F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kajakki2
    Bimmer Rookie
    • Mar 2018
    • 43
    • Helsinki

    #106
    Millaisella jännitteellä kuuluisi tuollaisen vm 2013 F11 525DX:n ladata (kun akun lepojännite oli ennen käynnistystä ja mittausta 105Ah:n akulla 14,46V) jossa on se typerä jarruenergian degenerointi vielä deletoimatta? AIemmn latasi jotain 1,44V mutta nyt on innostunut lataamaan jännitteellä 15,06V (ja testasin kahdella yleismittarilla)? Ei ole 12V:n pihtiampeerimittaria käytössä, ja akku on likimain uusi.

    Vai onko toi ihan ok vielä? Katsoin mittariston piilovalikosta että siellä näytti olevan system voltage 14,8V silloin kun laturi pukkaa tuota 15V:n jännitettä joka on mielestäni hiukan liikaa AGM-akulle?
    Laturi vaihtoon kaiketi?
    Tuossa pitäisi olla kait jokin Valeon 230A:n laturi, sellainen on hurjan kallis uutena, mutta Hellan 230A:n laturin saisi hintaan 270€, luulisi senkin olevan ihan ok?

    Voisihan tuon vanhankin kunnostaa ja olen muutamia Saabin latureita korjannutkin mutten äkkiseltään löytänyt tuohon sopivia liukupintoja. Säätimen, laakerit ja vapaakytkimen saisi kyllä ostettua.

    Comment

    • Kajakki2
      Bimmer Rookie
      • Mar 2018
      • 43
      • Helsinki

      #107
      Typerä kysymys mutta mites tuon F11:n takakontin saa auki ilman sähköjä, siis kun penkit on kaadettuna ja ovet lukitsematta?
      Pitäisi napata laturi irti ja tutkia kuinka finaalissa se on, mutta pitäisi saada akulta kengät irti ensin, eikä näillä keleillä voi jättää konttia raolleen, eli se pitäisi saada aukikin ilman sähköjä?

      Comment

      • HanSep57
        Newbiemmer
        • Aug 2025
        • 6
        • Oulu, Suomi

        #108
        Latausjännitteistä mietteitä....

        Minulla (F11 520DX, 105Ah:n Vartan akku ) latausjännite on ollut alle 14.5 volttia ja joskus se laskee 13.6 voltin tietämille. Minulla on sellainen tupakansytyttäjään tökättävä jännitemittari (mittaustarkkuus 0,1V verrattuna yleismittariin joka oli kytketty akun napoihin). Joskus talvella latausjännite oli kerran lähempänä 15V ja päättelin AMG akun varauksen laskeneen oleellisesti (käytössä on Webasto). Latasin ylläpitolaturilla akun täyteen ja sen jälkeen latausjännite palasi 14,1 - 14,4 volttiin (kuormitettuna esim.ajovalot tai takalasinlämmitin tms. on päällä). Aamulla ennen käynnistystä mittari näyttää 12,5V, eli akun varaus on noin 80%.(mikä on normaali jos jarruenergian talteenotto on käytössä).
        Mitattu 14,46V:n lepojännite ei pitäisi olla mahdollista, täyden AMG akun lepojännite on 12,8V.

        Seuraavassa omia päätelmiä; (ilman autonasentajan pätevyyttä)
        - akun jännite tulisi mitata akun navoista ( jos akun liittimillä huono kosketus niin latausjännite pyrkii nousemaan) , ei konehuoneen liittimistä
        - yleismittarin mittajohtimien piikit tulee painaa riittävän voimakkaasti akun napoihin (vaikuttaa mittaustulokseen)
        - kuulemma laturi on lämpötilakompensoitu ja kylmällä ilmalla latausjännite on korkeampi kuin lämpimällä?
        - onkohan akku koodattu silloin vaihdon yhteydessä, koska latausjännite on korkeampi vanhalle akulle kuin uudelle?
        - laturikin on kuluva osa ja uudella kamppeella saa mielenrauhan (pitää tietysti varmistaa että juuri nykyinen laturi on viallinen) ja onhan sitten uudella laturilla 2 vuoden takuu.

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 2034
          • Turku

          #109
          Originally posted by Kajakki2 View Post
          Typerä kysymys mutta mites tuon F11:n takakontin saa auki ilman sähköjä, siis kun penkit on kaadettuna ja ovet lukitsematta?
          Pitäisi napata laturi irti ja tutkia kuinka finaalissa se on, mutta pitäisi saada akulta kengät irti ensin, eikä näillä keleillä voi jättää konttia raolleen, eli se pitäisi saada aukikin ilman sähköjä?
          Eikö siellä ole semmoinen (keltainen?) hätäavauskahva, josta saa sen avattua kun kömpii kaadetun penkin kautta takaluukkuun?
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • HanSep57
            Newbiemmer
            • Aug 2025
            • 6
            • Oulu, Suomi

            #110
            Lueskelin keskusteluja takaluukun avaamisesta;

            VE1. Pitäisi hankkia esim. 12V 7Ah:n akku ja syöttää jännite moottoritilan liittimien kautta; tietysti akun ja laturin + navat tulee eristää auton rungosta.

            VE2. Käsittääkseni pitäisi onnistua myös; (viisaammat korjaavat jos ei onnistu)

            1. irroitetaan kaapelit peräkontin akusta
            2. irroitetaan kaapelit laturista ja eristetään auton rungosta
            3. irroitetaan laturi
            4. kytketään kaapelit takaisin kiinni akkuun
            Nyt pitäisi kaikki toimia ?

            Comment

            • Kajakki2
              Bimmer Rookie
              • Mar 2018
              • 43
              • Helsinki

              #111
              Originally posted by Silmaauki View Post

              Eikö siellä ole semmoinen (keltainen?) hätäavauskahva, josta saa sen avattua kun kömpii kaadetun penkin kautta takaluukkuun?
              SIellä on ne kontin ylsnousevat välipohjat, ne jos saisi irti niin sitten pääsisi takapenkin kautta laittamaan akunnavat takaisin paikalleen, mokomat kun eivät ole taittuvia.

              Comment

              • Kajakki2
                Bimmer Rookie
                • Mar 2018
                • 43
                • Helsinki

                #112
                Originally posted by HanSep57 View Post
                Latausjännitteistä mietteitä....

                Minulla (F11 520DX, 105Ah:n Vartan akku ) latausjännite on ollut alle 14.5 volttia ja joskus se laskee 13.6 voltin tietämille. Minulla on sellainen tupakansytyttäjään tökättävä jännitemittari (mittaustarkkuus 0,1V verrattuna yleismittariin joka oli kytketty akun napoihin). Joskus talvella latausjännite oli kerran lähempänä 15V ja päättelin AMG akun varauksen laskeneen oleellisesti (käytössä on Webasto). Latasin ylläpitolaturilla akun täyteen ja sen jälkeen latausjännite palasi 14,1 - 14,4 volttiin (kuormitettuna esim.ajovalot tai takalasinlämmitin tms. on päällä). Aamulla ennen käynnistystä mittari näyttää 12,5V, eli akun varaus on noin 80%.(mikä on normaali jos jarruenergian talteenotto on käytössä).
                Mitattu 14,46V:n lepojännite ei pitäisi olla mahdollista, täyden AMG akun lepojännite on 12,8V.

                Seuraavassa omia päätelmiä; (ilman autonasentajan pätevyyttä)
                - akun jännite tulisi mitata akun navoista ( jos akun liittimillä huono kosketus niin latausjännite pyrkii nousemaan) , ei konehuoneen liittimistä
                - yleismittarin mittajohtimien piikit tulee painaa riittävän voimakkaasti akun napoihin (vaikuttaa mittaustulokseen)
                - kuulemma laturi on lämpötilakompensoitu ja kylmällä ilmalla latausjännite on korkeampi kuin lämpimällä?
                - onkohan akku koodattu silloin vaihdon yhteydessä, koska latausjännite on korkeampi vanhalle akulle kuin uudelle?
                - laturikin on kuluva osa ja uudella kamppeella saa mielenrauhan (pitää tietysti varmistaa että juuri nykyinen laturi on viallinen) ja onhan sitten uudella laturilla 2 vuoden takuu.
                Joo koodasin uuden akun ISTA:lla pariinkin kertaan kun sitä asensin, ja penari tunnisti sen oikein.

                Akulta mitattuna lepojännite on about samaa luokkaa kuin konehuoneen navoilta mitattuna. Ei tuo pura akkua, se on mitattu myös.

                Luulen että laturi on vaan täysin loppu ja nyt siitä kait kypsyi viimein myös säädin kun äsken laitoin auton käyntiin niin latausjännite nousi jo 15,10V:n lukemaan, ei mahda modulitkaan tykätä moisesta ylijännitteestä. Ja Ulkolämpötila oli 17 astetta, ja akku oli latauksessa viime yön.

                Mikään penarin mukana tulleista dokkareista ei viittaisi siihen että laturia olisi vaihdettu tai kunnostetu, muuten on tehty kaikenlaista ja hyvin on kuitit tallessa, eli lienee alkuperäinen 354tkm ajettu laturi niin ei ihme jos alkaa olemaan loppu.

                Comment

                • Kajakki2
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2018
                  • 43
                  • Helsinki

                  #113
                  Originally posted by HanSep57 View Post
                  Lueskelin keskusteluja takaluukun avaamisesta;

                  VE1. Pitäisi hankkia esim. 12V 7Ah:n akku ja syöttää jännite moottoritilan liittimien kautta; tietysti akun ja laturin + navat tulee eristää auton rungosta.

                  VE2. Käsittääkseni pitäisi onnistua myös; (viisaammat korjaavat jos ei onnistu)

                  1. irroitetaan kaapelit peräkontin akusta
                  2. irroitetaan kaapelit laturista ja eristetään auton rungosta
                  3. irroitetaan laturi
                  4. kytketään kaapelit takaisin kiinni akkuun
                  Nyt pitäisi kaikki toimia ?
                  Toimisikohan tuo resepti vai tuleeko herjaa jos laturi on irti (vaikka virrat on pois päältä)?

                  Comment

                  • Kajakki2
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2018
                    • 43
                    • Helsinki

                    #114
                    Jaa eihän F1:n tavaratilan ylemmästä suojalevystä tarvinnut ottaa kuin kaksi 8mm:n ruuvia irti ja vetää ulos sen kaasujousen alapää palloliitoksestaan, ja vetää se levy irti, ja alempi ja ohuempi suoja onkin mallia taittuva, eli nyt pääsee hyvin käsiksi akunnavoille.
                    Olisi tuon voinut tutkia jo kesällä kun tein muuta remppaa autoon ja aina piti laittaa jokin kumimatonpala lukon väliin
                    Last edited by Kajakki2; 20-09-2025, 21:03.

                    Comment

                    • Kajakki2
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2018
                      • 43
                      • Helsinki

                      #115
                      Mihähän idea oli laittaa tuollaisen N47/N57:n laturin eteen EGR ja moniurahihnan kiristin?
                      Vähän pirun isotöinen homma oli purkaa lauri irti.
                      Nyt pääsisi vaihtamaan myös vesipumpun, onko noi N47/N57:n vesipumput kuinka pitkäikäisiä, nykyisellä on ajettu jo 354tkm?
                      Last edited by Kajakki2; 22-09-2025, 00:17.

                      Comment

                      • Joni_p
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2014
                        • 97
                        • Joensuu

                        #116
                        Mikäs olisi fiksuin vikakoodin luku ohjelma 2010 f11:seen? Ja mistä helpoin ostaa?

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14617
                          • Oulu

                          #117
                          Jos ei halua ISTA:aa viritellä, niin onnistuu puhelimella Bimmerlink äpillä kivasti. Itsekkin käyttänyt sitä, kun ei aina jaksa läppäriä aukoa, jos tosiaan vain koodit lukee.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Joni_p
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2014
                            • 97
                            • Joensuu

                            #118
                            Mistäs tuo ista olisi fiksuin hommata?

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2464
                              • Vantaa

                              #119
                              Hieman kun kooklea käyttää niin löytyy.
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              Working...
                              X