Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    Originally posted by Vilkku89 View Post
    70 pitäs olla vakiona ainakin numeroiden perusteella. Sama kuin 299hp 535d:ssä. Tarkoitus olis kattoo mihin päästään pelkällä dieselillä ja auttaako metanoli mitään taite vaiheessa.
    Metanolista on oikeasti hyötyä vastakun moottoriin saadaan huomattavasti lisää ilmaa, metanoli tarvitsee myös hapen palaakseen kunnolla ja savutta.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • Vilkku89
      Bimmer Rookie
      • Apr 2017
      • 91
      • Sipoo

      Originally posted by tuikku View Post
      Metanolista on oikeasti hyötyä vastakun moottoriin saadaan huomattavasti lisää ilmaa, metanoli tarvitsee myös hapen palaakseen kunnolla ja savutta.
      Toi on totta, että kaikki vesi/metanolin hyöty tuleekin, kun saa ilmaa tuotettua enemmän, mutta nykyiselläkin setupilla ruiskun toiminnan huomaa hyvin kiihdytyksessä, jos vertaa ilman ruiskua. Ja savutus ei ole sen kummempi kuin ilman. Tosin syöttö määrät olen pitänyt matalana.
      Tarkoitus olis kokeilla jossain vaiheessa kun saa kaiken kasaan, niin testata mitä penkissä se todellinen ero on ruiskulla ja ilman. Miettinyt myös eroa ulkolämpötilan vaikutuksesta ruiskun tehokkuuteen, eli tekisi viileällä ilmalla ja kuumalla ilmalla testit.
      2013 F31 330d

      Comment

      • Vilkku89
        Bimmer Rookie
        • Apr 2017
        • 91
        • Sipoo

        Originally posted by arska86 View Post
        Eikös noissa 258hp ja 299hp koneissa ole pumpuissa rail-putkien lähdötkin keskenään eri päin(258hp koneessa toinen lähtö eteen ja toinen taakse ja 299hp molemmat eteen), joten ei se pumppu ainakaan täysin sama ole. Muistelisin, ettö siinä 258hp mallissa pitöisi olla L75 pumppu jo vakiona, mutta voin muistaa väärinkin.
        Joo siis 299hp on siis l70, mut 299 hp (osa nro. 0445010623) molemmat kannet samaan suuntaan ja ilmoitettu max paine 2000 bar.
        Kun taas 258 (osa nro. 0445010634) mallissa l75 1800bar, eli jotain eroa vissiinkin on 313hp malliin.
        313hp (osa nro. 0445010638) l75 ja pyynti 2000bar. Tai ainakin näin Bosch:n katalogi valehtelee ��
        Sit tietty 50d 381hp mallin l93 2200bar tuotto ja osa nro 0445010672
        Oon muutamaa kertaa kääntäny ja vääntänyt noi numerot et miten peri ja mitä eroa nois on. Paineensäätimet ja railit käsittääkseni identtiset kaikissa kolmessa 258, 299 ja 313hp malleissa, joten suurin ero ainakin l75 malleissa sitten vissiin on paineen pyynti ohjelmalla?
        Last edited by Vilkku89; 23-10-2018, 22:42.
        2013 F31 330d

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6325
          • P-Pohjanmaa

          Mitä 550d saa irti

          Nimimerkki vaihtoa suunnitteleva
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            Originally posted by veku View Post
            Mitä 550d saa irti

            Nimimerkki vaihtoa suunnitteleva

            Originally posted by tuikku View Post
            .
            Eikait sitä mikään varsinaisesti estä, kunhan vaan auto on teknisesti erittäin hyvässä kunnossa, jotta se säätö tosiaankin onnistuu, kun sellaista softaa ei ole mitenkään helppo tehdä, missä vääntö pysyy kurissa, max tehon kärsimättä.


            Jotain tuollaistaa tarkoitan.....


            550d


            Eiköhän se aika lähellä tuota ole
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • TeemuT
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 329
              • Muhos

              omassani on nyt egr ohjelmoitu niin että se vähemmän auki kuin normaalisti. auto on F30 320d -12. vaikuttaako näissä asia moottorin lämpenemiseen kuinka paljon ? , tuntuu että lämpenee hitammin ainakin kuin ennen.
              Nostaako lämmöt normaaliin ilman egr:ää ?

              -Teemu
              -TT-
              F30 320d

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1259
                • Kainuu

                Originally posted by TeemuT View Post
                omassani on nyt egr ohjelmoitu niin että se vähemmän auki kuin normaalisti. auto on F30 320d -12. vaikuttaako näissä asia moottorin lämpenemiseen kuinka paljon ? , tuntuu että lämpenee hitammin ainakin kuin ennen.
                Nostaako lämmöt normaaliin ilman egr:ää ?

                -Teemu
                Jonkin verran tuntuu vaikuttavan kuinka nopeasti tulee lämmintä. Lämmöt nousee normaaliksi kyllä.
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  Originally posted by TeemuT View Post
                  omassani on nyt egr ohjelmoitu niin että se vähemmän auki kuin normaalisti. auto on F30 320d -12. vaikuttaako näissä asia moottorin lämpenemiseen kuinka paljon ? , tuntuu että lämpenee hitammin ainakin kuin ennen.
                  Nostaako lämmöt normaaliin ilman egr:ää ?

                  -Teemu
                  Eli todennäköisesti ohjelmoitu kokonaan pois käytöstä tai sitten ei ole edes koskettu siihen.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • Motorbit
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 50
                    • Tuusula, Finland

                    Originally posted by veku View Post
                    Mitä 550d saa irti

                    Nimimerkki vaihtoa suunnitteleva

                    Yleensä luokkaa 425-440 hv ja vääntöä 70-80 Nm vakion päälle.

                    Comment

                    • TeemuT
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 329
                      • Muhos

                      Originally posted by VolvoTDi View Post
                      Eli todennäköisesti ohjelmoitu kokonaan pois käytöstä tai sitten ei ole edes koskettu siihen.
                      moottorirn lämpeneminen hidastui sen jälkeen huomattavasti mutta ei kertoman mukaan pitäisi olla kuitenkaan niin että EGR on kokonaan kiinni vaan nimenomaan vain vähemmän auki.
                      En pysty kyllä asiaa itse varmentamaan onko näin.
                      -TT-
                      F30 320d

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2726
                        • Tampere

                        Originally posted by TeemuT View Post
                        omassani on nyt egr ohjelmoitu niin että se vähemmän auki kuin normaalisti. auto on F30 320d -12. vaikuttaako näissä asia moottorin lämpenemiseen kuinka paljon ? , tuntuu että lämpenee hitammin ainakin kuin ennen. Nostaako lämmöt normaaliin ilman egr:ää ?
                        Tilanne autossa on nyt todennäköisesti sellainen, että EGR on edelleen käytössä, mutta venttiilin asento on rajoitettu pysymään jatkuvasti pienimmällä mahdollisella "normaaliarvollaan" auki (muistaakseni n. 5 % verrattuna tilanteeseen jossa täysin auki). Moottorinohjaus säätelee normaalisti venttiilin asentoa ajon aikana kuormituksen mukaan.

                        Moottorin lämpiämisnopeutta ajatellen EGR-venttiilin toiminnan rajoittaminen pysymään jatkuvasti vain pienimmän mahdollisen määrän auki periaatteessa hidastaa normaalin käyttölämpötilan saavuttamista, mutta tämä riippuu paljolti moottorin kuormituksesta ja ympäristön lämpötilasta. Kovalla pakkasella kylmäkäynnistyksen jälkeen lämpiäminen on hitainta.

                        Normaalin käyttölämpötilan saavuttamista toimenpide ei kuitenkaan estä, sillä muutoin normaalisti toimiva moottori tuottaa lämpöä ajon aikana ylimäärin.

                        Lisäksi lämpiämiseen vaikuttaa mm. mahdollinen Webaston käyttö tai muu ulkoinen lämmönlähde.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • kktune
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2013
                          • 164
                          • Tuusula

                          Originally posted by VolvoTDi View Post

                          D-asennolla kaikissa tilanteissa ei tosiaan käytetä täysiä paineita vaan käytetään hyödyksi sopeutuksia. Tämän voi taas ehkäistä käyttämällä S-asentoa, jolloin laatikko ei välitä sopeutuksista mitään vaan käytetään täysiä paineita. Minun kohdalla ei ole ollut ongelmia yhdessäkään 8-vaihteisessa, mutta 6-vaihteisessa kerron aina, että on käytettävä S-asentoa kun kiusataan, D-asennolla on noita hajonnut tai onhan niissä jo ollut lopun alkua, mutta kuitenkin.
                          Löytyikö tästä jyrinän syy? Muistelin nähneeni täällä kirjoittelua softattujen autojen tietyssä tilanteessa kiihdyttäessä ilmenneestä jyrinästä ja joku oli vaihtanut autoonsa tyyliin kaiken kardaaniakselista takapyörän laakereihin ilman apua asiaan.


                          Oma autoni alkoi myös satunnaisesti jyristelemään matalilta kierroksilta puolikaasulla-3/4 kaasulla kiihdyttäessä, siten ettei laatikko vaihda pienemmälle. Kun asiaa yritti toistaa käyttämällä manuaalimoodia että saa vaihteen pysymään päällä ja antaa vääntöä matalilta kierroksilta, ei koskaan mitään. Ainoastaan D:llä joskus jyräyttää.


                          Syynä siis taitaa olla tuo väännön kontrolloinnin ongelma D-asennolla.
                          Asia on siinä mielessä ikävä että jos ei halua ajaa jatkuvasti S-moodilla niin tuota jyrinää ilmenee aika usein, normaalissa liikenteessä joutuu usein kiihdyttämään osakaasulla, tie ei ole aina edessä auki...ikävää kun ennakolta ei aina tiedä tapahtuuko kiihtyminen jyrinän kera vai ilman. Aina kun jyristää niin kaasu on kyllä höllättävä.
                          Last edited by kktune; 01-11-2018, 10:57.
                          F20 116i M-sport
                          F11 530dA M-sport

                          Comment

                          • Motorbit
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2006
                            • 50
                            • Tuusula, Finland

                            Originally posted by TeemuT View Post
                            moottorirn lämpeneminen hidastui sen jälkeen huomattavasti mutta ei kertoman mukaan pitäisi olla kuitenkaan niin että EGR on kokonaan kiinni vaan nimenomaan vain vähemmän auki.
                            En pysty kyllä asiaa itse varmentamaan onko näin.

                            Voit tarkistaa sen testerillä. Vaikka sinulle ei olisi INPA, ISTA-D, tms. merkkitestereitä niin yleistesteri kuten Autocom, Bosch, Texa, yms. näyttävät EGR-venttiilin tilan.



                            Joskus EGR-muutoksella ei tarkoiteta sitä että se ohjelmalla pakotetaan täyskiinni vaan ohjelmoija saattaa muuttaa sen ohjausta niin että jo pienemmällä moottorikuormituksella EGR sulkeutuu. Näin ollen EGR:n aktiivisuus on huomattavasti vähäisempää kuin mitä se alunperin on.

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              .
                              Nyt lopettakaa se höpöttäminen.

                              Egr;rää ohjataan PWM-signaalilla. 5-95%
                              5% = venttiili täysin kiinni
                              95% = venttiili täysin auki
                              Siellä ohjelmassa on tälle ns. lineaarikartta, jolla asia on muutettu nollista ja ykkösistä mekaniseksi liikkeen ohjaukseksi, ohjainta varten.

                              Jos vedätettäessä jyristää, eikä mikään mekaaninen osa ole rikki, niin vääntöähän on silloin liikaa - sitä pitää vähentää.
                              Mutta ohjelman tekijähän ei sitä voi tietää, jollei siitä hänelle kerrota.
                              Hoitamattomanahan tilanne vain pahenee - sille on pakko tehdä jotain ...
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • kktune
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2013
                                • 164
                                • Tuusula

                                Originally posted by tuikku View Post
                                .
                                Jos vedätettäessä jyristää, eikä mikään mekaaninen osa ole rikki, niin vääntöähän on silloin liikaa - sitä pitää vähentää.
                                Mutta ohjelman tekijähän ei sitä voi tietää, jollei siitä hänelle kerrota.
                                Hoitamattomanahan tilanne vain pahenee - sille on pakko tehdä jotain ...
                                Niin, tuollainen ilmiö, ilmeisesti siis kytkinpakat tjms. luistaa ja ääni tulee siitä, ajan mittaan rikkoo laatikon. Onneksi ilmiö on ollut satunnainen, viimeisen puolen vuoden aikana ehkä kolme kertaa voimaakkaammin, puolenkymmentä lievempänä. Kiinnittää kyllä huomion kun ilmenee.


                                Mutta:paljonko on liikaa vääntöä? Tuon laatikon, ZF8HP70, pitäisi kestää 700Nm, autossani nyt, jollakin mittarilla, on 658Nm, alhaisin täällä julkaistu lukema. Eikö sama laatikko ole 535d:ssä, niistä on otettu, jollakin mittarilla, yli 800Nm, eikö kenelläkään mitään ongelmia? Entäpä 3.0 525d, niistäkin on ilmoitusten mukaan otettu yli 700Nm vääntöjä, ko.autossa ZF8HP45, kestää 450Nm. Omistajat kehuu kuinka hienosti laatikko kestää.


                                Omassa autossani väitän paikkojen olevan kunnossa koska kuten aiemmin kirjoitin, manuaalimoodissa tai sportilla saa antaa ihan niin paljon happea kuin haluaa, kuinka alhaisilta kierroksilta tahansa, millä vaihteella vain eikä mitään ylimääräisiä ääniä. Ainoastaan D:llä joskus.


                                Onko siis esim. tuo xHP:n aikanaan julkaistava softa ratkaisu tähän? Pysyy paineet päällä D:lläkin.

                                Onko autossani vääntöä sittenkin paljon enemmän kuin tuon mitatun verran?
                                F20 116i M-sport
                                F11 530dA M-sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎