Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Originally posted by Rocla View Post
    Voiko iskarien yläpäät läjätä jotenkin väärin(esim prikka väärään väliin tai unohtaa) niin etteivät sitten pyöri ollenkaan, vaan kaikki pyöriminen tapahtuu iskarin varrella(se ei liene tarkoitus?).

    Ei keskitä ja on raskas kääntää, eikä ole tuntoa ollenkaan, katsoin etteivät iskarin mutterit/varret pyöri ollenkaan kun kääntelee rattia.
    E38:ssahan on sinänsä erilainen rakenne että iskari on yläpäässä kiinni kiinteästi eikä pyöri koriin nähden mihinkään vaan pyörintä tapahtuu itse iskarin sisällä, tietysti pistää vastaan kun on ihan "ulosjoustaneena".
    Itse laakerihan on tukilautasen ja yläpään välissä oleva lattea rinkula. Jousi kyllä pyörii täten tolpan mukana.
    Mutta jos sieltä puuttuu prikka tukilautasen ja sen laakeroinin välistä jostain niin muistaakseni lautanen ja yläpää ottaa toisiinsa kiinni. Tästä nyt en pysty sanomaan varmaksi onko siellä prikkoja mutta tuo on kohta mistä VOI siis kanittaa.

    Katso, osa nro 9 on tukilautanen missä tuo rinkula on laakeri. 10 ilmeisesti erillinen jousilautanen.
    Last edited by Supa; 12-09-2010, 01:16.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      Originally posted by Supa View Post
      E38:ssahan on sinänsä erilainen rakenne että iskari on yläpäässä kiinni kiinteästi eikä pyöri koriin nähden mihinkään vaan pyörintä tapahtuu itse iskarin sisällä, tietysti pistää vastaan kun on ihan "ulosjoustaneena".
      Itse laakerihan on tukilautasen ja yläpään välissä oleva lattea rinkula. Jousi kyllä pyörii täten tolpan mukana.
      Mutta jos sieltä puuttuu prikka tukilautasen ja sen laakeroinin välistä jostain niin muistaakseni lautanen ja yläpää ottaa toisiinsa kiinni. Tästä nyt en pysty sanomaan varmaksi onko siellä prikkoja mutta tuo on kohta mistä VOI siis kanittaa.

      Katso, osa nro 9 on tukilautanen missä tuo rinkula on laakeri. 10 ilmeisesti erillinen jousilautanen.
      Tätä juuri pähkäilin, että kun eivät hievahdakkaan ne yläpäät, hyvä että varmistit.

      Pitäne käyttä osissa ja tutkailla lisään. Onko yleistä että jumivat? Keväällä on jouset vaihdettu, niin epäilyttää että olisikohan käynyt joku kämmi.

      Eli luultavimmin kannattaa nuo ysit ostaa valmiiksi? Lienee muovia? Ympäröivät osat rautaa?
      Olli.

      Comment

      • #BMW#
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 488
        • Espoo

        Miten seiskan omistajat ootte ratkaisseet ohjaustehostimen letkujen vuodot?
        Vuotokohka on siinä putken ja kumiletkun liitoskohdassa. Epäilen että tulee vuotamaan orgis putkillakin hetken käytön päässä.. kokemuksia?
        E38 pre 740i 4.4l Manual

        Comment

        • H.Aulakoski
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 336
          • Oulu

          Tuli hommattua M-sport ratti vaihdettavaksi alkuperäisen ruorin tilalle. Onko vaihtotyössä jotain erityistä huomioonotettavaa vai meneekö työ seuraavan kaavan mukaisesti:

          Virrat pois (akun miinus irti ja odotusta 30 min), pultit irti ratin takaa, airbag irti, johdot irti, ratin akselin pultti irti, vanha ratti irti -> johdot kiinni, pultti kiinni, airbag kiinni, pultit kiinni ja that´s it?

          Onko vanha ratti lujassa vai irtoaako suosiolla? Aiheuttaako toimenpide vikakoodeja tms? Kaikki tieto asiasta hyvinkin tervetullutta!
          X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
          Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by H.Aulakoski View Post
            Tuli hommattua M-sport ratti vaihdettavaksi alkuperäisen ruorin tilalle. Onko vaihtotyössä jotain erityistä huomioonotettavaa vai meneekö työ seuraavan kaavan mukaisesti:

            Virrat pois (akun miinus irti ja odotusta 30 min), pultit irti ratin takaa, airbag irti, johdot irti, ratin akselin pultti irti, vanha ratti irti -> johdot kiinni, pultti kiinni, airbag kiinni, pultit kiinni ja that´s it?

            Onko vanha ratti lujassa vai irtoaako suosiolla? Aiheuttaako toimenpide vikakoodeja tms? Kaikki tieto asiasta hyvinkin tervetullutta!
            Ei siinä mitään kummallista pitäisi olla, kunhan vain hommasit oikeanlaisen ratin. Rateissa kun on vuosimallikohtaisia eroja. Ratin asennusohje TÄSSÄ.

            Comment

            • H.Aulakoski
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 336
              • Oulu

              Eikös tuon pitäis käydä? Mun auto on kyllä käyttöönotettu 2/09... :think

              X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
              Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by H.Aulakoski View Post
                Eikös tuon pitäis käydä? Mun auto on kyllä käyttöönotettu 2/09... :think

                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=203696
                On kieltämättä hankala tapaus, kun päivämäärä heittää vain kuukaudella. Saattaa olla että sopii tai sitten ei. Kokeilemalla selviää, jos olet ratin jo ostanut. :think

                Comment

                • H.Aulakoski
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 336
                  • Oulu

                  Ja päivän tarkkuudella ilmaistuna ko-päivämäärä on 25.02.1999. Mitä mahdollinen epäyhteensopivuus voisi tarkoittaa käytännössä?

                  Ebaystä löytyy mm. http://cgi.ebay.de/BMW-e39-e46-e38-X...item1e5e0e5e76, jota myyjä kauppaa seuraavasti:

                  This item fit in the following vehicles:

                  E39 from 1999-2003
                  E38 - 1998-2003

                  E46 -1998-2006
                  E53 -2000-2006
                  M3 -1998-2005
                  M5 - 1998-2003

                  Tietenkään tuosta ei voi mitään hirmu pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tehdä mutta.... Nyt ois hyvä, kun ois sitä näppitietoa!
                  Last edited by H.Aulakoski; 13-09-2010, 20:18.
                  X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                  Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by H.Aulakoski View Post
                    Ja päivän tarkkuudella ilmaistuna ko-päivämäärä on 25.02.1999. Mitä mahdollinen epäyhteensopivuus voisi tarkoittaa käytännössä?
                    Airbag on vissiin erilainen. En tiedä sopiiko edes liittimiin, mutta pahimmassa tapauksessa voipi käydä niinkin, että vääränlainen bägi laukeaa omia aikojaan. Kokemusta ei ole, mutta luulisin ainakin, että bägeillä on joitakin fyysisiä eroja, jottei niitä voisi juuri asennella autoihin, mihin ne eivät sovi.

                    Comment

                    • VaihtoVirta
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 558
                      • Kuusamo

                      Originally posted by H.Aulakoski View Post
                      Eikös tuon pitäis käydä? Mun auto on kyllä käyttöönotettu 2/09... :think

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=203696
                      Katsoppas vin-numerolla www.realoem.com osotteesta, millä kuukaudella se on tehtaalta tullut. Jos se on 02/99 tai aiemmin, ei tuo ratti käy autoosi minun tietojeni mukaan.

                      Comment

                      • H.Aulakoski
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 336
                        • Oulu

                        Vin sanoo February 1999. Mielenkiintoinen tuo ebayn ilmoitus, josta käy ilmi, että ratti passaa E39 -99 alkaen ja E38 -98 alkaen. Myyjä myös vahvisti, että kävisi myös 02/99. No, tämä tuskin selvinnee muuten kuin kokeilemalla.
                        X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                        Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Originally posted by H.Aulakoski View Post
                          Vin sanoo February 1999. Mielenkiintoinen tuo ebayn ilmoitus, josta käy ilmi, että ratti passaa E39 -99 alkaen ja E38 -98 alkaen. Myyjä myös vahvisti, että kävisi myös 02/99. No, tämä tuskin selvinnee muuten kuin kokeilemalla.
                          Ota bägi irti ja katso kumpi liitin siellä on? 3/99 eteenpäin on kaksivaiheinen bägi ja liitin aivan erilainen. Tuo ebayssa olevan ratti on kaksivaiheinen uudempi malli, sulla todennäköisesti vanha vielä.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Jube
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 9636
                            • ...

                            Sitä en tiedä 100% varmuudella onko tuo bagin vaihtumis ajankohta sama e38 ja e39 korimalleissa, mutta jos on ja VIN sanoo February 1999 niin epäilen kyllä vahvasti että autossa on vielä vanhemman mallin bagi ja tuo Aulakosken hommaama ratti ei käy
                            Minulla yhdessä e39:ssä myös valmistusajankohta aikalailla limiteillä missä vaihtuu kaksivaiheiseen, auto on kuitenkin valmistettu seuraavan kuukauden alussa mistä vaihtuu ja siinä myös on kaksivaiheinen bagi eli olettaisin että tuo vaihtumis ajankohta pitää aika tarkoin paikkansa
                            Näillä mennään:
                            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                            MB c124 230CE -90 "Badboy"
                            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                            Comment

                            • H.Aulakoski
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 336
                              • Oulu

                              Joo kyllä se vaan näin on. Ei se tule mun autoon sopimaan. Pitänee nyt kuitenkin varmuuden varmistamiseksi käyttää se bägi irti ennen ku laitan kiertoon tuon virheostoksen... Mulla on siis kohta tarpeettomana "Erittäin hyväkuntoinen 03/99 M-sport ratti nappuloin"...

                              * E38s & E39s built from 9/96 up to 3/99 have a SINGLE STAGE AIR BAG and different slip ring thus can NOT use an air bag from a later built donor.

                              * E38s & E39s built from 3/99-up have a DUAL STAGE AIR BAG system which is NOT compatible with earlier built cars.



                              Tuli sitten ostettua "vanhempi malli"... Autossa on ilmeisesti jotain muitakin eroja, tuohon uudempaan verrattuna? Tehoja taitaa olla hieman vähemmän, eikä ole niitä imusarjan läppiä mutta mitäs muuta...?
                              Last edited by H.Aulakoski; 14-09-2010, 15:43.
                              X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                              Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                              Comment

                              • JoniB
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 551
                                • Lappeenranta

                                Hep.

                                Olisikos kenellekään jäänyt nurkkiin pyörimään ehjää e38:n orggis-takapuskuria?

                                Ostoilmoitusta saa upata vasta parin päivän päästä, joten kyselenpä nyt täältäkin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎