F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ptl
    Newbiemmer
    • Sep 2025
    • 20
    • Oulu, Finland

    #151
    Lisää F11 kysymyksiä...

    Ratti on aika ohutkehäinen ja liukas, niin mikä olisi hyvä päälinen siihen? Eivät kyllä montaa kolikkoa maksa, mutta mieluummin kerralla hyvä.

    Käytetäänkö näissä (d30, eli N57) maskin suojia? Lämpeneekö nopeammin? Löytyykö valmista (hyvää) mallikohtaista, vai meneekö askarteluksi?

    Mitä kaikkea huoltohommaa joutuu/pääsee kuittaamaan autolle? Salavalikossa oli moottoriöljyn, jarrupalojen ja jarrunesteen vaihtokuittaukset,
    mutta entäs akku (jos vaihtaa samankokoiseen) ja voimansiirron (8HP, jakovaihteisto, etu- ja takaperät) öljyt, tai ohjaustehostimen neste? Muuta?

    Nuo mitä ei ollut salavalikossa, niin ilmeisti Istalla? Miten lajasti BimmerLink (tai vastaavat, mitkä?) käytössä? Onko OBD/Bluetooth adaptereissa
    sellaista missä olisi hyvä ja halpa samassa paketissa? Vai suosiolla joku OBDLink CX heti?

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2490
      • Vantaa

      #152
      Nahkaratti kannattaa putsata aika ajoin, rasva tekee siitä liukkaan. En lähtisi keinotekoisella muovi päällisellä pilaamaan.

      Ei tarvitse maski suojaa, siellä on automaattiset "kaihtimet".

      Akun vaihto kuitataan istalla, jos pysyy samana kokoisena. Samalla softalla tehdään adaptaatioiden nollaukset esim jakolaatikon tai vaihdelaatikon öljynvaihdon yhteydessä.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • ptl
        Newbiemmer
        • Sep 2025
        • 20
        • Oulu, Finland

        #153
        Ratti kyllä vaikuttaa muoville, ja on putsattu. Ennen putsia oli hieman tahmainen eli vähemmän liukas.

        Perävälitysten öljynvaihtoa ei tarvitse kuitata mihinkään? Tai tehostimen nesteenvaihtoa?

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2490
          • Vantaa

          #154
          Käsittääkseni vitos sarjaan ei ole edes ollut mahdollista saada muovirattia, toisin kuin 3-sarjalaiseen. Voihan olla että se nahka on jo kiillottunut sen verran pahasti, että on liukas. Ei tarvitse muiden öljyjen vaihtoa kuitata mihinkään.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • ptl
            Newbiemmer
            • Sep 2025
            • 20
            • Oulu, Finland

            #155
            Raitisilmasuodattimet tarkoitus vaihtaa, onko hyvä irroittaa akku ennen alaturvatyynyn irroitusta?

            Pelkkä miinusnapa, ja ainakin puoli tuntia ennen kuin koskee turvatyynyyn?

            Mitä pitää tehdä kun akku on taas kytketty? Katoaako jotain asetuksia, tai tuleeko vikakoodeja?

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14634
              • Oulu

              #156
              Ei tarvitse airbageja irrottaa raikkarin vaihtoon.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16465
                • Leppävirta

                #157
                Originally posted by ptl View Post
                Raitisilmasuodattimet tarkoitus vaihtaa, onko hyvä irroittaa akku ennen alaturvatyynyn irroitusta?

                Pelkkä miinusnapa, ja ainakin puoli tuntia ennen kuin koskee turvatyynyyn?

                Mitä pitää tehdä kun akku on taas kytketty? Katoaako jotain asetuksia, tai tuleeko vikakoodeja?
                Sitä airbagia ei ole pakko kytkeä irti.

                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E32 Diamantscwharz 750iL '94

                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • ptl
                  Newbiemmer
                  • Sep 2025
                  • 20
                  • Oulu, Finland

                  #158
                  Näköjään riittää sen turvatyynyn johto, että saa sen irtikytkemättä pois tieltä.

                  Mutta vastaisen varalle, mikä on oikea prosessi irtikytkeä akku?

                  Ja mitä pitää tehdä kun akku on taas kytketty? Katoaako jotain asetuksia, tai tuleeko vikakoodeja?

                  Ja mahd. tarvittava lisävirta/starttiapu annetaan konehuoneessa apparin puolella oleviin napoihin?

                  Auto tule sellaiseen käyttöön, että pitää osata mahd. akkuongelmien kanssa tulla toimeen.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2490
                    • Vantaa

                    #159
                    Ei katoa mitään tärkeää kun akun irti kytkee. Ajotietokone ja kello nollaantuu pahimmillaan. Ja apuvirta tai ulkopuolinen lataus konetilan pisteistä aina.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • ptl
                      Newbiemmer
                      • Sep 2025
                      • 20
                      • Oulu, Finland

                      #160
                      Jos autossa on GPS, niin osaako auto/kello hakea oikean ajan sieltä?

                      Mitä ajotietokoneen nollauntuminen tarkoittaa?

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 5225
                        • Paimio

                        #161
                        Originally posted by ptl View Post
                        Jos autossa on GPS, niin osaako auto/kello hakea oikean ajan sieltä?

                        Mitä ajotietokoneen nollauntuminen tarkoittaa?
                        Ei osaa. Kyllä kello täytyy manuaalisesti asettaa.

                        Ajotietokoneen nollautuminen tarkoittaa, kulutustietojen, keskinopeuksien, ym tietojen häviämistä. Muistaakseni noille on kyllä varmuuspiiri olemassa. En ihan takuuseen mene kun on akun vaihdosta jo sen verran pitkä aika.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • ptl
                          Newbiemmer
                          • Sep 2025
                          • 20
                          • Oulu, Finland

                          #162
                          Kiitos. Vielä kysymyslistalla se että mikä on oikea/paras tapa irtikytkeä akku.

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 5225
                            • Paimio

                            #163
                            Originally posted by ptl View Post
                            Kiitos. Vielä kysymyslistalla se että mikä on oikea/paras tapa irtikytkeä akku.
                            Irroituksessa aina miinusnapa ensin...asennuksessa plusnapa ensin.
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • ptl
                              Newbiemmer
                              • Sep 2025
                              • 20
                              • Oulu, Finland

                              #164
                              Noniin, F11-kyselyikä jatkuu.

                              N57 moottorilla (190kW), eikä nokkaketju äännä kylmänä eikä kuumana, onko niin että tämän kanssa ei vielä ole ainakaan kiire?
                              401tkm ajettu, ei varmaa tietoa onko nokkaketjulle joskus tehty jotain.

                              Kuluuko N57:sta dampperit, mitä tahtia niitä pitäisi vaihdella, ja onko jonkun merkinen muita parempi (=pitkäikäisempi/luotettavampi)?

                              Mites alakerran laakerit, voiko niiden kuntoa seurata jotenkin moottoria avaamatta? Ei ole niidenkään kunnosta tai vaihdosta mitään tietoa,
                              paitsi että nätisti käy.

                              Muuta oleellista seurattavaa moottorin suhteen, eli mahdollist aennakoivan huollon tarvetta?

                              Öljyt (ja suodatin) vaihtuu 10tkm/1vuosi välein, kumpi tulee ensin täyteen.

                              Onko 0W/5W-40 (vs -30) öljyn käytöstä muuta haittaa kuin mahd. hieman isompi kulutus? LL-04 leimalla olevaa öljyä kuitenkin.

                              Comment

                              • VilleP
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2490
                                • Vantaa

                                #165
                                Jos ei mitään ääntä kuulu, niin ei ketjua tarvitse stressata. Laakereita voi öljynvaihdon yhteydessä seurata, jos öljyssä ei mitään hilettä seassa, ei niitäkään tarvitse stressata. Imusarjan puhdistus varmaan mikä kannattaa suorittaa noilla metreillä, muutenhan näissä ei mitään syvällisempää ongelmaa ole.

                                10tkm ehkä liioiteltu vaihtoväli, ellei nyt ajosuorite ole lyhyttä ajoa. Kerran vuoteen toki fiksu vaihtaa, tuli metrejä 10t tai 30t.

                                5w40 voi olla jo liian paksua pienille laakerivälyksille. 0w30 tai 5w30 ennemmin.
                                F11 530xd LCI
                                S2 Avant

                                Comment

                                Working...
                                X