F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Stetoskoopilla kuunneltiin lukemattomia kertoja, niin huollossa, kuin kotonakin.

    Turboon liittyen jäi mainitsematta, että ääni loppui, kun asentaja oli ottanut irti aktuaattorin liittimen ja tuli takaisin, kun laittoi sen paikoilleen. Luonnollisesti tuossa vaiheessa vian ajateltiin olevan turbossa, mutta sen vaihdosta oli apua vain hetken verran. Käytin autoa tyhjäkäynnillä kylmästä kuumaksi usena päivänä ja ääni alkoi palailemaan hiljalleen kolmantena päivänä.
    Saikos näistä diiseleistä otettua yhtä pyttyä pois pelistä läppärillä? Jos ei muuta niin ainakin suuttimen johdon irroituksella saa sylinterikohtaisesti konetta pimeäksi. :think

    Suuttimen puhdistusaineet varmaan kokeilit myös, vaikuttivatko ne käyntiääneen?

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Kokeiltiinko vikaa paikallistaa stetoskoopin avulla? Saattaa tosin olla että lohko kuljettaa äänen niin hyvin ympäri lohkoa ettei tuo onnistu. Suuttimien äänissä ainakin huomaa eroja noin.
    Stetoskoopilla kuunneltiin lukemattomia kertoja, niin huollossa, kuin kotonakin.

    Turboon liittyen jäi mainitsematta, että ääni loppui, kun asentaja oli ottanut irti aktuaattorin liittimen ja tuli takaisin, kun laittoi sen paikoilleen. Luonnollisesti tuossa vaiheessa vian ajateltiin olevan turbossa, mutta sen vaihdosta oli apua vain hetken verran. Käytin autoa tyhjäkäynnillä kylmästä kuumaksi usena päivänä ja ääni alkoi palailemaan hiljalleen kolmantena päivänä.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Epäsäännöllisen rytmisen metallisen naputuksen vuoksi, joka ei isontunut öljykorkkia aukaisemalla. Ääni oli todella hankala paikallistaa ja se tuntui kuuluvan milloin mistäkin kohtaa konetta.

    Eli ääni ei tullut kerran koneen kierroksella tyylisesti, vaan epäsäännöllisinä naputussarjoina koneen pyörimisen tahtiin, ainoastaan tyhjäkäynnillä öljyn lämpöjen ollessa 60-75 astetta.
    Kokeiltiinko vikaa paikallistaa stetoskoopin avulla? Saattaa tosin olla että lohko kuljettaa äänen niin hyvin ympäri lohkoa ettei tuo onnistu. Suuttimien äänissä ainakin huomaa eroja noin.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Kiinnostaisi tietää mikä oli kohdallasi tuon vaihtamisen syy?
    Epäsäännöllisen rytmisen metallisen naputuksen vuoksi, joka ei isontunut öljykorkkia aukaisemalla. Ääni oli todella hankala paikallistaa ja se tuntui kuuluvan milloin mistäkin kohtaa konetta.

    Eli ääni ei tullut kerran koneen kierroksella tyylisesti, vaan epäsäännöllisinä naputussarjoina koneen pyörimisen tahtiin, ainoastaan tyhjäkäynnillä öljyn lämpöjen ollessa 60-75 astetta.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    En nyt ihan varmaksi tiedä, että kummalla tyylillä omaani vaihdettiin, mutta remontti kesti kaksi työpäivää.
    Kiinnostaisi tietää mikä oli kohdallasi tuon vaihtamisen syy?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Palomies View Post
    Mitä tuo pumppu kustantaa jos se vika siinä on. Saako komponentin vaihdon tehtyä kotioloissa montulla?
    Pumppukokonaisuus maksaa uutena noin 400 euroa ja työtähän siinä on lähteä vaihtamaan. Joten ennen kuin käyttää enemmän harkintaa uusimiseen, niin tuossa edellä onkin hyvin kirjoitettu mitä muuta se ääni mahdollisesti voisi/ei voisi olla.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by Palomies View Post
    Jotenkin näin voisin ääntä kuvailla..

    Öljyjen lämpötilaan en ole osannut yhdistää. Mutta, ongelmako vai vaan korvalle häiritsevä ääni?

    Sitä en osaa sanoa, että onko oikea ongelma, mutta sen osaan sanoa, että mistä se ei johdu.

    -jakopään viasta
    -alipainepumpusta
    -vuotavista venttiileistä
    -imusarjan läpistä
    -EGR-venttiilistä
    -apulaitehihnasta tai sen kiristäjästä
    -turbosta

    Ääni katosi lopulta suuttimien vaihdolla, mutta jotenkin jäi sellainen kutina, että suuttimet oireilivat jostain muusta viasta. Tämä epäily johtuen siitä, että nykyinen rakkine on ollut aina aavistuksen hidas käynnistymään, kun vertaa edellisiin N47 ja N57 koneisiin. Hidas käynistyvyys viittaa hitaaseen paineen nousuun, joka voisi johtua vuotavasta suuttimesta, joka taas voi saada aikaan naputtavaa ääntä. Suuttimien vaihto ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään käynnistymiseen.

    Olisin sitä mieltä, että ääni johtuu ruiskutusjärjestelmän viasta. Mahdollisia vikakohteita voisi olla railpaineanturi, tai railpaineen säätöventtiili. Nyt on tullut Mieleen myös, että voisiko suuttimien paluuvirtauksen kuristin aiheuttaa väärän vastapaineen paluuvirtaukseen ja siitä johtuen suuttimet eivät toimi oikein.

    Turbossa oli siivikön säätöön liittyvän vivun pusla väljä ja aktuaattori sääti siivikköä koko ajan. Turbon vahdolla naputus harveni ja vaimeni, mutta ei poistunut. No, turbon säätö mahtaa liittyä aika paljon ruiskutuksen säätöön, joten tämäkin viittaa ruiskutuspuolen ongelmaan.

    Autosta käytettiin suuttimet pöydällä monen monta kertaa ja joka kerta huollossa mainittiin, että yksi eli kaksi alusprikkaa näytti vuotaneen. Tuota asiaa sitten mietin, että voisiko kannessa olla koneistusvirhe ja siitä johtuen suuttimeen kohdistuisi epätasainen voima, joka saisi sen vuotamaan? Tiedäppä noita sitten.
    Last edited by OVi; 21-08-2018, 19:37.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Palomies View Post
    Pitää huomenna kuunnella.
    Mitä tuo pumppu kustantaa jos se vika siinä on. Saako komponentin vaihdon tehtyä kotioloissa montulla?
    Olettaisin että kone on N57. Tässä ohjetta siihen.
    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...motor/1LDwxFrU

    Ohje on F01:n. 5-sarjalaiseen ei sitä äkkiseltään löytynyt mutta homma lienee jotakuinkin samanlainen.

    Huollettavuus on näköjään ottanut takapakkia M57 ajoista.. :think

    Leave a comment:


  • Palomies
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Kuuluuko ääni selvemmin jos öljyntäyttökorkin irroittaa?

    Mikäli äänilähde on alipainepumppu, niin lähinnä tässä vaiheessa tuo jälkimmäinen vaihtoehto. E-sarjalaisissa noilla naputtavilla pumpuilla ajettu vielä pitkään ongelmitta. Jos alipainepumppu hajoaa, niin silloin menee mm. jarrutehostin pois pelistä alipaineen hävitessä.

    Pitää huomenna kuunnella.


    Mitä tuo pumppu kustantaa jos se vika siinä on. Saako komponentin vaihdon tehtyä kotioloissa montulla?


    Mutta, jos äänilähde ei olekkaan pumppu, mikä vaihtoehto seuraavaksi?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Palomies View Post
    Mutta, ongelmako vai vaan korvalle häiritsevä ääni?
    Kuuluuko ääni selvemmin jos öljyntäyttökorkin irroittaa?

    Mikäli äänilähde on alipainepumppu, niin lähinnä tässä vaiheessa tuo jälkimmäinen vaihtoehto. E-sarjalaisissa noilla naputtavilla pumpuilla ajettu vielä pitkään ongelmitta. Jos alipainepumppu hajoaa, niin silloin menee mm. jarrutehostin pois pelistä alipaineen hävitessä.

    Leave a comment:


  • Palomies
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Alipainepumppu on samassa paketissa öljypumpun kanssa ja vaihtaminen on ihan nätti homma. Moottori ja laatikko pöydälle ja niin eespäin...

    Mahdollisesti apurungon ja vetarit irroittamalla saa öljypohjan pois ja pumpun esille, jolloin moottori voisi olla paikoillaan. En nyt ihan varmaksi tiedä, että kummalla tyylillä omaani vaihdettiin, mutta remontti kesti kaksi työpäivää.

    Melkein voisin arvata, että autosi erikoinen ääni on epäsäännöllinen rytminen naputus, joka esiintyy öljyn lämpöjen ollessa 60-75 astettta ja jota on vaikea paikallistaa.

    Jotenkin näin voisin ääntä kuvailla..


    Öljyjen lämpötilaan en ole osannut yhdistää. Mutta, ongelmako vai vaan korvalle häiritsevä ääni?

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Alipainepumppu on samassa paketissa öljypumpun kanssa ja vaihtaminen on ihan nätti homma. Moottori ja laatikko pöydälle ja niin eespäin...

    Mahdollisesti apurungon ja vetarit irroittamalla saa öljypohjan pois ja pumpun esille, jolloin moottori voisi olla paikoillaan. En nyt ihan varmaksi tiedä, että kummalla tyylillä omaani vaihdettiin, mutta remontti kesti kaksi työpäivää.

    Melkein voisin arvata, että autosi erikoinen ääni on epäsäännöllinen rytminen naputus, joka esiintyy öljyn lämpöjen ollessa 60-75 astettta ja jota on vaikea paikallistaa.
    Last edited by OVi; 21-08-2018, 17:44.

    Leave a comment:


  • Palomies
    replied
    Alipainepumppu

    Tervehdys.


    Onko ollut F1X 535D moottorin alipainepumpussa ongelmia?


    Omassa erikoinen ääni esiintyy aina välillä, tyhjäkäynnillä.


    Onko kallis remontoida?


    Kiitos avusta.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by touring39 View Post
    Mulla on koodattu niin, että kun avaan kuskin oven, kaikki virrat menee pois. Eli kerta riittää nappulan painamiseen.
    Tämähän on hyvä ominaisuus.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by _Unna_ View Post
    Onko kellään tullut vastaa, että auton etupäästä jostain tulee ”natinaa” kun kääntää ohjausta? Myös jarrutuksen lopuksi kun auto pysähtyy, niin tulee narahdus. Ongelma pahenee kun on sateinen ilma.
    Auto oli bemareihin erikoistuneessa korjaamossa korjattavana ja silloin autoon vaihdettiin etupäähän palat ja levyt. Tällä ei kyllä ollut mitään vaikutusta ongelmaan. Kävin vielä näyttämässä autoa jälkeen päin ja ei ainakaan silloin ei osattu sanoa mistä johtuu.
    Auto on takaveto versio, ilman mitään aktiiviohjauksia.
    Mulla myös kuului narahdus jarruista kun pysähtyi ja joskus kun lähti jarrulta liikkeelle. Sateella ja kylmillä jarruilla kuului vielä herkemmin. Tästä ongelmasta pääsi kun putsaili satuloista kaikki liukupinnat puhtaaksi ja jarrurasvalla kasaus. Tämän jälkeen ei ole ollut ongelmaa. Minulla kyseinen ongelma ilmeni vain zimmermanin paloilla ja levyillä. Vanhoilla OE levyillä ja paloilla ei ollut tätä ongelmaa vaikka oli jo todella kuluneet. Voisikohan johtua materiaali eroista tai sitten on vain sattumaa :think

    Edellisessä E61:ssä tuli täysin sama ongelma kun vaihtoi zimmermanit, mutta korjautui samalla konstilla.

    Leave a comment:

Working...
X