Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14448
    • Oulu

    Kyllä oottelen myös, että saa ajtechhiä moottoriin, mutta tehdään tuo jakopää ensin.

    xhp lienee myös listalla.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by kakkoskuski View Post
      Olen myös huomannut että 520d x-drive lci -15 pitää maantieajossa ylämäessä liian isoa vaihdetta. 90km/h ylämäkeen ja jurnuttaa ärsyttävästi, kierrokset kai jossain 1250 paikkeilla.
      Aika usein tulee näpäytettyä ratin lätkästä 7-pykälää silmään jolloin jyrinät rauhoittuu ja mäen päällä auto jo vaihtaa omatoimisesti isompaa takasin silmään.
      Mielestäni tämän pitäisi automaattivaihteistossa toimia automaattisesti juurikin näin. Olen ymmärtänyt että väkisin liian isolla vaihteella jurnutus ei ainakaan säästä polttoainetta ja lisäksi on haitallista ainakin moottorille ja matkustusmukavuudelle.

      Sen sijaan en ole huomannut että kaaasupoljinta painaessa vaihteiston toiminnassa olisi mitään ongelmaa. Hyvin vaihtaa pienempää tarpeen vaatiessa ja liikkuu omaan tarpeeseen ihan riittävästi. Aj-tech softalla.
      Jurnutus voi johtua softauksen seurauksena kasvaneista tehoista ylämäkeen vedätettäessä.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • raatis
        Bimmer Rookie
        • Oct 2014
        • 47
        • Lappeenranta

        Originally posted by raatis View Post
        Aivan. No uskoisin, että korjaamolla tietävät mistä aloittavat etsimään ja miten. Hakiessa auton pois ja reklamoin välittömästi, niin kertoi epäilevänsä liittimiä ja kuvaili niitä "omanlaisiksi". Ehkä liittimien kuntoa tukisi myös se seikka, että oikea puoli oli tänään selkeästi painuksissa ja ennen pussien vaihtoa pudotusta ei ollut älyttömästi.
        Tai syy voi olla mitä vain ennen kuin asiaa on tutkittu sen enempää..

        Vaihtoivat kompressorin venttiilin, josta ilma jakaantuu pusseille. Kaikki liitokset ja letkut vaikuttivat olevan kunnossa. Työ tapahtui eilen. Tänään aamupäivällä olin lähdössä asioille ja kas kummaa perä oli maassa. Käsittääkseni pitivät autoa eilen muutaman tunnin pajalla ja vajausta ei havaittu.

        Väittäisin, että oikean puolen vajaantuminen lisääntyi pussien vaihdon jälkeen. Voisiko pussit olla vialliset tai nyt sitten jotkin liitokset venttiilin ja pussien välillä vuotaa?

        Voidaanko anturiviat ym. Sulkea pois, koska vikakoodeja ei ollut asiaan liittyen?

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by raatis View Post
          Vaihtoivat kompressorin venttiilin, josta ilma jakaantuu pusseille. Kaikki liitokset ja letkut vaikuttivat olevan kunnossa. Työ tapahtui eilen. Tänään aamupäivällä olin lähdössä asioille ja kas kummaa perä oli maassa. Käsittääkseni pitivät autoa eilen muutaman tunnin pajalla ja vajausta ei havaittu.

          Väittäisin, että oikean puolen vajaantuminen lisääntyi pussien vaihdon jälkeen. Voisiko pussit olla vialliset tai nyt sitten jotkin liitokset venttiilin ja pussien välillä vuotaa?

          Voidaanko anturiviat ym. Sulkea pois, koska vikakoodeja ei ollut asiaan liittyen?
          Anturiviat ei aiheuta auton vajumista seisoessaan, vaan ongelma tulisi auto käynnissä. Oliko kumpikin puoli maassa vai vain toinen?
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • raatis
            Bimmer Rookie
            • Oct 2014
            • 47
            • Lappeenranta

            Originally posted by HTK12 View Post
            Anturiviat ei aiheuta auton vajumista seisoessaan, vaan ongelma tulisi auto käynnissä. Oliko kumpikin puoli maassa vai vain toinen?

            Molemmat ja yhtä paljon. Tosiaan vika alkoi vasemmalta ja nyt hiljalleen siirtynyt myös oikealle puolelle. Mielestäni ennen pussien vaihtoa oikea puoli ei ollut niin paha kuin nyt.

            Comment

            • kakkoskuski
              Bimmer Rookie
              • Oct 2015
              • 83
              • Rauma

              Originally posted by HTK12 View Post
              Jurnutus voi johtua softauksen seurauksena kasvaneista tehoista ylämäkeen vedätettäessä.
              Kiinnostaisi tietää mihin tämä voisi perustua :think

              Saman määrän se auto tarvii tehoa pitääkseen ylämäessä vauhdin vakkariin asetetussa lukemassa. Siis riippumatta siitä onko ohjelmointia vai ei.

              Ymmärtäisin ilmiön mikäli lisääntynyt teho ja vääntö aiheuttaisi sen että automaatti pitäisi nyt isompaa pykälää silmässä kuin vakiotehoilla. Ymmärtääkseni näin ei ole kun laatikon ohjelmaan ei ole koskettu?

              Comment

              • 0200227
                BTCF Member
                • Feb 2004
                • 285
                • Lappeenranta

                Originally posted by raatis View Post
                Molemmat ja yhtä paljon. Tosiaan vika alkoi vasemmalta ja nyt hiljalleen siirtynyt myös oikealle puolelle. Mielestäni ennen pussien vaihtoa oikea puoli ei ollut niin paha kuin nyt.
                Reilun 1000e maksaa, kun laittaa kaikki takapään kilkkeet kerralla uusiksi. Toimii��.
                Itse "säädin" F11 takapään ongelmien kanssa kuukauden. Sitten meni hermot ja kaikki kerralla kuntoon. Toiminee seuraavat 200k km.
                Last edited by 0200227; 26-03-2022, 19:38.
                G30 530e

                Ex tötteröt:
                F11 523iA
                E61 525iA
                E46 325ciA
                E39 523i
                E36 320i
                E38 740iA
                E34 535i
                E34 518i

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by raatis View Post
                  Molemmat ja yhtä paljon. Tosiaan vika alkoi vasemmalta ja nyt hiljalleen siirtynyt myös oikealle puolelle. Mielestäni ennen pussien vaihtoa oikea puoli ei ollut niin paha kuin nyt.
                  Jos molemmat tippuvat yhtä paljon ja jakoventtiilit on nyt vaihdettu, niin tyhjennysventtiili voisi hyvin olla syy. Tätä ei muistaakseni saa miltään järkevältä valmistajalta erikseen. Ei olisi mitenkään harvinainen vika. Sitten jos toisen puolen kanssa on enemmän ongelmia kuin toisen, niin sitten siltä puolelta etsimään vuotoa.


                  Originally posted by kakkoskuski View Post
                  Kiinnostaisi tietää mihin tämä voisi perustua :think

                  Saman määrän se auto tarvii tehoa pitääkseen ylämäessä vauhdin vakkariin asetetussa lukemassa. Siis riippumatta siitä onko ohjelmointia vai ei.

                  Ymmärtäisin ilmiön mikäli lisääntynyt teho ja vääntö aiheuttaisi sen että automaatti pitäisi nyt isompaa pykälää silmässä kuin vakiotehoilla. Ymmärtääkseni näin ei ole kun laatikon ohjelmaan ei ole koskettu?
                  Ohjelmoidussa enemmän vääntöä eli tehoa enemmän alhaalla. Mitä enemmän sitä vääntöä (eli tehoa alhaalla), niin sitä helpommin voimansiirrosta kuuluu ääntä/tulee värinöitä. Osat on suunniteltu vakioväännöille ja vähän kuluneina helposti alkaa sitten sen isomman väännön kanssa tulemaan ääntä/värinöitä. Tälläkin foorumilla on ollut useita tapauksia, joissa ohjelmoinnin jälkeen on alkanut ja vääntöä softasta tiputtamalla on kadonneet. Ei siis tarkoita, että softassa olisi vikaa, vaan palikat ei vaan toimi niillä tehoilla.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • raatis
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2014
                    • 47
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Jos molemmat tippuvat yhtä paljon ja jakoventtiilit on nyt vaihdettu, niin tyhjennysventtiili voisi hyvin olla syy. Tätä ei muistaakseni saa miltään järkevältä valmistajalta erikseen. Ei olisi mitenkään harvinainen vika. Sitten jos toisen puolen kanssa on enemmän ongelmia kuin toisen, niin sitten siltä puolelta etsimään vuotoa.
                    Eli se olisi sitten kompressorin vaihto? Oletan, että tyhjennysventtiili sijaitsee kompressorin yhteydessä.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by raatis View Post
                      Eli se olisi sitten kompressorin vaihto? Oletan, että tyhjennysventtiili sijaitsee kompressorin yhteydessä.
                      Se on siinä kompressorin yhteydessä kehikossa. Eli pitää ostaa kokopaketti ei pelkkää kompuraa. Toki nyt ensin pitää selvittää missä se vika on eikä vaan vaihtaa arvalla osia.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • raatis
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2014
                        • 47
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Se on siinä kompressorin yhteydessä kehikossa. Eli pitää ostaa kokopaketti ei pelkkää kompuraa. Toki nyt ensin pitää selvittää missä se vika on eikä vaan vaihtaa arvalla osia.

                        Aivan.
                        Jakoventtiili ei liene yksisuuntaventtiili? Eli ilma pääsee myös virtaamaan ns. väärään suuntaan? Siten saisi rajattua vian etsimisen venttiilin ja ilmajousien välille.

                        Auto on nyt seisonut noin 5h. Vasemmalle puolelle ei mene edes etusormi renkaan ja lokarin väliin. Oikealla puolella tilaa reilun etusormen verran. Ei sattunut olemaan mittaa mukana, joten käytin karkeaa tapaa ��
                        Last edited by raatis; 27-03-2022, 18:26.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Originally posted by raatis View Post
                          Aivan.
                          Jakoventtiili ei liene yksisuuntaventtiili? Eli ilma pääsee myös virtaamaan ns. väärään suuntaan? Siten saisi rajattua vian etsimisen venttiilin ja ilmajousien välille.

                          Auto on nyt seisonut noin 5h. Vasemmalle puolelle ei mene edes etusormi renkaan ja lokarin väliin. Oikealla puolella tilaa reilun etusormen verran. Ei sattunut olemaan mittaa mukana, joten käytin karkeaa tapaa ��
                          Jakoventtiilit on kaksisuuntaiset, kun niistä täytetään & tyhjennetään. Eli ilma kulkee niistä kumpaankin suuntaan. Saippuavedellä saa tarkistettua liitokset & pussit ettei niissä ole vuotoja.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2728
                            • Tampere

                            Originally posted by raatis View Post
                            Eli se olisi sitten kompressorin vaihto? Oletan, että tyhjennysventtiili sijaitsee kompressorin yhteydessä.
                            Viittaan aiempaan viestiini.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Viittaan aiempaan viestiini.
                              Saako tuota venttiiliä muuna kuin kinukkiversiona erikseen?
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2728
                                • Tampere

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Saako tuota venttiiliä muuna kuin kinukkiversiona erikseen?
                                Näitä tyhjäysventtiileitä on ollut käytössä kahdenlaisia: Wabcon 4420512661 ja Wabcon 4420510211, joista jälkimmäistä ei ilmeisesti kovin helposti löydy kuin kiinalaisvalmisteisena. Venttiilien kärkiosat ovat erilaiset, joten varaosanumerolla on merkitystä.

                                Alkuperäisenä Wabcon saksalaisvalmisteisena varaosanumerolla 4420512661 on saatavilla ainakin täältä.

                                Tästä syystä kannattaa tarkistaa sen venttiilin pohjassa oleva varaosanumero ennen uuden hankintaa. Samalla kun venttiilin kaivaa esiin, sen toimintaa voi testata 12 V jännitteellä ja katsoa naksuuko solenoidi.
                                Last edited by JaniLap; 29-03-2022, 01:02.
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎