C) Suutinkarttoja pidellään joka sekoittaa suuttien tuoton laskennan niin että auton olettama kulutus ei pidäkään enää paikkaansa? -> kulutusmittari alkaa näyttää optimistisempia lukemia kuin mikä on todellisuus.
D) Railipaineen nosto huijaa samalla tavalla kuin aikaisempi
Kohtaan D) lisäkysymys, huijaako railipaineen nosto koska meillä on kuitenkin suutinkartta = korkeampi paine -> lyhyempi ruiskutusaika?
VolvoTDI on oikeassa.
Väännönrajoitin ohjelmassa on yksinkertainen kartta, jossa akseliarvona on kierrosluku ja sitä vastaavana kartta-arvona rajoittava vääntömomentti.
Kaasupoljin näiden ohjelmissa pyytää vääntöä, kartta rajaa, ettei pyyntö nouse yli halutun, leikkaamalla ylimenevän "osuuden" poikkeen.
Siis max väännön valvonta.
Huomioitavaa tässä on se, että ko kartat ovat moottorinohjaimessa olevassa ohjelmassa, siis, tätä valvoo ja toteuttaa näiltä osin moottorin ohjelma, ei laatikon.
Käytännössä näillä vaihteistokohtaisilla rajoittimilla ei ole mitään oikeaa roolia.
Vakio-ohjelmat niihin ylen harvoin pääsee.
Tuunatuissa ohjelmissa ne on joko nostettu haitolta poikkeen, tai kierretty muuten.
Se, että vaihteiston ohjaus pyytää vaihtoon valmistautuessaan moottorin ohjaimelta yleensä vähennettyä sorituskykyä, ei liity tähän vaihteistokohtaiseen mitenkään. Mutta näin tapahtuu. Tämä alennetun tehon pyyntö on taas laatikon ohjaimessa, joka sitten moottorin ohjaimelle pyynnön lähettää.
Kiitos Tuikku ja VolvoTDI vastauksista tähän kysymykseen. Mietin juurikin vaihteiston ohjelmiston kulmalta - onko meillä siellä kartta/karttoja jotka erikseen rajaavat vääntöä?
Kiitos Tuikku ja VolvoTDI vastauksista tähän kysymykseen. Mietin juurikin vaihteiston ohjelmiston kulmalta - onko meillä siellä kartta/karttoja jotka erikseen rajaavat vääntöä?
On siellä karttoja, jotka rajaavat vääntöjä, mutta niillä ei ole käytännössä mitään haittaa.
Tulipa tämmöinen mieleen ,autoon vaihdettiin ad\dd iskarit joten ne vaatii kalibroinnin että alusta toimii ok.
No sain homman hoidettua niin että yksi heppu otti moottorisoftan talteen ja auto päivitettiin merkkihuollossa ja päivitykssen jälkeen virisofta tilalle.
Tuli vaan mieleen että onkohan laatikon softalle Aj-tech aikoinaan tehnyt muutoksia?
Ei ole,mitä eroa on tuolla xhp vrt vakio ?
Omasta mielestä vakion käytös loistava kaikinpuolin.
Mitä tuosta F25 saa irti jos vaihtaa downpipen
Xhp:ta ei saa vielä 8hp laatikkoon enkä tiedä mitä se voisi siinä parantaa kun minunkin mielestä se toimii täydellisesti jo vakiona.
Downpipen vaihdon jälkeen 330/750 ja enemmänkin, kp-pumppu määrää. Jotkut pääsee korkealle ja jotkut ei. Tuossa yksi kävi mittaamassa 342/760 lähti ulos ja ei mitään ongelmia, jotkut ei pääse edes 300hv kun jo alkaa rail-paineet tippua ja vikatilaan.
Mitäs laatikolle sitten kerrotaan jos on xhp softa?
Tai vahvistettu laatikko?
No, mitä niillä softilla halutaan - nopeutta vaihteen vaihtumiseen, sekä turbiinin lukittumiseen. Siihen vaihtokohdan hallintaanhan sitä ruutia poltetaan.
Jos ei takerruta lillukan varsiin, niin automaattilaatikossa kaikkia "hammasrattaita" pyöritetään kokoajan mukana ja sen välityksen ratas alkaa välittämään voimaa, joka lukitaan kytkinlevyillä kiinteäksi suhteessa ulostuloakseliin, joka taas välittää vedon pyörille.
Kaikki nämä toimet laatikon sisällä hoidetaan sillä paineistetulla laatikkoöljyllä. Vakiolaatikoissa painetta noin 10kg max. Öljypumppu laatikon moottoripuolipäässä, tekee painetta siis vaan, jos moottori pyörii.
Kussakin tilanteessa ja paikassa tarvittavan paineen säätää oikeksi laatikon hydrauliikkayksikössä olevat solenoidit, venttiilit. Siis, pumppu pumppaa, mitä pystyy, sitä sanotaan linjapaineeksi ja solenoidiventtiilit hienosäätävät painetta esim vaikkapa siinä vaihtohetkessä, jotta se tapahtuisi oikein ja miellyttävästi.
No niin, joko päästäisiin asiaan.
Vaihteen vaihtumisessa on kyse neljästä tapahtumasta oikeastaan.
Kun vaihteiston ohjain valmistautuu vaihtohetkeen, puretaan turbiinin lukitus ja tarvittaessa pyydetään moottorilta pienennettyä rasitusta.
Seuraavan vaihteen kykinpakkojen täyttö alkaa.
Sopivassa kohden, kun paine uuden vaihteen kytkinpakoissa on noussut riittävästi, päästetään nykyisestä vaihteesta irti.
Lopuksi lukittuu turbiini uudestaan, mikäli olosuhteet sen sallivat ja täysi teho palautuu.
Jokaisessa toimintavaiheessa ja niiden välillä on varmuuden vuoksi jättämällä jätetty ja ohjelmaan tehty viivettä, jotta varmistuttaisiin kestävyydestä, sekä toiminnasta. Samoin pienemmän väännön pyyntö on "ylimitoitettu". ;-)
Viiveet voi napsia nollille, solenoidit voi ohjelmoida päästämään täysi paine nopeammin, irroituksen voi säätää aikaisemmaksi, turbiinin ja lukon voi säätää toimivaksi agressiivisemmin... jne
Vahvistettu laatikko on kokonaan eri asia.
Kun kytkinlevyjen määrää kytkinpakoissa on lisätty, on kitkapintojen määrä kasvanut, samoin pito ja väännönkesto - vaikkei softalle tehtäisikkään mitään.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Terve
Kirjoitin hieman huonosti. Tarkoitin sitä, että kun laatikossa on xhp:n softa tai vahvistettu, niin kerrotaanko todellinen vääntömäärä laatikon ja moottorin ohjaimen välillä?
Xhp sivuilla oli kuva 8hp45n vakiopaineista ja ne näyttävät olevan hiukan korkeammat? Liekö asia samalla tavalla myös näissä muissa 8hp laatikoissa? Eikös tuossa laatikossa virallinen väännönkesto ole 500Nm? Tuon kartan mukaan paineet nousevat vielä 650Nm asti. Olisiko tällöin parempi tapa ohjelmoida askista esim tuo 500Nm raja pois ja kertoa todellinen vääntö esim 600Nm laatikolle, hiukan rajaa alhaisemman Nm sijaan?
Kohtaan D) lisäkysymys, huijaako railipaineen nosto koska meillä on kuitenkin suutinkartta = korkeampi paine -> lyhyempi ruiskutusaika?
Ei huijaa. Ruiskutuspaineen nosto ei huijaa määrälaskentaa JOS duraatiokartta on skaalattu oikein sille käytettävälle paineelle. Kuten itse vastasit itsellesi, paineen korotus lyhentää suuttimen aukioloaikaa määrän säilyessä samana.
Esim. 335dA E9x jossa vakiona maksimi ruiskutuspaine 1600 bar ja duraatiokartta skaalattu aina 1800 bar saakka. Mutta, aina kannattaa hieman laskinta naputella ja katsoa onko valmistajan sinne normaalin käyttöalueen ulkopuolelle täyttämät arvot kunnossa. Paineen ja määrän (mm3) suhde ei ole koskaan täysin linearisesti kasvava, tarkoitan siis että jos 1600 bar ja 40 mm3 = 450 us niin 1600 bar ja 80 mm3 ei koskaan ole 2 x 450 us.
Terve
Kirjoitin hieman huonosti. Tarkoitin sitä, että kun laatikossa on xhp:n softa tai vahvistettu, niin kerrotaanko todellinen vääntömäärä laatikon ja moottorin ohjaimen välillä?
Mekaanisesti vahvistaminen ei vaikuta tietokoneelle kerrottavaa tietoa ellei sitä erikseen muuteta. Laatikolle menevä vääntötieto on muutenkin täysin moottorin softasta kiinni, jos on kuten kuuluu niin laatikon softassa olevat vääntörajat leikkaa ylimenevää tehoa kiihdytyksessä kun tietokone yrittää toteuttaa asetettua max arvoa, toisena vaihtoehtona on se että ohjelman tekijä on manipuloinut laatikolle menevää vääntötietoa tai poistanut sen kokonaan jolloin tehon leikkaus mitätöityy.
xHP nostaa näitä laatikon softassa olevia turvarajoja (esim. 6HP laatikolle rajat on asetettu 1000nm), jolloin ohjelmoituna laatikko ei yritä rajata tehoja eikä moottoria ohjelmoidessa vääntötietoja tarvitse peukaloida.
Mielenkiinnolla odotan tulevaa xHP:ta 8-vaihteisiin sillä tällä hetkellä omassakin ärsyttää eniten 3. vaihteella esille tulevan rajoittimen olemassaolo, aina kovemmin kiihdyttäessä 3->4 vaihtaessa manuaalilla tapahtuu ns. penkkiin imaisu tasakaasulla kun vaihdekohtainen vääntörajoitus poistuu.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
E91 330dA xDrive M-Sport '09
VW Golf mk4 1.6 '03
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
MB W108 250S '67 x2
Ei huijaa. Ruiskutuspaineen nosto ei huijaa määrälaskentaa JOS duraatiokartta on skaalattu oikein sille käytettävälle paineelle. Kuten itse vastasit itsellesi, paineen korotus lyhentää suuttimen aukioloaikaa määrän säilyessä samana.
Esim. 335dA E9x jossa vakiona maksimi ruiskutuspaine 1600 bar ja duraatiokartta skaalattu aina 1800 bar saakka. Mutta, aina kannattaa hieman laskinta naputella ja katsoa onko valmistajan sinne normaalin käyttöalueen ulkopuolelle täyttämät arvot kunnossa. Paineen ja määrän (mm3) suhde ei ole koskaan täysin linearisesti kasvava, tarkoitan siis että jos 1600 bar ja 40 mm3 = 450 us niin 1600 bar ja 80 mm3 ei koskaan ole 2 x 450 us.
Terveisin,
Pekka Lahtinen Motorbit Oy
Kiitos Pekka, tässä käsityksessä olinkin mutta nyt tilaisuus hakea vahvistus.
Terve
Kirjoitin hieman huonosti. Tarkoitin sitä, että kun laatikossa on xhp:n softa tai vahvistettu, niin kerrotaanko todellinen vääntömäärä laatikon ja moottorin ohjaimen välillä?
Se, että kerrotaanko todellinen syöttömäärä, siihen ei vaikuta xhp, tai vahvistettu laatikko mitenkään, se riippuu kokonaan moottorin ohjelmasta.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment