Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 334

    #91
    Itsellä ainakin parani käytös kun paineita nosteli, mutta ei noi nyt läheskään yhtä hyvät ole ajaa mitä nuo talvirenkaat 245/50/18 koossa.
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85

    Comment

    • Istandam
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 69
      • Suomi

      #92
      Sivuvilkku -11 F10

      Tuleekos muilla tuon palamisesta ilmoitusta mihinkään? Vai onko vain mulla tuollainen ominaisuus?

      Comment

      • TON-III
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2018
        • 480
        • Turku

        #93
        Originally posted by Bnito View Post
        Itsellä ainakin parani käytös kun paineita nosteli, mutta ei noi nyt läheskään yhtä hyvät ole ajaa mitä nuo talvirenkaat 245/50/18 koossa.
        Itsellanikin rakentunut tuntuma että se talvisetti on se auton mukavempi ajamisen mukavuuden puolesta ja tämä aina sen neutraalimman koon ansiosta.

        Tällä kertaa taidan olla onnistunut kesärenkaan valinnassa hyvin sillä kesäsetti on nyt mieluisampi, ei toki ole paljoa agressiivisempi mutta kumminkin. Kitkani ovat yllättävän kantikkaat 225/50/18 kun taas kesärenkaat pyöreäolkaiset 225/45 ja 255/40 19-tuuman koossa.

        Renkaalla on väliä
        F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

        Comment

        • Reiska56
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 185
          • Kerava

          #94
          nelivetoauton rengastus

          Olenko tulkinnut oikein näitä palstoja lukiessani, että nelivetoautoissa rengastuksen pitäisi olla siten, että joka pyörässä on samankokoiset renkaat? Rengaslaskuri antaa eri kehämitan jos on erilevyinen rengas. Syksyllä hankkimassani autossa F10 535dx 2015 on kesärenkaina 245/40/19 ja 275/35/19. Uskaltaako näillä renkailla nyt ajaa, vai pitäisikö suosiolla ostaa uudet renkaat, jotka ovat kaikki saman kokoisia? Erikokoiset renkaat saattavat olla syynä jakolaatikon hajoamiseen? Auton ulkonäköpaineita ei enää onneksi tällä iällä ole.

          Comment

          • Petsku333
            BTCF Member
            • Jun 2014
            • 349
            • Kerava

            #95
            Originally posted by Reiska56 View Post
            Olenko tulkinnut oikein näitä palstoja lukiessani, että nelivetoautoissa rengastuksen pitäisi olla siten, että joka pyörässä on samankokoiset renkaat? Rengaslaskuri antaa eri kehämitan jos on erilevyinen rengas. Syksyllä hankkimassani autossa F10 535dx 2015 on kesärenkaina 245/40/19 ja 275/35/19. Uskaltaako näillä renkailla nyt ajaa, vai pitäisikö suosiolla ostaa uudet renkaat, jotka ovat kaikki saman kokoisia? Erikokoiset renkaat saattavat olla syynä jakolaatikon hajoamiseen? Auton ulkonäköpaineita ei enää onneksi tällä iällä ole.
            Olet tulkinnut ihan oikein, mutta kehämitan laskusi on mennyt nyt hieman pieleen sillä nykyisen rengastuksesi ympärysmitta on lähes identtinen edessä ja takana. Tuo koko on ihan alkuperäiskokoinen sekarengastus autollesi joka löytyy esim. ovitarrasta ja ohjekirjasta. Eli alle vaan ja ajoa jakolaatikko ei hajoa.
            Seat Cupra 290

            Ex. F20 118i MHD Stage 2
            E60 2006 525i

            Comment

            • kakkoskuski
              Bimmer Rookie
              • Oct 2015
              • 83
              • Rauma

              #96
              Kysymys: Mitkä vetonivelen suojakumit kestää näissä x-drive malleissa parhaiten? Ja jos vetonivel on entinen kannattaako vaihtaa pelkkä nivel vai suosiolla koko akseli? Ja mitä merkkiä kannattaa näissä suosia?

              Auto oli tällä viikolla isossa huollossa ja huomauttivat ulompien etupään suojakumien olevan huonossa kunnossa molemmin puolin. Kyseiset kumit ovat noin 4kk/10tkm vanhat SKF:t. Silloin kun nämä vaihdettiin oli vasen rikki ja oikea vaihdettiin tukivarren kanssa samaa kyytiä varmuuden vuoksi.

              Taitaa mennä tällä kertaa muutakin vaihtoon kun tänään emäntä kertoi että kääntäessä kuuluu edestä nakuttava ääni, veikkaan vasemman puolen vetoniveltä.

              Auto on siis emännällä ajossa ja itse olen poissa kotoa enkä pääse tutkimaan tai kuuntelemaan.

              Auto on 520d x-drive vm15

              Comment

              • Reiska56
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 185
                • Kerava

                #97
                Originally posted by Petsku333 View Post
                Olet tulkinnut ihan oikein, mutta kehämitan laskusi on mennyt nyt hieman pieleen sillä nykyisen rengastuksesi ympärysmitta on lähes identtinen edessä ja takana. Tuo koko on ihan alkuperäiskokoinen sekarengastus autollesi joka löytyy esim. ovitarrasta ja ohjekirjasta. Eli alle vaan ja ajoa jakolaatikko ei hajoa.


                245/40/19 eturenkaan kehämitta on 207cm ja 275/35/19 takarenkaan kehämitta 205,8cm. Kilometrin matkalla takarengas pyörii n. 3 kierrosta enemmän, tuhannen kilometrin matkalla jo 3000 kierrosta enemmän. Keskiverto autoilija ajaa n. 20 000km vuodessa, mikä tarkoittaa, että takarengas pyörii vuoden aikana n. 60 000 kierrosta enemmän kuin eturengas. Tämä saattaisi olla yksi syy muiden syiden joukossa nelivetoautojen jakolaatikoiden hajoamisiin? Trafin mukaan tällainen rengastus on laillinen, mutta en tiedä, onko BMW suositellut tällaista rengastusta nimenomaan nelivetoautoille. Takavetoautoille tällaisesta rengastuksesta ei ole mitään haittaa. Tällaista nyt pohdin, kun kolmen takavetoisen jälkeen ensimmäinen neliveto alla ja hieman huolestunut nelivetoautojen kestävyydestä.

                Comment

                • TON-III
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2018
                  • 480
                  • Turku

                  #98
                  ^ Jos vaikka tuo 60 000 kierrosta enemmän vuositasolla onkin iso luku niin silti se kehämitan ero on vain n. 1 % ja sen eron tuon laatikon pitäisi käsittääkseni kestää.

                  Renkaisiin vaikuttaa niin moni asia että tulee hulluksi jos alkaa niitä tuijottamaan liikaa ...... jos vaikka sinulla olisin kaikki renkaat samanlaisia niin silti takapään kylkimitta näyttäisi n. 5 mm. korkeammalta
                  F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2158
                    • Vantaa

                    #99
                    Originally posted by Reiska56 View Post
                    245/40/19 eturenkaan kehämitta on 207cm ja 275/35/19 takarenkaan kehämitta 205,8cm. Kilometrin matkalla takarengas pyörii n. 3 kierrosta enemmän, tuhannen kilometrin matkalla jo 3000 kierrosta enemmän. Keskiverto autoilija ajaa n. 20 000km vuodessa, mikä tarkoittaa, että takarengas pyörii vuoden aikana n. 60 000 kierrosta enemmän kuin eturengas. Tämä saattaisi olla yksi syy muiden syiden joukossa nelivetoautojen jakolaatikoiden hajoamisiin? Trafin mukaan tällainen rengastus on laillinen, mutta en tiedä, onko BMW suositellut tällaista rengastusta nimenomaan nelivetoautoille. Takavetoautoille tällaisesta rengastuksesta ei ole mitään haittaa. Tällaista nyt pohdin, kun kolmen takavetoisen jälkeen ensimmäinen neliveto alla ja hieman huolestunut nelivetoautojen kestävyydestä.
                    On suositellut nimenomaan tuota settiä. Niin on myös Mersu. Ne renkaat ei ole todellisuudessa ja ajossa sitä kokoa mitä kylki sanoo.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Oltsu
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 380
                      • Paimio

                      Pitäsi vaihtaa reaktiotangot sigun autoon. Ostin Lemförderit joiden mukana tuli pallonivel päähän uusi nyloc mutteri. Pusla päässä on tuollainen mutteri missä levy ja pultti on ilmeisesti torx E18. Voiko tuon käyttää uusiksi aukeaako ehjänä?

                      Ex Bmw's: e30 316i/325i 89', e34 535i 92', e30 325i Cabriolet 87', e46 320dAT 02', e39 530dAT M-sport 02',
                      E46 330dT M-sport 03', E91 320dA 06', E91 320dA LCI 08', F11 520dA 11', F31 318dA 16', E39 523iA 98'

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2158
                        • Vantaa

                        Originally posted by Oltsu View Post
                        Pitäsi vaihtaa reaktiotangot sigun autoon. Ostin Lemförderit joiden mukana tuli pallonivel päähän uusi nyloc mutteri. Pusla päässä on tuollainen mutteri missä levy ja pultti on ilmeisesti torx E18. Voiko tuon käyttää uusiksi aukeaako ehjänä?

                        Voi käyttää uudelleen ja aukeaa ehjänä.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • Lenkka
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2019
                          • 183
                          • Kajaani

                          Mikähän f11 2014 520d jousituksessa on, kun etu vasemman mitta vanteen alareunasta kaareen on 670mm ja muiden kulmien 645mm?

                          Autossa on vakio jousitus ja se on alkuperäinen. Takapussit on vaihdettu viime syksynä.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            Originally posted by Lenkka View Post
                            Mikähän f11 2014 520d jousituksessa on, kun etu vasemman mitta vanteen alareunasta kaareen on 670mm ja muiden kulmien 645mm?

                            Autossa on vakio jousitus ja se on alkuperäinen. Takapussit on vaihdettu viime syksynä.
                            Etupäähän tehty jotain remonttia ja tukivarret kiristetty niin että auto ei ole ollut "ajoasennossa" eli paino renkaan päällä? Tällöin tukivarsien puslat saattavat jäädä "vääntämään" pyöränripustusta. En tiedä paljonko tuo voi vaikuttaa mutta voipi olla että kannattaa ainakin katsoa että on kunnossa.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5257
                              • Pirkkala

                              Ajappa auto varmasti tasaiselle paikalle, aja hetken eteen taakse 10m pätkää ja mittaa uudelleen.
                              Vahvasti epäilen että tajousituksesta löytyy syy.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Lenkka
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2019
                                • 183
                                • Kajaani

                                Originally posted by fraatti View Post
                                Etupäähän tehty jotain remonttia ja tukivarret kiristetty niin että auto ei ole ollut "ajoasennossa" eli paino renkaan päällä? Tällöin tukivarsien puslat saattavat jäädä "vääntämään" pyöränripustusta. En tiedä paljonko tuo voi vaikuttaa mutta voipi olla että kannattaa ainakin katsoa että on kunnossa.
                                En ole kyllä ainakaan itse sinne mitään pultannut, mutta luultavasti pitää käyttää rengasta irti seuraavalla kerralla, kun käy kotosalla. Jotain outoa tuossa nyt kyllä on, kun tuo ero on nuinkin suuri.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎