Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    Originally posted by JKK View Post
    Auto kävi 2kk sitten Laakkosella ko. "EGR-kamppistarkistuksessa". Tarkistus kesti kokonaiset 10 minuuttia. Tsekkasivat vain että koneeseen on pultattu oikealla osanumerolla oleva EGR-venttiili.... Että sellainen oli se kamppis
    Meillä on käynyt useampi asiakas kysymässä nimen omaan EGR:n poistoa juuri sen takia, koska saman EGR-vian takia autoa on käytetty takuukorjauksessa 3, tai jopa 4 kertaa, ja vika uusiutuu aina vaan jonkun ajan päästä. Joillain kerroilla on asiakkaiden mukaan vaihdettu uusi EGR, eli samaan autoon vaihdettu enemmän kuin yhden kerran, mutta sen tarkempaa tietoa jokaisen käynnin sisällöstä mulle ei ole. Vaikka asiakkaalle tästä ei kuluja tulisikaan, niin ei sellainen jatkuva aikojen järjestely ja ajelu korjaamolle täysin kulutontakaan ole ja varmaan kolmannen kerran jälkeen jää jo epäily, että mahtoiko tulla vieläkään kuntoon. Ja kun se valo taas syttyy uudestaan, niin sitten lähdetään hakemaan jo jotain muuta ratkaisua. Ei se ilmainen uusi EGR-venttiili paljon mieltä lämmitä siinä vaiheessa, kun varataan aikaa saman vian korjaukseen jo neljännen kerran. Ainakin yksi näistä monta kertaa korjatuista oli B47-moottorinen F46, eli samat vaivat koskee muitakin, kuin pelkästään näitä N-moottoreita.

    Originally posted by Jorkkeli12 View Post
    Kuinka se egr vaikuttaa siihen polttoon? vai eikö polta sen takia kun moottorin vikavalo palaa? Itsellä ollut mielessä että ohjelmoisi vain egr pois käytöstä ja jättäisi muuten vakioksi ja hiukkaset paikalleen. Mulla kun tuo äffä on manuaali niin siitä ei edes huomaa juuri mistään että koska se edes polttaa hiukkasia auki.

    Lähinnä seki ihmetyttää että kuinka se egr tulppaus siihen polttoon vaikuttaa kun onhan noita ohjelmoitujakin joissa hiukkaset jätetään paikalleen.:think
    Totta kai voi ohjelmoida EGR:n pois. Ehjä moottori ei tarvitse EGR:ää toimiakseen, päin vastoin. Paremmin toimii, ja tulee myös toimimaan jatkossakin.

    EGR:stä voi tulla niin monta eri vikakoodia, että ehkä niistä joku voi estää DPF polton. Ohjelmoinnissa tietty tämä otetaan huomioon, ja sen takia EGR:n poisto ei haittaa DPF polttoa.


    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2325
      • Uusimaa

      Originally posted by JaniLap View Post
      Onko tekemäsi toimenpide EGR-venttiilin poistamiseksi aiheuttanut vikavaloja tms. seurauksia?
      Juu kyllähän se moottorin vikavalo syttyi samantien palamaan, koska EGR:n sähkötöpseli roikkuu nyt irtonaisena.

      Pikkasen mua mietityttää tämä Darksiden toimittama EGR-delete-kit. Siinä tuli jykevätekoinen lätkä pakosarjan päähän, ja väliin jonkinlainen 2mm paksuinen tiiviste, jonka materiaalista ei ole tietoa. Mietin vain että mitenkähän tuo lätkän tiiviste kestää +600c regenerointilämmöt? Ehkäpä ne on sen miettineet siellä?

      Muutenhan tuo setti oli kyllä hyvin laadukkaan oloinen paketti. Sen verran annan vinkkiä, että jos tuon sarjan asennatte, kannattaa hommata uudet pultit pakosarjaan. Niitä ei tule setin mukana. Mulla ne pultit oli niin tiukassa että aika pitkään piti nitkutella että sain ne ilman katkeamista narrattua ulos. Ja kierteet oli siinä vaiheessa pulteista mennyttä.

      Tämä setti:
      Darkside EGR-Delete-Kit
      Last edited by JKK; 11-04-2020, 22:42.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        Näyttää ihan paperiselta tuo tiiviste, mutta kuvasta ehkä vaikea sanoa. Omissa ebaysta tilatuissa EGR-tulppasarjoissa on ollut ihan erilaiset tiivisteet.


        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2325
          • Uusimaa

          Originally posted by Bullitt View Post
          Näyttää ihan paperiselta tuo tiiviste, mutta kuvasta ehkä vaikea sanoa. Omissa ebaysta tilatuissa EGR-tulppasarjoissa on ollut ihan erilaiset tiivisteet.
          Täytynee varmaan askarrella kuparilevystä parempi ja uskottavampi tiiviste?
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • juha_s
            Alueaktiivi
            • May 2008
            • 447
            • Lappeenranta

            Bimmertunen setissä oli tuo pakosarjaan tuleva laippa kartion muotoinen jolloin tiivistyy tiukatessa, tuo paperinen lärpyskä varmaan palaa sieltä aikanaan pois ja rupee vuotamaan.

            http://bimmertune.com/en/diesel/egr-n47n-n57n?filter=19
            F11 535d xDrive M-Sport -13

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17528
              • Turku

              Originally posted by Vmatti View Post
              Ai että arvostan näitä selkeitä vastauksia suoriin kysymyksiin.
              Kiitos JaniLap
              On tässä kyllä esimerkillistä toimintaa ja tietoa foorumilla !
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                Originally posted by paaavosa View Post
                Mulla Dpf oikuttelee, autolla ajettu 150 000 ja nyt ilmoittelee että on tukossa. On pakko renegoitu ja toimi hetken. Laitettiin uusi paineanturi, poisti vian taas hetkeksi.Nyt jo siinä pisteessä että kun käynnistää auton tulee tuo partikkeli ilmoitus heti.Aikasemmin tuli vasta kun kiihdytti kunnolla.Nyt tarkoituksena ohjelmoida sekä tyhjentää Dpf pönttö,toivotaan että alkaa pelittämään.

                Mitä vikakoodia antaa?
                Kumpi paineanturi sinne vaihdettiin? Pakosarjan vai dpf:n?

                Kyllähän se alkaa sillä poistolla pelaamaan varmasti, mutta jos halu olisi dpf säästää niin kyllähän tuon vielä helposti korjaa.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  Originally posted by Bullitt View Post
                  Ainakin yksi näistä monta kertaa korjatuista oli B47-moottorinen F46, eli samat vaivat koskee muitakin, kuin pelkästään näitä N-moottoreita.



                  Totta kai voi ohjelmoida EGR:n pois. Ehjä moottori ei tarvitse EGR:ää toimiakseen, päin vastoin. Paremmin toimii, ja tulee myös toimimaan jatkossakin.

                  EGR:stä voi tulla niin monta eri vikakoodia, että ehkä niistä joku voi estää DPF polton. Ohjelmoinnissa tietty tämä otetaan huomioon, ja sen takia EGR:n poisto ei haittaa DPF polttoa.
                  Kerronpa omaa näkemystäni em aiheeseen liittyen suhteellisen suuren automäärän käsien läpi menneenä.

                  N sarjassa itse egr venttiilivikoja on aniharvoin alle 200tkm ajetuissa.

                  B sarjassa oli yhteen väliin todella usein, parhaat 30tkm pääsi venttiilillä. Näihin tullut ohjelmallisia ja rauta muutoksia itse osaan. *Ongelmallisimmat B sarjalaiset ovat single egr järjestelmälliset esim. F1x koriset.

                  Terveet moottorit normaalissa käytössä ei edes karstoitu haitaksi asti ei imusarjasta, eikä kanavista vielä 150-200tkm kohdilla. Sen jos puhaltaa 150-200tkm kohdilla puhtaaksi niin lienee lopuksi ikää taas kilometrejä.

                  Viimeviikolla puhaltelin ajankuluksi yhden 280tkm mennyn N sarjalaisen imuventtilit ja kanavat egr kampanjan puitteissa puhtaaksi + uusi imusarja sekä egr rojut kamppiksen mukaisesti. Näin siksi, että on kustannus tehokkaampaa uusia se imusarja, kuin alkaa pesemään. Tässä oli jo karstaa sen verran.

                  Näitä egr:ään liittyviä vikoja saa asiakas vielä pitkään tehtaan lukuun jos sattuu vikaantumaan, riippumatta kampanjasta.
                  Last edited by zakspeed; 12-04-2020, 16:08. Reason: *Lisäys
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • paaavosa
                    Newbiemmer
                    • Oct 2013
                    • 6
                    • Helsinki

                    M50d

                    Originally posted by makkis View Post
                    Mitä vikakoodia antaa?
                    Kumpi paineanturi sinne vaihdettiin? Pakosarjan vai dpf:n?

                    Kyllähän se alkaa sillä poistolla pelaamaan varmasti, mutta jos halu olisi dpf säästää niin kyllähän tuon vielä helposti korjaa.
                    Vikakoodeista ei tarkempaa tietoa, korjaamo ne lukenut ja sitten nollannut, nyt pitäisi lukea uudestaan kun vika taas päällä.Paineanturi on pakosarjaan ,se nähtävästi oli rikki, näin ainakin työmääräyksessä luki. Mulla on jo ohjelmointi odottamassa koneeseen ja nyt saan myös tuon Dpf:n pois ohjelmoinnin ja tyhjennyksen samalta toimittajalta.

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      .
                      Vika on aniharvoin dpf,ssä.
                      Hitupöntön tukkeentuminen on yleensä seuraus, lopputulos jostain muusta.
                      Monet herjat pystyy estämään puhdituspoltot.
                      Ja kun poltot estyy, pönttö täyttyy.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • paaavosa
                        Newbiemmer
                        • Oct 2013
                        • 6
                        • Helsinki

                        Originally posted by tuikku View Post
                        .
                        Vika on aniharvoin dpf,ssä.
                        Hitupöntön tukkeentuminen on yleensä seuraus, lopputulos jostain muusta.
                        Monet herjat pystyy estämään puhdituspoltot.
                        Ja kun poltot estyy, pönttö täyttyy.
                        Auto Bmw merkki huollossa ja kas kummaa oli jäänyt ilmanputsari vaihtamatta. Siitä seurasi se että taas täys kiihdytyksessä tuli vika ilmoitus tehojen laskusta. No auto pajalle viikon verran jossa vaihtoivat ties mitä alipaineletkuista lähtien kunnes huomasivat tukkeutuneen ilmanputsarin. Tämän jälkeen toimi ihan jees hetken ja sitten tuli toi Dpf vika.

                        Comment

                        • Vmatti
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2012
                          • 329
                          • Espoo

                          Originally posted by JaniLap View Post
                          N-sarjan moottoreissa ainakin seuraavat olosuhteet:

                          1) moottorin lämpötila riittävä --> kyllä (väh. 60°C), mutta sitä ennen myös DPF:n tulee olla lämmennyt riittävästi (väh. 400°C).

                          2) soot mass arvo on riittävän suuri --> kyllä, mutta käytännössä laskettuna kulutetusta polttoaineesta, puhtaan ilmamassan määrästä sekä EGR:n läpi tulleesta pakokaasumäärästä.

                          3) edellisestä poltosta riittävän suuri km määrä --> kyllä, ajoprofiilista riippuen ja lisäksi edellä mainitut laskennalliset soot mass -oletukset vaikuttavat.

                          4) mitä muu muka vai ei mitään näistä? ---> kun nk. DPF:n vastapainearvo on riittävän suuri.

                          Muut kysymykset:
                          a) voiko poltto alkaa paikallaan tyhjäkäynnillä? ---> ei voi alkaa, mutta voi olla käynnissä esim. liikennevaloihin pysähtymisen ajan.

                          b) jatkuuko poltto automaattisesti jos jäi "kesken"? --> kyllä voi.

                          c) soot mass arvo - onko jokin raja-arvo milloin pitäisi poltto viimeistään alkaa? --> ei varsinaisesti, vaan kriteerit edellä ajoprofiilin kanssa, koska regenerointia voi tapahtua myös nk. passiivisena.

                          d) onko "pakkopoltolla" esim. Carlyn kautta jotakin haittavaikutuksia? --> lähinnä lisää polttoaineen kulutusta, suurentaa hieman polttoaineen pääsyä moottoriöljyn joukkoon ja lyhentää myös pöntön käyttöikää, mikäli tehdään useammin kuin oikeasti on tarpeen.

                          e) omassa poltto tapahtuu n. 600km välein - onko ihan normaalilukema? --> vaikuttaa mielestäni normaalilta (ajotapa yms. olennaisia kuten edellä mainittu).
                          Sain kiinni DPF polton :

                          Poltto alkoi:



                          Polton aikana:



                          Polton jälkeen:

                          F01 740D xDrive Individual LCI
                          Kawasaki H2SX SE

                          Exät:
                          F10 520D, F10 520D xDrive, F10 530D
                          Kawasaki Z750 -04, Suzuki Hayabusa -08, Kawasaki ZZR1400 -12

                          "Trust your instincts, be yourself"

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            Originally posted by paaavosa View Post
                            Auto Bmw merkki huollossa ja kas kummaa oli jäänyt ilmanputsari vaihtamatta. Siitä seurasi se että taas täys kiihdytyksessä tuli vika ilmoitus tehojen laskusta. No auto pajalle viikon verran jossa vaihtoivat ties mitä alipaineletkuista lähtien kunnes huomasivat tukkeutuneen ilmanputsarin. Tämän jälkeen toimi ihan jees hetken ja sitten tuli toi Dpf vika.
                            Onkohan vikamuistissa jotain muutakin, kun vaan dpf-vaivaa ?
                            Tukkeentuminen on käytännössä aina lopputulos jostain muusta.
                            Tämä ei liity enää tehonlisäykseen ja pitäisi käsitelä jossin muussa ketjussa.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • Calypsocoupe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 2932
                              • EFNU

                              Originally posted by Bullitt View Post
                              Näyttää ihan paperiselta tuo tiiviste, mutta kuvasta ehkä vaikea sanoa.
                              Jos kiinanmaalta tulee niin voi olla ihan asbestiakin, mikä kyllä olisi sinällään käyttötarkoitukseen soveltuva.

                              Kellään kokemuksia downpipen katituksesta jälkikäteen vai haiseeko kaikilla mannelavetti?
                              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                              Comment

                              • pedroo
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2010
                                • 58
                                • helsinki

                                Onko jengillä kokemusta lisäätehoa.fi firman ohjelmasta? Onko minkämoisia? F11 530d. 2011.

                                e61 530d lci M- sport
                                e46 330i Cabriolet M- sport
                                e91 325d M-sport
                                e60 530d
                                e46 330i M-sport cabriolet
                                e39 530d M-sport
                                e39 530d
                                e46 323
                                e36 318

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎