Nyt on täälläkin koettu AdBlue vika, ja myös onnistuneesti se korjattu. Vuoden vaihteen hirmupakkasilla ruutuun tiedote, että "AdBlue-järjestelmän häiriö. Tarkistuta järjestelmä huoltopisteessä." Vikakoodeista löytyi SCR-modulilta 80518A Metering line heating, activation: Line disconnection ja DDE-modulilta 2C3000 SCR control unit, diagnosis feedback: System fault OBD.
Kusiputken vastus näytti 17 ohmia mitattuna, ja ISTA:n testi näytti noin 514 mA virran kulutusta. Virtaahan pitäs olla 4500 - 8000 mA. Ajamista ei viat estänyt, ja pitkillä reissuilla kusta kului normaalisti.
Muutama päivä sitten otettiin ja purettiin putki esille. Mittari kiinni ja heiluteltiin sitä, ohmit ei muuttunut. Kuormitettiin 24 voltilla ja tehtiin monia temppuja. Nyljettiinkin lopuksi putki, ja katsottiin voisiko sitä "korjata". Ei voi.
Vuotoa, eli kiteytymistä ei näkynyt missään.
Uutta putkea tilalle, ja siinähän ohmit oli pikkasen päälle 2. Asennus tämän foorumin ohjeiden mukaan. Se on ihan tehtävissä oleva homma, ei kylläkään liian helppoa. Me ei otettu eds tankin täyttöputkea irti, ja tankki ei laskenut kuin noin 5 cm alaspäin. Mutta sinnekkin sen virtsaputken sai joka kiinnikeeseen työnneltyä kiinni, kun teki vähän pitkiä ja sopivan mallisia aputyökaluja. Edellisen omistajan aikaan putki oli jo vaihdettu parikin kertaa (kuitit on), ja merkkiliikkeessä putki oli laitettu tankin päälle ilmaletkun väärältä puolelta, eikä tietenkään silloin voi mennä kaikkiin kiinnikkeisiin. Putki jää näin ollen liian pitkäksi, ja se oli tyylikkäästi nippusiteillä sidottu auton pohjaan mutkittelemaan. Oikein asennettuna yhtään nippusidettä ei tartte, ja se menee nätisti suoraan kiinnikkeitä toiselle. Ja kuten täällä on todettu, sen varmasti jo tuntiin vaihtaa, kun on kerran harjoitellut.
ISTA kiinni ja koodien poistoon. DDE:n koodi ei häipynyt, kuten ei varoitus mittaristossakaan. Muutaman kilometrin koeajon jälkeen varoitus mittaristosta häipyi, ja sen jälkeen viimeisenkin vikakoodin sai kuitattua pois. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Autona siis 530 F10 xDrive 2015...
Kusiputken vastus näytti 17 ohmia mitattuna, ja ISTA:n testi näytti noin 514 mA virran kulutusta. Virtaahan pitäs olla 4500 - 8000 mA. Ajamista ei viat estänyt, ja pitkillä reissuilla kusta kului normaalisti.
Muutama päivä sitten otettiin ja purettiin putki esille. Mittari kiinni ja heiluteltiin sitä, ohmit ei muuttunut. Kuormitettiin 24 voltilla ja tehtiin monia temppuja. Nyljettiinkin lopuksi putki, ja katsottiin voisiko sitä "korjata". Ei voi.
Vuotoa, eli kiteytymistä ei näkynyt missään.
Uutta putkea tilalle, ja siinähän ohmit oli pikkasen päälle 2. Asennus tämän foorumin ohjeiden mukaan. Se on ihan tehtävissä oleva homma, ei kylläkään liian helppoa. Me ei otettu eds tankin täyttöputkea irti, ja tankki ei laskenut kuin noin 5 cm alaspäin. Mutta sinnekkin sen virtsaputken sai joka kiinnikeeseen työnneltyä kiinni, kun teki vähän pitkiä ja sopivan mallisia aputyökaluja. Edellisen omistajan aikaan putki oli jo vaihdettu parikin kertaa (kuitit on), ja merkkiliikkeessä putki oli laitettu tankin päälle ilmaletkun väärältä puolelta, eikä tietenkään silloin voi mennä kaikkiin kiinnikkeisiin. Putki jää näin ollen liian pitkäksi, ja se oli tyylikkäästi nippusiteillä sidottu auton pohjaan mutkittelemaan. Oikein asennettuna yhtään nippusidettä ei tartte, ja se menee nätisti suoraan kiinnikkeitä toiselle. Ja kuten täällä on todettu, sen varmasti jo tuntiin vaihtaa, kun on kerran harjoitellut.
ISTA kiinni ja koodien poistoon. DDE:n koodi ei häipynyt, kuten ei varoitus mittaristossakaan. Muutaman kilometrin koeajon jälkeen varoitus mittaristosta häipyi, ja sen jälkeen viimeisenkin vikakoodin sai kuitattua pois. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Autona siis 530 F10 xDrive 2015...
Comment