Luulisin, että se on lisävaruste, en muista enkä jaksa tarkistaa. Sen varoitusherkkyyttähän saa säädettyä ja se ääntää, jos törmäys on todella lähellä tai lähestymisnopeus edelläajavaan huomattavan paljon korkeampi. Kaikenkaikkiaan loistava varuste!
Joo pienen tutkiskelun jälkeen löysin jenkki foorumilta juttua tuosta.
Öljynvaihto edessä ja tarjouksia kysellyt muutamista paikoista. Kyseessä siis ''iso huolto'' Laakkosella tarjoavat joko 0W-30 öljyä taikka 5W-30. Mikä noitten öljyjen ero on? Muukin kuin laskun loppusumman 100€:n ero?
Mikä noitten öljyjen ero on? Muukin kuin laskun loppusumman 100€:n ero?
Tarjolla tietojen perusteella ainakin ns. kylmäpään viskositeetti (0w vs. 5w) näyttää olevan erilainen mikäli ajoneuvokohtainen öljynluokitus on näissä öljyissä sama. Ja oletettavasti on jos kerran tarjotaan merkkihuollosta. Todennäköisesti myös lisäaineistus. Mahdollisesti öljyn valmistaja ja merkkihuollon hankintaerien yksikköhinta ja hinnoitteluperuste. Eroja jotka selittävät vaikkapa öljyn hintaa voi toisin sanoen olla useita.
Mikäli kysymys viittaa "kumpi on parempi valinta" tms. tyyppiseen pohdintaan, niin käytännön erot moottorin käytön osalta ovat hyvin pieniä. Pitkälti makuasia, ellei ole kokemusta että jokin öljy olisi erityisen hyvä valinta. Edelleen jos öljynvaihtointervallin pitää maltillisena, niin ainakin kustannusten osalta edullisempi öljy lienee järkevämpi valinta.
IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä. Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Tarjolla tietojen perusteella ainakin ns. kylmäpään viskositeetti (0w vs. 5w) näyttää olevan erilainen mikäli ajoneuvokohtainen öljynluokitus on näissä öljyissä sama. Ja oletettavasti on jos kerran tarjotaan merkkihuollosta. Todennäköisesti myös lisäaineistus. Mahdollisesti öljyn valmistaja ja merkkihuollon hankintaerien yksikköhinta ja hinnoitteluperuste. Eroja jotka selittävät vaikkapa öljyn hintaa voi toisin sanoen olla useita.
Mikäli kysymys viittaa "kumpi on parempi valinta" tms. tyyppiseen pohdintaan, niin käytännön erot moottorin käytön osalta ovat hyvin pieniä. Pitkälti makuasia, ellei ole kokemusta että jokin öljy olisi erityisen hyvä valinta. Edelleen jos öljynvaihtointervallin pitää maltillisena, niin ainakin kustannusten osalta edullisempi öljy lienee järkevämpi valinta.
Pientä googlettelua tuli tehtyä kahvin äärellä ja ainakin oman ymmärryksen mukaan 0W-30 LL Olisi erityisesti kylmiin oloihin, käyntiääni maltillisempi, kone lämpenee nopeammin? 5W-30 LL pärjäisi kanssa.
Vertailukohtaa ei oikein ole kun ei ole mitään hajua mitkä öljyt siellä tällä hetkellä on sisällä.
Jos noit öljyt kerran vuodessa aina vaihdattais niin vois melkein uskaltaa mennä tuolla 5W-30 LL?
Marmorilla 7 litraa 0W-30 LL kustantaa 209 €
Ebay kautta 7 litraa samaa tavaraa 81,69 € Taidankin tietää mistä nuo öljyt tulee hommattua. Näköjään 5W-30 LL on muutaman euron kalliimpi verrattuna 0W-30 LL, jos tilaa ebayn kautta. Marmorilla juttu on toisinpäin.
Pientä googlettelua tuli tehtyä kahvin äärellä ja ainakin oman ymmärryksen mukaan 0W-30 LL Olisi erityisesti kylmiin oloihin, käyntiääni maltillisempi, kone lämpenee nopeammin? 5W-30 LL pärjäisi kanssa.
Vertailukohtaa ei oikein ole kun ei ole mitään hajua mitkä öljyt siellä tällä hetkellä on sisällä.
Jos noit öljyt kerran vuodessa aina vaihdattais niin vois melkein uskaltaa mennä tuolla 5W-30 LL?
Marmorilla 7 litraa 0W-30 LL kustantaa 209 €
Ebay kautta 7 litraa samaa tavaraa 81,69 € Taidankin tietää mistä nuo öljyt tulee hommattua. Näköjään 5W-30 LL on muutaman euron kalliimpi verrattuna 0W-30 LL, jos tilaa ebayn kautta. Marmorilla juttu on toisinpäin.
Ei noilla 5W-30 LL ja 0W-30 LL ole käytännössä suurta merkitystä kun asut Helsingissä. Ehkä jossain siperiassa saattaisi olla. Kunhan katsoo, että öljyt täyttää luokitukset ja vaihtaa ne riittävän usein, niin homma bueno. Ei kannata siitä öljyn valintaa liikaa miettiä, kaikilla hyväksytyillä öljyillä se moottori toimii. Itse vaihtaisin ne öljyt useammin kuin n. 30tkm välein, ellei ajo ole käytännössä pelkkää maantieajoa. Vilkaisin ISTA:sta, niin se hyväksyttyjen öljyjen lista on todella pitkä.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Öljynvaihto edessä ja tarjouksia kysellyt muutamista paikoista. Kyseessä siis ''iso huolto'' Laakkosella tarjoavat joko 0W-30 öljyä taikka 5W-30. Mikä noitten öljyjen ero on? Muukin kuin laskun loppusumman 100€:n ero?
Vaihtavat joka toisessa öljynvaihdossa raitisilmasuodattimen, joka (pari) maksaa maltilliset 140€. Mä laitatin noi 5W-30:t ja hinta ilmastointihuollon kanssa oli Laakkosella 240€.
Eiköhän se niin ole että jos käynnistelee autoa -15c lämpöisemmällä alueella niin 0W30 ei tarjoa käytännön tasolla mitään etua. Ei käyntiäänen eikä minkään muunkaan osalta. Nollakelin tuntumassa ja pikkupakkasilla ero on todella marginaalinen, jos sellaista on laisinkaan.
Eiköhän se niin ole että jos käynnistelee autoa -15c lämpöisemmällä alueella niin 0W30 ei tarjoa käytännön tasolla mitään etua. Ei käyntiäänen eikä minkään muunkaan osalta. Nollakelin tuntumassa ja pikkupakkasilla ero on todella marginaalinen, jos sellaista on laisinkaan.
5W30 öljyn pumpattavuus riittää vielä -30C, joten tätä kylmempiä kelejä tuskin on paljon helsingissä keskimääräisenä talvena. Öljy alkaa kuitenkin nopeasti lämpenemään, joten sillä kylmänpään viskositeetilla ei ole niin suurta merkitystä kunhan se vaan on pumpattavaa startissa. Toki öljyn lämpeneminen käyntilämpöön kestää, mutta kun öljy on vaikka 0C, niin eipä sillä enää juuri ole väliä onko se 5W vai 0W. Nuo öljyjen kylmänpään luokitukset on muutenkin aika väljät, joten kaikki saman luokituksen öljyt ei ole samanlaisia kylmänä.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Vaihtavat joka toisessa öljynvaihdossa raitisilmasuodattimen, joka (pari) maksaa maltilliset 140€. Mä laitatin noi 5W-30:t ja hinta ilmastointihuollon kanssa oli Laakkosella 240€.
About samassa hintaluokissa pyörittiin kanssa, ennen kuin sitten tuttu huoltomies hoksasi että auton edellinen omistaja on päättänyt oikoa huolloissa Edellisen omistajan olisi pitänyt tehdä iso huolto, mutta jostain kumman syystä olikin tehnyt pienen huollon.
Eli tähän isoon huoltoonhan tulee öljyt + suodatin, raitisilmasuodatin + polttoainesuodatin + moottorin suodatin ja kaikkea pientä muuta osaa ja rasvaa. 614 € tähän mennessä halvin tarjous. Tarjouksesta sitten 150€ vielä pois.
5W30 öljyn pumpattavuus riittää vielä -30C, joten tätä kylmempiä kelejä tuskin on paljon helsingissä keskimääräisenä talvena. Öljy alkaa kuitenkin nopeasti lämpenemään, joten sillä kylmänpään viskositeetilla ei ole niin suurta merkitystä kunhan se vaan on pumpattavaa startissa. Toki öljyn lämpeneminen käyntilämpöön kestää, mutta kun öljy on vaikka 0C, niin eipä sillä enää juuri ole väliä onko se 5W vai 0W. Nuo öljyjen kylmänpään luokitukset on muutenkin aika väljät, joten kaikki saman luokituksen öljyt ei ole samanlaisia kylmänä.
Ei riitä muistikapasiteetti siihen milloinka viimeeks tullu nähtyä -30C :think
Öljyn viskositeettiin liittyen Webastolla saadaan vedet lämpimäksi, mutta kuinka paljon tätä lämpöä johtuu moottoriöljyyn?
Toisin sanoen millaisiin öljynlämpöihin päästään esim. -10 C pakkasella 20 min. Webaston käyttöjakson jälkeen? Toki laite täytyy olla modattu lämmittämään myös moottoria.
EDIT: Itselleni vastaten polttoainekäytöisen lämmittimen vaikutus moottoriöljyn lämpiämiseen eslämmityksen seurauksena on olematon (kts. liitekuva "Webasto") ja vastaavasti säteilylämmittimellä vaikutus on merkittävä (kts. liitekuva "Sateilylammitin"). (Kuvat J. Rautalin insinööriopinnäytetyö 2013)
IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä. Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Ei riitä muistikapasiteetti siihen milloinka viimeeks tullu nähtyä -30C :think
No lyhyt on muisti. Viimetalvena tammikuussa oli viimeeksi.
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Tuli hommattua tuollainen F10 -10 520Da, jakopäästä ei tietoa, mutta ei ainakaan vielä pidä meteliä, saataa olla myös korjattu (170 tkm kohdalla on korjattu 16.67 tuntia, mutta eivät kerro mitä), nyt mittarissa 195 tkm. Läpät oletettavasti vielä imusarjassa, mutta saavat olla siellä kunnes takuu loppuu.
Tähän verrattuna suomiautot tuntuu voll varustelluilta, mutta itselle merkittävät varusteet onkin vakiona.
Mutta asiaan:
Näissä ei ilmeisesti ole vakiona aktiivi vakkaria?
Luin jostain, että LCI E60 olisi vakiona, niin oletin tässäkin olevan, mutta ei kyllä vauhti muutu vaikka muut tulee perä edellä vastaan.
Kontti ei aukea kakesta, missähän voisi olla vikaa?
Kontin lukitus kyllä aukeaa kun keskuslukon avaa, mutta E39:ssä sai vain kontin auki kakesta, tässä vastaavasta ei nappulasta tapahdu mitään.
Puhallin ääntää:
Kun alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa, puhallin ääntää, vähän kuin turbon vinkunaa. Ei kauhean kova, mutta vituttaa muuten hiljaisessa autossa. Kabiniin lämmettyä lopettaa, eli kuuluu vain, kun puhaltaa lämmintä hiukan kovempaa.
Vika vai ominaisuus?
Comment