Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJtalo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 350
    • Kokkola

    Kuinkahan paljon ne maskin takana olevat läpät vaikuttaa lämpenemiseen ? Onko kukaan kokeillu pakottaa ne auki ja mitata lämpöjä ? Eikös ne oo ollu lisävaruste jonkin sortin talvipaketissa, tai ei niitä ainakaan kaikissa oo.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by JJtalo View Post
      Kuinkahan paljon ne maskin takana olevat läpät vaikuttaa lämpenemiseen ? Onko kukaan kokeillu pakottaa ne auki ja mitata lämpöjä ? Eikös ne oo ollu lisävaruste jonkin sortin talvipaketissa, tai ei niitä ainakaan kaikissa oo.
      Tarkoitatko kaihtimia ?
      Ainakin Lci:ssä taitaa olla kaikissa.

      Comment

      • JJtalo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 350
        • Kokkola

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Tarkoitatko kaihtimia ?
        Ainakin Lci:ssä taitaa olla kaikissa.
        Pre lci:ssä ei oo läheskään kaikissa. Jos lci:ssä tuo on vakiona, ei taida nuo kaihtimet vielä kesää tehdä koska yhtälailla lämpöongelmia tuntuu olevan molemmissa ?
        Itellä nuo kaihtimet oottaa asennusta autotallin pöydällä, lähinnä mietin että asennanko nuo joskus kun on löysää aikaa vai syöksynkö heti illalla talliin ku tenavat nukkuu...

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          Originally posted by JJtalo View Post
          Pre lci:ssä ei oo läheskään kaikissa. Jos lci:ssä tuo on vakiona, ei taida nuo kaihtimet vielä kesää tehdä koska yhtälailla lämpöongelmia tuntuu olevan molemmissa ?
          Itellä nuo kaihtimet oottaa asennusta autotallin pöydällä, lähinnä mietin että asennanko nuo joskus kun on löysää aikaa vai syöksynkö heti illalla talliin ku tenavat nukkuu...
          Ei tee kesää kun taitaa suurin ilmavirta kulkea sieltä puskurin alalaidasta, sinne kun laittaa teipin peitteeksi alkaa kone lämmetä todella nopeasti ja kaihtimet sitten aukeaa ja tasoittelee lämpöjä.

          Comment

          • jhelen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2015
            • 248
            • Ulvila

            Terve
            Itsellä on nuo kaihtimet 530d LCI mallissa. Kyselin merkkihuollosta niiden toiminnasta. Kuulemma nahkahousut ovat ne sinne laittaneet ohiajomelun vähentämiseksi -> aina kun vauhtia yli 80km/h ne ovat auki ?
            Jossain toisessa ketjussa oli, että pitäisi laittaa joku gopro kamera kuvaamaan niiden toimintaa suuremmissa nopeuksissa. Edellisessa diesel autossa laitoin juurikin yläosan umpeen ja alaosan jätin auki. Tässä bemarissa taitaa käydä toisinpäin.

            Comment

            • Jarppa63
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 758
              • Kerava

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Tarkoitatko kaihtimia ?
              Ainakin Lci:ssä taitaa olla kaikissa.
              Ei ole kaikissa.
              Ja lämmön takia ei tarvii. Ainakin oma lämpiää näilläkin keleillä 86-94.
              Jarppa
              BMW i4M50 individual -23
              exiä: BMW 545e -21
              BMW F33 435xd -15
              M550xd-12
              e93 330da -08
              Dodge Stealth RT/TT -91
              Ford Thunderbird SC -91
              Olds Supreme avo -71
              Chevy Chevelle 2d HT -72

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Ei ne ole auki yli 80kmh eikä 80C, aukeaa vasta kun kone ~97-100 asteinen.
                Ainakin minun omassani toimivat näin.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  Eiköhän ne kaihtimet ole edelleenkin ilmanvastuksen (=polttoainekulutuksen eli päästöjen) takia siellä. Vaikuttavat myönteisesti ilmanvastukseen kun ovat suljettuina.
                  ---

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 445
                    • Oulu

                    En löytänyt tähän hätään listaa milloin kaihdin on auki. Taisi olla seitsemän eri kohtaa jolloin ovat auki kuten
                    - peräkärry kytkettynä
                    - 0 kelin tuntumassa (pitikö myös pyyhkimet olla päällä?)
                    - jäähdyttäjän tuulettimen tehon pyyntö yli X %
                    - moottorin lämmöt yli X astetta
                    - automaattilootan lämmöt yli X astetta
                    - nopeus yli 180
                    Jne

                    Ja tuo kaihdin ei ole osa cold climate (742) varustetta vaikka saisi olla. Siihen kuuluu huohottimen lämmitys ja ilmanputsarin "alipaineläppä".
                    Esim E70 mallissa kaihdin on osa varustetta 1CB.

                    Pikaisesti katsoen E60:ssa 1CB vaikuttaa vain IHKA paneeliin ja kompressoriin.530xd S1CBA
                    Läppien kohdalla ei ole mitään varustekoodia joten pitäisi olla vakio mutta ei ole minullakaan tuossa nykyisessä autossa asennettuna.

                    Ihme hommaa. Aikaisemmassa (520d) oli läpät ja se oli vain kuukauden vanhempi kuin nykyinen. 520d mallissa tuo 1CB vaikuttaa useampaan paikkaan (520d S1CBA) kuin 530xd mutta ei siinäkään läppiin.
                    Last edited by ekaBMW; 23-01-2016, 14:35.
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Eiköhän ne kaihtimet ole edelleenkin ilmanvastuksen (=polttoainekulutuksen eli päästöjen) takia siellä. Vaikuttavat myönteisesti ilmanvastukseen kun ovat suljettuina.
                      Löytyisikö tähän jotain faktaa ?.
                      En ymmärrä kuinka "montun" perällä olevat läpät suljettuna ilmanvastus pienenee, jos ko läpät olisivat siinä maskin etureunassa menisi vielä jotenkin pääkoppaan perille.

                      Demostroidaan näin vaikka, ota kalahaavi ja viuhkuta sitä, ota sama haavi ja pistä verkon tilalle muovikassi....tulos :think

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Löytyisikö tähän jotain faktaa ?.
                        En ymmärrä kuinka "montun" perällä olevat läpät suljettuna ilmanvastus pienenee, jos ko läpät olisivat siinä maskin etureunassa menisi vielä jotenkin pääkoppaan perille.

                        Demostroidaan näin vaikka, ota kalahaavi ja viuhkuta sitä, ota sama haavi ja pistä verkon tilalle muovikassi....tulos :think
                        No ei
                        Tuonne pussin perälle tule ylipaine ja sen jälkeen kaikki ilma kiertää maskin ritilöitä nuollen konepellille.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          Se avoin grilli ei ole 'kalahaavi' vaan sen läpi menee osa ilmasta konehuoneeseen jossa on pieni ylipaine. Kun laitat haavin tilalle pussin, on pussissa ylipaine jossa ilma seisoo ja se muodostaa seinän. Ihan sama kuinka pitkä tuo tunneli on, ilma ei siellä liiku ja se muodostaa sen 'seinän'.

                          Tästä syystä kaikki ilmanottoaukot yritetään pitää keulassa mahdllisimman pieninä pinta-alaltaan vaikka itse jäähdytin aukon takana onkin iso.

                          Googlaamalla esimerkki:
                          ---

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7531
                            • Jyväshyvä

                            Munuaisten läppiä ei ole M-Sportissa.
                            Eikä kaikista muistakaan löydy noita, ei voi tietää etukäteen onko vai ei...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              WDS:stä katsottuna vaikuttaisi että nelimukisissa on ja kuusimukisissa ei ole.

                              DDE5, WDS sanoo:

                              Radiator shutter

                              The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine.
                              When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle. This saves fuel and thus has an advantageous effect on the emissions. Furthermore, the faster heating of the coolant means that the full heat output of the vehicle can be called up earlier.

                              Components
                              • Radiator shutter
                              • Solenoid switch

                              Function

                              With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening.
                              When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.
                              • Coolant temperature > 90°C
                              • Gearbox fluid temperature > 110°C
                              • Engine oil temperature > 130°C
                              • Power to map thermostat > 90% (only DME)
                              • Electric fan active

                              DDE6, WDS:stä ei osumaa mutta kytkentäkaaviossa näkyy shutter solenoid Y13864, oletettavasti on olemassa.

                              DDE7, WDS sanoo:

                              Radiator shutter

                              The DDE control unit opens or closes the radiator blind depending on the operating range.
                              The radiator blind opens at:
                              • Coolant temperature > 100 °C (closes at < 95 °C)
                              • Speed > 180 kph (closes at < 140 km/h)
                              • Speed request for electric fan > 1600 rpm (closes at < 1380 rpm)
                              • Speed request for electric fan by air conditioning system > 1600 rpm
                                (closes at < 1050 rpm)
                              • Winter safety function:
                                • Window wipers ON and
                                • Speed between 65 kph and 125 kph and
                                • Ambient temperature between -8 °C and 2 °C

                              • Electric fan after-run
                              • With automatic transmission: transmission temperature > 115 °C (closes at < 110 °C)

                              During trailer towing, the radiator blind is permanently opened if the trailer is connected to the trailer module.
                              The winter safety function prevents the radiator blind from freezing shut while the vehicle is being driven in wet or snowy conditions.

                              Comment

                              • Grapes
                                BTCF Member
                                • Jul 2008
                                • 601
                                • Hämeenlinna

                                Originally posted by MNi View Post
                                WDS:stä katsottuna vaikuttaisi että nelimukisissa on ja kuusimukisissa ei ole.
                                Mulla pre LCI e60 530d ja on kaihtimet munuaisten takana.
                                F11 M550d -13

                                ex:
                                E60 535d -08 405/800
                                E39 M5 -99
                                E60 530dA -03 302/660
                                E39 523iA -98
                                Lada 1600 -91
                                Ford Escort Sport -72

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎