E38 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jakeluvesimies
    replied
    Edelliseen liityen:

    Kaikkiaan E38 -mallia rekisteröitiin Suomessa seuraavasti:

    1997: 13kpl
    1998: 13kpl
    1999: ?
    2000: 10kpl
    2001: 12kpl





    Näistä 750 ei tietoa, mutta varmasti aikas vähän

    Se tekeekö Suomihistoria hyvää vai huonoa, on suhteellista. Varusteet köyhät, pellit huonot, yleistäen.

    Meillä ajossa yksi e38 noista tilaston 1998 Suomeen uutena rekisteröidyistä.
    Last edited by jakeluvesimies; 01-09-2017, 00:54.

    Leave a comment:


  • Nutcase
    replied
    Tuli hankittua Suomeen uutena myyty 750iAL.

    Varustelista:
    Color - Arktissilber Metallic
    309 Upholstery Standardleder/grau - N8TT
    Production Plant DINGOLFING
    202 Steptronic Steptronic
    214 Automatic Stability Control+traction Aut.stabil.-control+traktion(asc+t)
    216 Servotronic Servotronic
    220 Self-leveling Suspension Niveauregulierung
    223 Dynamic Damper Control Dynamische Daempfer Control
    245 Steering Column Adjustment Elec Lenksaeulenverstellung Elektrisch
    260 Side Airbag Driver/frt Passenger Seitenairbag Fuer Fahrer/beifahrer
    295 Lt/aly Wheels/star Spoke 96 Lm Raeder/sternspeiche 96
    302 Alarm System Alarmanlage
    352 Double Glazing Doppelverglasung
    416 Sunblinds Sonnenschutzrollos
    438 Wood Trim Edelholzausfuehrung
    460 Comfort Seats Rr Electric. Adjustable Komfortsitze Im Fond, Elektrisch
    473 Armrest, Front Armauflage Vorn
    500 Headlight Washer Sys/intensive Cleaning Scheinw.waschanl./intensivreinigung
    534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
    548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho
    555 On-board Computer Bordcomputer
    806 3rd Stop Light 3.bremsleuchte
    Options

    248 Steering Wheel Heating Lenkradheizung
    354 Green Stripe Windscreen Gruenkeil-frontscheibe
    403 Glas Roof, Electric Glasdach, Elektrisch
    430 Interior And Exterior Mirror Packa Iinnen- Und Aussenspiegelpaket
    441 Smokers Package Raucherpaket
    457 Contour Seats, Electric. Adjustable Kontursitze Elektrisch Verstellbar
    494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
    508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
    510 Headlight Beam-throw Contr. F Low Beam Leuchtweitenregelung Abblendlicht
    609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
    672 Cd Changer Bmw For 6 Cds Cd Wechsler 6-fach
    830 Northland Version Nordland-ausfuehrung
    853 Language Version English Sprachversion Englisch
    863 Europe/dealer Directory Service Kontakt-flyer Europa
    885 Swedish / On-board Documentation Schwedisch / Bordliteratur
    925 Shipping Protection Package Versandschutzpaket
    928 Tyire Control Reifensteuerung
    Information

    431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d Innenspiegel,automatisch Abblendend
    602 On-board Monitor With Tv Bordmonitor Mit Tv
    694 Preparation For Cd Changer Cd-wechsler Vorbereitung

    Miten yleisiä nämä ns. suomiautoina ovat?

    Auto on lievä projekti, tällä hetkellä OBC heittää engine failsafe prog.-ilmoitusta ruutuun. Vikakoodeja en ole omalla läppärillä pystynyt lukemaan - inpa valittaa scripteista.

    Mitä olen lukenut, niin näissä taitaa erilaiset imuvuodot olla yleisiä.
    Imusarjan tiivisteet ilmeisesti kannattaa tarkistaa ja kaasuläppäkotelon/imusarjan päässä olevat kumitutit uusia.
    Sartatessa saattaa joskus tosiaan käydä hieman epätasaisemmin, kuin mitä tällaiselta moottorilta odottaa.

    Noista kumituteista sen verran, että nehän haurastuvat joskus ajan myötä kuitenkin. Messinkiputki, johon nuo tutit tulevat omaa keskellä 3,4mm reijän johon saisi suoraan 4mm pultille kierteet, ihmettelen miksei tehtaalta lähtiessä tuohon ole tehty sellaista patenttia. 4mm pultilla ja sopivalla prikalla tuon saisi helposti ja luotettavasti ilmatiiviiksi. :think

    Kyllä tällainen auto sitten tuntuu hienolta jopa ihan vaan istuskella ja fiilistellä sisällä...

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by hezekiel View Post
    -96 728i heittää "low coolant level" varoituksen sammuttaessa vaikka paisarissa on nestettä aivan riittävästi. Mistäs tätä alkaisi perkaamaan?
    Anturivika tai paisarin sisäromut hajalla. Nouseeko paisarin tappi vapaasti?

    Leave a comment:


  • Jygga
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Suurin ero suodattimien välillä on, että vanha metallinen suodatin pysyy paikallaan pelkästään metallisen kiinnityspannan avulla. Sen sijaan uudessa muovisessa suodattimessa on integroituna eräänlaiset kumitutit suodattimen kyljessä, joita vasten suodatin nojaa koriin. Käytännössä uuden suodattimen saa asennettua vanhan paikalle hieman asettelemalla ja vaihtamalla kiinnityspannan pultin pidemmäksi, sillä panta ei yllä aivan kiinni asti kuten vanhan kanssa (koska nuo kumitutit tuovat suodatinta hieman korkeammalle), jolloin vanha lyhyempi pultti ei yllä kierteisiin asti. Eli ei vaadi minkäänlaista mekaanista työtä asentaaksesi tuota uudempaa suodatinta, ainoastaan pidemmän kiinnityspultin sekä vastamutterit sinne pannan ja pultin väliin, koska luonnollisesti, kun pantaa ei voi "pohjata", vaan se jää hieman irti, niin pultti ei silloin luonnollisestikaan kiristy kovin hyvin. Vastamuttereilla tuon ongelman saa poistettua. Tilaa siellä lokasuojan sisällä on sen verran paljon, että tuo ratkaisu ei aiheuta mitään lokasuojan istuvuusongelmaa. Lisäksi se suodatin pysyy varmasti paikallaan, vaikka panta ei otakaan aivan pohjaan kiinni, koska ne edellä mainitut kumitutit nojaavat koriin, joita vasten taas se panta niitä kiristää.

    Toivottavasti oli tarpeeksi selkeää.
    Oli oli, kiitos tästä
    Eipä ollut kummoinen muutostyö tehdä sitten

    Leave a comment:


  • hezekiel
    replied
    Tulipa ostettua 728i tässä päivänä muutamana. Toivottavasti tästä ketjusta löytyy hyviä vinkkejä!
    Last edited by hezekiel; 04-10-2017, 19:12.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Jygga View Post

    tätä metallisen ja muovisen kanisterin ristiin sopivuutta olinkin pohdiskellut, tuli aika sopivasti

    millaisia muutoksia vaati kiinnityksiin?
    Suurin ero suodattimien välillä on, että vanha metallinen suodatin pysyy paikallaan pelkästään metallisen kiinnityspannan avulla. Sen sijaan uudessa muovisessa suodattimessa on integroituna eräänlaiset kumitutit suodattimen kyljessä, joita vasten suodatin nojaa koriin. Käytännössä uuden suodattimen saa asennettua vanhan paikalle hieman asettelemalla ja vaihtamalla kiinnityspannan pultin pidemmäksi, sillä panta ei yllä aivan kiinni asti kuten vanhan kanssa (koska nuo kumitutit tuovat suodatinta hieman korkeammalle), jolloin vanha lyhyempi pultti ei yllä kierteisiin asti. Eli ei vaadi minkäänlaista mekaanista työtä asentaaksesi tuota uudempaa suodatinta, ainoastaan pidemmän kiinnityspultin sekä vastamutterit sinne pannan ja pultin väliin, koska luonnollisesti, kun pantaa ei voi "pohjata", vaan se jää hieman irti, niin pultti ei silloin luonnollisestikaan kiristy kovin hyvin. Vastamuttereilla tuon ongelman saa poistettua. Tilaa siellä lokasuojan sisällä on sen verran paljon, että tuo ratkaisu ei aiheuta mitään lokasuojan istuvuusongelmaa. Lisäksi se suodatin pysyy varmasti paikallaan, vaikka panta ei otakaan aivan pohjaan kiinni, koska ne edellä mainitut kumitutit nojaavat koriin, joita vasten taas se panta niitä kiristää.

    Toivottavasti oli tarpeeksi selkeää.

    Leave a comment:


  • Jygga
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Vaihdoin kesällä e38:aan uuden alkuperäisen polttoainetankin ja siinä tuli opittua arvokasta kokemusta.

    Ensinnäkin huohotuksen kaikki osat on hyvä vaihtaa uuteen tankin vaihdon yhteydessä, koska 90% tapauksissa näissä tankki vuotaa huohotuksen tukkeutumisen myötä. Huohotusletkuja on myös erittäin vaikeaa vaihtaa, jos tankki on jo paikallaan. Eli letkut ja huohotussuodatin vaihtoon samalla kun tankkikin vaihtuu. Ilmeisesti tankin oikea tilavuus menee v8:ssa ja v12:ssa logiikalla hydraulinen tasonsäätö taka-akselilla = 95l tankki. Muuten ainakin v8:ssa 85l. Riippuen auton kunnosta, voi olla järkevää uusia samalla kaikki kiinnityspultit ja pannat. Ainakin bmwautopartsista tilaaminen on helppoa räjäytyskuvien vuoksi. Lisäksi kannattaa huolella tilata kaikki uudet huohotusletkut. Korvausilmaa suodattimelle tuova letku on ilmeisesti vuosien varrella päivitetty, koska vanha letku kiertää tankin vierelle asti ja on ikään kuin vain avonaiseksi jäävä letkun pää. Sen voi myös nähdä auton alta kuljettajan puolella. Ainakin jenkeissä tämä ratkaisu on aiheuttanut ongelmia huohotuksen suhteen, koska esim. hämähäkit ovat pesiytyneet letkuun. Uuden mallinen letku päättyy jo lokasuojan sisään ja on varustettu väljällä sihdillä.

    Oma autoni sattui olemaan juuri rajatapaus huohotuspatruunan osalta (11/96), jossa vanha metallinen patruuna korvautuu muovisella. Ostin uudemman muovisen suodattimen oletuksella, että se autossani olisi, mutta siinä sattuikin vielä olemaan metallinen suodatin. Onneksi molempien suodattimien letkulähdöt ovat identtiset, joten suodattimet käyvät siltä osin ristiin. Ainoastaan kiinnitys on hieman erilainen, mutta pienellä hienosäädöllä kuitenkin täysin asennettavissa keskenään. Lisäksi uudempi suodatin oli ainakin bmwautopartsissa selvästi edullisempi. Homma ei siis kaadu tähän jos ostit vanhemman suodattimen sijaan uudemman.

    Tasonsäädöllisissä autoissa pitää lisäksi avata kuljettajan puolen hydrauliletku, jotta sisälokasuojan saa pois. Järjestelmän ilmaus on helppoa, hydraulinestesäiliö pitää vain täyttää ja lyödä auto käyntiin. Sitten auton alta vääntää hieman tasonsäätöön liittyvää tankoa, jolloin auto vuoroin nousee ja laskee. Hetken aikaa kun tuota tekee ja pitää huolen oikeasta nestepinnasta, tulee järjestelmä ilmattua.
    +1

    tätä metallisen ja muovisen kanisterin ristiin sopivuutta olinkin pohdiskellut, tuli aika sopivasti

    millaisia muutoksia vaati kiinnityksiin?

    Leave a comment:


  • energy
    replied
    Originally posted by Heenri View Post
    Selvä homma. Toisaalta nuo oireet voisi viitata myös bensasaantiongelmaan, itse en oikein nuihin ilmamassaantureihinkaan usko kun eikös silloin tyhjäkäyntikin seilaisi. Liikkeen mukaan käy siis hyvää tyhjäkäyntiä ja tasakaasulla ajossa menee hyvin mutta kenkää antaessa niiaa.
    Yksi syy voi olla tukkeutunut bensansuodatin tai elämänsä lopussa oleva pumppu. Tuli yhdellä edellisistä 750 kokeiltua puhtaalla viinalla ajoa (vaihdoin isommat suuttimet), vakiopumpussa riittää juuri ja juuri tuotto bensalle mutta ei viinalle. Tyhjäkäynti oli siis normaalia ja normaaliajossa ei ongelmaa, mutta aina kun koitti reilummin antaa kenkää (=polttoainetta pitäisi yhtäkkiä syöttää paljon enemmän) niin meno kyykkäsi. Painemitarilla tutkittuani asiaa pa-paine kyykkäsi aina näissä tilanteissa ja meno hyytyi.

    Leave a comment:


  • Heenri
    replied
    Originally posted by igmas View Post
    Jos yksi katti on tukkossa niin kierrokset pysty hyvin nostaa tyhjäkäynnillä. Sitten kun lähtee ajaa niin tuntuu siltä että mootori hyytyy kun nosta kierrokset ja tule missfire sinä puolella missä on katti tukossa kun antaa kenkää. Näin ainakin teki mun entisessä 735issä.
    Selvä homma. Toisaalta nuo oireet voisi viitata myös bensasaantiongelmaan, itse en oikein nuihin ilmamassaantureihinkaan usko kun eikös silloin tyhjäkäyntikin seilaisi. Liikkeen mukaan käy siis hyvää tyhjäkäyntiä ja tasakaasulla ajossa menee hyvin mutta kenkää antaessa niiaa.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Vaihdoin kesällä e38:aan uuden alkuperäisen polttoainetankin ja siinä tuli opittua arvokasta kokemusta.

    Ensinnäkin huohotuksen kaikki osat on hyvä vaihtaa uuteen tankin vaihdon yhteydessä, koska 90% tapauksissa näissä tankki vuotaa huohotuksen tukkeutumisen myötä. Huohotusletkuja on myös erittäin vaikeaa vaihtaa, jos tankki on jo paikallaan. Eli letkut ja huohotussuodatin vaihtoon samalla kun tankkikin vaihtuu. Ilmeisesti tankin oikea tilavuus menee v8:ssa ja v12:ssa logiikalla hydraulinen tasonsäätö taka-akselilla = 95l tankki. Muuten ainakin v8:ssa 85l. Riippuen auton kunnosta, voi olla järkevää uusia samalla kaikki kiinnityspultit ja pannat. Ainakin bmwautopartsista tilaaminen on helppoa räjäytyskuvien vuoksi. Lisäksi kannattaa huolella tilata kaikki uudet huohotusletkut. Korvausilmaa suodattimelle tuova letku on ilmeisesti vuosien varrella päivitetty, koska vanha letku kiertää tankin vierelle asti ja on ikään kuin vain avonaiseksi jäävä letkun pää. Sen voi myös nähdä auton alta kuljettajan puolella. Ainakin jenkeissä tämä ratkaisu on aiheuttanut ongelmia huohotuksen suhteen, koska esim. hämähäkit ovat pesiytyneet letkuun. Uuden mallinen letku päättyy jo lokasuojan sisään ja on varustettu väljällä sihdillä.

    Oma autoni sattui olemaan juuri rajatapaus huohotuspatruunan osalta (11/96), jossa vanha metallinen patruuna korvautuu muovisella. Ostin uudemman muovisen suodattimen oletuksella, että se autossani olisi, mutta siinä sattuikin vielä olemaan metallinen suodatin. Onneksi molempien suodattimien letkulähdöt ovat identtiset, joten suodattimet käyvät siltä osin ristiin. Ainoastaan kiinnitys on hieman erilainen, mutta pienellä hienosäädöllä kuitenkin täysin asennettavissa keskenään. Lisäksi uudempi suodatin oli ainakin bmwautopartsissa selvästi edullisempi. Homma ei siis kaadu tähän jos ostit vanhemman suodattimen sijaan uudemman.

    Tasonsäädöllisissä autoissa pitää lisäksi avata kuljettajan puolen hydrauliletku, jotta sisälokasuojan saa pois. Järjestelmän ilmaus on helppoa, hydraulinestesäiliö pitää vain täyttää ja lyödä auto käyntiin. Sitten auton alta vääntää hieman tasonsäätöön liittyvää tankoa, jolloin auto vuoroin nousee ja laskee. Hetken aikaa kun tuota tekee ja pitää huolen oikeasta nestepinnasta, tulee järjestelmä ilmattua.

    Leave a comment:


  • igmas
    replied
    Originally posted by Heenri View Post
    Osaisiko kukaan arvuutella mikä olisi 750:ssä vikana, kun käy myyjäliikkeen mukaan tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta ei meinaa ottaa kunnolla kierroksia. En siis autoa omista mutta ostattelemassa olen, enkä tiedä uskaltaako tuota nyt sitten ostaa vai ei. Liike epäilee tukkeutunutta kattia mutta mitä muuta voisi olla? IMM, tulpat, puolat?

    Jos yksi katti on tukkossa niin kierrokset pysty hyvin nostaa tyhjäkäynnillä. Sitten kun lähtee ajaa niin tuntuu siltä että mootori hyytyy kun nosta kierrokset ja tule missfire sinä puolella missä on katti tukossa kun antaa kenkää. Näin ainakin teki mun entisessä 735issä.

    Leave a comment:


  • Heenri
    replied
    Osaisiko kukaan arvuutella mikä olisi 750:ssä vikana, kun käy myyjäliikkeen mukaan tyhjäkäyntiä normaalisti, mutta ei meinaa ottaa kunnolla kierroksia. En siis autoa omista mutta ostattelemassa olen, enkä tiedä uskaltaako tuota nyt sitten ostaa vai ei. Liike epäilee tukkeutunutta kattia mutta mitä muuta voisi olla? IMM, tulpat, puolat?

    Leave a comment:


  • Jarsse
    replied
    Eikös vuotava/t suuttimet aiheuta pitkää starttia dieselissä? Kuitenkin kun mittaristossa lukee että hehkuttaa niin samantien pärähtää käyntiin,mutta sillon kun kone tarpeeksi lämmin ettei hehkuta niin starttaa pari sekunttia ennenkun lähtee käyntiin, vaikka sammutat ja heti perään starttaat uudestaan niin sama homma... oisko tuossa syyllinen myös siihen että kulutusmittari näyttää 39,5l/100km... ei kuitenkaan mustaa työnnä silleenn että oikeesti voisi olla noin paljon kulutus.. 2.5tds

    Leave a comment:


  • Osmis
    replied
    Originally posted by igmas View Post
    Googlasin
    Letku menee eri tavalla.
    Pitää vaan vaihtaa 728 letkut sihen 730 tankiin. Niin toimii.
    Käsitin sitten kutakuinkin oikein. Kiitosta!

    Leave a comment:


  • igmas
    replied
    Originally posted by Osmis View Post
    Mutta siis kaikki 85L tankit käyvät keskenään ristiin? Jos vaikka ostan 730i tankin tuohon minun 728i?
    Googlasin
    Letku menee eri tavalla.
    Pitää vaan vaihtaa 728 letkut sihen 730 tankiin. Niin toimii.

    Leave a comment:

Working...
X