Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 webaston toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4582
    • Tampere

    Originally posted by JaniLap View Post
    Lohkon jäähtyminen näyttää olevan suhteellisen hidasta. Autolla oli edellisiltana ajettu 400 km matka ja moottori sammutettu klo 23. Aamulla klo 8 kun toteutin mittauksia, tilanne oli 9 h ulkoilmassa jäähtymisen jälkeen lämpötila lohkon ulkopinnan kohdalla +11 °C ja jäähdytinnesteen -6 °C. Auton ulkoilman lämpömittari näytti -15 °C. Yöllä lämpötila on vaihdellut 15-20 pakkasasteen välillä. Täytyy siis jäähdytellä pidempään.
    Puhtaalla mututuntumalla olen mielestäni ainakin käynnistyvyydessä huomannut eron sen mukaan että onko auto seissyt 8h, 16h vai 2pv. Jotenkin tuntuu että sitä jähmeämpi kone on aina mitä pidempään se on seissyt. 8h jälkeen on selvästi havaittavissa että kone ei ole vielä jäähtynyt kunnolla ihan starttauksenkaan perusteella. Tämä myös mittauksesi osoitti. Jäähdytinnesteen ja lohkon lämpötilaero tuntuu kyllä varsin kummalliselle... :think Anturi majailee kuitenkin vesitilassa ja lohkon seinämän vahvuus ei kovin paljoa ole. Mahtaakohan vesi sitten kiertää lohkossa lämpötilaerojen voimasta itsekseen? Luulisi että se lämpöisin paikka lohkosta löytyisi pinnasta sisäänpäin mennessä eikä pinnasta.

    Tässä oli muuten eräs lappu joka osui silmiin vaikkei aiheeseen liitykään. Eli bemarin pakosarjahalkeiluista tehty mallinnus ja kuinka mikäkin vaikuttaa mihinkin...
    Thermal simulation of an exhaust manifold in a high performance diesel engine


    Myös mielenkiintoinen... https://www.energy.gov/sites/prod/fi...8_hiemesch.pdf
    Last edited by fraatti; 05-03-2018, 11:09.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2655
      • Tampere

      Originally posted by fraatti View Post
      Jäähdytinnesteen ja lohkon lämpötilaero tuntuu kyllä varsin kummalliselle... :think Anturi majailee kuitenkin vesitilassa ja lohkon seinämän vahvuus ei kovin paljoa ole. Mahtaakohan vesi sitten kiertää lohkossa lämpötilaerojen voimasta itsekseen? Luulisi että se lämpöisin paikka lohkosta löytyisi pinnasta sisäänpäin mennessä eikä pinnasta.
      Esnimmäisenä selittäjänä tulee mieleen moottoriöljy, jonka luovuttama lämpömäärä saattaisi hidastaa lohkon jäähtymistä, kun valitsemani lohkon ulkopinnan mittauspaikka on lähempänä öljypohjaa kuin kantta, jossa jäähdytinnesteen lämpötila-anturi sijaitsee.

      Tämä on toki vain arvaus, ei faktaa.
      B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        Toimiiko orggiswebaston kauko-ohjain siten kun jostain luin, että +16C yläpuolella kakesta menee kabiinin tuuletus päälle? Ja jos on alle +16C ulkona niin aika rupeaa pöhisyttämään lämpöä koppiin? Lähinnä kesää varten jo kyselen, että miten toimii...
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Coutsi
          Bimmer Rookie
          • Oct 2011
          • 57
          • Tampere

          Böntti tai joku muu näitä Webasto hommia koodaillu vois sanoo, et mikähän kohta pitäis muuttaa aktiiviseks, kun ei tuo ajonaikainen webaston käyttö onnistu.

          IHKA:sta ZUHEIZUNG on aktiivisena, mutta webasto sammuu, kun auton käynnistää. Päälle ei saa iDrivestä, vaan valittaa ettei mahdollista koska kone käynnissä.

          Näin tuo ollut itsellä alusta asti kun auton hommasin Majorilta. Olisi vain hyvä saada tarvittaessa ajonaikainen lämmitys päälle, niin saisi nopeammin lämpöä kabiiniin, kun esilämmityksen jälkeen ei lämmintä riitä kauaa kovemmilla pakkasilla.

          Tehdas webasto + aktiiviohjaus eli kontissa lisäakku, jos nyt vaikuttaa johonkin?
          Last edited by Coutsi; 08-03-2018, 21:54.
          G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2655
            • Tampere

            Aiempaan keskusteluun (1,2, 3) viitaten lämpötilan seuranta jäähdytinnesteen ja moottorilohkon ulkopinnan osalta toteutui odotetusti ja mittaustulosten perusteella saa muodostettua käsityksen lämpötilamuutoksista.

            Oheinen kuva havainnollistaa lämpötilojen käyttäytymistä neljän erillisen mittaustapahtuman aikana.

            Click image for larger version

Name:	Untitled.png
Views:	1
Size:	243.2 KB
ID:	4836108

            Tiedot kerättiin 2 min intervalleina ja seurantaa jatkettiin 8 min ajan webaston sammumisen jälkeen, jotta jäähdytinnesteen ja lohkon jäähtymistä voitiin havainnoida. Lämmittimenä käytettiin Webaston Thermo Top C 5,2 kW dieselpoltinta, joka oli asennettu lämmittämään sekä moottoria että kabiinia.

            Jäähdytinnesteen lämpötilan seuranta toteutettiin reaaliaikaisena BMW:n omalla diagnostiikkaohjelmalla. Moottorilohkon osalta mittaus toteutettiin reaaliaikaisena nelossylinterin kohdalle lohkon ulkopintaan kiinnitetyllä anturilla, joka oli yhteydessä konepellin päälle sijoitettuun lämpötilamittariin. Anturin päälle asetettu 20 mm neopreenityyny painoi anturin tiukasti lohkon kylkeä vasten ja esti pinnan lähellä liikkuvan ilman häiritsevää vaikutusta. Auton konepelti oli lukittuna mittausten ajan ja öljypohjassa sijaiseva säteilylämmitin kytketty pois päältä. Lohkon lämpötilamittauksissa käytetyn mittarin näyttämä tarkistettiin päivittäin ennen mittauksia vallitsevan ulkolämpötilan sekä 0, 5, 10, 15 ja 25° C lämpötilassa olevien pakkausten avulla. Auton moottorin annettiin jäähtyä sammutettuna 11-26 tunnin ajan ennen mittauksia, käyttötarpeesta riippuen.

            Mittausten perusteella tehdyt havainnot olivat seuraavanlaiset:

            Jäähdytinnesteen lämpötilamuutos oli keskimäärin 49° C kun lämmitysaika pidettiin 30 min mittaisena. Vaihteluväli lämpötilamuutokselle oli 45-50° C ja se ei ollut suoraan verrannollinen ulkolämpötilaan. Jäähdytinnesteen lämpötila alkoi nousta lähtötasostaan kun webasto oli ollut päällä 4 min. Tämän jälkeen lämpötilan nousu oli keskimäärin 1,5° C minuutissa. Jäähdytinnesteen lämpötila saavutti huippunsa 30 min kohdalla. Vallitsevissa olosuhteissa jäähdytinnesteen saavuttama loppulämpötila oli +38...+42° C välillä ja tuloksista oli havaittavissa että ulkoilman lämpötilalla oli suora vaikutus saavutettuun loppulämpötilaan. Kireämpi pakkanen alensi loppulämpötilaa.

            Moottorilohkon lämpötilamuutos oli keskimäärin 22,6° C kun lämmitysaika pidettiin 30 min mittaisena. Vaihteluväli lämpötilamuutokselle oli 20-28° C ja se oli verrannollinen ulkolämpötilaan. Kireämpi pakkanen alensi loppulämpötilaa. Lohkon lämpötila alkoi nousta lähtötasostaan vasta kun webasto oli ollut päällä 8-10 min. Tämän jälkeen lämpötilan nousu oli keskimäärin 1° C minuutissa. Moottorilohkon ulkopinnan lämpötila saavutti huippunsa 32-34 min kohdalla, vaikka webasto oli sammunut jo 30 min kohdalla. Vallitsevissa olosuhteissa lohkon ulkopinnan saavuttama loppulämpötila oli +14...+18° C välillä ja tuloksista oli havaittavissa että ulkoilman lämpötilalla oli suora vaikutus saavutettuun loppulämpötilaan, jolloin kireämpi pakkanen alensi loppulämpötilaa.

            Jäähdytinnesteen ja lohkon ulkopinnan välinen lämpötilaero oli keskimäärin 23° C, kun lämpötilamuutoksia tarkasteltiin siitä hetkestä eteenpäin jolloin sekä jäähdytinnesteen että lohkon ulkopinnan lämpötila alkoi nousta perustasostaan (noin 10 min kohdalla). Jäähdytinnesteen ja lohkon lämpötilavertailun perusteella lohkon lämpiäminen vastaavaan lämpötilaan jäähdytinnesteen kanssa tapahtuu keskimäärin noin 16 min viiveellä.

            Lämmityksen päättymisen jälkeen tapahtuvan jäähtymisen seurannassa havaittiin, että jäähdytinnesteen lämpötila alkoi laskea nopeasti ja se oli noin 1° C minuutissa. Sen sijaan lohkon ulkopinnan lämpötila jatkoi nousuaan 2-4 min ajan ja oli keskimäärin 2° C.

            Yhteenvetona toteutetusta lämpötilaseurannasta voisi todeta, että jäähdytinnesteen ja lohkon ulkopinnan lämpötilat jäävät varsin kauaksi toisistaan. Lohkon ulkopinnan lämpötila alkaa nousta noin 6 min viiveellä jäähdytinnesteeseen verrattuna ja isotermisyyden saavuttaminen tapahtuu noin 16 min viiveellä. Aiemmin keskustelussa mainittu +10° C tavoitelämpötila lohkon ulkopinnalle saavutettiin 22-28 min lämmityksen jälkeen.

            Valitettavasti ulkoilman lämpötila ei mittausajankohtana laskenut -20° C tienoille, mikä olisi ollut aiempaan keskusteluun liittyen kiinnostavaa. Mahdollisia lohkon ulkopinnan ja sisäosien lämpötilaeroja ei selvitetty nyt toteutetuissa mittauksissa.
            Last edited by JaniLap; 09-03-2018, 02:18. Reason: Typot
            B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              Hyvä matskua JaniLap, kommentoin myöhemmin jos edes aihetta, nyt ei ehdi miettimään.

              Kuvissa on vissiin vikaa ulkolämpötilan ja glykolin lähtölämpötilojen suhteen.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Hebbu ///M3
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 1627
                • Dallas

                Lähteekö sisätila puhallus milloin päälle? Näyttäs että käyrä lähtee taittumaan 20c tienoilla ja lohkolla tapahtuu tasasempi lämmön nousu.
                Sotkamo Connection

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2655
                  • Tampere

                  Originally posted by alspe View Post
                  Kuvissa on vissiin vikaa ulkolämpötilan ja glykolin lähtölämpötilojen suhteen
                  Kiitos palautteesta. Lämpötilat esitetään kuvissa mitattujen arvojen mukaisina. Tulisiko lämpötilojen olla identtisiä moottorin sisäosien ja ulkoilman välillä?


                  Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                  Lähteekö sisätila puhallus milloin päälle? Näyttäs että käyrä lähtee taittumaan 20c tienoilla ja lohkolla tapahtuu tasasempi lämmön nousu.
                  Sisätilan puhallin oli asetettu jatkuvatoimiseksi mittausten ajan, jotta lämmönsiirron vaihteluista aiheutuvat mahdolliset muutokset eivät hankaloittaisi lämpötilamuutosten tulkintaa.
                  B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Kiitos palautteesta. Lämpötilat esitetään kuvissa mitattujen arvojen mukaisina. Tulisiko lämpötilojen olla identtisiä moottorin sisäosien ja ulkoilman välillä?
                    En tiedä, pisti vaan silmään kun -7C kelillä glykolin lähtölämpötila on -8C ja -14C kelissä se on -7C.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6705
                      • PK-seutu

                      Hienoa toimintaa

                      Yhden lisän tuohon olisi saanut aika helpolla mukaan, nimittäin se öljyn lämpö. Mutta hienoa dataa myös näinkin
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4582
                        • Tampere

                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Oheinen kuva havainnollistaa lämpötilojen käyttäytymistä neljän erillisen mittaustapahtuman aikana.
                        Yllättävän suuri ero lohkon lämpötilan sekä jäähdytinnesteen lämpötilan välillä. Näyttäsi että jäähdytinnesteen ja lohkon välillä tarvii olla reilu 20 asteen lämpötilaero ennenkuin jäähdytinnesteestä kaikki lämpö siirtyy lohkoon ilman että jäähdytinnesteen lämpötila kohoaa.

                        Tiedätkö miten webastosi on kytketty tähän väliin ja mikä on kiertosuunta? Meneekö se alkuun lohkoon vai sisäkennolle? Mikäli muistan oikein niin se oli jälkiasennettu.

                        Loogisimmalta kuvaaja näyttäisi jos webastosi puskisi tuonne lohkon keskellä olevaan yhteeseen kuumaa jäähdytinnestettä joka selittäisi sen korkean lämpötilan...


                        Last edited by fraatti; 09-03-2018, 20:53.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2655
                          • Tampere

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Yhden lisän tuohon olisi saanut aika helpolla mukaan, nimittäin se öljyn lämpö. Mutta hienoa dataa myös näinkin
                          Kiitos, mukavaa että tulokset koetaan hyödyllisinä. Onko näissä erillistä öljyn lämpötila-anturia, vai tulkitseeko DDE öljyn lämpötilan (engine temperature) jäähdytinnesteen lämpötilan perusteella?
                          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Kiitos, mukavaa että tulokset koetaan hyödyllisinä. Onko näissä erillistä öljyn lämpötila-anturia, vai tulkitseeko DDE öljyn lämpötilan (engine temperature) jäähdytinnesteen lämpötilan perusteella?
                            Ainakin minulla mittariston salavalikossa on coolant temp ja oil temp.
                            jälkimmäinen = viisarimittarin lukema.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6705
                              • PK-seutu

                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Kiitos, mukavaa että tulokset koetaan hyödyllisinä. Onko näissä erillistä öljyn lämpötila-anturia, vai tulkitseeko DDE öljyn lämpötilan (engine temperature) jäähdytinnesteen lämpötilan perusteella?
                              Mainitsit testimenetelmiä luetellessasi, että BMW:n ohjelmalla on luettu jäähynesteen lämmöt. Siellä samassa ohjelmassa olisi ollut myös öljynlämmöt erikseen
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • jiivee530d
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2013
                                • 402
                                • pohjois-savo

                                yritin parittaa weban kaukosäädintä mut ei onnistu.

                                painoin ohjeen mukaan stop napin pohjaan ja sen jälkeen kolme kertaa start nappulaa mut sanoo vaan näin:
                                operation of the telestart transmitter buttons was not detected

                                mitä teen väärin?
                                Last edited by jiivee530d; 09-03-2018, 18:35.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎