Announcement

Collapse
No announcement yet.

Adblue/SCR järjestelmän häikät/toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw77
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 140
    • P-pohojanmaa

    Nyt on täälläkin koettu AdBlue vika, ja myös onnistuneesti se korjattu. Vuoden vaihteen hirmupakkasilla ruutuun tiedote, että "AdBlue-järjestelmän häiriö. Tarkistuta järjestelmä huoltopisteessä." Vikakoodeista löytyi SCR-modulilta 80518A Metering line heating, activation: Line disconnection ja DDE-modulilta 2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD.

    Kusiputken vastus näytti 17 ohmia mitattuna, ja ISTA:n testi näytti noin 514 mA virran kulutusta. Virtaahan pitäs olla 4500 - 8000 mA. Ajamista ei viat estänyt, ja pitkillä reissuilla kusta kului normaalisti.

    Muutama päivä sitten otettiin ja purettiin putki esille. Mittari kiinni ja heiluteltiin sitä, ohmit ei muuttunut. Kuormitettiin 24 voltilla ja tehtiin monia temppuja. Nyljettiinkin lopuksi putki, ja katsottiin voisiko sitä "korjata". Ei voi.

    Vuotoa, eli kiteytymistä ei näkynyt missään.

    Uutta putkea tilalle, ja siinähän ohmit oli pikkasen päälle 2. Asennus tämän foorumin ohjeiden mukaan. Se on ihan tehtävissä oleva homma, ei kylläkään liian helppoa. Me ei otettu eds tankin täyttöputkea irti, ja tankki ei laskenut kuin noin 5 cm alaspäin. Mutta sinnekkin sen virtsaputken sai joka kiinnikeeseen työnneltyä kiinni, kun teki vähän pitkiä ja sopivan mallisia aputyökaluja. Edellisen omistajan aikaan putki oli jo vaihdettu parikin kertaa (kuitit on), ja merkkiliikkeessä putki oli laitettu tankin päälle ilmaletkun väärältä puolelta, eikä tietenkään silloin voi mennä kaikkiin kiinnikkeisiin. Putki jää näin ollen liian pitkäksi, ja se oli tyylikkäästi nippusiteillä sidottu auton pohjaan mutkittelemaan. Oikein asennettuna yhtään nippusidettä ei tartte, ja se menee nätisti suoraan kiinnikkeitä toiselle. Ja kuten täällä on todettu, sen varmasti jo tuntiin vaihtaa, kun on kerran harjoitellut.

    ISTA kiinni ja koodien poistoon. DDE:n koodi ei häipynyt, kuten ei varoitus mittaristossakaan. Muutaman kilometrin koeajon jälkeen varoitus mittaristosta häipyi, ja sen jälkeen viimeisenkin vikakoodin sai kuitattua pois. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

    Autona siis 530 F10 xDrive 2015...
    ???
    EX: 530D F10 LCI -15
    EX: 530D E61 LCI -08
    EX: 320D E91 -07

    Comment

    • Crete88
      Newbiemmer
      • Mar 2023
      • 25
      • Lohja

      Sama 80518A vika tuli tammikuun kovilla pakkasilla, ja siitä asti ajanu se päällä eikä tuo ole vielä mihinkään vaikuttanu, paitsi aina käynnistäessä valittaa. Kiinnostaisi kyllä tietää miten se lämmitys oikein vikaantuu ja miksi jos ei edes vuoda? Liikaa tehoa kylmiin osiin ja poks?

      Itseä ei kyllä yhtään kiinnosta vaihtaa sinne samaa osaa joka ei selvästi kestä normaalia talvea. Valmistajan pitäisi nyt toimittaa parannetut osat mitkä kestää ja vaihtaa ne vaikka recall ina. Ei tämä voi olla auton käyttäjien ongelma ja kustannus joka talvi! Joukkokannehan tästä jo pitäisi nostaa.

      Comment

      • H3nkka
        Bimmer Rookie
        • Sep 2005
        • 30
        • Kuopio

        Originally posted by TemeM View Post
        Mikä koodi? Itsellä 80518A Metering Line Heating, activation: Line disconnection. Ei ole tullut mittaristoon mitään ilmoitusta adbluesta. Mittasin lämmityskaapelin resistanssin, 0,9ohm. Saa nähdä kauanko kestää, että leviää lopullisesti.
        Terve, kovien pakkasten jälkeen tuli kuljettajalle asti tieto ad blue viasta ja nytte tarkistin vikakoodit niin antoi ton 80518A Metering Line Heating, activation: Line disconnection ja 280F00 Nitrogen oxide sensor after SCR signal NOx signal invalid...

        Metering line vaihdolla tuli AD blue kuntoon, mutta tuo jälkimmäinen NOx anturi vika vielä päällä. Tyyris anturi muuten!
        Mitä tehdään ton jälkimmäisen NOx anturin tiedolla??
        Ja mistä noita pelkkiä anturipäitä voi kysellä ja mitä kustantaa ajatuksena, jos kokeilis vaihtaa vain molemmat NOxin päät uusiin?
        Entäpä tarviiko NOx päiden vaihdon jälkeen tehdä Ista:lla adaptaatio reset tms.?​
        Last edited by H3nkka; 22-03-2024, 14:26.
        F10 520d lci xdrive -13 Schwarz II
        E90 330d -06 Black saphire metallic
        E46 320i - 98 Hellrott

        Comment

        • JiiVee92
          BTCF Member
          • Mar 2017
          • 894
          • Kouvola/Myllykoski

          Originally posted by H3nkka View Post

          Terve, kovien pakkasten jälkeen tuli kuljettajalle asti tieto ad blue viasta ja nytte tarkistin vikakoodit niin antoi ton 80518A Metering Line Heating, activation: Line disconnection ja 280F00 Nitrogen oxide sensor after SCR signal NOx signal invalid...

          Metering line vaihdolla tuli AD blue kuntoon, mutta tuo jälkimmäinen NOx anturi vika vielä päällä. Tyyris anturi muuten!
          Mitä tehdään ton jälkimmäisen NOx anturin tiedolla??
          Ja mistä noita pelkkiä anturipäitä voi kysellä ja mitä kustantaa ajatuksena, jos kokeilis vaihtaa vain molemmat NOxin päät uusiin?
          Entäpä tarviiko NOx päiden vaihdon jälkeen tehdä Ista:lla adaptaatio reset tms.?​
          Valvotaan scr katin toimintaa, että onko se riittävä.
          EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
          NYT: E61 530xd -08 käyttis
          Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

          Comment

          • macman_lahti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2017
            • 274
            • Lahti

            Originally posted by fraatti View Post

            Perehdyin joskus noihin antureihin hiukan enemmän ja kun kyseessä on harrastajafoorumi eikä tietoa ole tarkoitus pimittää tai pantata niin laitetaan tänne jos siitä olisi joskus jollakin apua.
            Tosiaan anturiosa on NGK:n valmiste ja kalibrointi noihin tehdään Saksassa Continentalin toimesta. Kyseisille mittapäille ei ollut ylipäätään kun muutama valmistaja mitä tuota pöyhin aikoinaan.

            Tutkin asiaa hiukan ja selvisi että mittapää on NGK NS11A. Yleensä osasta mitä myydään ohjainyksikön kanssa ei tuota tietoa löydy vaan se on jätetty pois mittapäästä. Varmaan siitä syystä että tarkoitus ei ole myydä mittapäätä vaan koko paketti kerralla.



            Silmämääräisesti mitä nyt muistan vielä tuosta alkuperäisistä antureista niin tuo ostamani anturi näytti "laadukkaalle" ja epäilen että jossain on harmaita markkinoita antureille ja jotkut ottavat sitten noita kuormasta... Ainakin jossain missä tapasin näitä myynnissä oli anturin kuvassa taustalla myös sellaisia missä oli tuo ohjausyksikkö paikoillaan. Ellei sitten ollut kyse kinukin kopio tuotteista.


            No, niin tai näin. Tuollainen on jouten tuossa jos joku haluaa testata toimintaa. Tuon tilasin pienen kiinalaisen valikoimista. Mitä tuota tutkin niin pelkkien mittapäiden vaihdollakin homma oli saatu rokkaamaan. Liettualaiset näyttävät myyvän samoja mittapäitä myös nykyään iipeissä mutta hintaan on laitettu hiukan läskiä lisää. Pikaisesti katsoin muutamia arvosteluja niin nämä ovat toimineen myös N53 moottorissa. Juottamisesta on mainittu että tina ei meinaa ottaa kiinni joten paras liitostapa lienee nuo mukanatulleet puristusliittimet, sopivat pihdit ja kutistesukka päälle.

            https://www.aliexpress.com/item/3302...27424c4dMfuyHm
            Oliko näistä "Kiinan antureista" tullut kokemuksia ? Ostin "uuden" auton ja molemmat anturit näyttäisi olevan rikki. Jotenkin toi 1100,- kahdesta anturista tuntuu hiukan pahalta
            -08 E60 LCI
            -13 F10 3.0 xDrive

            Comment

            • Bulkka
              Newbiemmer
              • Mar 2024
              • 1
              • Hyvinkää

              Häiriö iski tännekin. Koodeilla 8051E2 Delivery module, system pressure in metering mode: Pressure too low
              ​ja 2C3000.

              Letkuko vaihtoon täälläkin?

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7481
                • Jyväshyvä

                Originally posted by Bulkka View Post
                Häiriö iski tännekin. Koodeilla 8051E2 Delivery module, system pressure in metering mode: Pressure too low
                ​ja 2C3000.

                Letkuko vaihtoon täälläkin?
                Todennäköisesti. Yleensä se metering line vuotaa sieltä "etupäästä" kuoren alta eli missä letku liittyy pakoputkessa olevalle suuttimelle. Siellä on sitä kristallisoitunutta adblueta joten vian huomaa helposti.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • macman_lahti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2017
                  • 274
                  • Lahti

                  NOX-haasteita täälläkin ( tai ehkä ECU ? ). ISTA näyttää kyllä (järkevää ? ) dataa ensimmäisestä anturista, mutta silti state invalid. Tässä on tullut nyt painittua myös rail-paineanturin kanssa kun sieltäkin tulee dataa, mutta jännite ECUlle tippuu 3.5v heti kun laittaa anturin kiinni. Kokeiltu useammalla anturilla. Onkohan tässä nyt vaan uskottava, että ECUssa vika ?


                  Click image for larger version

Name:	Nox_values.JPG?rlkey=w7cd06fzrrywsbmawrdrpbksl&raw=1.jpg
Views:	208
Size:	46.9 KB
ID:	5500826
                  -08 E60 LCI
                  -13 F10 3.0 xDrive

                  Comment

                  • JKB
                    Newbiemmer
                    • Apr 2024
                    • 1
                    • Rmki

                    -15 F11 535d xDrive ollut nyt 1,5v ja auton oston jälkeen takuuseen meni ensin Adblue pumppu, sitten ohjainyksikkö ja lopulta korjaantui nox anturin vaihdolla. ( P207f, P20ee)

                    Nyt sitten heti startissa yleislukijalla luetut vikakoodit, P20BD (Reductant Heater B Control Circuit/Open) sekä tietysti P20BF (low voltage). Vika "pomppasi" alkuun pari kertaa päälle/pois viikon aikana ja nyt tosiaan heti startissa päälle.
                    Onko kyseessä tämä "metering line" vastus vai joku muu?

                    Suosituksia riksun lähistöllä, kenelle viedä tarkempaan syyniin/korjattavaksi?

                    Edit: Toki liikun paljon, niin voi ehdottaa korjauspaikkoja esim turku, pori, helsinki jne.

                    Edit2: Lisätty 1,5v sitten yleislukijalla luetut vikakoodit.
                    Last edited by JKB; 30-04-2024, 15:03.

                    Comment

                    • riparipa
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 92
                      • Jyväskylä

                      Vaihdoin tuon SCR kaapelin karvalakki 520d:hen auto pukeille nostettuna. Tehtävissä, mutta aikamoinen homma. Myös erittäin likaista hommaa, joka paikka täynnä hiekkaa ja muuta möhnää. Auto oli noin 35cm maasta. Mitä korkeammalle saa sen parempi. Joku 6h meni kun rauhassa teki. Kaapeli oli marmorilla 300e.
                      1. Takarenkaan sisälokari irti, polttoaineen täyttöputki kannakkeista irti.
                      2. SCR pöntön suojamuovi pois
                      3. Suojamuovit etulokarille asti pois
                      4. Apukuskin puoleisen taka-akselin kannake pois että saa tankin kiinnikkeen auki
                      5. Tankin yläpuolen tarkistusluukku auki, sähköjohdot irti (täältä kautta saa myös SCR putken laitettua yläkannakkeisiin käsikopelolla).
                      6. Tankin apukuskin puoleinen panta pois.
                      7. Putkistoa ei tässä mallissa tarvinnut laskea alaspäin.
                      8. Tankkia alas niin paljon kun saa, se jää kardaanin päälle makoilemaan
                      9. Nyt pitäisi johto olla näkyvissä koko matkalta.
                      10. Johto irti ja uusi tilalle.
                      11. Kasaus

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎