Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    Onko muilla kokemuksia että tyhjäkäynnillä tulee moottorin värinä koriin aika voimakkaasti. Kylmällä koneella ehkä hieman enemmän mutta tulee myös ihan lämpöisellä koneella pitkänkin matkan jälkeen.

    Värinä lakkaa heti kun nostaa vähän kierroksia yli tyhjäkäynnin. Normaalisti ajossa ei mitään ylimääräistä värinää tule. Sellaisen huomion tein että kun on DPF poltto menossa niin sillon ei tule mitään värinää ja tuntuisi kuin ei olisi moottori ollenkaan käynnissä, niin tasainen on käynti. Myöskään mitään vikakoodeja ei ole.

    Onkohan sieltä moottorin tuet antautumassa :think. Sen jo testasin että alipainelinjat moottorintuille olisi kunnossa kun ohjausventtiililtä laitoin linjaan alipainetta niin ei vuotanut minnekkään.

    Autona sigun F11
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07

    Comment

    • Kosta87
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 178
      • Finland

      Kysytään täältäkin. Eli auto 535d (aktiiviohjauksella) ja ilmoittaa hitaassa vauhdissa kääntäessä "active steering fault". Tämän herjan jälkeen heittää ratin vinoon mutta hetken päästä suoristuu ja herja katoaa. Vikakoodeista ei ilmennyt mitään sen enempää. Akkua on veikkailtu ja asentotunnistinta. Mistähän tässä mahtaa olla kyse..muilla vastaavaa?

      Comment

      • karis79
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 145
        • Oulu

        Originally posted by atcc View Post
        Onko muilla kokemuksia että tyhjäkäynnillä tulee moottorin värinä koriin aika voimakkaasti. Kylmällä koneella ehkä hieman enemmän mutta tulee myös ihan lämpöisellä koneella pitkänkin matkan jälkeen.

        Värinä lakkaa heti kun nostaa vähän kierroksia yli tyhjäkäynnin. Normaalisti ajossa ei mitään ylimääräistä värinää tule. Sellaisen huomion tein että kun on DPF poltto menossa niin sillon ei tule mitään värinää ja tuntuisi kuin ei olisi moottori ollenkaan käynnissä, niin tasainen on käynti. Myöskään mitään vikakoodeja ei ole.

        Onkohan sieltä moottorin tuet antautumassa :think. Sen jo testasin että alipainelinjat moottorintuille olisi kunnossa kun ohjausventtiililtä laitoin linjaan alipainetta niin ei vuotanut minnekkään.

        Autona sigun F11
        Mulla on vähän samaa oiretta mutta ei lämpimänä eikä lämpimillä keleillä. Ajattelin antaa olla jos ei pahene. Aikoinaa sama oire tuli e39 ja siitä vaihettiin moottorin tukikumet, kampiakselin värinänvaimennin jne jne. E39 vika selvisi vuosia myöhemmin että pakoputken joustinosa oli ruostunu tönköksi ja se aiheutti nuo tärinät jotka katos heti kun kaasuun koski.
        F11 530xd 11/11
        E39 530d 05/03

        Comment

        • e34
          Bimmer Rookie
          • Feb 2004
          • 125
          • Turun seutu

          Originally posted by Kosta87 View Post
          Kysytään täältäkin. Eli auto 535d (aktiiviohjauksella) ja ilmoittaa hitaassa vauhdissa kääntäessä "active steering fault". Tämän herjan jälkeen heittää ratin vinoon mutta hetken päästä suoristuu ja herja katoaa. Vikakoodeista ei ilmennyt mitään sen enempää. Akkua on veikkailtu ja asentotunnistinta. Mistähän tässä mahtaa olla kyse..muilla vastaavaa?
          Itsellä oli vastaavaa oiretta ja vika oli takapään ohjauksen johtosarjassa.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4582
            • Tampere

            Originally posted by atcc View Post
            Onko muilla kokemuksia että tyhjäkäynnillä tulee moottorin värinä koriin aika voimakkaasti. Kylmällä koneella ehkä hieman enemmän mutta tulee myös ihan lämpöisellä koneella pitkänkin matkan jälkeen.

            Värinä lakkaa heti kun nostaa vähän kierroksia yli tyhjäkäynnin. Normaalisti ajossa ei mitään ylimääräistä värinää tule. Sellaisen huomion tein että kun on DPF poltto menossa niin sillon ei tule mitään värinää ja tuntuisi kuin ei olisi moottori ollenkaan käynnissä, niin tasainen on käynti. Myöskään mitään vikakoodeja ei ole.

            Onkohan sieltä moottorin tuet antautumassa :think. Sen jo testasin että alipainelinjat moottorintuille olisi kunnossa kun ohjausventtiililtä laitoin linjaan alipainetta niin ei vuotanut minnekkään.

            Autona sigun F11
            Asia on helppo havainnollistaa myös facelifteissä laittamalla ajossa ecopro päälle. Tällöin vaihdelaatikko kytkeytyy pois moottorin perästä ja moottori putoaa tyhjäkäynnille moottorijarrutuksessa. Tällöin värinä/tärinä moottorista tuntuu rattiin saakka. Melkoinen betonimylly tuo on, ei siitä pääse mihinkään ja itselläkin on käynyt mielessä että pelaako kaikki kuten kuuluukin. :think

            Toimintakuvauksen mukaan alipaine kytketään tukikumeihin jos moottorin kierrokset ovat noin 1000 kierrosta minuutissa tai alle. Tällöin tukikumit muuttuvat "pehmeiksi".


            Tämän mukaan toiminnassa on ero eri mallisarjojen kesken, joissain kumit menevät löysällä ja joissain jäykäksi alipaineesta.


            Täytyisi joskus huvikseen kokeilla jospa esim istasta löytyisi testi millä kumeja voi käyttää päälle/pois tyhjäkäynnillä että mitä se vaikuttaa tärinöihin tai värinöihin. Saman tietysti pystyy kokeilemaan irroittamalla alipainelinjan sopivasta kohdasta.

            Kun katsoo tukikumin kuvaa niin luulisi että ehjä tukikumi kannattelee moottoria niin että korvake ei "kanna" tuohon reunaan.


            Sisukalut tuollaisessa ZF:n tekeleessä lienevät jotakuinkin samanlaiset kuin tälläisessä toitsun kumissa. Sisällä on joskus käytetty myös glycoli-vesi seosta lisäksi vaimennukseen.


            Näköjään nykyään on myös sähköisiä tukikumeja...
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • HV530XD
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 399
              • Lappeenranta

              Originally posted by fraatti View Post
              Itse olen kuikuillut paria autoa niin vetarin suojakumin päistä pannan alta on tullut vaseliinia pihalle. En tiedä kuinka yleistä tämä on mutta aikansa kun se tuolta rasvaa tuuppaa pihalle niin ei se ainakaan nivelen kestoa paranna. Kannattanee siis myös tarkistella noiden tiiveyttä vaikka renkaan vaihdon yhteydessä.
              Motonetissä on tälläisiä myynnissä. Kaveri meinas että ovat heikkoa tekoa. Onko kenelläkään paremmista tietoa?

              Mulla ollut kuskin puolen vetarissa Motonetin liimattava suojakumi ja tavalliset ruuvattavat rosteriklemmarit jo ties miten pitkään, olisko jo kohta 100tkm menty, ja hyvin on toiminut.

              Comment

              • Kosta87
                Bimmer Rookie
                • Jul 2013
                • 178
                • Finland

                Originally posted by Kosta87 View Post
                Kysytään täältäkin. Eli auto 535d (aktiiviohjauksella) ja ilmoittaa hitaassa vauhdissa kääntäessä "active steering fault". Tämän herjan jälkeen heittää ratin vinoon mutta hetken päästä suoristuu ja herja katoaa. Vikakoodeista ei ilmennyt mitään sen enempää. Akkua on veikkailtu ja asentotunnistinta. Mistähän tässä mahtaa olla kyse..muilla vastaavaa?
                Originally posted by e34 View Post
                Itsellä oli vastaavaa oiretta ja vika oli takapään ohjauksen johtosarjassa.
                Vaihdettiin johtosarja? Miten selvis toi vian aiheuttaja?
                Last edited by Kosta87; 12-04-2019, 12:56.

                Comment

                • atcc
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2014
                  • 373
                  • Joensuu

                  Originally posted by fraatti View Post
                  Täytyisi joskus huvikseen kokeilla jospa esim istasta löytyisi testi millä kumeja voi käyttää päälle/pois tyhjäkäynnillä että mitä se vaikuttaa tärinöihin tai värinöihin. Saman tietysti pystyy kokeilemaan irroittamalla alipainelinjan sopivasta kohdasta.
                  Yritin löytää istasta tuolle venttiilille manuaali ajoa, mutta en löytänyt. Toki helppohan tuo venttili on ohittaa että on kokoajan alipaine tukikumeilla.
                  F15 X5 M50d -15
                  Ex:
                  F11 530dA xDrive -11
                  E61 530xdA M-sport LCI -07

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 2003
                    • Tampere/kainuu

                    Originally posted by atcc View Post
                    Yritin löytää istasta tuolle venttiilille manuaali ajoa, mutta en löytänyt. Toki helppohan tuo venttili on ohittaa että on kokoajan alipaine tukikumeilla.
                    Functionstructure -> Powertrain -> DDE -> Engine mount control -> ABL engine mount.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • bmw323it
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1817
                      • N/A

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Itse olen kuikuillut paria autoa niin vetarin suojakumin päistä pannan alta on tullut vaseliinia pihalle. En tiedä kuinka yleistä tämä on mutta aikansa kun se tuolta rasvaa tuuppaa pihalle niin ei se ainakaan nivelen kestoa paranna. Kannattanee siis myös tarkistella noiden tiiveyttä vaikka renkaan vaihdon yhteydessä.
                      Motonetissä on tälläisiä myynnissä. Kaveri meinas että ovat heikkoa tekoa. Onko kenelläkään paremmista tietoa?

                      Kokeilin näitä viime kesänä. Ihan rimpuloita, jouduin vaihtamaan kunnollisiin. Näitä ei saanut riittävän tiukalle mitenkään; joko rasvat tursuivat välistä tai tiukemmalle kiristäessä katkesivat.
                      Nyt:
                      BMW 530e (g30)
                      BMW 335i (e90)
                      BMW 323iC (e36)
                      BMW 850i (e31)
                      Golf GTE
                      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                      Comment

                      • atcc
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2014
                        • 373
                        • Joensuu

                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Functionstructure -> Powertrain -> DDE -> Engine mount control -> ABL engine mount.
                        Kiitos tästä . Pitää kokeilla mitä tapahtuu
                        F15 X5 M50d -15
                        Ex:
                        F11 530dA xDrive -11
                        E61 530xdA M-sport LCI -07

                        Comment

                        • atcc
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2014
                          • 373
                          • Joensuu

                          Originally posted by zakspeed View Post
                          Functionstructure -> Powertrain -> DDE -> Engine mount control -> ABL engine mount.
                          Testailin tänään tuota moottoritukien ohjausta kylmällä koneella. Tunsi tilanvaihdoksessa pienen eron värinään joka johtuu moottorista koriin. Mutta tuntui hieman jopa siltä että värinä oli voimakkaampaa kun tila oli aktiivinen (eli pitäisi olla tuet pehmeänä) :think. Pitäisi päästä vertailemaan vierekkäin samanlaista autoa niin voisi ehkä päätellä onko normaalia vai ei.
                          Saattaa olla että on vain liian herkkä perse ja pitää vaihtaa johonkin silkinpehmeästi käyvään bensakoneeseen

                          Mistähän voi päätellä onko kampiakselin värinänvaimennin rikki?
                          Last edited by atcc; 14-04-2019, 11:28.
                          F15 X5 M50d -15
                          Ex:
                          F11 530dA xDrive -11
                          E61 530xdA M-sport LCI -07

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 2003
                            • Tampere/kainuu

                            Originally posted by atcc View Post
                            Testailin tänään tuota moottoritukien ohjausta kylmällä koneella. Tunsi tilanvaihdoksessa pienen eron värinään joka johtuu moottorista koriin. Mutta tuntui hieman jopa siltä että värinä oli voimakkaampaa kun tila oli aktiivinen (eli pitäisi olla tuet pehmeänä) :think. Pitäisi päästä vertailemaan vierekkäin samanlaista autoa niin voisi ehkä päätellä onko normaalia vai ei.
                            Saattaa olla että on vain liian herkkä perse ja pitää vaihtaa johonkin silkinpehmeästi käyvään bensakoneeseen

                            Mistähän voi päätellä onko kampiakselin värinänvaimennin rikki?
                            Vika mahtaa olla nyt vaihteiston kannatinkumissa.

                            Joskus myös adblue suutin vuotanut niin rajusti ulospäin, että kiteytyessään ilmankosteuden kanssa aineesta on tullut iso "jääpaukku" pakoputken ympärille ottaen kiinni vaihteistoon ja koriin. Toki jos varuste puuttuu niin ei siitä kysymys.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • Neutrone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 1320
                              • Tampere

                              Tänään parkkipaikalta lähtiessä vastassa oli joulukuusi, eli check controlliin tuli varmaan kaikki mahdollinen...brake system, drivertrain, airbag, pedestrian collision system jne. Akku kävi ekana mielessä mutta se on talvella uusittu ja jännitteet näytti järkeviltä. Voiko abs-anturin antautuminen saada tuon aikaan? Vikakoodeja tietenkin tulee älyttömästi eivätkä katoa carlylla nollaamalla. Myös nopeustieto puuttuu ja nopeusmittari näyttää nollaa. Potilas 2010 530d.
                              Last edited by Neutrone; 14-04-2019, 17:12.
                              F10 530d semiVOLL
                              ex. E90 320d M-Sport '06
                              ex. E39 523i M-Sport '00
                              ex. E36 325i Coupe '92
                              ex. E30 316i '89



                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4582
                                • Tampere

                                Originally posted by atcc View Post
                                Testailin tänään tuota moottoritukien ohjausta kylmällä koneella. Tunsi tilanvaihdoksessa pienen eron värinään joka johtuu moottorista koriin. Mutta tuntui hieman jopa siltä että värinä oli voimakkaampaa kun tila oli aktiivinen (eli pitäisi olla tuet pehmeänä) :think. Pitäisi päästä vertailemaan vierekkäin samanlaista autoa niin voisi ehkä päätellä onko normaalia vai ei.
                                Saattaa olla että on vain liian herkkä perse ja pitää vaihtaa johonkin silkinpehmeästi käyvään bensakoneeseen
                                Testasin tuota myös samalla kun säätelin perän korkeutta. Mulla vaikutus oli ainakin aivan selvä. Kumien ollessa pehmeänä moottorin värinä runkoon oli selvästi pienempi.
                                Itseasiassa nyt olen melko varma että kumit eivät mene ajossa pehmeäksi ollenkaan vaan aiemmin kuvaamassani tapauksessa eco-prolla ajettaessa moottorijarrutuksen aikana tukikumit eivät mene pehmeäksi ollenkaan ja tästä johtuu tuo suuri värinä koriin joka tuntuu myös ratissa.
                                Last edited by fraatti; 14-04-2019, 18:28.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎