Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Akron
    BTCF Member
    • Jul 2017
    • 167
    • Tampere

    Yksi kappale E38 740iA olisi tällä hetkellä kiikarissa, vanhemmalla M60 koneella. Mitä näistä kannattaa katsoa ennen ostopäätöstä?

    Aikaisempaa kokemusta BMW:stä lähinnä tuolta E61 osaston naftapuolelta.
    Current: F10 528iA '11

    EXs:
    E38 740iA '95
    Subaru Impreza 2.0R '06
    E61 520dA '07

    Comment

    • Haju69
      Administrator
      • Nov 2005
      • 16344
      • Leppävirta

      Originally posted by Akron View Post
      Yksi kappale E38 740iA olisi tällä hetkellä kiikarissa, vanhemmalla M60 koneella. Mitä näistä kannattaa katsoa ennen ostopäätöstä?

      Aikaisempaa kokemusta BMW:stä lähinnä tuolta E61 osaston naftapuolelta.
      Bensatankki ja löystyvät öljypumpun kiinnityspultit, kannattaa siis kysyä ainakin onko koskaan tarkistettu noita pultteja tai millon viimeksi (käytättää öljypohjan irti). Saumoistaan ratkennut bensatankki huohotin järjestelmän petettyä valitettavan yleinen vaiva.

      Lisäksi ihan perusasiat, alustan kunto ja esimerkiksi toimiiko lämmityslaite oikein(vesiventtiilit tuppaa kans hajoilemaan).

      Ym. Vanhoja autoja niin onhan sitä kaikenlaista mahdollisuutta ilmassa.
      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

      Comment

      • Akron
        BTCF Member
        • Jul 2017
        • 167
        • Tampere

        Originally posted by Haju69 View Post
        Bensatankki ja löystyvät öljypumpun kiinnityspultit, kannattaa siis kysyä ainakin onko koskaan tarkistettu noita pultteja tai millon viimeksi (käytättää öljypohjan irti). Saumoistaan ratkennut bensatankki huohotin järjestelmän petettyä valitettavan yleinen vaiva.

        Lisäksi ihan perusasiat, alustan kunto ja esimerkiksi toimiiko lämmityslaite oikein(vesiventtiilit tuppaa kans hajoilemaan).

        Ym. Vanhoja autoja niin onhan sitä kaikenlaista mahdollisuutta ilmassa.
        Joo vanha auto tosiaan kyseessä, uutta ei voi odottaa. Eniten kiinnostaa tietenkin, että onko näissä jotain oikeasti fataalia vikaa, joka voi nopeastikin hajottaa moottorin/ vaihdelaatikon.Öljypumpun pultit nyt ei nopealla googlauksella kuulostanut vaikuttavan suuresti moottorin toimintaan, mutta ei ne irrallaan työtänsä tee.

        Täytyy katsoa huoltohistoriaa vähän tarkemmin. Auto myynnissä liikkeessä, mutta omistaja tiesi aikaisemmat kaksi omistajaa, täytyy kysellä onko tuollaisia operaatioita mahdollisesti tehty.
        Current: F10 528iA '11

        EXs:
        E38 740iA '95
        Subaru Impreza 2.0R '06
        E61 520dA '07

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16344
          • Leppävirta

          Originally posted by Akron View Post
          Joo vanha auto tosiaan kyseessä, uutta ei voi odottaa. Eniten kiinnostaa tietenkin, että onko näissä jotain oikeasti fataalia vikaa, joka voi nopeastikin hajottaa moottorin/ vaihdelaatikon.Öljypumpun pultit nyt ei nopealla googlauksella kuulostanut vaikuttavan suuresti moottorin toimintaan, mutta ei ne irrallaan työtänsä tee.

          Täytyy katsoa huoltohistoriaa vähän tarkemmin. Auto myynnissä liikkeessä, mutta omistaja tiesi aikaisemmat kaksi omistajaa, täytyy kysellä onko tuollaisia operaatioita mahdollisesti tehty.
          Kyllä se pumppu irti päässessään on sen verta iso vahinko että aika valmis moottori sen jälkeen

          Samalla kun ne pultit kiristää (ruuvilukite on hyvä lisä) on hyvä tarkastaa öljypumpun ketjun kireys ja sen säätää samalla jos on välystä.

          Edit: Googleen: BMW M60 oil pump bolts

          Eiköhän ala tarinaa löytyä
          Last edited by Haju69; 19-02-2020, 17:23.
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            Originally posted by Akron View Post
            Joo vanha auto tosiaan kyseessä, uutta ei voi odottaa. Eniten kiinnostaa tietenkin, että onko näissä jotain oikeasti fataalia vikaa, joka voi nopeastikin hajottaa moottorin/ vaihdelaatikon.Öljypumpun pultit nyt ei nopealla googlauksella kuulostanut vaikuttavan suuresti moottorin toimintaan, mutta ei ne irrallaan työtänsä tee.

            Täytyy katsoa huoltohistoriaa vähän tarkemmin. Auto myynnissä liikkeessä, mutta omistaja tiesi aikaisemmat kaksi omistajaa, täytyy kysellä onko tuollaisia operaatioita mahdollisesti tehty.
            Nuo pultit kun pääsevät irti ja pumppu on sen jälkeen irti niin koko kone on aikalailla entinen. Fataalia tai ei

            Jakopäitäkin näihin joskus on täytynyt rempata mutta M60 jakopää on aika paljon tukevampaa tekoa kuin uudemmat.

            Ruostekkin mahdollisesti alkaa jo näitä vaivata kun on kyseessä 25 vuotias auto.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              Kyllä M60 E38:ssa yksi suurimmista riskeistä on juuri nuo öljypumpun pultit. Totaalituho koneelle, eli uutta moottoria etsit jos nuo pääsee irti, se on varma. Voitelu kun loppuu tuon seurauksena, niin aletaan metallia sorvaamaan kaikkialla moottorissa.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • sierra4x4tbo
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 2097
                • Lappeenranta

                Vähän on tuuristakin kiinni onko fataalia vai ei.

                Omassa tonninpommissa oli pumppu enää yhdellä löysällä olevalla mutterilla kiinni, eli roikkui ketjun ja löysällä olevan mutterin varassa. Pistin romut takaisin kiinni ja jatkoin ajamista. Tämä ~3v sitten, eli joku 40-50tkm sitten.

                Bonuksena mulla oli lisäksi M6 pultteja öljypohjassa, näillä pumpun puolikkaat on toisissaan kiinni.

                -Timo
                M535i BiTurbo -85
                740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                --=MushroomMotorsport=--
                --=MaxTuned.com=--

                Comment

                • Osmis
                  Moderator
                  • May 2006
                  • 5271
                  • Lieksa, Middle of Nowhere

                  Tästäkin oli pettäny öljypumpun pultit. Sai vielä uuden elämän:

                  Sawo-Karjala - connection

                  @osmis_garage

                  Harraste: E30 325i Cabriolet -86

                  Käyttis: E39 528i M-Sport -99

                  Comment

                  • okko
                    BTCF Honorary Member
                    • Apr 2005
                    • 1763
                    • Honkajoki

                    Originally posted by Akron View Post
                    Yksi kappale E38 740iA olisi tällä hetkellä kiikarissa, vanhemmalla M60 koneella. Mitä näistä kannattaa katsoa ennen ostopäätöstä?

                    Aikaisempaa kokemusta BMW:stä lähinnä tuolta E61 osaston naftapuolelta.
                    Ei näitä ikähuoria voi enään käyttöautona ajatella. Täytyy löytää todella pidetty yksilö, ettei jatkuvasti ole joku paikka vailla huomiota.

                    Harrasteena toki mukavia. Onhan ehjä ja siisti E38 edelleen suvereeni auto tien päällä ja ottaa paikkansa aina tyylikkäästi missä tahansa parkissa...

                    pumpun pultit ja revennyt tankki jo tuli mainittua.
                    Lisäksi kaikki muovi konehuoneessa alkaa olla kosketuksesta murenevaa ja pelkkiä jäähdyttimiä ja lauhduttimia on kolmen normaaliauton tarpeisiin.

                    Vanha viidakon sanonta seiskan ylläpidosta: "Tonni vuodessa, niin pysyy tien päällä"
                    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                    Comment

                    • Akron
                      BTCF Member
                      • Jul 2017
                      • 167
                      • Tampere

                      Originally posted by okko View Post
                      Ei näitä ikähuoria voi enään käyttöautona ajatella. Täytyy löytää todella pidetty yksilö, ettei jatkuvasti ole joku paikka vailla huomiota.

                      Harrasteena toki mukavia. Onhan ehjä ja siisti E38 edelleen suvereeni auto tien päällä ja ottaa paikkansa aina tyylikkäästi missä tahansa parkissa...

                      pumpun pultit ja revennyt tankki jo tuli mainittua.
                      Lisäksi kaikki muovi konehuoneessa alkaa olla kosketuksesta murenevaa ja pelkkiä jäähdyttimiä ja lauhduttimia on kolmen normaaliauton tarpeisiin.

                      Vanha viidakon sanonta seiskan ylläpidosta: "Tonni vuodessa, niin pysyy tien päällä"
                      Käyttö-/harrasteautoksi tulee tilan puutteen vuoksi. Aina voi lainata emännältä autoa, jos seiska ei suostu tulemaan tallista ulos.

                      Kilometrejä tulee onneksi vain vähän reipas 10 tuhatta vuodessa eikä yksi touhutonni vuodessa kauhean paha ole, Subarulla ei selvinnyt edes puolta vuotta ennen kuin ylitettiin tonni.

                      EDIT: Korjataan sen verran, että tulee käyttö-/harrasteautoksi, jos kyseinen yksilö miellyttää
                      Current: F10 528iA '11

                      EXs:
                      E38 740iA '95
                      Subaru Impreza 2.0R '06
                      E61 520dA '07

                      Comment

                      • RS2
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2013
                        • 109
                        • Lempäälä

                        RVS-käsittelyllä säännöllisin väliajoin vakiolla jakopäällä ajat 400 tkm. Koskee myös TU-moottoreita. Öljyt vaihdat 10 tkm. Kiristimen vaihto jakoketjulle 100 tkm. Kokeilu menossa. Nyt 317 tkm.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          Originally posted by RS2 View Post
                          RVS-käsittelyllä säännöllisin väliajoin vakiolla jakopäällä ajat 400 tkm. Koskee myös TU-moottoreita. Öljyt vaihdat 10 tkm. Kiristimen vaihto jakoketjulle 100 tkm. Kokeilu menossa. Nyt 317 tkm.
                          En kyllä näe miten se rvs tähän auttaisi. Ongelma on se laahaimien hajoaminen. Nämä on muovia tai komposiittia tms. Niihin ei kyllä rvs vaikuta mitenkään.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • okko
                            BTCF Honorary Member
                            • Apr 2005
                            • 1763
                            • Honkajoki

                            M62tu:lla ajaa+300tkm helposti ilman suuria remontteja.
                            Se miksi niitä Suomessa on jouduttu tekemään 200tkm kohdalla johtuu useimmiten siitä, että todelliset kilometrit on tuolloin lähellä 400tkm...

                            Ei perustu mihinkään, mutta oma kokemus
                            When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                            Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                            Comment

                            • Akron
                              BTCF Member
                              • Jul 2017
                              • 167
                              • Tampere

                              Koskeekos tuo sama ongelma M60 pataa? Jostain ketjusta muistaakseni aikaisemmin luin, että tuo laahaimien hajoaminen tuli vasta M62 mukana
                              Current: F10 528iA '11

                              EXs:
                              E38 740iA '95
                              Subaru Impreza 2.0R '06
                              E61 520dA '07

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8258
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                Originally posted by Akron View Post
                                Koskeekos tuo sama ongelma M60 pataa? Jostain ketjusta muistaakseni aikaisemmin luin, että tuo laahaimien hajoaminen tuli vasta M62 mukana

                                Kyseistä laahainta ei ole M60 koneissa.
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎