nelivedon tai vakioalustan omaavat jotka ootte perää madaltanu, niin kummosta laskua noi vakioiskarit kestää? Ja onko sinne joku vaihtanu jämäkämpää tilalle?
                          Omasta kulkineesta pudotettiin ohjelmoinnilla 20mm, ohjelmoinnin jälkeisen lenkin jälkeen mitattuna vajaa 20mm tippui ja hyvin on takana pelannut ja vakio nelikon iskarit.
                          Last edited by Bablo81; 14-04-2015, 18:19.
                          f11 530xd m-sport -12


                          - ex e61 530xd m-sport, -06
                          - ex e39 530d, -00
                          - ex e30 320 touring

                          Comment

                          • GuGi_
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 700
                            • Vantaa city

                            Ok. Mulla varmaan ois tarkotus laskee edestä 40-50mm ja takaa 30-40mm. Pohjaako noi vakio takatolpat yhtä helpolla kun edessä?

                            Onko kellään tämmöstä nelikkoa jota ois laskettu enemmän ku ne h&r-35 ja perästä pari senttiä?
                            "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                            F11 525d -11
                            E60 M5 -05
                            E12 530i -75
                            E32 730i - 91
                            Chevy Silverado 3500 -93
                            R33 Skyline GTS-T -93

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Originally posted by GuGi_ View Post
                              Ok. Mulla varmaan ois tarkotus laskee edestä 40-50mm ja takaa 30-40mm. Pohjaako noi vakio takatolpat yhtä helpolla kun edessä?

                              Onko kellään tämmöstä nelikkoa jota ois laskettu enemmän ku ne h&r-35 ja perästä pari senttiä?
                              Takana ei tapahdu pohjausta vaikka tiputtaisi enemmänkin, mutta ilmajouset ei vaan enää toimi kunnolla. Perästä tulee liian löysä. 30-40mm varmaan menee vielä ihan hyvin, mutta tuon enempää en kyllä laskisi.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • GuGi_
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 700
                                • Vantaa city

                                Originally posted by markok View Post
                                Takana ei tapahdu pohjausta vaikka tiputtaisi enemmänkin, mutta ilmajouset ei vaan enää toimi kunnolla. Perästä tulee liian löysä. 30-40mm varmaan menee vielä ihan hyvin, mutta tuon enempää en kyllä laskisi.
                                Juu toi onki tiedossa että pussit alkaa olee liian löysät kun alkaa napakaarimitta olla 320mm tai vähemmän. Edellisessä 61:ssä (takaveto) oli muistaakseni 340mm sport-alustalla ja toimi hyvin. Ajattelin vaan että millä tavalla toi nelivedon takaiskari on erilainen kun varaosanumero on eri.
                                "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                                F11 525d -11
                                E60 M5 -05
                                E12 530i -75
                                E32 730i - 91
                                Chevy Silverado 3500 -93
                                R33 Skyline GTS-T -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎