Oletetaan että virittäjä on päätynyt ratkaisuun että ei muokkaa mitään muuta kuin tätä yhtä karttaa, sitä mainitsemaasi "suutinkarttaa". Jos joku haluaisi vääristää ruiskutusmäärää niin paljon että esim. 78 mg/Hub toteutuisi 58 mg/Hub sijaan pelkällä huijauksella, se tarkottaisi ainakin n. 35% vääristymää, eli ainakin 35% huijausta kartan arvoihin. Se kuulostaa epäuskottavalle. Suurin huijaus minkä itse olen nähnyt BMW ohjelmissa on 24 % verran (eli ALV24...) AJ-Techin ohjelmassa ja sekin on paljon.
Entäs vaihtoehto C: suuttimen aikaoloaika + railipaine = todellinen ruiskutusmäärä laskettavissa ... olettaen että railipaineanturin kalibiraatioon ei ole koskettu. (Tai suuttimia vaihdettu..)
Juuri näin, ei se ketjua katso mitä sieltä irti otetaan. Nousta 520d oikein hyvä setti 230-240hv ja 450Nm.
Selvä homma. Minulla oli sellainen käsitys että mitä suurempi moottorin sisäinen vääntö (kampiakselivääntö), sitä suurempi "stressi" ketjuun kohdistuu.
Toiseksi, mainostelet 520d N47 135 kW moottoreista niitä "230-240 hv" tehoja mutta ne mitatut pyörii siellä 215-220 hv paikkeilla, kuten kaikilla muillakin. Voisitko joskus laittaa jotain dynolappuja tänne tai omille Facebook sivuille kun sinulla kuitenkin se AWD Dynoproject dyno on hankittu. Mielellään vielä sellaisia missä näkyy voimansiirtohäviö niin alkup. kuin ohjelmoituna.
Entäs vaihtoehto C: suuttimen aikaoloaika + railipaine = todellinen ruiskutusmäärä laskettavissa ... olettaen että railipaineanturin kalibiraatioon ei ole koskettu. (Tai suuttimia vaihdettu..)
Juuri niin. Silloin se toimii niin kuin pitääkin. Toki kartat voi "venyttää" tarvittavalle railpaineelle ja/tai määrälle kunhan laskee uudet aukio-oloajat mahd. lähelle oletettua oikea. Muista että aukiolo (aika) vs. määrä ei ole linearinen. Se miten se käyttäytyy riippuu paineesta ja CR-järjestelmästä (osat, virtaus, lämpö). Mutta riittävän lähelle pääset laskemalla kuten olet jo varmaan tehnytkin.
Luotettavana laskukaavana toimii pystypeukalo joka laitetaan silmän ja näytöllä näkyvän kartaston väliin - kieli poskella katsotaan kohdilleen.
Kevään tullen (kesärenkaiden asennuksen jälkeen) voisin tulla tarkistamaan kuinka pahasti sisäinen vääntö harittaa todellisesta.
Selvä homma. Minulla oli sellainen käsitys että mitä suurempi moottorin sisäinen vääntö (kampiakselivääntö), sitä suurempi "stressi" ketjuun kohdistuu.
Toiseksi, mainostelet 520d N47 135 kW moottoreista niitä "230-240 hv" tehoja mutta ne mitatut pyörii siellä 215-220 hv paikkeilla, kuten kaikilla muillakin. Voisitko joskus laittaa jotain dynolappuja tänne tai omille Facebook sivuille kun sinulla kuitenkin se AWD Dynoproject dyno on hankittu. Mielellään vielä sellaisia missä näkyy voimansiirtohäviö niin alkup. kuin ohjelmoituna.
Eipä ole ensimmäinen kerta kun kompuroi sanoissaan...
Ehkä joku muu osaa olla rehellisempi siitä että aiheuttaako softaaminen enemmän rasitusta moottorin(tai vaihdelaatikon/voimansiirron) osille kuin vakio softa... Toisille riittää se että rahaa kannetaan ovesta sisään...
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Eipä ole ensimmäinen kerta kun kompuroi sanoissaan...
Ehkä joku muu osaa olla rehellisempi siitä että aiheuttaako softaaminen enemmän rasitusta moottorin(tai vaihdelaatikon/voimansiirron) osille kuin vakio softa... Toisille riittää se että rahaa kannetaan ovesta sisään...
En väitä etteikö se viritys nyt jotain heikennä, mutta kun kysymys oli jakopään kettingistä niin väitän ettei käytännössä ole merkitystä. Kannattaa lukea mistä oli kyse. Se, että kestääkö se kettinki 200tkm vakiona ja 180 tkm softattuna niin tuohon voi vaikuttaa jo ihan pelkällä öljyn vaihdoilla, tyhjäkäynnillä, termarin kunnolla, jne jne. Yhdentekevää, riski se tuon moottorin yhteydessä on kuitenkin.
Voisitkin jonkun linkin kopioida asiasta kun olet siinä mestari
Luotettavana laskukaavana toimii pystypeukalo joka laitetaan silmän ja näytöllä näkyvän kartaston väliin - kieli poskella katsotaan kohdilleen.
Kevään tullen (kesärenkaiden asennuksen jälkeen) voisin tulla tarkistamaan kuinka pahasti sisäinen vääntö harittaa todellisesta.
Joo, jotenkin noin se varmaan tapahtuu siellä BMW:llä myös. Ne muokkailee karttoja ihan fiilispohjalta ja käy välillä tekemässä tiellä pari vetoa, varmistaakseen ettei putkesta tule liian sakeaa AJ-Techiä. Sitten haetaan softalle vapautus tuotantoon.
Toukokuun puolella onnistuu tehojen mittaus, kunhan uusi dynamometri on paikallaan ja käytössä. Taivastellaan sitten mitä olet tehnyt.
En väitä etteikö se viritys nyt jotain heikennä, mutta ...
Nyt olisi tarjolla lisämyynti-idea. Voisiko lisäätehoa.fi ketju tarjota myös "jakoketjun pidennyksiä"? Muotitietoinen mies voisi ottaa sellaisen jos tukka ja ripset on jo pidennetty. Se voisi olla osa pakettia "turbiiniluiston pienennyksen" kanssa. Palveluun kuuluu holtiton väännön lisäys ja määrälaskennan huijaus. Näin ketjuun saadaan maksimi rasitus ja samalla vaihdelaatikko on ihan pihalla todellisesta moottoriväännöstä.
Last edited by Motorbit; 25-02-2020, 09:05.
Reason: Edit
No on mulla uuteen ketjuun sen verran luottoa, että saa luvan kestää tuollaisen miedon polttoaine/ilma lisäyksen
Täytyy ensi kerralla olla aikaisemmin liikenteessä, jos/kun alkaa ketju rallattamaan.
Celticci tarjoaa tuohon 233hp softaa. Onko kokemuksia? (ainakin ooppelissa olin tyytyväinen celticin softaan).
Toki jos asiantuntijoita on linjoilla niin voi tarjota vaihtoehtojakin.
Miten muuten kannattaako/voiko imusarjan läpät repiä mäkeen imusarjasta? Korjaamo oli huolissaan, että onko autoon tehty sitä egr-coolerin takaisinkutsuremppaa?
Joo, jotenkin noin se varmaan tapahtuu siellä BMW:llä myös. Ne muokkailee karttoja ihan fiilispohjalta ja käy välillä tekemässä tiellä pari vetoa, varmistaakseen ettei putkesta tule liian sakeaa AJ-Techiä. Sitten haetaan softalle vapautus tuotantoon.
Toukokuun puolella onnistuu tehojen mittaus, kunhan uusi dynamometri on paikallaan ja käytössä. Taivastellaan sitten mitä olet tehnyt.
Nyt olisi tarjolla lisämyynti-idea. Voisiko lisäätehoa.fi ketju tarjota myös "jakoketjun pidennyksiä"? Muotitietoinen mies voisi ottaa sellaisen jos tukka ja ripset on jo pidennetty. Se voisi olla osa pakettia "turbiiniluiston pienennyksen" kanssa. Palveluun kuuluu holtiton väännön lisäys ja määrälaskennan huijaus. Näin ketjuun saadaan maksimi rasitus ja samalla vaihdelaatikko on ihan pihalla todellisesta moottoriväännöstä.
Heh, on se hauska ”mies”. Tuo lisämyynti-idea on kyllä hyvä, ihan itse keksit?
Ihan minkälaisella toleranssilla sen halutaan näyttävän. Sport Display kalibrointi on moottorinohjainlaitteessa. Hyvin viitteellinen näyttö, jonka lukemia on helppo vääristellä. Viihdearvoa niillä toki on.
Toki noin jos ohjelman tekiä haluaa "huijata". Lähinnä että mitä ne ilman manipulaatiota näyttävät.
BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
En väitä etteikö se viritys nyt jotain heikennä, mutta kun kysymys oli jakopään kettingistä niin väitän ettei käytännössä ole merkitystä. Kannattaa lukea mistä oli kyse. Se, että kestääkö se kettinki 200tkm vakiona ja 180 tkm softattuna niin tuohon voi vaikuttaa jo ihan pelkällä öljyn vaihdoilla, tyhjäkäynnillä, termarin kunnolla, jne jne. Yhdentekevää, riski se tuon moottorin yhteydessä on kuitenkin.
Ja kauanko ajallisesti käytetään viritetyssä moottorissa tehoreserviä joka on vakion yläpuolella.
BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
.
Kylläpä tuo on vähän höpöhöpö juttu.
Tehon ja väännön "kellotauluja" muutetaan kertoimella - eipä tuo kerro ohjelman teosta oikein mitään. Sinnehän saa mittarinpohjan sellaisella jaolla, kun haluaa.
Kertoo näiden asioiden suuruusluokan kuitenkin sinnepäin, luulenpa että hetkellisestä polttoaineen kulutuksesta laskee, koska ei tuolle varsinaiselle laskennalle tarvi mitään tehdä.
En ole tuohon juuri ruutia polttanut, mulla on ihan täysi työ yrittää saadaa muuten kunnolla toimimaan nuo autot.
Sittenkun autossa on kiihtyvyyttä sen verran, ettei penkistä pääse pois, vaikka olis minkälainen hätä, niin tehoa alkaa olla aikalailla.
M550d,stä parhaan terän syö auton suuri omapaino, sekä neliveto.
Mutta kyllä se ~500hv.lla aivan tarpeeksi kulkee, joka himoon, ei siinä mitään.
Ahtoja suhteessa tehoon on tuossa autossa kuitenkin "liikaa", luuulisin että joku ahdistaa. Siinäpä on ko auton omistajille pähkinää purtavaksi, kansi - vaiko daunpaippi - vai ...
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Enpä sano mitään softamiesten osaamisista, en riitä siihen tieto.
Mutta pähkinöin tuota ketjun venymistä, niin mietin vain, että kun asiaa pohtii vain ketjun kannalta :
Oletetaan että on 2 identtistä autoa. Molemmilla ajettu 150tkm, ja ö-vaihtoväleillä 15tkm. Ohivuodot, suuttimien balanssit jne identtiset, eli oikeasti 2 identtistä peliä.
No jos sitten otetaan se vakio-auto, niin niissä on se kierrosten nousunopeus rajattu vs. lastutettu (ainakin näin nuo on mulla tuntuneet olevan).
Lastutus sitten aiheuttaa myös nokka-akselille enemmän tarvetta kiihtyä, ja se voimahan tulee nokkaketjulta. Kiihdyttelyn aikana siellä on ketjulenkille suurempi momentin välitystarve siis kuin vakio-softalla olevassa pelissä.
Mutta, kun tän laittaa kontekstiin, eli oikeaan käyttöympäristöön näissä laitteissa, niin monestiko pikkukierroksilla / vapaalla vedetään äkkiä kaikki irti suhteessa normi-ajomatkaan mitä näillä suoritetaan ?
Uskallan kyllä väittää, että ei se oikeasti kovin suurta osaa vaikuta ketjun kestoon isossa mittakaavassa, tuo kiihtyvyys.
Mutta jos on kyseessä kaikki-irti missä vakio railipainettakin on nostettu paljon, niin silloinhan tilanne meneekin vähän erilailla - siellä on kokoajan suurempi kuormitus ketjulla, ja tämä voi vaikuttaakin sit hyvin paljon siihen ketjun lenkkien väsymiseen.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Niin monta näitä katkenneita korjanneena ja nähneenä lopettasin ensinnäki puheet ketjun venymisestä. Se vain kuluu ja lopulta kulunein lenkki katkeaa ja siinäpä se.
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
Comment