Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorkkeli12
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 264
    • Seinäjoki

    Originally posted by VilleP View Post
    No dpf poltto ei toimi. Se varmaan isoin ongelma. Egr kamppis menossa, joten jos ongelmaa niin yhteys marmoriin.
    Kuinka se egr vaikuttaa siihen polttoon? vai eikö polta sen takia kun moottorin vikavalo palaa? Itsellä ollut mielessä että ohjelmoisi vain egr pois käytöstä ja jättäisi muuten vakioksi ja hiukkaset paikalleen. Mulla kun tuo äffä on manuaali niin siitä ei edes huomaa juuri mistään että koska se edes polttaa hiukkasia auki.

    Lähinnä seki ihmetyttää että kuinka se egr tulppaus siihen polttoon vaikuttaa kun onhan noita ohjelmoitujakin joissa hiukkaset jätetään paikalleen.:think
    Harraste/kesäkäyttis BMW e46 330ci cabriolet
    M-B s204 220cdi AMG-sport 4-matic

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2231
      • Vantaa

      Polttoa tehostetaan lisäämällä takaisin kierrätettävien pakokaasujen määrää. Näin muistan lukeneeni. Korjatkaa jos olen väärässä. Varmaan softaamalla saadaan poltto toimimaan ilman egr:ää.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2726
        • Tampere

        Originally posted by VilleP View Post
        Polttoa tehostetaan lisäämällä takaisin kierrätettävien pakokaasujen määrää. Näin muistan lukeneeni. Korjatkaa jos olen väärässä. Varmaan softaamalla saadaan poltto toimimaan ilman egr:ää.
        Aktiivisen regeneroinnin aikana EGR-venttiili ohjataan pysymään minimiasennossaan auki (siis käytännössä lähes kiinni), jotta poltto saadaan tapahtumaan mahdollisimman korkeassa lämpötilassa.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2325
          • Uusimaa

          Originally posted by JaniLap View Post
          Aktiivisen regeneroinnin aikana EGR-venttiili ohjataan pysymään minimiasennossaan auki (siis käytännössä lähes kiinni), jotta poltto saadaan tapahtumaan mahdollisimman korkeassa lämpötilassa.
          Musta tuntuu että mun auto teki eilen DPF-regeneroinnin siitä huolimatta vaikka EGR on nyt poistettu ja pistoke irroitettu. Ainakin liikennevaloissa motarilta kaupunkiin tultaessa pelmahti tuttu käry, jonka olen mieltänyt aina regeneroinnin jälkeiseksi hajuksi. Ja samaan käryyn on aina liittynyt hieman erilainen vaihteiston toiminta. Vähän nykivä ja vaihtoja viivyttävä. Liekö tuo viimeisin sitten omaa kuvitelmaa vain?
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2726
            • Tampere

            Originally posted by JKK View Post
            Musta tuntuu että mun auto teki eilen DPF-regeneroinnin siitä huolimatta vaikka EGR on nyt poistettu ja pistoke irroitettu.
            Todennäköisesti näin tapahtuikin, koska täsmällistä EGR-tietoa regenerointiin ei tarvita, vaan laskenta tapahtuu mm. moottorin kierrosnopeuden ja polttoaineruiskutuksen perusteella.

            "The desired exhaust-gas recirculation rate is calculated on the basis of the engine speed and the fuel injection rate. In dependence on the ambient pressure and the intake air temperature, the setpoint value is adjusted so that stable combustion is ensured at various heights above sea level and at low temperatures."

            Onko tekemäsi toimenpide EGR-venttiilin poistamiseksi aiheuttanut vikavaloja tms. seurauksia?
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              EGR poisto ei vaikuta DPF polttoihin, koska polttotapahtuman aikana EGR on muutenkin kiinni.
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • Vmatti
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2012
                • 329
                • Espoo

                Mitkä on ne olosuhteet kun aktiivinen DPF poltto pitäisi tapahtua?

                1) moottorin lämpötila riittävä
                2) soot mass arvo on riittävän suuri
                3) edellisestä poltosta riittävän suuri km määrä
                4) mitä muu muka vai ei mitään näistä?

                Muut kysymykset:
                a) voiko poltto alkaa paikallaan tyhjäkäynnillä?
                b) jatkuuko poltto automaattisesti jos jäi "kesken"?
                c) soot mass arvo - onko jokin raja-arvo milloin pitäisi poltto viimeistään alkaa?
                d) onko "pakkopoltolla" esim. Carlyn kautta jotakin haittavaikutuksia?
                e) omassa poltto tapahtuu n. 600km välein - onko ihan normaalilukema?
                F01 740D xDrive Individual LCI
                Kawasaki H2SX SE

                Exät:
                F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                "Trust your instincts, be yourself"

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2726
                  • Tampere

                  Originally posted by Vmatti View Post
                  Mitkä on ne olosuhteet kun aktiivinen DPF poltto pitäisi tapahtua?
                  N-sarjan moottoreissa ainakin seuraavat olosuhteet:

                  1) moottorin lämpötila riittävä --> kyllä (väh. 60°C), mutta sitä ennen myös DPF:n tulee olla lämmennyt riittävästi (väh. 400°C).

                  2) soot mass arvo on riittävän suuri --> kyllä, mutta käytännössä laskettuna kulutetusta polttoaineesta, puhtaan ilmamassan määrästä sekä EGR:n läpi tulleesta pakokaasumäärästä.

                  3) edellisestä poltosta riittävän suuri km määrä --> kyllä, ajoprofiilista riippuen ja lisäksi edellä mainitut laskennalliset soot mass -oletukset vaikuttavat.

                  4) mitä muu muka vai ei mitään näistä? ---> kun nk. DPF:n vastapainearvo on riittävän suuri.

                  Muut kysymykset:
                  a) voiko poltto alkaa paikallaan tyhjäkäynnillä? ---> ei voi alkaa, mutta voi olla käynnissä esim. liikennevaloihin pysähtymisen ajan.

                  b) jatkuuko poltto automaattisesti jos jäi "kesken"? --> kyllä voi.

                  c) soot mass arvo - onko jokin raja-arvo milloin pitäisi poltto viimeistään alkaa? --> ei varsinaisesti, vaan kriteerit edellä ajoprofiilin kanssa, koska regenerointia voi tapahtua myös nk. passiivisena.

                  d) onko "pakkopoltolla" esim. Carlyn kautta jotakin haittavaikutuksia? --> lähinnä lisää polttoaineen kulutusta, suurentaa hieman polttoaineen pääsyä moottoriöljyn joukkoon ja lyhentää myös pöntön käyttöikää, mikäli tehdään useammin kuin oikeasti on tarpeen.

                  e) omassa poltto tapahtuu n. 600km välein - onko ihan normaalilukema? --> vaikuttaa mielestäni normaalilta (ajotapa yms. olennaisia kuten edellä mainittu).
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • Vmatti
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2012
                    • 329
                    • Espoo

                    Originally posted by JaniLap View Post
                    N-sarjan moottoreissa ainakin seuraavat olosuhteet:

                    1) moottorin lämpötila riittävä --> kyllä (väh. 60°C), mutta sitä ennen myös DPF:n tulee olla lämmennyt riittävästi (väh. 400°C).

                    2) soot mass arvo on riittävän suuri --> kyllä, mutta käytännössä laskettuna kulutetusta polttoaineesta, puhtaan ilmamassan määrästä sekä EGR:n läpi tulleesta pakokaasumäärästä.

                    3) edellisestä poltosta riittävän suuri km määrä --> kyllä, ajoprofiilista riippuen ja lisäksi edellä mainitut laskennalliset soot mass -oletukset vaikuttavat.

                    4) mitä muu muka vai ei mitään näistä? ---> kun nk. DPF:n vastapainearvo on riittävän suuri.

                    Muut kysymykset:
                    a) voiko poltto alkaa paikallaan tyhjäkäynnillä? ---> ei voi alkaa, mutta voi olla käynnissä esim. liikennevaloihin pysähtymisen ajan.

                    b) jatkuuko poltto automaattisesti jos jäi "kesken"? --> kyllä voi.

                    c) soot mass arvo - onko jokin raja-arvo milloin pitäisi poltto viimeistään alkaa? --> ei varsinaisesti, vaan kriteerit edellä ajoprofiilin kanssa, koska regenerointia voi tapahtua myös nk. passiivisena.

                    d) onko "pakkopoltolla" esim. Carlyn kautta jotakin haittavaikutuksia? --> lähinnä lisää polttoaineen kulutusta, suurentaa hieman polttoaineen pääsyä moottoriöljyn joukkoon ja lyhentää myös pöntön käyttöikää, mikäli tehdään useammin kuin oikeasti on tarpeen.

                    e) omassa poltto tapahtuu n. 600km välein - onko ihan normaalilukema? --> vaikuttaa mielestäni normaalilta (ajotapa yms. olennaisia kuten edellä mainittu).
                    Ai että arvostan näitä selkeitä vastauksia suoriin kysymyksiin.
                    Kiitos JaniLap
                    F01 740D xDrive Individual LCI
                    Kawasaki H2SX SE

                    Exät:
                    F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                    Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                    "Trust your instincts, be yourself"

                    Comment

                    • paaavosa
                      Newbiemmer
                      • Oct 2013
                      • 6
                      • Helsinki

                      M50d

                      Mulla Dpf oikuttelee, autolla ajettu 150 000 ja nyt ilmoittelee että on tukossa. On pakko renegoitu ja toimi hetken. Laitettiin uusi paineanturi, poisti vian taas hetkeksi.Nyt jo siinä pisteessä että kun käynnistää auton tulee tuo partikkeli ilmoitus heti.Aikasemmin tuli vasta kun kiihdytti kunnolla.Nyt tarkoituksena ohjelmoida sekä tyhjentää Dpf pönttö,toivotaan että alkaa pelittämään.
                      Last edited by paaavosa; 11-04-2020, 19:58.

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5272
                        • Pirkkala

                        Originally posted by paaavosa View Post
                        Mulla Dpf oikuttelee, autolla ajettu 150 000 ja nyt ilmoittelee että on tukossa. On pakko renegoitu ja toimi hetken. Laitettiin uusi paineanturi, poisti vian taas hetkeksi.Nyt jo siinä pisteessä että kun käynnistää auton tulee tuo partikkeli ilmoitus heti.Aikasemmin tuli vasta kun kiihdytti kunnolla.Nyt tarkoituksena ohjelmoida sekä tyhjentää Dpf pönttö,toivotaan että alkaa pelittämään.
                        Onko paineet katottu ajossa? Entä nollattu, eli kerrottu autolle että dpf on vaihdettu?
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Vmatti
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2012
                          • 329
                          • Espoo

                          1) moottorin lämpötila riittävä --> kyllä (väh. 60°C), mutta sitä ennen myös DPF:n tulee olla lämmennyt riittävästi (väh. 400°C).
                          ---> onko tohon DPF:n lämpötilaan joku parametri mitä seurata esim Carlyn kautta?

                          4) mitä muu muka vai ei mitään näistä? ---> kun nk. DPF:n vastapainearvo on riittävän suuri.
                          ---> onko jokin parametriarvo nimeltään mitä seurata?


                          Muut kysymykset:


                          c) soot mass arvo - onko jokin raja-arvo milloin pitäisi poltto viimeistään alkaa? --> ei varsinaisesti, vaan kriteerit edellä ajoprofiilin kanssa, koska regenerointia voi tapahtua myös nk. passiivisena.

                          ---> omassa poltto tapahtuu kun soot mass on 20-30g. Harvoin tuon yli.

                          d) onko "pakkopoltolla" esim. Carlyn kautta jotakin haittavaikutuksia? --> lähinnä lisää polttoaineen kulutusta, suurentaa hieman polttoaineen pääsyä moottoriöljyn joukkoon ja lyhentää myös pöntön käyttöikää, mikäli tehdään useammin kuin oikeasti on tarpeen.

                          ---> Voiko toi sekoittaa tuon "auto regerenointi" prosesessin jollain tavalla?


                          Edit: Jopa meni quote sekaisin. Sorry JaniLap
                          Last edited by Vmatti; 11-04-2020, 20:55.
                          F01 740D xDrive Individual LCI
                          Kawasaki H2SX SE

                          Exät:
                          F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                          Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                          "Trust your instincts, be yourself"

                          Comment

                          • paaavosa
                            Newbiemmer
                            • Oct 2013
                            • 6
                            • Helsinki

                            M50d

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Onko paineet katottu ajossa? Entä nollattu, eli kerrottu autolle että dpf on vaihdettu?
                            Ei ole katsottu ajossa paineita ja Dpf ei siis ole vaihdettu vaan pakokaasun paineanturi.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2726
                              • Tampere

                              Originally posted by Vmatti View Post
                              1) ---> onko tohon DPF:n lämpötilaan joku parametri mitä seurata esim Carlyn kautta?

                              -Exhaust gas temperature, joka polton ollessa käynnissä on noin 580°C.

                              4) ---> onko jokin parametriarvo nimeltään mitä seurata?

                              -Exhaust gas back pressure tms. ja yksikkönä mbar tmv. painetta kuvaava yksikkö.


                              Muut kysymykset:

                              c) ---> omassa poltto tapahtuu kun soot mass on 20-30g. Harvoin tuon yli.

                              -No näin esimerkiksi.

                              d) ---> Voiko toi sekoittaa tuon "auto regerenointi" prosesessin jollain tavalla?

                              -Ei sekoita auton omaa seurantatapaa, koska auton järjestelmät sen pakkopolttopyynnön kuitenkin toteuttavat ja alkavat tämän jälkeen taas laskeskella seuraavaa ajankohtaa kuten aiemminkin.
                              5char.
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • Vmatti
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2012
                                • 329
                                • Espoo

                                Originally posted by JaniLap View Post
                                5char.
                                Mahtavaa ja kiitos JaniLap - oot huippu!
                                F01 740D xDrive Individual LCI
                                Kawasaki H2SX SE

                                Exät:
                                F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                                Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                                "Trust your instincts, be yourself"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎