e61 madallus

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17606
    • Turku

    #196
    Sama ongelma, Tero, minullekin tulossa jossain vaiheessa, joten silmät kovana tiukkaan, tuleeko joltain hyviä ehdotuksia tänne.

    Konit?
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • ///THe
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 837
      • Espoo

      #197
      Originally posted by Matson^ View Post
      Ei oo lähellekkään samanlaiset, tai vaihtokelpoiset kun joskus kans vertailin. Kuuskympin omat reippaasti, (luokkaa 10-20cm) pidemmät ja kiinnityksessäkin on eroa.
      Tämäpä selvä, kiitti. Oliko sulla muuten joku KW:n koko sarja omassas (siis coilit edessä, takana originaali pussit + KW iskarit)? Vai muistanko väärin?

      Originally posted by Laku View Post
      Sama ongelma, Tero, minullekin tulossa jossain vaiheessa, joten silmät kovana tiukkaan, tuleeko joltain hyviä ehdotuksia tänne.

      Konit?
      Tuli laskettua tuota perää muutama viikko sitten lisää, kun talvirenkaat näytti kaarivälin kanssa omaan silmään niin karseilta... ja tuntuu sitten tämä perän iskariongelma entistä pahemmalta.

      Konilla on ainakin ne FSD:t, mutta kärsiikö niilläkään madaltaa "tarpeeksi" ilman pohjaamis ongelmia? Bilstein B8? Muita? Mietin jo, että josko työstäisi vakio tolpista iskarin yläpään vartta lyhyemmäksi (ts. ohentaisi vartta jatkaisi kierteitä pari senttiä pidemmälle, jotta saisi joustoalueen paremmin kohdalleen) ja lyhentäisi pohjaanlyöntikumeja... ei ole tarkemmin tullut mitattua kuinka pohjaan tuo iskari jo menee tällä hetkellä?

      Nii ja lyhyemmät pussitkin vois osaltaaan auttaa, nii ei tarvitsisi laskea madaltaessa paineita niin alas ja perä säilyisi jäykempänä. Onko kukaan vaihtanut lyhyempiä pusseja? Mitkä? Olen katsellut ja esim. universal air suspensionilta tuntus olevan aika kattava sarja erinnäköisiä pusseja tarjolla. Ei vaan oikein passais tuota käyttöautoa levittää moneksi viikoksi hallille testailuja varten.
      X5 F15 ///Msport
      CRX 2gen +25psi

      Comment

      • juxo
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 301
        • Jyväskylä

        #198
        Siis onko tosiaan että tuota perää ei voi tuon enempää laskea ilman ongelmia...

        Tämän topicin tässä lukasin läpi ja jäi kuva, että itse pussit takana aiheuttais tuon huonon ajotuntuman jos madaltaa enemmän perää? Mites ne takapään pohjaanlyöntikumit, onko kukaan niitä lyhentänyt ja kokeillut että jos se auttaisi kuitenkin tuohon ongelmaan?:think
        G05 X5 45e Msport
        E70 X5 35d
        E36 Compact VR6T
        E60 M5 VR6T
        E92 VR6T Build

        Comment

        • ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 837
          • Espoo

          #199
          Originally posted by juxo View Post
          Siis onko tosiaan että tuota perää ei voi tuon enempää laskea ilman ongelmia...

          Tämän topicin tässä lukasin läpi ja jäi kuva, että itse pussit takana aiheuttais tuon huonon ajotuntuman jos madaltaa enemmän perää? Mites ne takapään pohjaanlyöntikumit, onko kukaan niitä lyhentänyt ja kokeillut että jos se auttaisi kuitenkin tuohon ongelmaan?:think
          enempää ja enempää... on mullakin noin 50mm pudotettu msport korkeudesta. :think Mutta tuntus jo että reipas 30mm msportista laskettuna alkaa olla turhan löysän oloinen. Mutta kun kuormaa lisää, ts. pusseihin tulee lisää painetta, niin paranee huomattavasti.

          Pohjaanlyöntikumeja minäkin tuossa edellisessä postauksessa pähkäilin...

          B8 tuntus olevan muuten melkein ainoita mitä tarjotaan lyhyempinä tolppina, mitä tässä nyt töiden ohessa tullut selailtua. Muita kaupataan ns. sport iskareina jalisäinfossa yleensä madallus maks. 30mm. B8:lle ilmoitetaan esim. alla olevassa linkissä suositus 30-49mm.

          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

          Comment

          • juxo
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 301
            • Jyväskylä

            #200
            Noniin hyvä, tuli nimittäin tilailtua just kesävanteet ja pakko saada melkosen alas jotta näyttää hyvälle niillä... Itse kylläkin mittailin että semmosen 60mm tarttis tuota perää laskea.

            Kyllähän varmaan BC:ltä esim. sais jotkut tähän sovellettavat korkeussäädettävät tolpat, pitäs vaan ruveta mittailemaan ja laittamaan kyselyä mittojen kanssa... JA näissä olis se hyväpuoli, että sais säädettyä jäykkyyttä. Tosin voi olla kyllä vähän hakusessa alkuun ja saa ajella ilman verhoiluja jokusen aikaa jotta saa hyväks säädöt.
            Last edited by juxo; 12-12-2014, 13:52. Reason: lisäys
            G05 X5 45e Msport
            E70 X5 35d
            E36 Compact VR6T
            E60 M5 VR6T
            E92 VR6T Build

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17606
              • Turku

              #201
              Originally posted by ///THe View Post
              Tuli laskettua tuota perää muutama viikko sitten lisää, kun talvirenkaat näytti kaarivälin kanssa omaan silmään niin karseilta... ja tuntuu sitten tämä perän iskariongelma entistä pahemmalta.

              Konilla on ainakin ne FSD:t, mutta kärsiikö niilläkään madaltaa "tarpeeksi" ilman pohjaamis ongelmia? Bilstein B8? Muita? Mietin jo, että josko työstäisi vakio tolpista iskarin yläpään vartta lyhyemmäksi (ts. ohentaisi vartta jatkaisi kierteitä pari senttiä pidemmälle, jotta saisi joustoalueen paremmin kohdalleen) ja lyhentäisi pohjaanlyöntikumeja... ei ole tarkemmin tullut mitattua kuinka pohjaan tuo iskari jo menee tällä hetkellä?

              Nii ja lyhyemmät pussitkin vois osaltaaan auttaa, nii ei tarvitsisi laskea madaltaessa paineita niin alas ja perä säilyisi jäykempänä. Onko kukaan vaihtanut lyhyempiä pusseja? Mitkä? Olen katsellut ja esim. universal air suspensionilta tuntus olevan aika kattava sarja erinnäköisiä pusseja tarjolla. Ei vaan oikein passais tuota käyttöautoa levittää moneksi viikoksi hallille testailuja varten.
              Ok, onkohan sulla sitten matalampi selkeästi kuin omani, kun sekin on varsin alhaalla? Tuo Msport-iskarien modaaminen olisi mielenkiintoinen kokeilu. Uskon, että ongelma on juuri noissa orkkispusseissa, mutta niiden vaihto ei ole halpaa. Paitsi sitten, kun ne hajooa, niin vaihdettava on. Sama vika, etttei käyttis voi olla telakalla kauaa ainakaan talvella.


              Originally posted by ///THe View Post
              enempää ja enempää... on mullakin noin 50mm pudotettu msport korkeudesta. :think Mutta tuntus jo että reipas 30mm msportista laskettuna alkaa olla turhan löysän oloinen. Mutta kun kuormaa lisää, ts. pusseihin tulee lisää painetta, niin paranee huomattavasti.

              Pohjaanlyöntikumeja minäkin tuossa edellisessä postauksessa pähkäilin...

              B8 tuntus olevan muuten melkein ainoita mitä tarjotaan lyhyempinä tolppina, mitä tässä nyt töiden ohessa tullut selailtua. Muita kaupataan ns. sport iskareina jalisäinfossa yleensä madallus maks. 30mm. B8:lle ilmoitetaan esim. alla olevassa linkissä suositus 30-49mm.

              http://www.europerformance.co.uk/pag...product=357199
              Samaa mieltä, tosin sanoisin, että Msportia kun laskee, niin kaikki yli 10mm muuttaa alustan jo osin toimimattomaksi.

              B8 vaan kuulostaa pintakovalta (ehkä täytyy tässä tapauksessa ollakin) ja Bilsteinin kesto Suomen talvessa muutenkin omassa käytössä ollut iso pettymys.
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • juxo
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 301
                • Jyväskylä

                #202
                Täytyypä tuossa illemmalla ottaa auto nosturille ja ruveta mittailemaan ja selailemaan netin ihmeellistä maailmaa lyhyempien pussien osalta sekä laittaa kyselyä noista iskareista:think
                G05 X5 45e Msport
                E70 X5 35d
                E36 Compact VR6T
                E60 M5 VR6T
                E92 VR6T Build

                Comment

                • ///THe
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2009
                  • 837
                  • Espoo

                  #203
                  Originally posted by Laku View Post
                  Ok, onkohan sulla sitten matalampi selkeästi kuin omani, kun sekin on varsin alhaalla?
                  No jos se silloin 20" kesäaluilla oli about 10m korkeammalla napakaarimitoilla pikaiseen mitaamalla ja varmaankin laskettiin 20-25mm lisää, niin uskoisin, että ollaan nyt ainakin 10-15mm matalammalla...

                  Originally posted by Laku View Post
                  B8 vaan kuulostaa pintakovalta (ehkä täytyy tässä tapauksessa ollakin) ja Bilsteinin kesto Suomen talvessa muutenkin omassa käytössä ollut iso pettymys.
                  Mulla on ollut yks setti joskus aikoinaan pohjoisen olosuhteissa ja ihan hyvin kesti sen 60tkm/2 vuotta mitä ehdin ajamaan. Sorvasin heti uutena tolppiin lisäuria ja laskin lautasia alemmas, joten eibachin jousien kanssa madallus oli luokkaa 75/70mm. Ja hienosti toimi.

                  Originally posted by juxo View Post
                  Täytyypä tuossa illemmalla ottaa auto nosturille ja ruveta mittailemaan ja selailemaan netin ihmeellistä maailmaa lyhyempien pussien osalta sekä laittaa kyselyä noista iskareista:think
                  Pistähän ihmeessä infoa, kun saat mittoja paperille. Joku, muistaakseni stanceworksin foorumilla, on sullonut tuollaiset e61:seen: http://www.universalairsuspension.co...rsal-p-59.html Sivuiltahan löytyy aika edukkaasti useampaa eri mittaista pussia.

                  Pitäisi vissiin alkaa tekemään jonkin sortin pioneerityötä...
                  X5 F15 ///Msport
                  CRX 2gen +25psi

                  Comment

                  • Matson^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2008
                    • 2113
                    • Seinäjoki

                    #204
                    Originally posted by ///THe View Post
                    Tämäpä selvä, kiitti. Oliko sulla muuten joku KW:n koko sarja omassas (siis coilit edessä, takana originaali pussit + KW iskarit)? Vai muistanko väärin?
                    Muistit oikein

                    Iskarit eivät ole se "pohjaava" elementti. Tai ei ainakaan minulla, vaikka on toi kw:n setti niin tiukalle säädettynä kuin saa niin pohjaa silti. Ei tokikaan niin helposti, kuin löysemmillä säädöillä, mutta päivittäin.. ja ajolleen on jo aika pintakova, ei yhtään mukava käyttikseen tai muuhunkaan.

                    Eivätkä välttämättä orkkis ilmapalkeetkaan, mitä aluksi epäilin. Ok, meinaan kyllä joskus vielä kokeilla tuonne jotain lyhyempiä, paremmin kuormaa kantavia aftermarket pusseja, mutta en vielä.

                    Tunkkailin nimittäin tuosta omasta taannoin takanurkkaa ylös ilman vannetta ja huomasin että ensimmäisenä vastaan tulee pussin vieressä oleva "pohjaanlyöntikumi". Ottaa runkoon runkoon kiinni jo pian alle 300mm (napa/kaari) mentäessä, ettei oo ihme jos ei sentin/parin joustovaralla paukkuu
                    Vääntelin koko paskan irti, molemmilta puolilta, tietäen että jotain virkaa varten se on siihen laitettu, mutta kokeillaan. Ehdinköhän jonkun reippaan 1000km ajaa ennen ahdin rempan aloittamista, enkä huomannut että olisi pohjannut tuona aikana enää kertaakaan. Kokeilen vielä löysätä iskareita vähän ja jatkaa kokeilua, kunhan saan auton takaisin ajoon () .. mutta tähän asti vaikutti ihan hyvältä
                    Last edited by Matson^; 12-12-2014, 14:51.
                    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                    | Nissan Navara TREK-1 |
                    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                    Comment

                    • jjanii
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2012
                      • 629
                      • joensuu

                      #205
                      onko kukaan löytänyt ratkaisua perän madaltamiseen että on myös hyvä ajettava ja jämäkkä :think

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2339
                        • Uusimaa

                        #206
                        Tässä ketjussa ei kauheasti vieläkään ole juttua Eibachin -30mm jousista? Onko kukaan asennellut tuollaisia vakiopumppujen kaveriksi E61:seen? Mitä luokkaa todellinen madallus on mahtanut olla? Ja onko tuottanut tyytyväisyyttä? Tässä tapauksessa ne tulisi 520dA:han, jossa lienee vielä jonkinverran kepoisempi keula, joten vaikuttaakohan paljonkin madallukseen? Sama madallusjousi taitaa olla sekä 2,0- ja 3,0-litraiselle.

                        Edit... Näyttääkin olevan eri numero pienelle ja isolle dieselille:
                        2,0d N47D20: E10-20-011-04-20
                        3,0d M57: E10-20-011-05-20

                        Hintaa näyttää olevan satasen verran etujousiparilla eBayssa toimituskuluineen. Pitäisikö nuo tilata kun kontissa on odottamassa uudet Sachsin vakiopumput ja yläpäät?
                        Last edited by JKK; 28-02-2015, 23:42.
                        BMW G30 545e M-Sport

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • oinas
                          Bimmer Rookie
                          • May 2003
                          • 102
                          • Oulu

                          #207
                          Laitoin kesällä 2014 eibach -30 jouset 525iA sedaniin. Etujousi on sama 520i-530i ja 520d.
                          Lopputulos minulla oli, että lähtötilanteen vakioalustaan laski edessä 40 mm ja takana 20 mm.

                          Napa kaarimitta edessä oli 340 mm. Vaikka laitoin msportin lyhyemmät pohjaanlyöntikumet, niin iski niihin vähänkään isommissa montuissa.

                          Eibach toiminu aiemmin hyvin muissa autoissa, mutta mun mielestä laskee etupäätä pikkuisen liikaa. Ihmettelin tuota silloin ja kasasin etupään ilman joustakin. Tuolla 340 mm kaarimitalla vakioiskarilla ei silloin jää kuin pari senttiä joustovaraa ennen (m)pohjaanlyöntikumia.

                          Kasasin sitten etupään mjousilla, -10 mm jousilautasella, lyhensin msportin pohjaanlyöntikumia vielä pari senttiä ja nyt toiminut hyvin. Samalla vaihtui myös vakioiskarit konin sportteihin.

                          Oisko H&R turvallisempi jousiratkaisu?

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            #208
                            Originally posted by oinas View Post
                            Laitoin kesällä 2014 eibach -30 jouset 525iA sedaniin. Etujousi on sama 520i-530i ja 520d.
                            Lopputulos minulla oli, että lähtötilanteen vakioalustaan laski edessä 40 mm ja takana 20 mm.

                            Napa kaarimitta edessä oli 340 mm. Vaikka laitoin msportin lyhyemmät pohjaanlyöntikumet, niin iski niihin vähänkään isommissa montuissa.

                            Eibach toiminu aiemmin hyvin muissa autoissa, mutta mun mielestä laskee etupäätä pikkuisen liikaa. Ihmettelin tuota silloin ja kasasin etupään ilman joustakin. Tuolla 340 mm kaarimitalla vakioiskarilla ei silloin jää kuin pari senttiä joustovaraa ennen (m)pohjaanlyöntikumia.

                            Kasasin sitten etupään mjousilla, -10 mm jousilautasella, lyhensin msportin pohjaanlyöntikumia vielä pari senttiä ja nyt toiminut hyvin. Samalla vaihtui myös vakioiskarit konin sportteihin.

                            Oisko H&R turvallisempi jousiratkaisu?
                            Minulla myös Eibach -30mm jouset edessä 530i:ssä. En nyt ulkoa muista tuota kaarimittaa, mutta omaan makuun olisi hieman ylemmäs saanut jäädä. Muuten jouset ovat todella mukavat ja mitään pohjaamisia ei ole ollut vakioiskareilla. Edellisestä autosta kokemusta Konin sporteista ja on kyllä parhaat iskarit mistä itsellä kokemusta.

                            Edit. Napa-kaarimitta tuossa omassa 345mm.
                            Last edited by markok; 01-03-2015, 08:22.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • oinas
                              Bimmer Rookie
                              • May 2003
                              • 102
                              • Oulu

                              #209
                              Juu itse tein sen rookie virheen, että vaihdoin ensin vain jouset ja jätin 150 tkm ajetut vakioiskarit.. Uusien iskareiden kanssa varmaan toimii paremmin. Pohjaanlyöntikumin pituutta kyllä kannattaa mielestäni miettiä.

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                #210
                                Originally posted by oinas View Post
                                Juu itse tein sen rookie virheen, että vaihdoin ensin vain jouset ja jätin 150 tkm ajetut vakioiskarit.. Uusien iskareiden kanssa varmaan toimii paremmin. Pohjaanlyöntikumin pituutta kyllä kannattaa mielestäni miettiä.
                                Olet ihan oikeassa, että pohjaanlyöntikumin pituutta kannattaa miettiä. Muistatko paljonko m-alustan kumi oli lyhyempi kuin vakio?
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X