Announcement

Collapse
No announcement yet.

f01/f11 xdrive vetoakselin kumet edessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2236
    • Vantaa

    En omaani vaihtanut. Ostin ne kyllä varalle mutta en saanut vanhoja irti. Eikä nuo ole vuotanut onneksi.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • macman_lahti
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2017
      • 290
      • Lahti

      Originally posted by VilleP View Post
      En omaani vaihtanut. Ostin ne kyllä varalle mutta en saanut vanhoja irti. Eikä nuo ole vuotanut onneksi.
      Ok, hienoa! Voitelin sen hyvin ennen kuin työnsin uuden paikalleen. Täytyy toivoa, että ei ala vuotamaan.

      Jonkun verran sieltä tuli öljyä pihalle, varmaan ainakin desin verran. Oletteko sitä lisännyt vaihdon jälkeen ? Ainakaan ISTAssa ei tainnut olla mainintaa, että sitä pitäisi lisätä. Ja katselin juuri sen öljyn vaihtoa ISTAsta niin sinne pitäisi laittaa 600ml. Näköjään sama systeemi kuin esim. jakolaatikossa eli täytetään lisäystulpan tasalle ( paitsi N63 ja N74 ). Jos 600ml on tilavuus ja desi ( 100ml ) tulee ulos niin prosenteissa se on jo aika paljon.. eipä toi nyt olisi paha homma samalla laskea ne kaikki ulos ja laittaa uudet sisään. Olisipa sitten sitäkin oikea määrä.
      -08 E60 LCI
      -13 F10 3.0 xDrive

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        Originally posted by macman_lahti View Post
        Ok, hienoa! Voitelin sen hyvin ennen kuin työnsin uuden paikalleen. Täytyy toivoa, että ei ala vuotamaan.

        Jonkun verran sieltä tuli öljyä pihalle, varmaan ainakin desin verran. Oletteko sitä lisännyt vaihdon jälkeen ? Ainakaan ISTAssa ei tainnut olla mainintaa, että sitä pitäisi lisätä. Ja katselin juuri sen öljyn vaihtoa ISTAsta niin sinne pitäisi laittaa 600ml. Näköjään sama systeemi kuin esim. jakolaatikossa eli täytetään lisäystulpan tasalle ( paitsi N63 ja N74 ). Jos 600ml on tilavuus ja desi ( 100ml ) tulee ulos niin prosenteissa se on jo aika paljon.. eipä toi nyt olisi paha homma samalla laskea ne kaikki ulos ja laittaa uudet sisään. Olisipa sitten sitäkin oikea määrä.
        Eikö tuo nyt ole aikaa selkeä peli että jos öljyä vuotaa pois niin silloin sitä lisätään tarvittava määrä vaikkei ohjeissa ole mainintaakaan asiasta?
        Last edited by fraatti; 30-10-2020, 18:52.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • macman_lahti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2017
          • 290
          • Lahti

          Originally posted by fraatti View Post
          Eikö tuo nyt ole aikaa selkeä peli että jos öljyä vuotaa pois niin silloin sitä lisätään tarvittava määrä vaikkei ohjeissa ole mainintaa kauan asiasta?
          No näinhän se tietysti on. Oikea öljykin löytyi ISTAsta. Nyt kun vielä löytyisi sitä öljyä jostain..marmorilta sitä ehkä saa.
          -08 E60 LCI
          -13 F10 3.0 xDrive

          Comment

          • juha_s
            Alueaktiivi
            • May 2008
            • 447
            • Lappeenranta

            Originally posted by macman_lahti View Post
            Katselin, että jossain oli sanottu, että etuvetarin vaihto helppo ja nopea homma niin miten sen pystyy helposti ja nopeasti tekemään..?
            Eihän sitä vetaria saa muuten pois kun tolpan ottamalla pois ? Ja on siinä tolpan ottamisessa ihan kohtuullinen homma, etenkin oikealla puolella kun joutuu purkamaan sen ecun sähköboksin pois.

            Ja entäs pelkkä kumin vaihto jos haluaa laittaa ylivedettävän ? Siinäkin täytynee ottaa se ylätukivarsi pallonivelestä irti jotta saa kallistettua napaa sen verran, että saa vaihtotyökalun väliin. Mutta mahtuuko se siltikään ? Vai onko se tolppa taaskin otettava pois ?
            Itse irroitin sen tukivarren missä tolppa kiinni korin päästä kun ei ollut siihen alapalloon sopivaa hylsyä. Eli saa vetarin vaihdettua tolppaa irroittamatta.
            F11 535d xDrive M-Sport -13

            Comment

            • macman_lahti
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2017
              • 290
              • Lahti

              Originally posted by juha_s View Post
              Itse irroitin sen tukivarren missä tolppa kiinni korin päästä kun ei ollut siihen alapalloon sopivaa hylsyä. Eli saa vetarin vaihdettua tolppaa irroittamatta.
              Totta, noinhan se varmaan onnistuukin. Oikeankin vetarin kumi menee varmaan jossain välissä, mutta en jaksanut enää alkaa vaihtamaan sitä tässä kohtaa. Mennään nyt hetki tolla. Toki voi olla että menee koko vetarikin. Hiukan väljältä se toinenkin tuntui. KL- Varaosista löytyi etuperään öljyt. Kohtuullisen hankalassa välissä vaan se täyttöproppu. Pitkällä räikällä sai yläkautta sen verran löysättyä, että sai sormin pyöriteltyä alakautta sen pois. Sitten sadan millin lääkeruiskulla uudet sisään. Ei yhtään huonompi ajatus vaihtaa ne kokonaan. Vanhat oli vähän kuin vahvaa teetä ja uudet öljyt oli ihan kirkkaan keltaista.
              -08 E60 LCI
              -13 F10 3.0 xDrive

              Comment

              • Anzsaa
                Newbiemmer
                • Dec 2020
                • 3
                • Suomi

                Saako etupäästä ulomman nivelen irti ilman, että tarvii koko vetaria ottaa irti. Ulommat suojakumit ois jo hankittu, mutta en nyt löytänyt tietoa, että lähteekö ulompi nivel perinteisellä tavalla eli napauttaa vain vetarin päähän ja lukitusrengas aukiaa?

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2236
                  • Vantaa

                  Kyllä saa. Hieman ahdasta on, mutta tehtävissä. Vaatii olka-akselin yläpultin tai alatukivarret irti.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • Vesa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 363
                    • Oulu

                    Ulomman nivelen irroitus

                    Huomenna ois tarkoitus vaihtaa edestä ulompi nivel. Nivel on kiinni akselissa lukitusrenkaalla. Saako irti muutoin kuin rälläköimällä?
                    Last edited by Vesa; 27-12-2020, 20:48.
                    Nykyiset:
                    BMW F11 535DA xDrive -15
                    Toyota Yaris Hybrid -20

                    Exiä noin 60 kpl...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      Originally posted by Vesa View Post
                      Huomenna ois tarkoitus vaihtaa edestä ulompi nivel. Nivel on kiinni akselissa lukitusrenkaalla. Saako irti muutoin kuin rälläköimällä?
                      Moni taitaa vaihtaa koko akselin sitten kerralla. Mitä pelkkä nivel maksoin? Muistithan uuden vetoakselin pultin hommata? Tuo on venyvä M16 pultti ja se pitäisi vaihtaa aina uuteen. Kiristys 210Nm ja 90 astetta perään.

                      Ulkopäässä pitäisi olla sokka.


                      Samoin sisäpäässä.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7531
                        • Jyväshyvä

                        Originally posted by Vesa View Post
                        Huomenna ois tarkoitus vaihtaa edestä ulompi nivel. Nivel on kiinni akselissa lukitusrenkaalla. Saako irti muutoin kuin rälläköimällä?
                        Saa sen irti hakkaamalla. Onnistuu sisäpää paikallaan jos on kaveri apuna pitämässä akselista kiinni. Ts. leikkaan suojakumen pois edestä ja moskalla löyt vanhaan niveltä irti.
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • Vesa
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 363
                          • Oulu

                          Originally posted by fraatti View Post
                          Moni taitaa vaihtaa koko akselin sitten kerralla. Mitä pelkkä nivel maksoin? Muistithan uuden vetoakselin pultin hommata? Tuo on venyvä M16 pultti ja se pitäisi vaihtaa aina uuteen. Kiristys 210Nm ja 90 astetta perään.

                          Ulkopäässä pitäisi olla sokka.


                          Samoin sisäpäässä.
                          Uusi nivel 58 eur. Samalla vaihtuu muutakin palikkaa, mm. pyöränlaakerit. Toki uusi vetoakselin pultti laitetaan.

                          Pitääpä tsekata, pääseekö sokkaan käsiksi tuon ohjeen mukaisesti. Mitä uutta niveltä pyöritelly, sokka ei ole tuossa kohtaa. No, kohta tuon näkee.
                          Nykyiset:
                          BMW F11 535DA xDrive -15
                          Toyota Yaris Hybrid -20

                          Exiä noin 60 kpl...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            Originally posted by Vesa View Post
                            Uusi nivel 58 eur. Samalla vaihtuu muutakin palikkaa, mm. pyöränlaakerit. Toki uusi vetoakselin pultti laitetaan.

                            Pitääpä tsekata, pääseekö sokkaan käsiksi tuon ohjeen mukaisesti. Mitä uutta niveltä pyöritelly, sokka ei ole tuossa kohtaa. No, kohta tuon näkee.
                            Joo siis sokka on boorilla eli nivel irtoaa lyömällä sitä akselilta ulospäin. Näin itse tuon asian näen.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2236
                              • Vantaa

                              Originally posted by fraatti View Post
                              Joo siis sokka on boorilla eli nivel irtoaa lyömällä sitä akselilta ulospäin. Näin itse tuon asian näen.
                              Ja näinhän se on. Tilaa aika vähän lyödä itse murrosta, mutta jollain tapilla voi myös lyödä vetoakselia, ja samalla pitää murroksesta kiinni. Vaatii melkee kolme kättä.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7531
                                • Jyväshyvä

                                Ai niin joo, sen nivelenhän saa kivuttomasti irti kun vedättää pultilla sen irti, laittaa pultin reikään vaikka sopivan hylsyn, käytä vanhaa pulttia...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎