Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 madallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noesoe
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 104
    • Pirkanmaa

    Terve. Toinen etuiskari heitti nesteet pihalle ja nyt olis tarkoitus päivitellä koko alustaa. Tulossa olis Koni FSD iskarit ja Eibach -30mm jouset.

    Kysymys kuuluukin että mitä kaikkea kannattaa vaihtaa samalla kun tuon iskari/jousi rempan tekee? Ja käykö tuohon sarjaan normi alustan pohjaanlyöntikumit?

    Auto E60 530i ja ajettu 200k

    Terveisin
    Tuomas

    Comment

    • Boiga
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 1773
      • Ylöjärvi

      Originally posted by JKK View Post
      Molemmista kokemuksia, ja nyt on alla Konin Sportit, jotka on ehkä parhaat pumput mitä koskaan on autossa ollut. Jäykät mutta silti mukavat ja laadukkaan tuntuiset ajossa. Talveksi ja kesäksi voi säätää helposti mieluisan jäykyyden.

      Bilesteinin B8:t on mun makuun niin jäykät että varsinkin talvella, ja muutenkin huonommilla teillä ajamisen ilo on vähän niin ja näin... Ja niiden maine on aika huono kestävyyden suhteen. En suosittele.
      Jokunen vuosi takaperin oli kaverin autossa (04 530d e61) jotkut bilsteinin tolpat (jäykkyyssäätö löytyi, mallia en vain millään enää muista) ja siihen laitettiin hr:n 50 madaltavat jouset, perän kanssa joutui jättämään inan korkeammalle kuin itselläni, itsellä oli 535d 05 e61 ja koni sport sekä samanlaiset hr:n 50 madaltavat jouset ja perän sai paremmalle korkeudelle ilman vastaavaa kovuutta mitä kaverin autossa. Ja konit oli huomattavasti miellyttävämmät ajaa kuin bilsteinit jotka oli turhankin jäykät.

      Myöhemmin oli konin fsd ja 30mm madaltavat eibachit ja niillä meno taas oli todella hienoa, jämäkkä mutta ei pintakova. molemmissa autoissa mulla ollut dd joka toki tasapainottaa menoa.
      Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

      Comment

      • tryffis
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 271
        • Vantaa

        Originally posted by Noesoe View Post
        Kysymys kuuluukin että mitä kaikkea kannattaa vaihtaa samalla kun tuon iskari/jousi rempan tekee? Ja käykö tuohon sarjaan normi alustan pohjaanlyöntikumit?

        Täällä kans pukkas etuiskari nesteet pihalle joten ois sama homma eessä.
        Itse ajattelin nyt varmuuden vuoksi yläpäät eteen uusia ettei jäisi tuoreen alustan tuoma nautinto vajaaksi Itse kattelin välyksiä muualta alustasta samalla kun tuota iskaria ihmettelin ja muuten olikin ihan hyvässä tikissä.

        Mitäs arvon raati sanoo, autossa on siis tällähetkellä sport suspension alusta, jonka jousitus ilmeisesti on sama kuin ehdassa m-sportissa?
        Konia olis tarkotus laittaa kylkeen hakeakseen mahdollisimman kultasta keskitietä mukavuuden sekä ajo-ominaisuuksien väliltä. Madallukselle tässävaiheessa ei ole tarvetta ..ainakaan vielä?
        Nyt saksasta tilattuna FSD:t 663€ vs. Sportit 592€ kumpaa laitetaan?

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17522
          • Turku

          Laittaisin Konin FSD:t.
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2323
            • Uusimaa

            Originally posted by tryffis View Post
            Nyt saksasta tilattuna FSD:t 663€ vs. Sportit 592€ kumpaa laitetaan?
            Mulla on E61:ssä ollut nuo molemmat (nyt Koni Sportit). Sanoisin että standardijousien kanssa ehdottomasti FSD:t.

            Madallusjousien ja M-jousien kanssa taas ehdottomasti Sportit, jotka ovat myös hyvin mukavat iskarit ollakseen Sport-pumput - varsinkin säädettynä löysimpään asentoon. Parin edellisen auton tapauksessa olen todennut että FSD toimii parhaiten vakiojousien kanssa. Samaa kommenttia olen löytänyt myös ulkomaalaisilta keskustelufoorumeilta. Jotenkin tuntui, että FSD:n "automaattisäätöisyys" ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla jäykempien jousien kanssa. Joku saattaa mieltää ne turhankin pehmeiksi jos jousen liikerata on lyhyt.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • tryffis
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 271
              • Vantaa

              Originally posted by Laku View Post
              Laittaisin Konin FSD:t.
              Originally posted by JKK View Post
              Mulla on E61:ssä ollut nuo molemmat (nyt Koni Sportit). Sanoisin että standardijousien kanssa ehdottomasti FSD:t.

              Madallusjousien ja M-jousien kanssa taas ehdottomasti Sportit, jotka ovat myös hyvin mukavat iskarit ollakseen Sport-pumput - varsinkin säädettynä löysimpään asentoon. Parin edellisen auton tapauksessa olen todennut että FSD toimii parhaiten vakiojousien kanssa. Samaa kommenttia olen löytänyt myös ulkomaalaisilta keskustelufoorumeilta. Jotenkin tuntui, että FSD:n "automaattisäätöisyys" ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla jäykempien jousien kanssa. Joku saattaa mieltää ne turhankin pehmeiksi jos jousen liikerata on lyhyt.
              FSD:t ovatkin olleet päällimmäisenä mielessä mutta olen myöskin lukenut näistä FSD:n ongelmista madallusjousien kanssa. Mutta tuosta m-sportin yhteensopivuudesta löytyi vähän ristiriitasta tietoa, tuntuu että ongelmia ollut juuri oikeasti jäykempien -35-50mm jousien kanssa. Hmm:think vaikeita päätöksiä kun enpä itsekkään usko tuon alustan toimivuuteen setupissa jos puolet iskarin ominaisuuksista valuu hukkaan.
              Onko sinulla JKK ollut juuri siis m-sporttien kyljessä nuo FSD:t? Itselläkin tulee noita metrejä ydinkeskustan mukulakivillä päivittäin niin tosiaan se mukavuus tuolloin olisi kyllä kohillaan, mutta sitten viikonloppuna päristellen mutkasempia teitä niin puolestaan taas tulee se jäykkyys kyseeseen.
              Last edited by tryffis; 27-02-2016, 15:02.

              Comment

              • jubali
                Newbiemmer
                • Apr 2011
                • 16
                • joensuu

                E61 530d iskarit+jouset>530xd

                Tietääkö kukaan mitä eroa on takapotkun ja nelivedon etuiskareilla
                kun ovat ainakin eri oem numerolla? Pitäs itelle vaihtaa uudet iskarit eteen
                ja samalla olis tarkotus laittaa -35mm madallus jouset. Eli käykö paikalleen jos molemmat siis iskarit ja jouset laittaa takavetoisesta? Kun jousien alapäässä vissiin halkaisia ero mut sillähän ei pitäs olla väliä kun iskaritkin vaihtuu..

                Comment

                • GuGi_
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 700
                  • Vantaa city

                  Originally posted by jubali View Post
                  Tietääkö kukaan mitä eroa on takapotkun ja nelivedon etuiskareilla
                  kun ovat ainakin eri oem numerolla? Pitäs itelle vaihtaa uudet iskarit eteen
                  ja samalla olis tarkotus laittaa -35mm madallus jouset. Eli käykö paikalleen jos molemmat siis iskarit ja jouset laittaa takavetoisesta? Kun jousien alapäässä vissiin halkaisia ero mut sillähän ei pitäs olla väliä kun iskaritkin vaihtuu..
                  Nelivedossa kallistuksenvakaajalle on iskaritolpassa kiinnityskorvake. Takavedossa kallistuksenvakaaja on kiinni ylätukivarressa. Lisäks nelikon tolppa on jotain senttejä lyhyempi ja halkaisijaltaan n.5mm ohuempi. Joten ei istu ilman työstöä takavedon palikat nelikkoon.
                  "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                  F11 525d -11
                  E60 M5 -05
                  E12 530i -75
                  E32 730i - 91
                  Chevy Silverado 3500 -93
                  R33 Skyline GTS-T -93

                  Comment

                  • Samii-
                    BTCF Member
                    • Nov 2006
                    • 679
                    • Klaukkala

                    Mulla on konin FSD iskarit ja h&r -35mm jouset jo 80tkm ajan.

                    Comment

                    • epikki
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 98
                      • JKL

                      Kesätulee ja tonttiin pitäisi saada.

                      Renkaat ja vanteet on jo hommattu 245/35-R20 ja vanteiden ET 13 joka kulmassa. Taakse tarvii lättyä mutta etupää on mysteeri. Vanteet on 8,5" leveät OZit.

                      Pohdintana vaihtoehdot:
                      H&R -35mm + -10 jousilautaset (jos jostain sellaiset löytää).
                      tai suoraan -> H&R -50mm

                      Niinköhän tuo läski 35:nen mahtuu pyörimään ko. ET:llä jos tilaa -50mm jouset?
                      F11 530xd M-Sport -11
                      ex. Skoda Superb aka koronakosla
                      ex. F31 320xd M-Sport -14
                      ex. A4 B8 3.0TDI Quattro
                      ex. E61 535d M-Sport -07vm
                      ex. E39 530d M-Sport, E30 ritsa

                      Comment

                      • epikki
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 98
                        • JKL

                        Originally posted by epikki View Post
                        Kesätulee ja tonttiin pitäisi saada.

                        Renkaat ja vanteet on jo hommattu 245/35-R20 ja vanteiden ET 13 joka kulmassa. Taakse tarvii lättyä mutta etupää on mysteeri. Vanteet on 8,5" leveät OZit.

                        Pohdintana vaihtoehdot:
                        H&R -35mm + -10 jousilautaset (jos jostain sellaiset löytää).
                        tai suoraan -> H&R -50mm

                        Niinköhän tuo läski 35:nen mahtuu pyörimään ko. ET:llä jos tilaa -50mm jouset?
                        Laitoin BC racingit tilaukseen...
                        F11 530xd M-Sport -11
                        ex. Skoda Superb aka koronakosla
                        ex. F31 320xd M-Sport -14
                        ex. A4 B8 3.0TDI Quattro
                        ex. E61 535d M-Sport -07vm
                        ex. E39 530d M-Sport, E30 ritsa

                        Comment

                        • Juhani88
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2015
                          • 75
                          • Pyhtää

                          Onkohan repsikan puolen etuiskari tullut tiensä päähän kun makaa pari senttiä matalemmalla kuin kuskinpuoli? Ero oli alkuun aavistuksen pienempi mutta kasvoi muutaman ajokerran jälkeen, jousina uudet H&R:ät -50mm ja iskareina näytti olevan tarvike monroet eikä hajua että kuinka kauan ne siellä on maannut. :think
                          BMW E61 535dA M-Sport

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10036
                            • KVLA

                            Originally posted by Juhani88 View Post
                            Onkohan repsikan puolen etuiskari tullut tiensä päähän kun makaa pari senttiä matalemmalla kuin kuskinpuoli? Ero oli alkuun aavistuksen pienempi mutta kasvoi muutaman ajokerran jälkeen, jousina uudet H&R:ät -50mm ja iskareina näytti olevan tarvike monroet eikä hajua että kuinka kauan ne siellä on maannut. :think
                            Onkohan ne iskarit tarkoitettu madallusjousille?Jos ei,niin on voineet "pohjata" ja loppu on tullut.Vakioilla voi päästä tuonne -40mm asti,mutta sitten isommilla madalluksilla voi paikat hajota.

                            Comment

                            • Juhani88
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2015
                              • 75
                              • Pyhtää

                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Onkohan ne iskarit tarkoitettu madallusjousille?Jos ei,niin on voineet "pohjata" ja loppu on tullut.Vakioilla voi päästä tuonne -40mm asti,mutta sitten isommilla madalluksilla voi paikat hajota.
                              Iskarit on ollut m-sportin jousilla aikasemmin.. Toinen ainakin makasi pohjaanlyönti kumin varassa ennenkuin lyhensin niitä ja sen jälkeen tuo korkeus ero kasvoi noinkin hurjaksi. Eli uutta iskaria varmaan vaan alle ja uudet yläpäät kaveriksi.
                              Mutta ei tuolla alusta rakenteissa muuta ole mikä aiheuttaisi tuon epätasaisen madalluksen? Iskarit eivät olleet alapäästä irti kun jouset vaihdoin.
                              BMW E61 535dA M-Sport

                              Comment

                              • -Dani-
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2012
                                • 309
                                • Hyvinkää

                                Onkos missään esim. Bc-racingin e61 setissä etupään camber säätöä? Tai jotain muuta keinoa tai valmistajaa jolla olisi?

                                Nimimerkki:edessä hieman ahdasta...
                                VW Pornstarter 4-motion
                                Yamaha R1 >1hp/kg
                                Lynx Re600 -13

                                Ex:e61 ///M535d, -Danin- e39 /// M-sport, e36 Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎