Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    Originally posted by Ramzez View Post

    Mutta tosiaan, raidetanko voi hyvinkin selittää vetelyn syyn. Varsinkin jos apusimpukan hela on välyksellinen. Lisäksi jos autoon on joskus se sisempi tanko vaihdettu, niin se tulisi säätää kohdalleen, muuten auto ei halua kulkea suoraan.
    Koiranluiden vaihdolla loppui vetelyt.
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Originally posted by 174000 View Post
      Koiranluiden vaihdolla loppui vetelyt.


      Harvemmin koiranluilla on vetelyitä korjattu, mutta näköjään sekin on mahdollista. Yleensä koiranluiden huono kunto on suht helposti tunnistettavissa näissä Bemareissa, kun monttuun ajaessa alusta "kolisee".

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        Originally posted by Ramzez View Post


        Harvemmin koiranluilla on vetelyitä korjattu, mutta näköjään sekin on mahdollista. Yleensä koiranluiden huono kunto on suht helposti tunnistettavissa näissä Bemareissa, kun monttuun ajaessa alusta "kolisee".
        Mietin ihan samaa...
        On itseltä joskus ollut koko koiranluut irtikin eikä se aiheuttanut vetelyä.

        En toki kiellä etteikö voisi olla jotain kautta mahdollista että estää vetelyä.
        Last edited by Muurahainen; 11-07-2014, 21:27.

        Comment

        • 174000
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2008
          • 1178
          • Tuusula

          Originally posted by Ramzez View Post


          Harvemmin koiranluilla on vetelyitä korjattu, mutta näköjään sekin on mahdollista. Yleensä koiranluiden huono kunto on suht helposti tunnistettavissa näissä Bemareissa, kun monttuun ajaessa alusta "kolisee".
          No näinpä, mutta näin tuntuu käyneen. Vaihdoin koiranluut kovan kolinan takia, että olivat jo kyllä vahvasti lopussa. Ohjaustuntuma jämäköityi huomattavasti ja auto ei vedellyt, vaikka selvästi polanteiselle tiellä tuli ajettua.
          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
          '02 VW Golf 1.4i
          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

          Comment

          • xpro
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2012
            • 251
            • varkaus

            Originally posted by 174000 View Post
            No näinpä, mutta näin tuntuu käyneen. Vaihdoin koiranluut kovan kolinan takia, että olivat jo kyllä vahvasti lopussa. Ohjaustuntuma jämäköityi huomattavasti ja auto ei vedellyt, vaikka selvästi polanteiselle tiellä tuli ajettua.
            itse väittäisin että vetelyt häviää lopullisesti vasta reaktiotankojen uusimisella..

            Comment

            • 174000
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2008
              • 1178
              • Tuusula

              Originally posted by xpro View Post
              itse väittäisin että vetelyt häviää lopullisesti vasta reaktiotankojen uusimisella..
              Edestä oli jo vaihdettu reaktiotangot vuosi sitten ja nyt aiemmin tänä keväänä alatukivarret -> ei vaikutusta vetelyyn. Ehkä kyse on nyt vaan siitä, että kun renkaat ja kaikki muut alustan osat on pitkälle uusittu niin homma alkoi koiranluiden vaihdon jälkeen toimimaan.

              Pistin tämän nyt vain vinkkinä tänne, koska tämä vaikutus ajoon omassa autossa oli niin huomattava ja ei oikeastaan missään ole löytynyt tietoa, että näillä voisi olla asiaan vaikutusta. Koiraanluut ei paljoa maksa, joten kannattaa uusia, jos vetelyt ei meinaa kadota.
              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
              '02 VW Golf 1.4i
              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

              Comment

              • RS2
                Bimmer Rookie
                • Oct 2013
                • 109
                • Lempäälä

                Ei muuten vaikuta koiranluut vetelyyn. Ajodynamiikaassa vain kallistelu on se tekijä, johon koiranluut voivat vaikuttaa, ja väljyyskään niissä ei vaikutus siinä kallistelutilanteessa suuri ole.

                Comment

                • stancedream
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2013
                  • 64
                  • N/A

                  Noniin, tänään lähti sitte vetokoukun suoja jonkun muun matkaan. Kaippa se tarvihti sitä enemmä.. Eipä tuo rahallisesti haittaa kun kymmennen euroa näky maksavan, mutta toimitusaika on niin pitkä ettei partyille saa sitä. Sattuisko jollain olemaan ?

                  Ja sitten semmonen että mitenkä saa korjattua jarrupalan kolinan/kilinän eestä?
                  '96 E38 728iA vermontgrün

                  ex:
                  '96 E39 528i cosmosschwarz

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by stancedream View Post
                    Noniin, tänään lähti sitte vetokoukun suoja jonkun muun matkaan. Kaippa se tarvihti sitä enemmä.. Eipä tuo rahallisesti haittaa kun kymmennen euroa näky maksavan, mutta toimitusaika on niin pitkä ettei partyille saa sitä. Sattuisko jollain olemaan ?

                    Ja sitten semmonen että mitenkä saa korjattua jarrupalan kolinan/kilinän eestä?
                    Jarrupalan saa ehtättyä vaihtamalla sen ehjään missä on ne taustaraudat ehjänä.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Paitsi jos kyseessä ei ole liukusatulat.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4331
                        • Turku

                        Kävin kokeilemassa yhtä 2001 735. Yhdessä vaiheessa vauhtia oli n60 ja painoin sport-asennossa kaasun pohjaan. Se ei kuitenkaan vaihtanut pienemmälle, vaan kiihtyi "hitaasti" 80. Ei ollut mitään tarkoitusta testata vaihteistoa, mutta tuollaisen havainnon tein. Mutta kyllä se jossain vaiheessa kaasun pohjaan painaessa vaihtoi pienemmälle ja moottori alkoi laulaa ihan eri tavalla.

                        Olisiko sen pitänyt tuossa vaiheessa vaihtaa pienemmälle, vai enkö vain ymmärrä jotain, vai oliko siinä ehkä jotain kummaa/vikaa.

                        E38 tosiaan ihan uusi tuttavuus mulle.

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by jani73 View Post
                          Kävin kokeilemassa yhtä 2001 735. Yhdessä vaiheessa vauhtia oli n60 ja painoin sport-asennossa kaasun pohjaan. Se ei kuitenkaan vaihtanut pienemmälle, vaan kiihtyi "hitaasti" 80. Ei ollut mitään tarkoitusta testata vaihteistoa, mutta tuollaisen havainnon tein. Mutta kyllä se jossain vaiheessa kaasun pohjaan painaessa vaihtoi pienemmälle ja moottori alkoi laulaa ihan eri tavalla.

                          Olisiko sen pitänyt tuossa vaiheessa vaihtaa pienemmälle, vai enkö vain ymmärrä jotain, vai oliko siinä ehkä jotain kummaa/vikaa.

                          E38 tosiaan ihan uusi tuttavuus mulle.
                          Olisi sen luullut vaihtavan.
                          Kickdown ilmeisesti jäi puuttumaan jos kierrokset eivät olleet jo valmiiksi korkealla.

                          Ei välttämättä laatikon syy ollenkaan.

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4331
                            • Turku

                            Ei kierrokset olleet mitenkään korkealla.

                            Mitä tarkoitat että kickdown jäi puuttumaan?

                            Olisiko poljinta pitänyt painaa ehkä enemmän pohjaan, voihan olla että varaa olisi ollut? Vai onko siinä joku homma että se välillä toimii, välillä ei, jos säätö (saako sääädettyä jostain?) on siinä rajoilla.

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by jani73 View Post
                              Ei kierrokset olleet mitenkään korkealla.

                              Mitä tarkoitat että kickdown jäi puuttumaan?

                              Olisiko poljinta pitänyt painaa ehkä enemmän pohjaan, voihan olla että varaa olisi ollut? Vai onko siinä joku homma että se välillä toimii, välillä ei, jos säätö (saako sääädettyä jostain?) on siinä rajoilla.
                              Kickdown aktivoituu vasta sitten, kun kaasupoljin on täysin pohjassa. Sen kyllä tuntee jalkapohjaan. Jos kaasua ei käytä tarpeeksi, ei myöskään tuo kickdown aktivoidu ja laatikko ei niin herkästi vaihda pienemmälle.

                              Comment

                              • bmw911
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2010
                                • 64
                                • Tampere

                                Mitkäs tulpat soveltuu 750 m73 koneeseen? Alkuperäiset taitaa olla Bosch f9lcr2, mutta netin syövereistä löysin vaihtoehtoisesti NGK ZFR5F ja noi motonetin tulpat: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/67...-sytytystulpat.

                                Eli mitkäs nyt olisi järkevintä laittaa sinne? Alkuperäiset boschilaiset on hankala saada tähän hätään..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎