Originally posted by Rudenorth
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by Ramzez View PostNyt kun olen selvittänyt asiaa, niin ne varret tosiaan ovat xenonien automaattisäätöön liittyvät ja ilmeisesti prefacelift malleissa nuo tangot kiinnitettiin takaylätukivarteen ja edessä suoraan alatukivarteen. Uudemmissa malleissa kiinnitys on erilainen. Mielenkiintoisen tilanteesta tekee se, että esimerkiksi bmwfans antaa saman varaosanumeron kyseisille tukivarsille, vaikka etsisi osia auton vin-numerolla. Lisäksi esim. Schmiedmann myy eteen tuota säätötankoa, jossa näyttäisi olevan jonkinlainen kiinnitysrauta tukivartta varten:
Voisikohan tässä päästä helpolla ja ostaisi vain nuo "normaalit" tukivarret ja sitten tarvittaessa hommaisi uudet säätötangot? Takanakin niissä alkuperäisissä tukivarsissa on reikä siinä kohtaa, missä tuo taaempi tanko on kiinni, joten teoriassa niiden normaalien tukivarsien voisi kuvitella sopivan xenoneilla varustettuun autoon. :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ramzez View PostJos tiedät jonkun hyvän paikan, niin kerro ihmeessä!Ainakin tuo itse löytämäni pulju pyytää vajaat 20€/kpl ja postikuluja 17€ päälle, niin eipä se hinta eroa niin paljoa tuosta Fixuksen hinnasta.
33,90e + 5,90e toim.kuluja
ja paypal tunnuksien tekoon ei mene kuin minuutti, jos ei entuudestaan ole.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Rudenorth View PostSama käy kummallekin puolelle, mutta mikset tilaa ennemmin saksasta? saat alle 40e kotiin toimitettuna molemmat.Ainakin tuo itse löytämäni pulju pyytää vajaat 20€/kpl ja postikuluja 17€ päälle, niin eipä se hinta eroa niin paljoa tuosta Fixuksen hinnasta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ramzez View PostEi kukaan sattuisi tietämään, mistä saisin uudet sivupeilit seiskaan? Schmiedmann ja KL pyytävät aika kovia hintoja normaaleista peileistä (n. 90€/kpl), joten halvempaa myyntipaikkaa etsitään. Car Partsilta ei saa ja Ebaysta myös aika huonosti löytyy tavallisia peilejä. Yksi paikka löytyi, mutta on hieman epäselvää, että voisiko kyseiseen paikkaan maksaa tilisiirrolla, kun paypal-tunnuksia ei ole. Mielestäni kyseisten peilien pitäisi sopia, koska ainakin mitat täsmäävät. Tietysti jos nurkissasi pyörii purkuauto, josta voisit lasit myydä, niin ota yhteyttä.
EDIT: Taisikin käydä säkä, sillä aloin etsiä peilejä ihan Suomesta ja satuin selaamaan Fixuksen nettikauppaa, kun sieltä pistivät esille laajakulmaiset & lämmitettävät peilit seiskaan.Täytyy vielä viikon alussa soitella paikalliseen Fixus-liikkeeseen ja varmistaa peilien koko. Ainakin kuvan perusteella peili olisi oikea. Käsittääkseni sama peili menee kummallekin puolelle??
Leave a comment:
-
-
Ei kukaan sattuisi tietämään, mistä saisin uudet sivupeilit seiskaan? Schmiedmann ja KL pyytävät aika kovia hintoja normaaleista peileistä (n. 90€/kpl), joten halvempaa myyntipaikkaa etsitään. Car Partsilta ei saa ja Ebaysta myös aika huonosti löytyy tavallisia peilejä. Yksi paikka löytyi, mutta on hieman epäselvää, että voisiko kyseiseen paikkaan maksaa tilisiirrolla, kun paypal-tunnuksia ei ole. Mielestäni kyseisten peilien pitäisi sopia, koska ainakin mitat täsmäävät. Tietysti jos nurkissasi pyörii purkuauto, josta voisit lasit myydä, niin ota yhteyttä.
EDIT: Taisikin käydä säkä, sillä aloin etsiä peilejä ihan Suomesta ja satuin selaamaan Fixuksen nettikauppaa, kun sieltä pistivät esille laajakulmaiset & lämmitettävät peilit seiskaan.Täytyy vielä viikon alussa soitella paikalliseen Fixus-liikkeeseen ja varmistaa peilien koko. Ainakin kuvan perusteella peili olisi oikea. Käsittääkseni sama peili menee kummallekin puolelle??
Last edited by Ramzez; 05-05-2012, 15:11.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 2bar..ahhh View Posteiköhän se tukivarresta löydy ku runko numerolla tilaa oiket siis kiinitys valojen tason säädolle... Itellä seiska niin ton tissa et olen joutunut muuttaan kiinitysta aavistuksen ettei valot sojota mihin sattuun... Ja kun sitä m6 mutteria aukaiset niin suosittelen varovaisuutta ettei se muvivarsi katkea...
Voisikohan tässä päästä helpolla ja ostaisi vain nuo "normaalit" tukivarret ja sitten tarvittaessa hommaisi uudet säätötangot? Takanakin niissä alkuperäisissä tukivarsissa on reikä siinä kohtaa, missä tuo taaempi tanko on kiinni, joten teoriassa niiden normaalien tukivarsien voisi kuvitella sopivan xenoneilla varustettuun autoon. :thinkLast edited by Ramzez; 04-05-2012, 20:12.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ramzez View PostJatkoa tähän aiheeseen, eli oli pakko vielä käydä tarkistamassa tuon oman autoni tilanne ja kyllä siellä tosiaan menee joku tanko, minkä veikkaisin olevan xenonien säätöön liittyvä, kiinni takaylätukivarteen. Alla pari havainnollistavaa kuvaa, joskaan ei hyviä sellaisia.
Samalla huomasin, että myös edessä on vastaavanlainen tanko, joka menee kiinni repsikan puolella suoraan alatukivarteen. Molempien toinen pää on kytketty johonkin sähkömoottoriin. Tarkoittaako tämä, että auto tarvitsee repsikan puolelle jotkut omanlaisensa tukivarret, taakse takaylätukivarren ja eteen suoran alatukivarren? Ketuttaa aika huolella jos noiden takia ei voi ostaa sellaista tukivarsisettiä, joka tulisi halvemmaksi.
Leave a comment:
-
-
hmm.. mitäpä tekis. etupyörän laakeri vissiin kaput ja vaihtoehdot olis NoName tarvike 49,90€ ja SKF VKBA 3451 129,99€
vai onko muitakin vaihtoehtoja?
Edit, onhan niitä
QUINTON HAZELL 127,56€
MAPCO 115,67€
FAG 83,90€
VAICO 89,46€
NK 59,98€
OPTIMAL 57,38€Last edited by peto2; 04-05-2012, 19:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ramzez View PostOlisi tarvetta tilata seiskaan repsikan puolelle takaylätukivarsi, eli se "bumerangi". Mutkia matkaan toi kuitenkin se, että Car Partsin sivuilla kyseisen osan lisätiedoissa lukee, ettei sovellu xenon valolliseen autoon, joka minun autoni siis on. Mitä nyt tuota tukivartta on seiskan alla tullut tiirailtua, niin sen kylkeenhän on kytketty sellainen tanko, joka ilmeisesti liittyy valojen automaattisäätöön, mutta millälailla tuo konsepti muuttaa tukivarren rakennetta? Nimittäin kun vuosi takaperin vaihdoin kuskin puolelle samaisen tukivarren, ainakin siinä tukivarressa oli tukivarren puolivälissä reikä. Eikös se valojen säätötanko pultata samaiseen reikään siellä repsikan puolella?Originally posted by VaihtoVirta View PostKyllä se valojen korkeudensäätötanko oli ainakin omassani näin:
En ymmärrä miksi tukivarsi olisi erilainen valojen korkeudensäädöllä varustetuissa, kun tuon kiinnitys on kynkässä
Samalla huomasin, että myös edessä on vastaavanlainen tanko, joka menee kiinni repsikan puolella suoraan alatukivarteen. Molempien toinen pää on kytketty johonkin sähkömoottoriin. Tarkoittaako tämä, että auto tarvitsee repsikan puolelle jotkut omanlaisensa tukivarret, taakse takaylätukivarren ja eteen suoran alatukivarren? Ketuttaa aika huolella jos noiden takia ei voi ostaa sellaista tukivarsisettiä, joka tulisi halvemmaksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Maikkeliiih View PostKorjaileekos kukaan Tampereella/Pirkanmaalla/Etelä-Suomessa noita abs-dsc pokseja, että sais noi kolme valoa mittaristosta sammumaan? Mieluusti vielä nopeasti, nimimerkillä leimaa jäljellä viikko
Leave a comment:
-
-
Korjaileekos kukaan Tampereella/Pirkanmaalla/Etelä-Suomessa noita abs-dsc pokseja, että sais noi kolme valoa mittaristosta sammumaan? Mieluusti vielä nopeasti, nimimerkillä leimaa jäljellä viikko
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VaihtoVirta View PostNyt on uusi jakoketju + laahaimet asennettu, huomenna täytyy jatkaa kasausta.. Lyhyesti homma meni näin:
- Kampiakselin lukitus yläkuolokohtaan (vauhtipyörään lukitustapilla)
- Merkit vanos yksiköiden hammasrattaisiin, että tietää missä kohtaa oikea paikka
- Merkit vanhaan ketjuun/hammasrattaisiin (huolellisuutta!), laskin lenkkivälin merkkien väliltä ja tein piirustuksen varmuuden välttämiseksi
- Merkkien siirto vanhasta ketjusta uuteen, lenkkiväli laskien
- Laahaimet irti
(tässä vaiheessa vasen vanosyksikkö liikahti hieman vastapäivään)
- Vasemman vanosyksikön liikuttelu takaisin merkkiin jonka aiemmin tein, jonka jälkeen ketju merkkeihin (ei yltänyt kohdalleen ennen vasemman vanoksen liikuttamista)
(tässä vaiheessa oikea vanosyksikkö liikahti hieman myötäpäivään)
- Kiristävä laahain oikeaan kireyteen, jolloin oikea vanosyksikkö on jälleen merkissä
- Merkkien ja lenkkivälien tarkastus, kaikki merkit kohdallaan
Pientä sydämentykytystä aiheutti nuo nokkien/vanoksien epämääräiset liikkeet, mutta seuraavalla kerralla hieman viisaampana.. Voiko joku vielä vahvistaa, ettei tässä hommassa käynyt ed.olevan pohjalta mitään asennusvirhettä?Last edited by VaihtoVirta; 04-05-2012, 07:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Ramzez View PostVoisitko laittaa linkkiä, mistä peilit ostit? Vai tulivatko ne ikinä perille?Itsekin nyt nettiä selalleena tulin siihen tulokseen, että normaalit peilinlasit sopivat EC:n tilalle.
Ainoa kysymysmerkki on se, että minkälaiset peilit tuohon voi laittaa tilalle? Niitä tuntuu olevan monenlaisia. Vanhat peilit olivat nuo electrochromet lämmityksellä.
Esim. Merteililtä saisi peilit suht sopivasti.
Myös KL:stä kaiketi saisi peilit, tosin hintaa niille tulee todennäköisesti 75€/kpl, mikä on mielestäni aika tyyris. Tuo hinta oli e39:n peilistä, kun e38:lle ei löydy peilinlasia heidän nettisivuiltaan.
Leave a comment:
-
-
Laatikon toiminnasta mainittakoon, että on aivan normaalia, että laatikko luistaa muutaman kilometrin ennen kuin turbiini lukittuu. Tämä lienee jonkinlainen laatikonöljyjen lämmitystoimenpide, joka korostuu kylmillä ilmoilla. Riippuen lämpötilasta, turbiini saattaa lukittua vasta useiden kilometrien ajon jälkeen. Ongelmia syntyy siinä vaiheessa, jos turbiini ei lukitu ollenkaan. Moni sekoittaa turbiinin lukittumisen yhdeksi vaihteeksi. Normaali kierrosluku ainakin kaseissa on 1850 rpm / 100 km/h. Yli 2000 kierrosta ja turbiini ei ole lukittunut.
Leave a comment:
-
Leave a comment: