Announcement

Collapse
No announcement yet.

8HP öljynvaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arpuC
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1377

    Originally posted by Nousukiito View Post
    Dodiin, perjantaina tuli ostettua F10, jossa 8HP45 laatikko.
    Soitin Laakkoselle ja kysyin öljyjenvaihtohintaa suodattimella, 900€ , sanoivat että 200€ jää hinnaksi jos vie omat öljyt ja suodattimen/öljypohjan.
    Taidan näin tehdä, niin tulee varmasti kunnolla tehtyä ja öljypinta oikeaan tasoon.
    Katselin, että 8ltr öljyä + suodattimen (ZF:n OE huoltopaketti) saisi 250€ kotiin kuljetettuna.
    900€? Pelkkä öljyjen vaihto ilman suodatinta tais olla 350€ paikkeilla. Kallis öljypohja
    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
    En löydä enää sun luo
    Teitkö sä tän tahallaan?
    Nyt kaikki palaa.

    Comment

    • Nousukiito
      Newbiemmer
      • Dec 2018
      • 24
      • Etelä-Suomi

      Pelkkä öljyvaihto ~500 ja pohja vaihdettuna 900€, aika arvokkaalta kuulosti, mutta yllätyin että suostuvat tekemään omilla osilla merkkiliikkeessä, en pidä 450€ kovana hintana jos vie omat alkuperäisosat.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6768
        • PK-seutu

        Originally posted by Nousukiito View Post
        Pelkkä öljyvaihto ~500 ja pohja vaihdettuna 900€, aika arvokkaalta kuulosti, mutta yllätyin että suostuvat tekemään omilla osilla merkkiliikkeessä, en pidä 450€ kovana hintana jos vie omat alkuperäisosat.
        Huom. 8 litralla hommaa ei tehdä kunnolla. Kuulostaa aika tyyriiltä vaihtoehdolta teettää se merkkiliikkeessä. Varsinkin kun se ei auton huolto-ohjelmaan kuulu niin merkkiliikkeen "lisäarvo" on aika nolla tässä hommassa...
        S65, S85, H1, N63TU, IB1

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 2000
          • Tampere/kainuu

          Originally posted by pyroz View Post
          Huom. 8 litralla hommaa ei tehdä kunnolla. Kuulostaa aika tyyriiltä vaihtoehdolta teettää se merkkiliikkeessä. Varsinkin kun se ei auton huolto-ohjelmaan kuulu niin merkkiliikkeen "lisäarvo" on aika nolla tässä hommassa...
          Tämäkin riippuu huuhtelulaitteesta. Laite mikä ei suodata öljyä vaan sieltä otetaan vanhaa sitä mukaa pois js uutta tilalle käyttää tietysti uutta öljyä enemmän.

          Laite missä huuhteluvaiheessa johdetaan öljy laitteen suodattimien läpi vielä takaisin autoon ja alkuhuuhtelu suoritetaan näin kuluttaa vähemmän uutta öljyä. Huuhteluvaiheessa 1 ei siis vielä yhtään.

          Huuhteluvsiheessa 2, kun uusi suodatin/öljypohja vaidettu ja pumpattu täyttömäärän verran + huuhtelu ekstra laatikkoon kierrätetään vielä uutta öljyä auton ja huuhtelulaitteen läpi suodattaen.

          Eli tämäntyylisellä laitteella öljymäärän kulutus on laatikon öljymäärä + pieni huuhtelu ekstra hetkellisen yli täytön aikaansaamiseksi.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6768
            • PK-seutu

            Originally posted by zakspeed View Post
            Tämäkin riippuu huuhtelulaitteesta. Laite mikä ei suodata öljyä vaan sieltä otetaan vanhaa sitä mukaa pois js uutta tilalle käyttää tietysti uutta öljyä enemmän.

            Laite missä huuhteluvaiheessa johdetaan öljy laitteen suodattimien läpi vielä takaisin autoon ja alkuhuuhtelu suoritetaan näin kuluttaa vähemmän uutta öljyä. Huuhteluvaiheessa 1 ei siis vielä yhtään.

            Huuhteluvsiheessa 2, kun uusi suodatin/öljypohja vaidettu ja pumpattu täyttömäärän verran + huuhtelu ekstra laatikkoon kierrätetään vielä uutta öljyä auton ja huuhtelulaitteen läpi suodattaen.

            Eli tämäntyylisellä laitteella öljymäärän kulutus on laatikon öljymäärä + pieni huuhtelu ekstra hetkellisen yli täytön aikaansaamiseksi.
            Tiivistettynä = huonosti tehty vaihto.
            S65, S85, H1, N63TU, IB1

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 2000
              • Tampere/kainuu

              Originally posted by pyroz View Post
              Tiivistettynä = huonosti tehty vaihto.
              Voihan siitä tietysti laskea vaikka sata litraa uutta öljyä läpi saavuttamatta sen enempää hyötyä, kuin henkinen hyöty auton omistajalle.

              Tämä nyt oli vain ajatelma omista johtopäätöksistä perustuen omiin kokemuksiin kyseisestä työsuorituksesta.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • Miqwe
                Bimmer Rookie
                • Apr 2014
                • 32
                • Rovaniemi

                Wetterillä öljynvaihto+suodatin:

                Perinteisesti 1389€
                Huuhdellen 1726€

                Arvatkaa otinko tarjousta vastaan.
                F30 mPö.

                Comment

                • majgul
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 891
                  • Oulu

                  Originally posted by Miqwe View Post
                  Wetterillä öljynvaihto+suodatin:

                  Perinteisesti 1389€
                  Huuhdellen 1726€

                  Arvatkaa otinko tarjousta vastaan.
                  Onpa kallista tuohon laatikkoon! Itellä maksoi öljynvaihto Oulun wetterillä 200€ omilla osilla. Että ei paha hinta ollenkaan. Kyseessä siis 6hp19/21 laatikko.

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    Originally posted by takur View Post
                    Osaako joku kertoa kumpi niistä laatikon tai lauhduttimen putkista/letkuista on paluu laatikolle?
                    Löytyykös tähän joltain jo vastaus? 6HP lootassahan putket meni "väärinpäin" eli putki minkä laatikkoon sai jäämään helposti pitikin ottaa irti. Onko tässä sana juttu ja onko kiinnitys putkille samanlainen?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Löytyykös tähän joltain jo vastaus? 6HP lootassahan putket meni "väärinpäin" eli putki minkä laatikkoon sai jäämään helposti pitikin ottaa irti. Onko tässä sana juttu ja onko kiinnitys putkille samanlainen?


                      Tuossa pähkin hiukan ja tulin seuraavan kuvan perusteella siihen lopputulokseen että:
                      ylempi vk = vorne Kühler = meno jäähdyttimelle
                      alempi zk = Zurück Kühler = paluu jäähdyttimeltä

                      edit. Ylläoleva juuri väärinpäin.



                      Huuhtelun tapauksessa siis ylempi putki otetaan irti ja sen päästä laitetaan putki kulkemaan jäteöljypönttöön. Liittimen halkaisija on 14.1mm[edit. korjataan 17mm]. Tuohon päälle voisi saada venyteltyä tuollaisen kirkkaan biltsun 12mm pcv-putken. Samalla näkisi näppärästi minkä väristä öljyä askista tulee pihalle. Ellei luota että putki venyy niin sitten laittaa vielä väliin 12mm jatkon ja öljyn kestävää 12mm kumiletkua pienen pätkän joka venyy varmaan paremmin kuin tuollainen pvc-letku.



                      Kinnityksestä järkeilin että näiden putkenpäiden perusteella liittimet saa irti toisistaan jolloin vain ylemmän liittimen(meno lauhduttimelle) voi jättää kiinni laatikkoon pultilla eikä siihen tarvi mitään patenttia pitämään sitä kiinni kuten 6HP askissa.



                      Tuosta saa sitten napsaistua vielä noiden o-renkaiden varaosanumerot(osa 3, 17228573882):


                      Öljypohja taas löytyy varaosanumerolla: 24118612901
                      Ja sen saa hiukan ronttiin sataseen alkuperäisenä, pulttien sekä läpiviennin kanssa täältä: https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-ZF-...gAAOSwvzRXxEw1

                      Täältä taasen saa ravenol 8hp öljyä 20l kotiinkuskattuna hintaan 280€:


                      Tuosta sitten öljypohjan pulttien kiristysjärjestys:

                      Ja zf:n ohje koskien öljynvaihtoa suomeksi: https://www.zf.com/global/media/medi...P_50130_FI.pdf

                      Bemarin ohje koskien öljyntason tarkistusta:


                      Ohje huuteluöjynvaihtoon: https://f30.bimmerpost.com/forums/sh...9#post23582599
                      Last edited by fraatti; 24-02-2019, 15:33.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        Hetkoneeen.... tässä WV Amrokin ZF 8HP45 vaihteistoa koskevassa jutussa kuvassa öljynkierto on kuitenkin toisinpäin. Meneekö se näinpäin kuitenkin, eikö noin mitä järkeilin kirjaimista? :think


                        Last edited by fraatti; 05-01-2019, 16:58.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          Nelivedossa ei taida päästä noihin putkiin käsiksi ilman kardaanin pois ottamista... :think
                          Ja periaatteessa kait pultitkin pitäisi uusia... kiritysmomentti 20 Nm + 45 °



                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 2000
                            • Tampere/kainuu

                            Originally posted by fraatti View Post
                            Nelivedossa ei taida päästä noihin putkiin käsiksi ilman kardaanin pois ottamista... :think
                            Ja periaatteessa kait pultitkin pitäisi uusia... kiritysmomentti 20 Nm + 45 °
                            Riittää, kun ottaa etuperästä irti ja kääntää sivummalle. Tokihan sen tilan määrän tarve on henkilökohtaista.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • janilind
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2017
                              • 167
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Riittää, kun ottaa etuperästä irti ja kääntää sivummalle. Tokihan sen tilan määrän tarve on henkilökohtaista.
                              Putket saa irti myös koneen päästä lämmönvaihtimen termarikotelosta. Siellä on suht hyvin tilaa ainaki 530dx:ssä. Takaisin paikalleen hieman hankalaa ku putket hieman lyhyet, mutta luulisin helpommaksi kun kardaanin kanssa taiston. Bemarin lämmitys/jäähdytys systeemi on ihan erilainen kuin tuo yllä ollu Amrokin kuva kertoo.
                              Last edited by janilind; 05-01-2019, 12:50.
                              2011 530d x-drive
                              2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 2000
                                • Tampere/kainuu

                                Originally posted by janilind View Post
                                Putket saa irti myös koneen päästä lämmönvaihtimen termarikotelosta. Siellä on suht hyvin tilaa ainaki 530dx:ssä. Takaisin paikalleen hieman hankalaa ku putket hieman lyhyet, mutta luulisin helpommaksi kun kardaanin kanssa taiston. Bemarin lämmitys/jäähdytys systeemi on ihan erilainen kuin tuo yllä ollu Amrokin kuva kertoo.
                                Saahan ne sieltäkin irti. Lähinnä jos huuhtelulaitteella vaihdetaan niin adapterit käy laatikon kylkeen/putkeen.
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎