Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 334

    #76
    Vähän ajoissa tuli vaihdettua kesäkumit alle..

    Auton vaihdoin joulukuussa ja kesäpyörät nyt ekaa kertaa alla Nyt pari päivää räntäkelissä ajelua ja tuntuu pirun uraherkiltä.

    Pyörät 245/40/19 ja 275/35/19, kiinalaiset goodride tms...

    Paineet kun kurkkasin oli jokaisessa 2.5bar.

    Koitin ihan mielenkiinnosta aluksi laskea eteen 2.3 ja taakse 2.4 mutta ei se kyllä oikein auttanut. Toki edellisessä e46 toukassa pidin kyllä paljon korkeampia paineita 235/40/18 pyörillä. Ja siinäkin pyöri jos jonkun näköistä kiinalaista kumia mutta ei kyllä samanlaista vetelyä ollut.

    Nyt siis ohjaus tuntuu suht epätarkalta. Ajatuksena laittaa eteen 2.7 ja taakse 3.2 bar. Ovesta toki ohjearvot myös löytyy mitä voisi koittaa.

    Talvipyörillä 245/50/18 ei mitään ongelmia ollut.

    Koitan nyt lähinnä välttää ettei tarvisi kumikaupoille lähteä, ovat kuitenkin lähes pakasta vedetyt nakit...
    Last edited by Bnito; 07-04-2021, 11:19. Reason: Goodride, ei goodrun :)
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      #77
      Laita nuo korkeammat paineet, isellä ollut 2.8 ja 3.0 F-sarjalaisissa. Kuormattuna takan 3.2
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • TON-III
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2018
        • 480
        • Turku

        #78
        Originally posted by fraatti View Post
        Ero taitaa muuttua joksikin aivan muuksi kun autossa on porukkaa kyydissä. Väittäisin että tuolla erolla ei ole mitään merkitystä. Onko tiessä kallistumaa joka johtaa siihen että auto tuppaa kääntymään enemmän toiseen suuntaan?
        Tuo oikealle vetäminen vaivaa eniten pienissä nopeuksissa, + - 100 km/h. se miltei poistuu. Ja tosiaan huomattavissa sitä enemmän mitä enemmän tie on lintallaan kuskin puolelle.

        Tosin kori on muutenkin hieman lintallaan, tyhjänä kuskin puoli 2-3-4 mm. ja kuskin kera 6-7-8 mm., tuokin vaikuttanee. Ajatus 'säätää' kori +- nollaan kuskin istuessa paikalla ( joka se normaalein moodi) ja ihmetellä sitten vielä tuota etupään camberia ( ero tulee lisääntymään).
        F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

        Comment

        • Bnito
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 334

          #79
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Laita nuo korkeammat paineet, isellä ollut 2.8 ja 3.0 F-sarjalaisissa. Kuormattuna takan 3.2
          Jees kävin lähi huoltamolla 2.8 ja 3.1 laittamassa ja alkuun nyt ainakin tuntuis paremmalta, toki jonkunlaista vetelyä vielä huomattavissa mutta miedompana.

          Noh ajellaan nyt ja ihmetellään hetki.

          Voihan toki alustassakin sanomista olla..
          F11 525 3.0 -10

          Ex E46 330d Touring -00
          Ex 316/325 '85

          Comment

          • Kahimooni
            Bimmer Rookie
            • Apr 2017
            • 122
            • Espoo

            #80
            Originally posted by Bnito View Post
            Jees kävin lähi huoltamolla 2.8 ja 3.1 laittamassa ja alkuun nyt ainakin tuntuis paremmalta, toki jonkunlaista vetelyä vielä huomattavissa mutta miedompana.

            Noh ajellaan nyt ja ihmetellään hetki.

            Voihan toki alustassakin sanomista olla..
            Juuri saman tempun tein itsekin. Siirryin jokanurkkaisesta 245/45R18 -talvisarjasta 245/40R19 eteen ja 275/35R19 taakse-setuppiin. Saa nähdä mimmoinen käärme tuosta tulee. M-Sport jos sillä on jotain merkitystä. Ja takatuuppari. Rekisteriotteessa lukee yhtenä vaihtoehtona tuo sarja. Kohta pääsee testaamaan.

            Veikkaan että nuo 275 ovat jo as default hieman liian leveät rauhalliseen ajokäytökseen. Toivottavasti olen väärässä.

            -K

            Comment

            • tuoasm
              BTCF Member
              • Jun 2015
              • 106
              • joensuu

              #81
              Originally posted by Kahimooni View Post
              Juuri saman tempun tein itsekin. Siirryin jokanurkkaisesta 245/45R18 -talvisarjasta 245/40R19 eteen ja 275/35R19 taakse-setuppiin. Saa nähdä mimmoinen käärme tuosta tulee. M-Sport jos sillä on jotain merkitystä. Ja takatuuppari. Rekisteriotteessa lukee yhtenä vaihtoehtona tuo sarja. Kohta pääsee testaamaan.

              Veikkaan että nuo 275 ovat jo as default hieman liian leveät rauhalliseen ajokäytökseen. Toivottavasti olen väärässä.

              -K
              Tuo sama rengastus omassa takaveto m-sportissa ja on kyllä aivan järkyttävän paska ajaa vähän huonommalla asfaltilla eli vetelee ihan v*tusti, suurinpiirtein välitön kuolema kun päästää ratista irti 100 vauhdissa. Paineet 2.8 edessä takana 3.0

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8257
                • Järvikylä (Nakkila)

                #82
                Originally posted by Kahimooni View Post
                Juuri saman tempun tein itsekin. Siirryin jokanurkkaisesta 245/45R18 -talvisarjasta 245/40R19 eteen ja 275/35R19 taakse-setuppiin. Saa nähdä mimmoinen käärme tuosta tulee. M-Sport jos sillä on jotain merkitystä. Ja takatuuppari. Rekisteriotteessa lukee yhtenä vaihtoehtona tuo sarja. Kohta pääsee testaamaan.

                Veikkaan että nuo 275 ovat jo as default hieman liian leveät rauhalliseen ajokäytökseen. Toivottavasti olen väärässä.

                -K
                Olet väärässä. Ehjänä ja oikeilla pyöränkulmilla menee kuin raiteilla kaikilla vakiokoon renkailla. Itellä 245/35-20 ja 275/30-20 rengastus. Seuraava sarja tosin saattaa olla 5% korkeampi tai 20mm leveämpi ulkonäkösyistä. :think
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • TON-III
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2018
                  • 480
                  • Turku

                  #83
                  Itselläni oli ensin tuo sama yhdistelmä (245/40 ja 275/35 19”) ja oli hieman epämukava Hankook:in renkain, päivitin inan kapeammiksi (225/45 ja 255/40 19”) on on selkeästi mukavampi/’pyöreämpi’.
                  F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                  Comment

                  • Kahimooni
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2017
                    • 122
                    • Espoo

                    #84
                    Originally posted by peto2 View Post
                    Olet väärässä. Ehjänä ja oikeilla pyöränkulmilla menee kuin raiteilla kaikilla vakiokoon renkailla. Itellä 245/35-20 ja 275/30-20 rengastus. Seuraava sarja tosin saattaa olla 5% korkeampi tai 20mm leveämpi ulkonäkösyistä. :think
                    Kyllä hieman mielestäni muuttui raskaammaksi ohjaus ja vetelee pikkuisen enemmän. Ajomelua vähän enemmän. Se on järkeenkäypää. Tosin Turunväylän kunto on aika heikkoa. Eihän pyöränkulmiin kannata koskea jos vakiosetti 245/45R18 toimii hyvin. Muutenhan kulmia pitäisi muuttaa jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä.

                    On tuo paremman näköinen silti entiseen verrattuna. Täyttää pyöränkoteloa hippasen enemmän mielestäni ja kumi tulee kaarelle. Offset mielestäni on eri talvivanteisiin verraten. Kesä on lyhyt, mennään noilla

                    -K

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8257
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #85
                      Originally posted by Kahimooni View Post
                      Kyllä hieman mielestäni muuttui raskaammaksi ohjaus ja vetelee pikkuisen enemmän. Ajomelua vähän enemmän. Se on järkeenkäypää. Tosin Turunväylän kunto on aika heikkoa. Eihän pyöränkulmiin kannata koskea jos vakiosetti 245/45R18 toimii hyvin. Muutenhan kulmia pitäisi muuttaa jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä.

                      On tuo paremman näköinen silti entiseen verrattuna. Täyttää pyöränkoteloa hippasen enemmän mielestäni ja kumi tulee kaarelle. Offset mielestäni on eri talvivanteisiin verraten. Kesä on lyhyt, mennään noilla

                      -K
                      Jaa juu... asiaan saattanee vaikuttaa että mulla on Dynamic drive, EDC, Adaptive drive ja aktiiviohjaus nelipyöräohjauksella.
                      Last edited by peto2; 07-04-2021, 20:07.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Aksuuu
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2007
                        • 294
                        • Rauma

                        #86
                        Originally posted by Kahimooni View Post
                        Eihän pyöränkulmiin kannata koskea jos vakiosetti 245/45R18 toimii hyvin. Muutenhan kulmia pitäisi muuttaa jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä.
                        -K
                        Onko näin? Oon menossa viikon päästä ohjauskulmien säätöön kun kesästen sisäreunat kuluneet aikalailla. Muutenki kyllä kohta vaihtokunnossa. 275/35/19 renkaat.

                        Talvirenkaina toi sama 245/45/18 eikä niissä mitään kulumaa ole havaittavissa.

                        Kannattaako ohjauskulmiin nyt sit koskeekkaan
                        I4 e40 Msport
                        Kia Rio 1.2 -21
                        ex. 520d F11 LCI -16
                        ex. 520d F10 LCI M Sport -14
                        ex. 320d E90 -06
                        ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
                        ex. 320i E36 Coupe -95

                        Comment

                        • PNM2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2015
                          • 1069
                          • Espoo

                          #87
                          Originally posted by Aksuuu View Post
                          Onko näin? Oon menossa viikon päästä ohjauskulmien säätöön kun kesästen sisäreunat kuluneet aikalailla. Muutenki kyllä kohta vaihtokunnossa. 275/35/19 renkaat.

                          Talvirenkaina toi sama 245/45/18 eikä niissä mitään kulumaa ole havaittavissa.

                          Kannattaako ohjauskulmiin nyt sit koskeekkaan
                          Fiksummat voivat myös kommentoida, mutta mä olen ymmärtänyt, että säätö aina leveimmilllä renkailla eli kesärenkaat alla.
                          i4 M50
                          ex: G30 530e xDrive M-Sport
                          ex: F11 525d xDrive
                          ex: F11 520d
                          ex: E91 318i

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17505
                            • Turku

                            #88
                            Originally posted by PNM2 View Post
                            Fiksummat voivat myös kommentoida, mutta mä olen ymmärtänyt, että säätö aina leveimmilllä renkailla eli kesärenkaat alla.
                            Näin itse olen tehnyt ja madalluksen jälkeen aina säätö.
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Aksuuu
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2007
                              • 294
                              • Rauma

                              #89
                              Originally posted by PNM2 View Post
                              Fiksummat voivat myös kommentoida, mutta mä olen ymmärtänyt, että säätö aina leveimmilllä renkailla eli kesärenkaat alla.
                              Originally posted by Laku View Post
                              Näin itse olen tehnyt ja madalluksen jälkeen aina säätö.
                              Selvä peli. Aattelin viedä säätöön kun toi sisäreunan kuluminen on melko selvästi nähtävissä.
                              I4 e40 Msport
                              Kia Rio 1.2 -21
                              ex. 520d F11 LCI -16
                              ex. 520d F10 LCI M Sport -14
                              ex. 320d E90 -06
                              ex. Audi A3 2.0 TDI 8P -07
                              ex. 320i E36 Coupe -95

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17505
                                • Turku

                                #90
                                Originally posted by Aksuuu View Post
                                Selvä peli. Aattelin viedä säätöön kun toi sisäreunan kuluminen on melko selvästi nähtävissä.
                                Se on F11 ominaisuus, mikä on aika vaikea selättää leveiden kesärenkaiden kanssa takana. Itselläni melko pystyssä camberit ja silti olivat edellissyksynä jäykkärunkoiset katujyrät, Michelin Super Pilot Sportit tjsp. kankailla sisäreunasta.
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎