Originally posted by MajorDrake
View Post
Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta
Collapse
X
-
Tuohan se on, kun virallisen korjausohjeen mukaan tankki tiputettava. Hyvä keikka asentajalle. Noita kun tekee 5 päivässä niin on liksa kohillaan.
-
Tänään vaihdettiin 535xd LCI 2015 malliseen metering line (eli se lämmitetty putki), marmorin kustannusarvio työlle 939,95€, meillä meni aikaa 2 h ja 10 minsaa kahteen mieheen. Yksin olisi mennut puolituntia kauemmin...
Leave a comment:
-
Originally posted by fraatti View PostJahas anturit tuli vaihdettua keskenään. Sitten odotellaan onko asialla mitään vaikutusta. Samalla tuli tehtyä ureasuuttimen testi sekä vilkaistua miltä tuolla suuttimen luona näyttää. Hiukan tuossa oli kiteytynyttä ureaa muttei mitää sellaista mikä haittaisi mitään. Tuon puolesta siis homma ok.

Tuossa adblue-suuttimen jälkeinen swirl-flap tms. pakoputkessa mikä sekoittaa urean ja pakokaasun keskenään.

Tämä anturin vaihto toistepäin on tähän saakka toiminut hyvin. Ei ole ilotellu viko SCR järjestelmästä ja nesteenkin kulutus näyttää järkevälle.
Leave a comment:
-
Ylläolevista koodeista vain ensimmäinen aiheuttaa sen että auto ei käynnisty oman tulkintani mukaan. Se että ensimmäisen koodin(SCR system: Poor AdBlue quality detected or system fault) saa aikaiseksi vaatii jotain tälläistä, eli häiriön SCR-järjestelmässä, huonoa nestettä tai tankki tyhjä:Originally posted by VolvoTDi View PostTankin lämmitys, putken lämmitys, nox-anturi ja pumppu. Noita vikoja tarkoitin niin sama kilometrien vähentyminen tulee kuin olisi vain aine loppu.
Eräässä dokkarissa on tälläinen maininta järjestelmähäiriöstä, en tiedä päteekö tämä myös euroautoihin:The fault is registered if a SCR system fault is active or poor / no urea/water mixture is detected.
Service Plan
1. Check AdBlue quality and refill until the active tank is full.
2. If the urea/water mixture is OK:
3. Check the SCR metering module for contamination. Perform metering quantity test, if necessary.
4. Check the mixer for correct installation. Follow repair instructions.
5. Important: Delete the adaptations of the nitrogen oxide sensors.
6. The fault can be deleted if a functioning SCR system is detected by the vehicle. To do this, perform a conditioning drive of approx. 1 hour at a constant speed of 70 -90 km/h. If the SCR Check Control message goes out, the fault is rectified and can be deleted. Note: Both nitrogen oxide sensors must be enabled for a system check to be carried out. The enabling can be checked with the diagnosis system. The nitrogen oxide sensors are enabled within 15 - 25 minutes depending on ambient conditions.
Fault Impact
If the engine can no longer be started: Enable the vehicle with the diagnosis system or the scan tool. This action is only possible one time.
Warnings
Warning Lights None
Control Center Messages
Service Notes
Carry out the following service functions depending on which components have been renewed:
- AdBlue: SCR system adjustments and adaptations, AdBlue (long-term adaptation factor)
- Nitrogen oxide sensor: SCR system adjustments and adaptations, SCR exhaust sensor system
- Diesel particulate filter: register exchange.
- SCR catalytic converter: register exchange.
- SCR metering module: SCR system adjustments and adaptations, SCR metering module
- SCR tank system: SCR system adjustments and adaptations, SCR tank system
The fault cannot be deleted until the DDE has detected a functioning SCR system. For this purpose, complete a conditioning run until the Check Control message goes out. The fault memory can then be deleted.

Se on kuitenkin varmaa että mitenkään tyypillistä ei ole se että meno katkeaa johonkin ad-blue järjestelmän häikkään. Tuli mieleen sellainen että eihän nuo sinulle tulleet autot ole olleet sellaisia joissa laskuri on alkuun ajettu nollille häiriöpäällä ja sitten vasta jälkikäteen adblueta on lisätty?
Tuosta häiriöstä esimerkkinä eräällä tutulla adbluen syöttöputki vuoti sekä vastus oli kaput ja hänellä oli koodina moottorin ohjaimessa vain 2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD. Ajo jatkui normaalisti kunhan pytyssä piti nestettä tarpeeksi.
SCR-ohjaimesta löytyi lisäksi koodit(carlyllä luettu):
00D092 foerdemodul, rueckfoerderpumpe, heating capacity too low
8051AD foerdemodul, system pressure: system pressure build-up errors
80518A dosierleitungsheizung, control: open circuit
Viimeinen tuossa liittyi lämmityskaapelin vastuksen pimenemiseen, tokavika vuotavaan putkeen mutta ensimmäisestä ei oiken saa selkoa että mihin se on viitannut.
NOx-antureista on myös ollut noita koodeja tutuilla mutta ei nekään ole vielä ajoa topanneet. :think
Leave a comment:
-
Tässä kaikki koodit seurauksineen mitä äkkiseltään löysin N57 moottorinohjaimesta liittyen adbluehun/NOx-antureihin.
N57 D75BX7A0 Label
Fault Impact
P207F 2C4E00 SCR system: Poor AdBlue quality detected or system fault
If the engine can no longer be started: Enable the vehicle with the diagnosis system or the scan tool. This action is only possible one time.
P207F 2AC600 SCR system: Efficiency too low, poor AdBlue quality detected
None
P207F 2B8400 SCR system, adaptation: Too high, AdBlue quality poor
None
P20EE 2B9200 SCR system: Efficiency too low
None
P20EE 26F400 SCR system: Efficiency too low
None
P20EE 26F500 SCR system: Efficiency too low
None
P20EE 26F600 SCR system: Efficiency too low (metering)
None
P20EE 26FD00 SCR system metering, adaptation: too high
None
P20EE 26FE00 SCR system metering, adaptation: Too low
None
P229F 28E900 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Short circuit to B+
None
P229F 28EA00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Short circuit to ground
None
P229F 28F000 Nitrogen oxide sensor downstream of SCR catalytic converter, adaptation: NOx deviation too high
None
P229F 28F100 Nitrogen oxide sensor downstream of SCR catalytic converter, adaptation: NOx deviation too low
None
P229F 294C00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: NOx deviation too high
None
P229F 294D00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: NOx deviation too low
None
P229F 295000 Nitrogen oxide sensor downstream of SCR catalytic converter, nitrogen oxide sensor upstream of SCR catalytic converter, signals: Implausible relative to each other at load reversal
None
P229F 2B6300 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: implausible, sensitivity
None
P229F 25BE00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Oxygen concentration too high in coasting/overrun mode
None
P229F 25BF00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Oxygen concentration too low in after-run
None
P229F 26EF00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: NOx deviation too high in coasting/overrun mode
Visit your nearest BMW Service Centre.
P229F 26F000 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: NOx deviation too low
Visit your nearest BMW Service Centre
P229F 2C6200 Nitrogen oxide sensor downstream of SCR catalytic converter: Self-diagnosis not available
None
P2201 28EB00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: Too slow at load reversal
None
P2201 28EE00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, adaptation: NOx deviation too high
None
P2201 28EF00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, adaptation: NOx deviation too low
None
P2201 2B6200 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: implausible, sensitivity
None
P2201 2B8300 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, adaptation: too high, NOx signal too high
None
P2201 26EC00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: NOx deviation too high in coasting/overrun mode
Visit your nearest BMW Service Centre.
P2201 26ED00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: NOx deviation too low
Visit your nearest BMW Service Centre.
P2201 2C6100 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter: Self-diagnosis not available
None
P229E 25C200 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Open circuit
None
P229E 25C300 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Short circuit to ground or positive
None
P22A1 25C000 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Nitrogen oxide too high
None
P124E 2BC900 Nitrogen oxide sensor downstream of SCR catalytic converter: Incorrect sensor installed
None
P124E 2BCB00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Correction factor implausible
None
P2200 25B700 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: Open circuit
None
P2200 25B800 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: Short circuit to ground or positive
None
P2203 25B500 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: Nitrogen oxide too high
None
P124C 2BCA00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter: Incorrect sensor installed
None
P124C 2BCC00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: Correction factor implausible
None
P122D 25C300 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Short circuit to ground or positive
None
P22A0 25C100 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: NOx too low
None
P122C 25B800 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: Short circuit to ground or positive
None
P2202 25B600 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: NOx too low
None
P124F 280F00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: NOx signal invalid for too long
None
P124D 280D00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: NOx signal invalid for too long
None
P22A7 294E00 Nitrogen oxide sensor after SCR catalytic converter, signal: Temperature after heating-up phase too low
None
P2209 294B00 Nitrogen oxide sensor before SCR catalytic converter, signal: Temperature after heating-up phase too low
None
2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD
None
Leave a comment:
-
Tankin lämmitys, putken lämmitys, nox-anturi ja pumppu. Noita vikoja tarkoitin niin sama kilometrien vähentyminen tulee kuin olisi vain aine loppu.Originally posted by fraatti View PostViallisia, miten? Säiliön tasoanturi kaput? Eipä tuossa muuta vaihtoehtoa taida olla.
Syöttöputken pettäminen ei taida valuttaa tankkia tyhjäksi vai valuttaako? Tuollaisessa skenaariossa kun putki on halki ja järjestelmä vikatilassa voisi käydä niin että range laskee jatkuvasti vaikka muuten järjestelmä onkin pimeänä.
Leave a comment:
-
Viallisia, miten? Säiliön tasoanturi kaput? Eipä tuossa muuta vaihtoehtoa taida olla.Originally posted by VolvoTDi View PostKyllä jättää käynnistymättä. Monta tullut hinurilla pihaan kun ei olla ymmärretty mitä se kilometrien vähentyminen tarkoittaa
Toki kaikki näistä on ollut viallisia, ainetta on löytynyt riittävästi.
Syöttöputken pettäminen ei taida valuttaa tankkia tyhjäksi vai valuttaako? Tuollaisessa skenaariossa kun putki on halki ja järjestelmä vikatilassa voisi käydä niin että range laskee jatkuvasti vaikka muuten järjestelmä onkin pimeänä.Last edited by fraatti; 06-10-2019, 12:42.
Leave a comment:
-
Kyllä jättää käynnistymättä. Monta tullut hinurilla pihaan kun ei olla ymmärretty mitä se kilometrien vähentyminen tarkoittaa
Toki kaikki näistä on ollut viallisia, ainetta on löytynyt riittävästi.
Leave a comment:
-
Pieni lohtu tuossa ainakin on. Start-stop ei pysäytä valoihin ja jätä siihen "viimeisellä" matkalla.Originally posted by MajorDrake View PostAuto ei lähde käyntiin jos pääsee tyhjäksi.
Ajamaan pystyy niin kauan kunnes sammuttaa...

Olin tuosta aineen loppumisesta ja käynnistymättömyydestä tietoinen mutta jostain syystä ajattelin se koskee vain jenkkimalleja.
Tämä sitten lienee ainut tapa millä auto saattaa jäädää "ruutuun" tuon adbluen takia. Toki eihän tuo yllätyksenä tule jos auto kiljuu sitä joka startissä 1600km aikaisemmin ennenkuin se loppuu... Hämmästyttävän tarkasti tuo 1600km täsmää tuohon 1000mailiin joka on mainittu myös tuossa.
Tekisi mieli huvikseen kattoa mitä tapahtuu jos tuo tyhjenee vai onko jollain kokemuksia siitä että ei lähde käyntiin?
Tekstin mukaan tankissa on vielä 3,2l kun tuo ensimmäinen ilmoitus tulee. Rangen pärähteäessä nollille pitäisi tankissa olla silloinkin vielä 0,8l.


Leave a comment:
-
Auto ei lähde käyntiin jos pääsee tyhjäksi.Originally posted by fraatti View PostMitäs tapahtuu jos/kun tuon ad-blue pytyn ajaa tyhjäksi? 1600km rangella tuo alkoi huutamaan 8,5l täyttöä.

Ajamaan pystyy niin kauan kunnes sammuttaa...
Leave a comment:
-
Mitäs tapahtuu jos/kun tuon ad-blue pytyn ajaa tyhjäksi? 1600km rangella tuo alkoi huutamaan 8,5l täyttöä.
Leave a comment:
-
Tuot kommentissasi hyvin esille päästölaskelmien kannalta merkityksellisiä asioita, joiden vuoksi täsmällisten arvioiden tarjoaminen on toisaalta varsin haastava tehtävä.Originally posted by Bullitt View PostMä olen ihan varma, että kyllä näitä joku on laskenut yhteen, ja olen tuloksestakin aika varma, että kokonaisuutena Adblue-järjestelmästä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Näkökulmista ja niiden erilaisuudesta riippumatta voinemme kuitenkin olla yhtä mieltä siitä, että ilmastonmuutoksen hidastamiseen vaikuttaa moni tekijä - niin pienet kuin isotkin teot. Näistä osa on edelleenkin sellaisia, joista keskusteleminen ja erityisesti konkreettiset teot ovat jääneet valitettavan vähäisiksi, vaikka niiden merkitys on aivan olennainen kokonaisuuden kannalta. Tässä tarkoitan erityisesti maapallon jatkuvasta väestönkasvusta johtuvaa ilmasto- ja ympäristökuormitusta. Mutta se on toisen keskustelun aihe.
Leave a comment:
-
Kuinka monen henkilöauton kulutusta sen ureaa kuljettavan tankkerin kulutus vastaa? Entä sen junan, joka tuo sen urean satamaan? Jostain se ureakin on tehty ja eikä varmaan ilmaiseksi ole nekään rahdit liikkuneet? Ja sitten kun siitä ureasta on lopulta saatu tehtyä sitä kusivettä, niin tuskin sekään itsestään sinne kuluttajien säiliöihin hakeutuu? Urea on kiertänyt maapallon varmaan 2 kertaa, ennen kuin se on siinä vaiheessa, että sitä voidaan ruveta näihin autojen saastelaitteisiin tankkaamaan, mutta eihän sitä tarvitse ottaa huomioon, koska sittenhän se maailman pelastus vasta alkaa ja siitä eteenpäin kaikki on hyvin.Originally posted by JaniLap View PostNäkökulmia on monenlaisia ja asioissa on hyvä muistaa niiden suhteellisuus.
Vaihtoehtoisesti jos linkkaamasi mielipidekirjoituksen pohjalta laskeskellaan, paljonko tuollaisella esimerkin rahtilaivallisella ureaa (1350 tonnia) saadaan henkilöautojen typenoksidipäästöjä alennettua nykyisillä SCR-järjestelmillä, päästään karkeasti 810 miljoonaan litraan dieseliä kun laskelman oletuksena on 5 % Adblue-kulutus dieselitraa kohti.
Mitenkäs noiden anturien ja muiden osien valmistus? Ne varmaan vaan putkahtelee tänne maailmaan ihan ilman mitään ympäristökuormituksia.
Mä olen ihan varma, että kyllä näitä joku on laskenut yhteen, ja olen tuloksestakin aika varma, että kokonaisuutena Adblue-järjestelmästä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ja tuo linkin kirjoitus ei omasta mielestä ollut mielipide, vaan ihan omakohtainen havainto ja sellaisenaan esitetty. Tietty tästäkin voi olla monenlaisia näkökulmia.
Leave a comment:
-
Näkökulmia on monenlaisia ja asioissa on hyvä muistaa niiden suhteellisuus.Originally posted by Bullitt View Posthttps://www.facebook.com/vaino.leimu...19901127619471
Vaikuttaa ihan autovalmistajien päästökeinottelulta ja oman kuvan kiillottamiselta koko Adblue-järjestelmä.
Vaihtoehtoisesti jos linkkaamasi mielipidekirjoituksen pohjalta laskeskellaan, paljonko tuollaisella esimerkin rahtilaivallisella ureaa (1350 tonnia) saadaan henkilöautojen typenoksidipäästöjä alennettua nykyisillä SCR-järjestelmillä, päästään karkeasti 810 miljoonaan litraan dieseliä kun laskelman oletuksena on 5 % Adblue-kulutus dieselitraa kohti.
Leave a comment:
Leave a comment: