Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    Originally posted by Homer View Post
    Onkohan joku vaihdellu venakopan tiivisteitä m60 koneeseen,et onko monen tunnin urakka vaihtaa molempiin?Ja kai noita erikseen myydään eikä pelkästään yläpään tiivistesarjana?Ku eilen alko savuamaan liikennevaloissa ja äkkiä auto parkkiin ja diagnoosi että molemmista alkanu itkemään öljyä,mikä pääsi valumaan pakosarjalle.Ku en nyt muista tarkkaan miten noi venakopat lähti pois ku on jo jonkun aikaa ku tulpat tämmöiseen moottoriin vaihdoin.Ja siksi aikaa kyselen että uskallanko vaihdella noi appivanhempien pihassa tänään,et saanko ennen huomista varmasti auton pois pihasta(ristiäiset).
    Tulppienvaihdolla ja noiden tiivisteiden vaihdolla ei juuri tekemistä toistensa kanssa muuta ole kuin puolien irroitus, joten lienee siinä se "muistikatkos".

    Mutta joo, kyllähän ne päivässä sinne rassaa..Kuskinpuoleinen muistaakseni oli huomattavasti apumiehen puolesta helmpompi. Apumiehen puoleista joutuu vähän soveltamaan että tulee ilman enempiä purkaamisia pois paikaltaan, mutta tietyssä kulmassa koneen suuntaisesti tulee kyllä sieltä ilman isompaa väkivaltaa.

    Tiivisteet myydään puoli kerrallaan, eli tulppien kolojen tiivisteet kuuluu mukana aina noihin kansien tiivisteisiin, MUTTA ne pienet kumiset prikat jotka ovat pulteissa EIVÄT kuulu mukaan. Ne kannattaa ehdottomasti uusia, muuten jää varmasti jälleen vuotamaan.
    Ohjeiden mukaan, myös siihen kannen etuosaan, kannattaa vähän tiivisteliimaa laitella ettei ala koppien liitoksesta vuotamaan, jotkut ohjeet kehoittaa laittamaan myös sinne taakse niihin puoliympyröihin mutta itse en laittanut ja ei kyllä vuoda.

    Sellaista, kiristysmomenttia en juuri tähän hätään osaa sanoa noille kopille, jotenkin muistelen että siinä 15-20nm olisi ollut mutta mutta, ja kiristys ristiin, aivan kuten kannessakin.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Homer
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 3653
      • Springfield-Jyväskylä

      Originally posted by Janzki View Post
      Tulppienvaihdolla ja noiden tiivisteiden vaihdolla ei juuri tekemistä toistensa kanssa muuta ole kuin puolien irroitus, joten lienee siinä se "muistikatkos".

      Mutta joo, kyllähän ne päivässä sinne rassaa..Kuskinpuoleinen muistaakseni oli huomattavasti apumiehen puolesta helmpompi. Apumiehen puoleista joutuu vähän soveltamaan että tulee ilman enempiä purkaamisia pois paikaltaan, mutta tietyssä kulmassa koneen suuntaisesti tulee kyllä sieltä ilman isompaa väkivaltaa.

      Tiivisteet myydään puoli kerrallaan, eli tulppien kolojen tiivisteet kuuluu mukana aina noihin kansien tiivisteisiin, MUTTA ne pienet kumiset prikat jotka ovat pulteissa EIVÄT kuulu mukaan. Ne kannattaa ehdottomasti uusia, muuten jää varmasti jälleen vuotamaan.
      Ohjeiden mukaan, myös siihen kannen etuosaan, kannattaa vähän tiivisteliimaa laitella ettei ala koppien liitoksesta vuotamaan, jotkut ohjeet kehoittaa laittamaan myös sinne taakse niihin puoliympyröihin mutta itse en laittanut ja ei kyllä vuoda.

      Sellaista, kiristysmomenttia en juuri tähän hätään osaa sanoa noille kopille, jotenkin muistelen että siinä 15-20nm olisi ollut mutta mutta, ja kiristys ristiin, aivan kuten kannessakin.
      Kiitokset nopeasta vastauksesta! Juu noilla tulppien vaihdolla lähinnä tarkoitinkin et muistasin mitä kaikkee tuolta muovien alta löytyy,ku kai siinä vaiheessa vähän enempi näkee mitä kaikkee joutuu purkamaan.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Originally posted by Homer View Post
        Kiitokset nopeasta vastauksesta! Juu noilla tulppien vaihdolla lähinnä tarkoitinkin et muistasin mitä kaikkee tuolta muovien alta löytyy,ku kai siinä vaiheessa vähän enempi näkee mitä kaikkee joutuu purkamaan.
        Joo ei oo iso homma, rauhallisesti kun tekee niin 3 tunnissa pitäisi selvitä. Ehkä eniten päänvaivaa aiheuttaa johtokouru mikä kulkevat bensakiskon päällä. Se pitää saada irti jotta venakopat mahtuvat tulemaan pois.
        Jotkut ovat niitä suuttimien liittimiä kaikenlaisilla tikuilla koittaneet avata mutta rakenne on oikeastaan sellainen että kun vetäsee rivakasti niin liitin irtoaa, samaten menee kiinni ihan painamalla. Joskus saattaa yks tai kaks irrota johtokourusta mutta helppo laittaa takas jälkeenpäin.

        Jos niitä liittimiä rupee tikulla irrottelemaan yksitellen niin saa varata ainakin yhden tunnin lisää
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          Originally posted by Supa View Post
          Joo ei oo iso homma, rauhallisesti kun tekee niin 3 tunnissa pitäisi selvitä. Ehkä eniten päänvaivaa aiheuttaa johtokouru mikä kulkevat bensakiskon päällä. Se pitää saada irti jotta venakopat mahtuvat tulemaan pois.
          Jotkut ovat niitä suuttimien liittimiä kaikenlaisilla tikuilla koittaneet avata mutta rakenne on oikeastaan sellainen että kun vetäsee rivakasti niin liitin irtoaa, samaten menee kiinni ihan painamalla. Joskus saattaa yks tai kaks irrota johtokourusta mutta helppo laittaa takas jälkeenpäin.

          Jos niitä liittimiä rupee tikulla irrottelemaan yksitellen niin saa varata ainakin yhden tunnin lisää
          Tosiaan tämän seikan unohdin.

          Tosin, repimään en rupeisi, ehhei. Työkaluja jos yhtään omasta takaa on saa kyllä ne liittimet varsin kivasti auki. Hieno mekaanikon tms. työkalusatsilla pääsee noista eroon vallan helposti, rikkomatta.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by Janzki View Post
            Tosiaan tämän seikan unohdin.

            Tosin, repimään en rupeisi, ehhei. Työkaluja jos yhtään omasta takaa on saa kyllä ne liittimet varsin kivasti auki. Hieno mekaanikon tms. työkalusatsilla pääsee noista eroon vallan helposti, rikkomatta.
            Siis tarkoitin että niin ne on tarkoitettu irroitettavaksi. Normaali suutinliitin on sellainen mistä voi painaa lukituksen auki, siinä tuo lukitseva metallilanka on paljon paksumpaa kuin näissä v8:n liittimissä, eikä näissä ole kohtaa mistä lukituksen voi painamalla avata.
            Kumpaakin irroitusmetodia olen kokeillut ja todennyt tuon virallisen ihan toimivaksi. Eikä siinä mitään oikein rikki saa, suutinliitin saattaa irrota johtokourusta jos on kovin jumahtanut kiinni mutta saa laitettua kyllä takaisin kouruun. Ja noihin lukituskohtiin voi ekaks suihkuttaa vähän jotain ainetta liukasteeksi.

            Kun TIS:stä katsoo ohje käskee irroittamaan johtokouruja kiinni pitävät liittimet ja vetämään ylöspäin.
            Kas tässä vielä TIS ohje. Sivu 2, kuva 2.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              Sitten kun noi suuttimien liittimet on rikottu valmiiksi yms, niin parempi ehkä vain ottaa se pieni meisseli käteen ja irrotella ne klipsit. Semmonen 5-10min homma yhteensä kun homma hallussa.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                Originally posted by Supa View Post
                Siis tarkoitin että niin ne on tarkoitettu irroitettavaksi. Normaali suutinliitin on sellainen mistä voi painaa lukituksen auki, siinä tuo lukitseva metallilanka on paljon paksumpaa kuin näissä v8:n liittimissä, eikä näissä ole kohtaa mistä lukituksen voi painamalla avata.
                Kumpaakin irroitusmetodia olen kokeillut ja todennyt tuon virallisen ihan toimivaksi. Eikä siinä mitään oikein rikki saa, suutinliitin saattaa irrota johtokourusta jos on kovin jumahtanut kiinni mutta saa laitettua kyllä takaisin kouruun. Ja noihin lukituskohtiin voi ekaks suihkuttaa vähän jotain ainetta liukasteeksi.

                Kun TIS:stä katsoo ohje käskee irroittamaan johtokouruja kiinni pitävät liittimet ja vetämään ylöspäin.
                Kas tässä vielä TIS ohje. Sivu 2, kuva 2.
                Originally posted by Morkai View Post
                Sitten kun noi suuttimien liittimet on rikottu valmiiksi yms, niin parempi ehkä vain ottaa se pieni meisseli käteen ja irrotella ne klipsit. Semmonen 5-10min homma yhteensä kun homma hallussa.
                Kuten Morkai tuon ilmaisi..On sitä ennenkin käsketty perse edellä puuhun menemään, muttei se sitä tarkota että sinne on sillätavoin menty.

                Itse ei ainakaan edes viitsi sitä riskiä ottaa että repäsee, sitten ihmettelee kun on käynti häiriötä koneessa joka aiheutuu väljistä liitimistä suuttimien tienoolla, puhumattakaan siitä, että tuollaisenkin johtosarjan silponeena siellä ei todellakaan ole liikaa sitä johtoa irrota, joten jos repäsee ja yksi eri irtoakkaa niin jostain liitännästä se johtoa venyttää aivan varmasti.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  Itse sain vaihdettua noiden koppien tiivisteet, vaikken johtokourua irroittanutkaan. Taitoin vain puolien johdot sen kourun sisäpuolelle, ettei ne roiku venttiilikoneistossa.
                  Enkä käyttänyt väkivaltaa...

                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • McBeast
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2007
                    • 2998
                    • Tallinn

                    Onko kellään Depon valot omistavalla tietoa tälläisestä ongelmasta.

                    Itellä tuli kuskinpuolen umpioon reikä ja tarkotus olisi luonnollisesti laittaa uutta tilalle. Nimimerkiltä EPDM kyselin varaosia, jolta valot alunperin ostin. Niitä ei kuulemma saa.

                    Sopiiko mahdollisesti alkuperäiset lasit näihin "tuning" valoihin vai tarviiko alkaa uusia valoja ostamaan?

                    -Tuomas
                    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                    Comment

                    • Homer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2005
                      • 3653
                      • Springfield-Jyväskylä

                      Originally posted by Morkai View Post
                      Sitten kun noi suuttimien liittimet on rikottu valmiiksi yms, niin parempi ehkä vain ottaa se pieni meisseli käteen ja irrotella ne klipsit. Semmonen 5-10min homma yhteensä kun homma hallussa.
                      Originally posted by kaol View Post
                      Itse sain vaihdettua noiden koppien tiivisteet, vaikken johtokourua irroittanutkaan. Taitoin vain puolien johdot sen kourun sisäpuolelle, ettei ne roiku venttiilikoneistossa.
                      Enkä käyttänyt väkivaltaa...

                      Juu menin sit varaamaan ajan korjaamolle ku ei viittiny eilen alkaa vesisateessa rassaa.Mutta kyllä näillä opeilla epäilemättä vaihtaisi itsekkin.

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Mitäs ootte mieltä noista Piritekin tummaoptiikka etuvilkuista (KLIK)? Ja samaan syssyyn kylkivilkuista (KLIK)? Alunperin oli tarkoitus ostaa pelkät kylkivilkut, kun seiskassa on edellinen omistaja päivittänyt kaikki muut valot kirkkaisiin kylkivilkkuja lukuunottamatta. Piritek ei kuitenkaan ilmeisesti myy pelkkiä vilkkuja sinällään, vaan täytyy ottaa jotain kylkeen, niin ajattelin sitten päivittää nuo jo olemassa olevat kirkkaat vilkut hieman paremmin ulkonäköön sopivimmiksi. Nykyään edessä on tällaiset vilkut, mutta keulan ilmeeseen sopisi alkuperäisten umpioiden kanssa paremmin aiemmin mainitut vilkut. Jos nuo nyt ostan, niin voin luopua noista täysin ehjistä etuvilkuista 5€ hintaan.

                        Onko muuten kukaan asentanut tehtaan xenoneilla olevaan seiskaan toisia ajovaloumpioita? Kun tuntuu, että e38:aan ei saa muuta kuin lähes tonnin maksavia umpioita. Toisin on e39:ssä, johon saa xenonvalolliseenkin versioon umpioita, jotka maksavat alle 400€. Tarkoitus olisi siis tässäkin kohentaa ulkonäköä.

                        Comment

                        • Homer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 3653
                          • Springfield-Jyväskylä

                          Originally posted by Ramzez View Post
                          Mitäs ootte mieltä noista Piritekin tummaoptiikka etuvilkuista (KLIK)? Ja samaan syssyyn kylkivilkuista (KLIK)? Alunperin oli tarkoitus ostaa pelkät kylkivilkut, kun seiskassa on edellinen omistaja päivittänyt kaikki muut valot kirkkaisiin kylkivilkkuja lukuunottamatta. Piritek ei kuitenkaan ilmeisesti myy pelkkiä vilkkuja sinällään, vaan täytyy ottaa jotain kylkeen, niin ajattelin sitten päivittää nuo jo olemassa olevat kirkkaat vilkut hieman paremmin ulkonäköön sopivimmiksi. Nykyään edessä on tällaiset vilkut, mutta keulan ilmeeseen sopisi alkuperäisten umpioiden kanssa paremmin aiemmin mainitut vilkut. Jos nuo nyt ostan, niin voin luopua noista täysin ehjistä etuvilkuista 5€ hintaan.

                          Onko muuten kukaan asentanut tehtaan xenoneilla olevaan seiskaan toisia ajovaloumpioita? Kun tuntuu, että e38:aan ei saa muuta kuin lähes tonnin maksavia umpioita. Toisin on e39:ssä, johon saa xenonvalolliseenkin versioon umpioita, jotka maksavat alle 400€. Tarkoitus olisi siis tässäkin kohentaa ulkonäköä.
                          Ite tilailin kyseisestä paikasta kaikki vilkut sekä takavalot,no ei nyt tullu ihan sitä mitä piti mutta parempi ehkä niin.Silmä voi ehkä tottua niihin.Edelliseen seiskaan tuli umpiot tilattua missä orkkis xenonit oli,niin sellaset kiinaversiot ja eipä niistä ollu edes verkonpainoiks.Joten käytin hieman sorminäppäryyttä ja sekoittelin alkuperäisistä ja niistä sen verran että annelit ja LOOKIN sain hiukka muuttumaan.Mutta ei ehkä reilun 300e väärtti.Saman ongelman kanssa pähkäilen nykyän kanssa mitä sinä.Tuohon leikkiin ei viihtisi ryhtyä.ku aika kallis ratkaisu ku vaan anneleita olisin vailla.

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Homer View Post
                            Ite tilailin kyseisestä paikasta kaikki vilkut sekä takavalot,no ei nyt tullu ihan sitä mitä piti mutta parempi ehkä niin.Silmä voi ehkä tottua niihin.
                            Etkö saanut niitä vilkkuja, mitä alunperin aioit hankkia, vai eivätkö vilkut olleet ulkonäöltään samanlaisia, kuin kuvassa? En itsekään viitsisi alkaa siihen touhuun, että ensiksi ostan vilkut ja totean heti sitten, että heitin rahat kankkulan kaivoon ja taas uusia ostamaan jostain muualta.

                            Comment

                            • Jaska.T
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1527
                              • TaNpere

                              Omassa e38:n vänkärinpuolen comfort jakkarassa taitaa olla tuo tunnistinmatto mennyttä. Valo syttyi pari päivää sitten ja kun nollaisin sen pois niin vika tuli uudestaan melko pian ja vikakoodiksi ilmoitteli tuota mattoa. Mutta nyt hakusalla tuon comfort-jakkaran maton varaosanumero, onko se 65776949788 eli täältä kohta 4 koska suoraan kun täältä penkkien tiedoista katsoo niin ilmoittelee valmistuksen olevan loppu eikä uutta koodia anneta.

                              G30 530e Msport
                              -------------------------------------------------
                              F30 330e Msport
                              E60 525d Msport LCI
                              E39 530d Touring
                              Ex E46 320i coupé
                              Ex AC Schnitzer S5 3.0d
                              Ex ALPINA B6
                              Ex E34 525i Touring
                              Ex E36 328i Coupe
                              Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
                              Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
                              Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
                              Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
                              Never Drive Faster Than
                              Your GuardianAngel Can Fly

                              Comment

                              • Homer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2005
                                • 3653
                                • Springfield-Jyväskylä

                                Originally posted by Ramzez View Post
                                Etkö saanut niitä vilkkuja, mitä alunperin aioit hankkia, vai eivätkö vilkut olleet ulkonäöltään samanlaisia, kuin kuvassa? En itsekään viitsisi alkaa siihen touhuun, että ensiksi ostan vilkut ja totean heti sitten, että heitin rahat kankkulan kaivoon ja taas uusia ostamaan jostain muualta.
                                Valkoiset vilkut tilasin ja savunharmaat tuli,mutta noi kävikin ihan hyvin autoon.Joten tyydyin sit kohtaloon.Vähän sama noitten takavalojen kanssa,kuvissa näytti erehdyttävästi erilaisilta mutta lopputulos oli kiinamallin Tuning valot.Itse pidän niitä liian tuninkina tämmöiseen herrasmies malliin mutta muut niitä on kehuneet joten nekin vielä hoitaa peräpään valaistusta.Jos niihin vaikka omakin silmä ajan kanssa tottuis.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎