Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2171
    • Himas

    Originally posted by Laku View Post
    275/30 ja 245/35 20". Edessä H&R -35mm ja takana aikalailla vakio msport. Mittarissa vasta 330tkm. Leskisellä aikanaan laitettu muistaakseni pystympään kuin tehtaan arvot....:think
    Noilla renkailla pitäisi kait aika pystyssä olla, muuten kuluu sisäreunat.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 4991
      • Paimio

      Originally posted by kakkoskuski View Post
      Tänään ajoin saman 32km matkan töistä kotiin ja tarkkailin lämpöjä.

      7km/80°c, 12km/88°c. Sen jälkeen jäähdytysnesteen lämpö seilasi välillä 84-90, ylämäissä nousi ja aina alamäessä laski taas. Kotipihaan körötellessä laski vielä 82. Öljyn lämpö kotipihassa 95.

      Vaikuttaisi siltä että kohtuu hyvinhän tuo lämpiää. Ihmettelen vaan kun jäähdytysnesteen lämpötila seilaa noinkin paljon. Mulla ei mitään hajua onko normaalia vai ei tommonen noin kuuden asteen vaihtelu kevyessä maantieajossa 90 mittarinopeutta. Ja se että jäähdytysnesteen lämpö laskee noinkin alas (82) heti kun ei ole kunnolla kuormaa moottorilla.

      Ulkolämpötila +11. Ja autossa on muuten AJ-tech ohjelma ja EGR off.
      Vaikuttaa varmaan milloin säleikkö aukeaa...luulisi näillä keleillä kun aukeaa niin aika nopeastikin maantievauhdissa lämmöt laskee.





      Tuohon rengasasiaan niin itse olen kovasti ihmetellyt kun eivät takaset kulu juuri yhtään enempää sisäreunasta kuin ulkoa...sentään 275/35 19....liekkö edellinen omistaja sitten pystyttänyt camberia? Eivät nuo nyt mitenkään ylipystyiltä näytä kyllä...
      Last edited by TheRipper; 11-11-2022, 16:53.
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • manfre
        Bimmer Rookie
        • Nov 2018
        • 47
        • Tampere

        Originally posted by manfre View Post
        525d 3.0 ruvennut nyt hiljattain tyhjäkäynnillä pitämään jonkin näköistä nakutusta. Hiukan kun kierroksia nostaa niin nakutus häviää. Nakutus mielestäni kuuluu moottorin etuosasta ja on hyvin aaltoilevaa, eli muutamaan sekunttiin ei nakuta jonka jälkeen nakuttaa muutaman sekunnin. Nakutuksen nopeus ~5krt/s.

        Internet-tutkimuksella saattaisi olla suutinvaivaa, tsekkasin korjausarvot ja ne oli kaikilla sylintereillä raja-arvojen sisällä (joskin ei se suutinvikaa poissulje?).
        Uppia tälle. Korvakuuntelulla nakutus paikantuisi laturin kohdille, mutta hankala tarkasti paikantaa nakutuksen lähdettä. Suuttimista ääni ei tule. Nakutus alkaa vasta muutama sekunti auton käynnistämisen jälkeen, lähtiskö laturi lataamaan vasta pienellä viiveellä? Voisko laturia jotenkin testata ilman että lähtee hihnaa irroittelemaan?
        f10 525d 2010

        Comment

        • Lenkka
          Bimmer Rookie
          • Jul 2019
          • 183
          • Kajaani

          Originally posted by manfre View Post
          Uppia tälle. Korvakuuntelulla nakutus paikantuisi laturin kohdille, mutta hankala tarkasti paikantaa nakutuksen lähdettä. Suuttimista ääni ei tule. Nakutus alkaa vasta muutama sekunti auton käynnistämisen jälkeen, lähtiskö laturi lataamaan vasta pienellä viiveellä? Voisko laturia jotenkin testata ilman että lähtee hihnaa irroittelemaan?
          Kokeile vaikka ruuvimeisselillä paikantaa tuota. Helpottaa tuon äänen paikallistamista. Jokin muu vastaava työkalu toimii myös.

          Comment

          • Soininen
            BTCF Member
            • Nov 2006
            • 1295
            • Kajaani

            Originally posted by manfre View Post
            Uppia tälle. Korvakuuntelulla nakutus paikantuisi laturin kohdille, mutta hankala tarkasti paikantaa nakutuksen lähdettä. Suuttimista ääni ei tule. Nakutus alkaa vasta muutama sekunti auton käynnistämisen jälkeen, lähtiskö laturi lataamaan vasta pienellä viiveellä? Voisko laturia jotenkin testata ilman että lähtee hihnaa irroittelemaan?


            Käy vaikka tuollainen, on verraton apu tälläisten äänien selvittämisessä
            E28 "525i" M52 -84
            F11 520d xDrive -16

            Comment

            • Soossi
              Newbiemmer
              • Oct 2012
              • 14
              • Hyvinkää

              F11 520d 2014, ei M-Sport & 130tkm

              Auto on erittäin uraherkkä ajaa, ei tarvitse olla kuin pienet urat tiessä ja ratista saa pitää kovaa kiinni. Katsastuksessakin vast ikään käyty eikä katsuri kuulemma löytänyt mitään välystä. Reaktiotangot vaihtoon ja kulmien säätöön vai riittäisikö pelkkä kulmien säätö?

              Edit: Rengastus koossa 245 & 275, 19”
              Last edited by Soossi; 15-11-2022, 20:32.

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2164
                • Vantaa

                Niistä on hyvä lähteä, ilmeisesti takspotkuissa reaktiotankojen puslat kestää yleensä kohtuu pitkään.

                Mitkä renkaat alla? Yleensä ne suurin syy uraherkkuyteen.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Soossi
                  Newbiemmer
                  • Oct 2012
                  • 14
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by VilleP View Post
                  Niistä on hyvä lähteä, ilmeisesti takspotkuissa reaktiotankojen puslat kestää yleensä kohtuu pitkään.

                  Mitkä renkaat alla? Yleensä ne suurin syy uraherkkuyteen.
                  Tällä hetkellä Triangelit alla Ihan ok:sti pintaa, niin ei viitsisi turhaan lähteä niitä vaihtamaan, ellei se ole viimeinen syy urissa vetämiseen.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2164
                    • Vantaa

                    Alustan ongelmat yleensä tuntuu jatkuvana pienenä ohjailun tarpeena suoralla tiellä. Jos selvästi tarttuu uraan ja tempaisee ratista, niin syynä yleensä renkaat. Eli voipi olla että säästäminen renkaissa ei kannattanut
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5258
                      • Pirkkala

                      Kokeilu toisilla renkailla ennen kuin tekee mitään muuta.

                      Semmonen älytön vetely johtuu oikeestaan aina renkaista. Toki vielä jos on väljää jossain niin pahentaa tilannetta.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8260
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Rengaspaineet...
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Soossi
                          Newbiemmer
                          • Oct 2012
                          • 14
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by VilleP View Post
                          Alustan ongelmat yleensä tuntuu jatkuvana pienenä ohjailun tarpeena suoralla tiellä. Jos selvästi tarttuu uraan ja tempaisee ratista, niin syynä yleensä renkaat. Eli voipi olla että säästäminen renkaissa ei kannattanut
                          Kyseiset renkaat tulivat vanteiden mukana joten itse en kyseisiä renkaita valinnut Alku kesästä kun heitin tuon setin alle niin eipä se juurikaan urissa vedellyt? Mutta anyways, talvikiekkot ekana alle ja katsoo sitte lähteekö kulmien säädön kautta rengaskaupoille

                          Ja rengaspaineet on ok.

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1796
                            • Turku

                            Ei liity tähän F10/F11 malliin, mutta mun kokemuksen mukaan "suomalaiset" urat saa ihan säädöissään olevalla alustalla ja hyvillä renkailla auton vetelemään urissa.

                            Sitten jos suoralla tiellä ilman uria tapahtuu jotain vetelyä, niin se on toki eri asia.

                            Ja niitä uria on toki erilaisia. Pahempia ja vähemmän pahempia.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8260
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              Originally posted by Soossi View Post
                              Kyseiset renkaat tulivat vanteiden mukana joten itse en kyseisiä renkaita valinnut Alku kesästä kun heitin tuon setin alle niin eipä se juurikaan urissa vedellyt? Mutta anyways, talvikiekkot ekana alle ja katsoo sitte lähteekö kulmien säädön kautta rengaskaupoille

                              Ja rengaspaineet on ok.

                              Mitä tarkoittaa rengaspaineet ok? Tarrassa olevat paineet on runflat kumeille ja trianglet tuskin on runflat kumit joten mikä on ok paine?
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 4991
                                • Paimio

                                Originally posted by Silmaauki View Post
                                Ei liity tähän F10/F11 malliin, mutta mun kokemuksen mukaan "suomalaiset" urat saa ihan säädöissään olevalla alustalla ja hyvillä renkailla auton vetelemään urissa.

                                Sitten jos suoralla tiellä ilman uria tapahtuu jotain vetelyä, niin se on toki eri asia.

                                Ja niitä uria on toki erilaisia. Pahempia ja vähemmän pahempia.
                                Ihan totta. Kyllä tuo urissa vetely on vaan semmoista mikä pitää hyväksyä.

                                Rengasvalinnalla hieman voi asiaa auttaa, yleensä mitä pyöreämpiolkainen rengas sitä vähemmän se vetelee.

                                Auton kokokin vaikuttaa eli miten raideväli sattuu noihin uriin sopimaan.

                                Mutta eipä juuri semmoista tienpätkää ole missä ei vetele...ellei sitten uutta asfalttia pääse ajelemaan...ja sitäkin on aina vaan harvemmassa nykyään.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎