Originally posted by Laku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by kakkoskuski View PostTänään ajoin saman 32km matkan töistä kotiin ja tarkkailin lämpöjä.
7km/80°c, 12km/88°c. Sen jälkeen jäähdytysnesteen lämpö seilasi välillä 84-90, ylämäissä nousi ja aina alamäessä laski taas. Kotipihaan körötellessä laski vielä 82. Öljyn lämpö kotipihassa 95.
Vaikuttaisi siltä että kohtuu hyvinhän tuo lämpiää. Ihmettelen vaan kun jäähdytysnesteen lämpötila seilaa noinkin paljon. Mulla ei mitään hajua onko normaalia vai ei tommonen noin kuuden asteen vaihtelu kevyessä maantieajossa 90 mittarinopeutta. Ja se että jäähdytysnesteen lämpö laskee noinkin alas (82) heti kun ei ole kunnolla kuormaa moottorilla.
Ulkolämpötila +11. Ja autossa on muuten AJ-tech ohjelma ja EGR off.
Tuohon rengasasiaan niin itse olen kovasti ihmetellyt kun eivät takaset kulu juuri yhtään enempää sisäreunasta kuin ulkoa...sentään 275/35 19....liekkö edellinen omistaja sitten pystyttänyt camberia? Eivät nuo nyt mitenkään ylipystyiltä näytä kyllä...Last edited by TheRipper; 11-11-2022, 16:53.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by manfre View Post525d 3.0 ruvennut nyt hiljattain tyhjäkäynnillä pitämään jonkin näköistä nakutusta. Hiukan kun kierroksia nostaa niin nakutus häviää. Nakutus mielestäni kuuluu moottorin etuosasta ja on hyvin aaltoilevaa, eli muutamaan sekunttiin ei nakuta jonka jälkeen nakuttaa muutaman sekunnin. Nakutuksen nopeus ~5krt/s.
Internet-tutkimuksella saattaisi olla suutinvaivaa, tsekkasin korjausarvot ja ne oli kaikilla sylintereillä raja-arvojen sisällä (joskin ei se suutinvikaa poissulje?).f10 525d 2010
Comment
-
-
Originally posted by manfre View PostUppia tälle. Korvakuuntelulla nakutus paikantuisi laturin kohdille, mutta hankala tarkasti paikantaa nakutuksen lähdettä. Suuttimista ääni ei tule. Nakutus alkaa vasta muutama sekunti auton käynnistämisen jälkeen, lähtiskö laturi lataamaan vasta pienellä viiveellä? Voisko laturia jotenkin testata ilman että lähtee hihnaa irroittelemaan?
Comment
-
-
Originally posted by manfre View PostUppia tälle. Korvakuuntelulla nakutus paikantuisi laturin kohdille, mutta hankala tarkasti paikantaa nakutuksen lähdettä. Suuttimista ääni ei tule. Nakutus alkaa vasta muutama sekunti auton käynnistämisen jälkeen, lähtiskö laturi lataamaan vasta pienellä viiveellä? Voisko laturia jotenkin testata ilman että lähtee hihnaa irroittelemaan?
Käy vaikka tuollainen, on verraton apu tälläisten äänien selvittämisessäE28 "525i" M52 -84
F11 520d xDrive -16
Comment
-
-
F11 520d 2014, ei M-Sport & 130tkm
Auto on erittäin uraherkkä ajaa, ei tarvitse olla kuin pienet urat tiessä ja ratista saa pitää kovaa kiinni. Katsastuksessakin vast ikään käyty eikä katsuri kuulemma löytänyt mitään välystä. Reaktiotangot vaihtoon ja kulmien säätöön vai riittäisikö pelkkä kulmien säätö?
Edit: Rengastus koossa 245 & 275, 19”Last edited by Soossi; 15-11-2022, 20:32.
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostNiistä on hyvä lähteä, ilmeisesti takspotkuissa reaktiotankojen puslat kestää yleensä kohtuu pitkään.
Mitkä renkaat alla? Yleensä ne suurin syy uraherkkuyteen.
Comment
-
-
Kokeilu toisilla renkailla ennen kuin tekee mitään muuta.
Semmonen älytön vetely johtuu oikeestaan aina renkaista. Toki vielä jos on väljää jossain niin pahentaa tilannetta.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Rengaspaineet...F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostAlustan ongelmat yleensä tuntuu jatkuvana pienenä ohjailun tarpeena suoralla tiellä. Jos selvästi tarttuu uraan ja tempaisee ratista, niin syynä yleensä renkaat. Eli voipi olla että säästäminen renkaissa ei kannattanut
Ja rengaspaineet on ok.
Comment
-
-
Ei liity tähän F10/F11 malliin, mutta mun kokemuksen mukaan "suomalaiset" urat saa ihan säädöissään olevalla alustalla ja hyvillä renkailla auton vetelemään urissa.
Sitten jos suoralla tiellä ilman uria tapahtuu jotain vetelyä, niin se on toki eri asia.
Ja niitä uria on toki erilaisia. Pahempia ja vähemmän pahempia.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Soossi View PostKyseiset renkaat tulivat vanteiden mukana joten itse en kyseisiä renkaita valinnut Alku kesästä kun heitin tuon setin alle niin eipä se juurikaan urissa vedellyt? Mutta anyways, talvikiekkot ekana alle ja katsoo sitte lähteekö kulmien säädön kautta rengaskaupoille
Ja rengaspaineet on ok.
Mitä tarkoittaa rengaspaineet ok? Tarrassa olevat paineet on runflat kumeille ja trianglet tuskin on runflat kumit joten mikä on ok paine?F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View PostEi liity tähän F10/F11 malliin, mutta mun kokemuksen mukaan "suomalaiset" urat saa ihan säädöissään olevalla alustalla ja hyvillä renkailla auton vetelemään urissa.
Sitten jos suoralla tiellä ilman uria tapahtuu jotain vetelyä, niin se on toki eri asia.
Ja niitä uria on toki erilaisia. Pahempia ja vähemmän pahempia.
Rengasvalinnalla hieman voi asiaa auttaa, yleensä mitä pyöreämpiolkainen rengas sitä vähemmän se vetelee.
Auton kokokin vaikuttaa eli miten raideväli sattuu noihin uriin sopimaan.
Mutta eipä juuri semmoista tienpätkää ole missä ei vetele...ellei sitten uutta asfalttia pääse ajelemaan...ja sitäkin on aina vaan harvemmassa nykyään.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
Comment