Sama ongelma, Tero, minullekin tulossa jossain vaiheessa, joten silmät kovana tiukkaan, tuleeko joltain hyviä ehdotuksia tänne.
Konit?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Ei oo lähellekkään samanlaiset, tai vaihtokelpoiset kun joskus kans vertailin. Kuuskympin omat reippaasti, (luokkaa 10-20cm) pidemmät ja kiinnityksessäkin on eroa.
Tämäpä selvä, kiitti. Oliko sulla muuten joku KW:n koko sarja omassas (siis coilit edessä, takana originaali pussit + KW iskarit)? Vai muistanko väärin?
Sama ongelma, Tero, minullekin tulossa jossain vaiheessa, joten silmät kovana tiukkaan, tuleeko joltain hyviä ehdotuksia tänne.
Konit?
Tuli laskettua tuota perää muutama viikko sitten lisää, kun talvirenkaat näytti kaarivälin kanssa omaan silmään niin karseilta... ja tuntuu sitten tämä perän iskariongelma entistä pahemmalta.
Konilla on ainakin ne FSD:t, mutta kärsiikö niilläkään madaltaa "tarpeeksi" ilman pohjaamis ongelmia? Bilstein B8? Muita? Mietin jo, että josko työstäisi vakio tolpista iskarin yläpään vartta lyhyemmäksi (ts. ohentaisi vartta jatkaisi kierteitä pari senttiä pidemmälle, jotta saisi joustoalueen paremmin kohdalleen) ja lyhentäisi pohjaanlyöntikumeja... ei ole tarkemmin tullut mitattua kuinka pohjaan tuo iskari jo menee tällä hetkellä?
Nii ja lyhyemmät pussitkin vois osaltaaan auttaa, nii ei tarvitsisi laskea madaltaessa paineita niin alas ja perä säilyisi jäykempänä. Onko kukaan vaihtanut lyhyempiä pusseja? Mitkä? Olen katsellut ja esim. universal air suspensionilta tuntus olevan aika kattava sarja erinnäköisiä pusseja tarjolla. Ei vaan oikein passais tuota käyttöautoa levittää moneksi viikoksi hallille testailuja varten.
Siis onko tosiaan että tuota perää ei voi tuon enempää laskea ilman ongelmia...
Tämän topicin tässä lukasin läpi ja jäi kuva, että itse pussit takana aiheuttais tuon huonon ajotuntuman jos madaltaa enemmän perää? Mites ne takapään pohjaanlyöntikumit, onko kukaan niitä lyhentänyt ja kokeillut että jos se auttaisi kuitenkin tuohon ongelmaan?:think
Siis onko tosiaan että tuota perää ei voi tuon enempää laskea ilman ongelmia...
Tämän topicin tässä lukasin läpi ja jäi kuva, että itse pussit takana aiheuttais tuon huonon ajotuntuman jos madaltaa enemmän perää? Mites ne takapään pohjaanlyöntikumit, onko kukaan niitä lyhentänyt ja kokeillut että jos se auttaisi kuitenkin tuohon ongelmaan?:think
enempää ja enempää... on mullakin noin 50mm pudotettu msport korkeudesta. :think Mutta tuntus jo että reipas 30mm msportista laskettuna alkaa olla turhan löysän oloinen. Mutta kun kuormaa lisää, ts. pusseihin tulee lisää painetta, niin paranee huomattavasti.
B8 tuntus olevan muuten melkein ainoita mitä tarjotaan lyhyempinä tolppina, mitä tässä nyt töiden ohessa tullut selailtua. Muita kaupataan ns. sport iskareina jalisäinfossa yleensä madallus maks. 30mm. B8:lle ilmoitetaan esim. alla olevassa linkissä suositus 30-49mm.
Noniin hyvä, tuli nimittäin tilailtua just kesävanteet ja pakko saada melkosen alas jotta näyttää hyvälle niillä... Itse kylläkin mittailin että semmosen 60mm tarttis tuota perää laskea.
Kyllähän varmaan BC:ltä esim. sais jotkut tähän sovellettavat korkeussäädettävät tolpat, pitäs vaan ruveta mittailemaan ja laittamaan kyselyä mittojen kanssa... JA näissä olis se hyväpuoli, että sais säädettyä jäykkyyttä. Tosin voi olla kyllä vähän hakusessa alkuun ja saa ajella ilman verhoiluja jokusen aikaa jotta saa hyväks säädöt.
Last edited by juxo; 12-12-2014, 13:52.
Reason: lisäys
Tuli laskettua tuota perää muutama viikko sitten lisää, kun talvirenkaat näytti kaarivälin kanssa omaan silmään niin karseilta... ja tuntuu sitten tämä perän iskariongelma entistä pahemmalta.
Konilla on ainakin ne FSD:t, mutta kärsiikö niilläkään madaltaa "tarpeeksi" ilman pohjaamis ongelmia? Bilstein B8? Muita? Mietin jo, että josko työstäisi vakio tolpista iskarin yläpään vartta lyhyemmäksi (ts. ohentaisi vartta jatkaisi kierteitä pari senttiä pidemmälle, jotta saisi joustoalueen paremmin kohdalleen) ja lyhentäisi pohjaanlyöntikumeja... ei ole tarkemmin tullut mitattua kuinka pohjaan tuo iskari jo menee tällä hetkellä?
Nii ja lyhyemmät pussitkin vois osaltaaan auttaa, nii ei tarvitsisi laskea madaltaessa paineita niin alas ja perä säilyisi jäykempänä. Onko kukaan vaihtanut lyhyempiä pusseja? Mitkä? Olen katsellut ja esim. universal air suspensionilta tuntus olevan aika kattava sarja erinnäköisiä pusseja tarjolla. Ei vaan oikein passais tuota käyttöautoa levittää moneksi viikoksi hallille testailuja varten.
Ok, onkohan sulla sitten matalampi selkeästi kuin omani, kun sekin on varsin alhaalla? Tuo Msport-iskarien modaaminen olisi mielenkiintoinen kokeilu. Uskon, että ongelma on juuri noissa orkkispusseissa, mutta niiden vaihto ei ole halpaa. Paitsi sitten, kun ne hajooa, niin vaihdettava on. Sama vika, etttei käyttis voi olla telakalla kauaa ainakaan talvella.
enempää ja enempää... on mullakin noin 50mm pudotettu msport korkeudesta. :think Mutta tuntus jo että reipas 30mm msportista laskettuna alkaa olla turhan löysän oloinen. Mutta kun kuormaa lisää, ts. pusseihin tulee lisää painetta, niin paranee huomattavasti.
B8 tuntus olevan muuten melkein ainoita mitä tarjotaan lyhyempinä tolppina, mitä tässä nyt töiden ohessa tullut selailtua. Muita kaupataan ns. sport iskareina jalisäinfossa yleensä madallus maks. 30mm. B8:lle ilmoitetaan esim. alla olevassa linkissä suositus 30-49mm.
Samaa mieltä, tosin sanoisin, että Msportia kun laskee, niin kaikki yli 10mm muuttaa alustan jo osin toimimattomaksi.
B8 vaan kuulostaa pintakovalta (ehkä täytyy tässä tapauksessa ollakin) ja Bilsteinin kesto Suomen talvessa muutenkin omassa käytössä ollut iso pettymys.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Täytyypä tuossa illemmalla ottaa auto nosturille ja ruveta mittailemaan ja selailemaan netin ihmeellistä maailmaa lyhyempien pussien osalta sekä laittaa kyselyä noista iskareista:think
Ok, onkohan sulla sitten matalampi selkeästi kuin omani, kun sekin on varsin alhaalla?
No jos se silloin 20" kesäaluilla oli about 10m korkeammalla napakaarimitoilla pikaiseen mitaamalla ja varmaankin laskettiin 20-25mm lisää, niin uskoisin, että ollaan nyt ainakin 10-15mm matalammalla...
B8 vaan kuulostaa pintakovalta (ehkä täytyy tässä tapauksessa ollakin) ja Bilsteinin kesto Suomen talvessa muutenkin omassa käytössä ollut iso pettymys.
Mulla on ollut yks setti joskus aikoinaan pohjoisen olosuhteissa ja ihan hyvin kesti sen 60tkm/2 vuotta mitä ehdin ajamaan. Sorvasin heti uutena tolppiin lisäuria ja laskin lautasia alemmas, joten eibachin jousien kanssa madallus oli luokkaa 75/70mm. Ja hienosti toimi.
Täytyypä tuossa illemmalla ottaa auto nosturille ja ruveta mittailemaan ja selailemaan netin ihmeellistä maailmaa lyhyempien pussien osalta sekä laittaa kyselyä noista iskareista:think
Pistähän ihmeessä infoa, kun saat mittoja paperille. Joku, muistaakseni stanceworksin foorumilla, on sullonut tuollaiset e61:seen: http://www.universalairsuspension.co...rsal-p-59.html Sivuiltahan löytyy aika edukkaasti useampaa eri mittaista pussia.
Pitäisi vissiin alkaa tekemään jonkin sortin pioneerityötä...
Tämäpä selvä, kiitti. Oliko sulla muuten joku KW:n koko sarja omassas (siis coilit edessä, takana originaali pussit + KW iskarit)? Vai muistanko väärin?
Muistit oikein
Iskarit eivät ole se "pohjaava" elementti. Tai ei ainakaan minulla, vaikka on toi kw:n setti niin tiukalle säädettynä kuin saa niin pohjaa silti. Ei tokikaan niin helposti, kuin löysemmillä säädöillä, mutta päivittäin.. ja ajolleen on jo aika pintakova, ei yhtään mukava käyttikseen tai muuhunkaan.
Eivätkä välttämättä orkkis ilmapalkeetkaan, mitä aluksi epäilin. Ok, meinaan kyllä joskus vielä kokeilla tuonne jotain lyhyempiä, paremmin kuormaa kantavia aftermarket pusseja, mutta en vielä.
Tunkkailin nimittäin tuosta omasta taannoin takanurkkaa ylös ilman vannetta ja huomasin että ensimmäisenä vastaan tulee pussin vieressä oleva "pohjaanlyöntikumi". Ottaa runkoon runkoon kiinni jo pian alle 300mm (napa/kaari) mentäessä, ettei oo ihme jos ei sentin/parin joustovaralla paukkuu
Vääntelin koko paskan irti, molemmilta puolilta, tietäen että jotain virkaa varten se on siihen laitettu, mutta kokeillaan. Ehdinköhän jonkun reippaan 1000km ajaa ennen ahdin rempan aloittamista, enkä huomannut että olisi pohjannut tuona aikana enää kertaakaan. Kokeilen vielä löysätä iskareita vähän ja jatkaa kokeilua, kunhan saan auton takaisin ajoon () .. mutta tähän asti vaikutti ihan hyvältä
Tässä ketjussa ei kauheasti vieläkään ole juttua Eibachin -30mm jousista? Onko kukaan asennellut tuollaisia vakiopumppujen kaveriksi E61:seen? Mitä luokkaa todellinen madallus on mahtanut olla? Ja onko tuottanut tyytyväisyyttä? Tässä tapauksessa ne tulisi 520dA:han, jossa lienee vielä jonkinverran kepoisempi keula, joten vaikuttaakohan paljonkin madallukseen? Sama madallusjousi taitaa olla sekä 2,0- ja 3,0-litraiselle.
Edit... Näyttääkin olevan eri numero pienelle ja isolle dieselille:
2,0d N47D20: E10-20-011-04-20
3,0d M57: E10-20-011-05-20
Hintaa näyttää olevan satasen verran etujousiparilla eBayssa toimituskuluineen. Pitäisikö nuo tilata kun kontissa on odottamassa uudet Sachsin vakiopumput ja yläpäät?
Laitoin kesällä 2014 eibach -30 jouset 525iA sedaniin. Etujousi on sama 520i-530i ja 520d.
Lopputulos minulla oli, että lähtötilanteen vakioalustaan laski edessä 40 mm ja takana 20 mm.
Napa kaarimitta edessä oli 340 mm. Vaikka laitoin msportin lyhyemmät pohjaanlyöntikumet, niin iski niihin vähänkään isommissa montuissa.
Eibach toiminu aiemmin hyvin muissa autoissa, mutta mun mielestä laskee etupäätä pikkuisen liikaa. Ihmettelin tuota silloin ja kasasin etupään ilman joustakin. Tuolla 340 mm kaarimitalla vakioiskarilla ei silloin jää kuin pari senttiä joustovaraa ennen (m)pohjaanlyöntikumia.
Kasasin sitten etupään mjousilla, -10 mm jousilautasella, lyhensin msportin pohjaanlyöntikumia vielä pari senttiä ja nyt toiminut hyvin. Samalla vaihtui myös vakioiskarit konin sportteihin.
Laitoin kesällä 2014 eibach -30 jouset 525iA sedaniin. Etujousi on sama 520i-530i ja 520d.
Lopputulos minulla oli, että lähtötilanteen vakioalustaan laski edessä 40 mm ja takana 20 mm.
Napa kaarimitta edessä oli 340 mm. Vaikka laitoin msportin lyhyemmät pohjaanlyöntikumet, niin iski niihin vähänkään isommissa montuissa.
Eibach toiminu aiemmin hyvin muissa autoissa, mutta mun mielestä laskee etupäätä pikkuisen liikaa. Ihmettelin tuota silloin ja kasasin etupään ilman joustakin. Tuolla 340 mm kaarimitalla vakioiskarilla ei silloin jää kuin pari senttiä joustovaraa ennen (m)pohjaanlyöntikumia.
Kasasin sitten etupään mjousilla, -10 mm jousilautasella, lyhensin msportin pohjaanlyöntikumia vielä pari senttiä ja nyt toiminut hyvin. Samalla vaihtui myös vakioiskarit konin sportteihin.
Oisko H&R turvallisempi jousiratkaisu?
Minulla myös Eibach -30mm jouset edessä 530i:ssä. En nyt ulkoa muista tuota kaarimittaa, mutta omaan makuun olisi hieman ylemmäs saanut jäädä. Muuten jouset ovat todella mukavat ja mitään pohjaamisia ei ole ollut vakioiskareilla. Edellisestä autosta kokemusta Konin sporteista ja on kyllä parhaat iskarit mistä itsellä kokemusta.
Juu itse tein sen rookie virheen, että vaihdoin ensin vain jouset ja jätin 150 tkm ajetut vakioiskarit.. Uusien iskareiden kanssa varmaan toimii paremmin. Pohjaanlyöntikumin pituutta kyllä kannattaa mielestäni miettiä.
Juu itse tein sen rookie virheen, että vaihdoin ensin vain jouset ja jätin 150 tkm ajetut vakioiskarit.. Uusien iskareiden kanssa varmaan toimii paremmin. Pohjaanlyöntikumin pituutta kyllä kannattaa mielestäni miettiä.
Olet ihan oikeassa, että pohjaanlyöntikumin pituutta kannattaa miettiä. Muistatko paljonko m-alustan kumi oli lyhyempi kuin vakio?
Comment