Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • #BMW#
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 488
    • Espoo

    asiasta viidenteen.. Missä sijaitsee moottorin ohjausboxi 740i m60b40:ssa?
    Ja mitkä olis hyvät iskarit AP madallusjousien kanssa (40mm/00mm), siksi koska menee iskarit vaihtoon. Käykö muuten vakio pituset iskarit eteen?
    E38 pre 740i 4.4l Manual

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      Originally posted by Petteri75 View Post
      Pitäisikö muuten valopesurin toimia joka kerta vai esim. joka 5.?
      En muista oliko joka 5. kerta, mutta jokatapauksessa tuohon tyyliin, eli ei missään nimessä aina, kun viiksestä vääntää.

      Originally posted by #BMW# View Post
      asiasta viidenteen.. Missä sijaitsee moottorin ohjausboxi 740i m60b40:ssa?
      Käykö muuten vakio pituset iskarit eteen?
      Johtosarjan päässä , eli konetilassa oikealla, sen mustan muovikannen alla.
      Vakioiskarit menee ihan hienosti, kun E38 ei muutenkaan syö iskareita, kuten esim. E39.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • #BMW#
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 488
        • Espoo

        Originally posted by kaol View Post
        En muista oliko joka 5. kerta, mutta jokatapauksessa tuohon tyyliin, eli ei missään nimessä aina, kun viiksestä vääntää.

        Johtosarjan päässä , eli konetilassa oikealla, sen mustan muovikannen alla.
        Vakioiskarit menee ihan hienosti, kun E38 ei muutenkaan syö iskareita, kuten esim. E39.
        No mutta sehän on sitten helppoa. Oisin lähtenyt purkaamaan hanskalokeroa.. hyvä että tuli kysyttyä... kiitos.
        E38 pre 740i 4.4l Manual

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Kertokaas kuinka helppoa/monimutkaista on kuskinpuolen takapään ylätukivarren vaihto? Tarkoitan sitä bumerangin näköistä vartta. Varasin torstaille ajan nelipyöräsuuntaukseen ja olisi hyvä olla alusta kunnossa ennen kuin menen sinne. Käyn tänään noutamassa uuden paisarinkorkin ja tuon tukivarren ja olisi tänään tarkoitus tuo vaihtaa. Neuvoja siis kaivataan.

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by Ramzez View Post
            Kertokaas kuinka helppoa/monimutkaista on kuskinpuolen takapään ylätukivarren vaihto? Tarkoitan sitä bumerangin näköistä vartta. Varasin torstaille ajan nelipyöräsuuntaukseen ja olisi hyvä olla alusta kunnossa ennen kuin menen sinne. Käyn tänään noutamassa uuden paisarinkorkin ja tuon tukivarren ja olisi tänään tarkoitus tuo vaihtaa. Neuvoja siis kaivataan.
            Itse vaihto on hyvin yksinkertainen mutta tuo tukivarren pallonivel pään muutteri saattaa olla juuttunut aika kovaa kiinni.
            Siinä on päässä muistaakseni 10mm hylsylle/avaimelle sopiva kohta mutta ajanmyötä sekin on yleensä hieman ruostunut ja pyörähtää pyöreeks helposti.
            Omassani jouduin sahaamaan tuon mutterin paineilmasahalla halki.
            Muista sitten että puslan pää kiristetään normaalikorkeudessa, eli jollei ole käytössä ramppeja tai sopivaa nosturia niin tunkilla kulma (napa siis) ylös normaaliin korkeuteensa jonka jälkeen kiristys lopullisesti.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              Originally posted by Ramzez View Post
              Kertokaas kuinka helppoa/monimutkaista on kuskinpuolen takapään ylätukivarren vaihto? Tarkoitan sitä bumerangin näköistä vartta. Varasin torstaille ajan nelipyöräsuuntaukseen ja olisi hyvä olla alusta kunnossa ennen kuin menen sinne. Käyn tänään noutamassa uuden paisarinkorkin ja tuon tukivarren ja olisi tänään tarkoitus tuo vaihtaa. Neuvoja siis kaivataan.
              Kuten Supa jo kertoi, niin hankalinta on saada vanha osa pois.
              Omassa purkuautossa myös sisäpää oli jämähtänyt todella lujaan ja jatkovarsille oli käyttöä. Ulkopään nivelen mutteri lähti suht kivuttomasti, kun piti vastaan tällaisilla. Kannattaa suihkia RCR:tä tai vastaavaa jo hyvissä ajoin ennen remonttia, niin aine ehtii vaikuttaa.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Supa View Post
                Itse vaihto on hyvin yksinkertainen mutta tuo tukivarren pallonivel pään muutteri saattaa olla juuttunut aika kovaa kiinni.
                Siinä on päässä muistaakseni 10mm hylsylle/avaimelle sopiva kohta mutta ajanmyötä sekin on yleensä hieman ruostunut ja pyörähtää pyöreeks helposti.
                Omassani jouduin sahaamaan tuon mutterin paineilmasahalla halki.
                Muista sitten että puslan pää kiristetään normaalikorkeudessa, eli jollei ole käytössä ramppeja tai sopivaa nosturia niin tunkilla kulma (napa siis) ylös normaaliin korkeuteensa jonka jälkeen kiristys lopullisesti.
                Originally posted by kaol View Post
                Kuten Supa jo kertoi, niin hankalinta on saada vanha osa pois.
                Omassa purkuautossa myös sisäpää oli jämähtänyt todella lujaan ja jatkovarsille oli käyttöä. Ulkopään nivelen mutteri lähti suht kivuttomasti, kun piti vastaan tällaisilla. Kannattaa suihkia RCR:tä tai vastaavaa jo hyvissä ajoin ennen remonttia, niin aine ehtii vaikuttaa.

                Kiitoksia neuvoista! Siirtyi tämäkin urakka huomiselle, kun tänään ei aika riittänytkään. Uuden paisarinkorkin tosin ruuvasin kiinni ja tuntui sopivan huomattavasti paremmin, kuin vanha. Eiköhän tuo nyt pidä...

                Taidan lähteä huomenna siitä liikkeelle, että ruiskutan muttereihin CRC:n irroitusöljyä ja annan vaikuttaa hetken. Sitten vain kaol:in neuvon mukaiset putkitongit esille ja ehkä jotkut järeämmät lukkopihditkin. Huomenna asennukseen kuuluva kiroileminen sitten alkaa.


                EDIT: No niin, nyt on sitten tukivarsi vaihdettu. Eipä se ollut loppupeleissä niin kovin hankala irroittaa. Sisempi mutteri aukesi todella kivuttomasti, vaikka tilaa ei hirveästi ollutkaan. Pelkkä irrotusöljy riitti. Pallonivel vaati enemmän töitä, mutta sekin lähti irti suht helposti, hieman lämmitystä ja irroitusöljyä se vaati. Niveltä ei onneksi tarvinnut kammeta pois, vaan se käytännössä putosi paikoiltaan, kun mutterin avasi. Eipä lumpannut se 10 mm pulttikaan, vaan pitkällä kuusikulmaisella hylsyllä ja räikällä sain pidettyä nivelen paikoillaan. Vanhan pultin teräsharjalla putsasin, samoin mutterit ja laitoin uuden tukivarren kiinni siten, että sisemmän pään kiristin vasta auton seisoessa omilla pyörillään. Taas on yksi vika korjattu.

                Etupäätä vielä ropasin, kun torstaiksi on se suuntausaika, niin lähtee paikat helposti auki.
                Last edited by Ramzez; 15-06-2010, 17:10.

                Comment

                • hcaape
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2009
                  • 837
                  • hyvinkää

                  eli e38 730d -99 täristää jarruttaessa sekä tasaisessa ajossa.
                  noi kun laittaa niin varmaan tärinät loppuu?


                  :think
                  sDrive23i A E89 Roadster -10

                  ex E92 325i -09

                  ex E65 735i -02
                  ex E38 730d -98 ;(

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    Originally posted by hcaape View Post
                    eli e38 730d -99 täristää jarruttaessa sekä tasaisessa ajossa.
                    noi kun laittaa niin varmaan tärinät loppuu?


                    :think
                    Ei lähde jos tasaisessa ajossa tärisee.
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by hcaape View Post
                      eli e38 730d -99 täristää jarruttaessa sekä tasaisessa ajossa.
                      noi kun laittaa niin varmaan tärinät loppuu?


                      :think
                      Jos tasaisessa ajossa tutisee, vika johtuu todennäköisesti epätasapainossa olevista pyöristä. Toinen vaihtoehto on, että jarrut laahaa.

                      Jos esim. reaktiotangot olisivat entiset, jarruttaessa n. 70 km/h kohdalla tutina tuntuisi todella selkeästi rattiin. Tasaisessa ajossa ei pitäisi tutista tällöin. Joskus vian voi diagnosoida, kuten TÄSSÄ videossa.

                      Comment

                      • hcaape
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2009
                        • 837
                        • hyvinkää

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Jos tasaisessa ajossa tutisee, vika johtuu todennäköisesti epätasapainossa olevista pyöristä. Toinen vaihtoehto on, että jarrut laahaa.

                        Jos esim. reaktiotangot olisivat entiset, jarruttaessa n. 70 km/h kohdalla tutina tuntuisi todella selkeästi rattiin. Tasaisessa ajossa ei pitäisi tutista tällöin. Joskus vian voi diagnosoida, kuten TÄSSÄ videossa.
                        no enhän edes "uskalla"jarruttaa kun v.ttu..a ratin tärinät.
                        ja kaveri vaihtoi k.o. osat omaan 7:kaan niin loppui kaikki tutinat/vapinat
                        on kuulemma kuin eri auto.ja toihan on halpa setti verrattuna suomen hintoihin.

                        ja jos ei noilla tokene niin renkaat syyniin ja ehkä kardaanin rättinivel ja kannatinlaakeri .
                        sDrive23i A E89 Roadster -10

                        ex E92 325i -09

                        ex E65 735i -02
                        ex E38 730d -98 ;(

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by hcaape View Post
                          no enhän edes "uskalla"jarruttaa kun v.ttu..a ratin tärinät.
                          ja kaveri vaihtoi k.o. osat omaan 7:kaan niin loppui kaikki tutinat/vapinat
                          on kuulemma kuin eri auto.ja toihan on halpa setti verrattuna suomen hintoihin.

                          ja jos ei noilla tokene niin renkaat syyniin ja ehkä kardaanin rättinivel ja kannatinlaakeri .
                          Niin no, yritin tarjota sellaisia vinkkejä, jotka eivät huikeita kustannuksia aiheuta ja nuo ovat kaiken lisäksi yleisimmät syyt, miksi auto tutisee tasaisessa ajossa jarruttamatta. Itselläni hiljattain oli samanlaista tutinaa ratissa, mutta sillä erolla, ettei tutissut normaalissa ajossa, vaan ainoastaan jarruttaessa. Viaksi ilmeni jumissa olleet etujarrut. Reaktiotangotkin vaihdoin tuota ennen ja tutinat eivät hävinneet. Se renkaiden tasapainon tsekkaaminen kun ei paljoa maksa ja samalla kannattaa tsekata pyörien kulmatkin. Jos tutina on niin kova, kuin väitit, niin tukivarsissa pitäisi olla jo selvästi havaittaa väljää.

                          Tuosta kertomastasi setistä en menisi sanomaan juuta enkä jaata, koska täällä aiemmin tiedustelin noita settejä ja kuulemma osa noista halvemmista paketeista on jotain aivan kuraa. Joku joka on noita tilaillut, osaa varmaan paremmin kertoa tästä asiasta.

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Tuosta kertomastasi setistä en menisi sanomaan juuta enkä jaata, koska täällä aiemmin tiedustelin noita settejä ja kuulemma osa noista halvemmista paketeista on jotain aivan kuraa. Joku joka on noita tilaillut, osaa varmaan paremmin kertoa tästä asiasta.
                            Veit sanat suusta. Melkein uskallan väittää, ettei tuollainen "eiminkäänmerkkinen" setti kestä ensikesään saakka. Nivelten suojakumit murtuu ensin ja pian on nivelet entiset.
                            Jos seiskalla on pakko ajaa, niin sitä pitää olla varaa korjata kunnnon osilla.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • hcaape
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2009
                              • 837
                              • hyvinkää

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Niin no, yritin tarjota sellaisia vinkkejä, jotka eivät huikeita kustannuksia aiheuta ja nuo ovat kaiken lisäksi yleisimmät syyt, miksi auto tutisee tasaisessa ajossa jarruttamatta. Itselläni hiljattain oli samanlaista tutinaa ratissa, mutta sillä erolla, ettei tutissut normaalissa ajossa, vaan ainoastaan jarruttaessa. Viaksi ilmeni jumissa olleet etujarrut. Reaktiotangotkin vaihdoin tuota ennen ja tutinat eivät hävinneet. Se renkaiden tasapainon tsekkaaminen kun ei paljoa maksa ja samalla kannattaa tsekata pyörien kulmatkin. Jos tutina on niin kova, kuin väitit, niin tukivarsissa pitäisi olla jo selvästi havaittaa väljää.

                              Tuosta kertomastasi setistä en menisi sanomaan juuta enkä jaata, koska täällä aiemmin tiedustelin noita settejä ja kuulemma osa noista halvemmista paketeista on jotain aivan kuraa. Joku joka on noita tilaillut, osaa varmaan paremmin kertoa tästä asiasta.
                              no auto menee jussin jälkeen huoltoon jossa katotaan kaikki mitä mulla mieleen tulee,
                              ja eiköhän toi satsi kestä muutaman vuoden ainakin kun vielä laitetaan
                              puslien "aukot"täyteen korikittiä.
                              ps kaverilla autokorjaamo joten luotan hänen ammattatitoon.hänelläkin on 7:ska.
                              sDrive23i A E89 Roadster -10

                              ex E92 325i -09

                              ex E65 735i -02
                              ex E38 730d -98 ;(

                              Comment

                              • juzu3
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2007
                                • 237

                                Vähän aiemmin jo kyselin muttei kukaan silloin ainakaan osannut vastailla niin yritetääs uudestaan. Todella ärsyttävä vika -98 740ia:ssa. Silloin tällöin alkaa oikean eturenkaan lähistöltä kuulumaan vinkumista/ulinaa. Ei kuulosta jarruilta, eikä laakerin jollotukselta. Mielestäni laakeri pitää matalampaa "vouvouvou" ääntä, tämä taas korkeampaa "viuviuviu" tyylistä. Äänen taso/tahti muuttuvat nopeuden mukaan, koneen kierrosluvulla/vaihteella ei ole merkitystä. Ääni ei tule mitenkään säännöllisesti ja kun äänen kuuluessa pysähtyy täysin n.2sek ajaksi ja jatkaa taas matkaa, ääni häipyy. Välillä voi olla pois muutamia sekunteja, välillä jopa päiviä.
                                Olen miettinyt olisiko äänellä ja abs/dsc valojen palamisella joku yhteys, mutta ne eivät ainakaan ole toisistaan riippuvaisia. Jompikumpi vika voi olla vaikka toista vikaa ei olisikaan päällä. ABS/DSC valot alkoivat palaa satunnaisesti etupään madallusjousien vaihdon jälkeen, ja vikakoodit herjaa jonnekkin oikean eturenkaan tienoille, mistäköhän tätä valovikaa voisi lähteä tutkimaan? Tässäkin ongelmana satunnaisuus, eli valot voivat palaa päiviä putkeen tai vain vilahtaa ja olla monia päiviä näkymättä.

                                Toivottavasti jollain olisi samankaltaisia kokemuksia ollut ja saisi vähän neuvoa mistä lähtisi ongelmia purkamaan. Kovin monimutkaisiin remontteihin ei itsellä ole tiloja/kokemusta/aikaa ja kaikkia rahoja ei viitsisi antaa korjaamolle vian hakemiseen.

                                Kiitos jo etukäteen!
                                VoimaaCom-moottorioptimointia<--045 111 42 37 tai priva
                                MB Vito 116cdi 4x4 special
                                BMW E92 320d
                                Kawasaki Z750
                                EX:
                                E36 325i Cäbi,Suzuki GSXR-1000 -06,E65 730dA -04,E38 740iA -98,E36 325i Cäbi,E38 728iAL -98,E36 320i -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎