Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by Laku View Post
    Jos takapenkki on sähköllä, liikkuuko se eteen-/taaksepäin lainkaan vai onko säätö vain selkänojalle ja ristiseläntuelle?

    Tietääkseni ei liiku kuin selkänoja. Jos siellä on yksi "korotettu" nappi, niin se on selkänojan ja niskatuen liikutteluun ja se pyöreä on taas ristiseläntuen säädöille.

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      Originally posted by juzu3 View Post
      Kierrokset on 80kmh/~1600-1700 ja 100kmh/~1900.

      Vanhassa samanikäisessä 728:ssa vitosella ajettaessa tunsi ja huomasi selvästi kun turbiini lukittui,esim. kierrokset tippui vielä selvästi. Tässä nykyisessä 740 ei tuollaista selkeää tippumista vitosen jälkeen ole?
      Eikös nuo ole ihan normaalit lukemat.:think
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • juzu3
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 237

        Voihan ne normaalit olla, jotenki vaan tuntuu ettei se turbiini lukittuis ja ainakin näin olen ymmärtänyt että jos pidempään lukkiutumattomalla ajaa niin porsii toi laatikko lopullisesti. Sen takia lähdin näitä kierroslukuja kyselemään jotta osaa omaan verrata. Kaikki tämä perustuu edelleen perstuntumaan ja siihen että vanhassa steppilaatikollisessa seiskassa kyllä tunsi/huomasi kierroksista että turbiini lukittui. Toivottavasti sitten lukittuu
        VoimaaCom-moottorioptimointia<--045 111 42 37 tai priva
        MB Vito 116cdi 4x4 special
        BMW E92 320d
        Kawasaki Z750
        EX:
        E36 325i Cäbi,Suzuki GSXR-1000 -06,E65 730dA -04,E38 740iA -98,E36 325i Cäbi,E38 728iAL -98,E36 320i -95

        Comment

        • Patriot
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 274

          Kumpi on hiljaisempi - E60 vai E38?
          E39 540iA M62TUB44

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            E38
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              Originally posted by Ramzez View Post
              Tietääkseni ei liiku kuin selkänoja. Jos siellä on yksi "korotettu" nappi, niin se on selkänojan ja niskatuen liikutteluun ja se pyöreä on taas ristiseläntuen säädöille.
              Voi olla myös pelkät sähköiset takaniskatuet, noita on saanut melko erilaisilla variaatioilla.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Janzki View Post
                Voi olla myös pelkät sähköiset takaniskatuet, noita on saanut melko erilaisilla variaatioilla.
                Jep itsellä juuri ainoastaan niskatuensäädöt takamatkustajille.

                Comment

                • VaihtoVirta
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 558
                  • Kuusamo

                  Mikähän mahtaa olla vika tuossa hydraulisessa takakontissa. Ei tahdo aueta kuin puoleen väliin, jonka jälkeen tipahtaa joskus takaisin kiinni. Ei myöskään mene napista kiinni aina, jää yleensä puoleen väliin. Pumppu kyllä surraa niin pirusti, mutta ihan kuin se ei "jaksaisi". Voiko kuollut kaasujousi (siis se oikealla puolella oleva) aiheuttaa tämmöistä?

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2195
                    • kaustinen

                    Liian vähän öljyä pumpussa. Siisä pumpussa on tasoproppu josta voi lisätä BMW omaa öljyä jota voit ostaa merkkiliikkeestä.
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • Snow Dog
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 185
                      • Raisio

                      Originally posted by sirkus View Post
                      Liian vähän öljyä pumpussa. Siisä pumpussa on tasoproppu josta voi lisätä BMW omaa öljyä jota voit ostaa merkkiliikkeestä.
                      itse laitoin ihan tavallista punaista ATF-öljyä, merkkiliikkeessä tyrkyttivät vain jotain korjaussarja minipulloa kovaan hintaan.

                      Niksipirkka: lääkeruiskun päähän letkunpätkä, niin täyttö käy siististi, eikä tarvitse pumppua irroittaa.
                      F01 740d -11
                      F11 530d -13
                      E93 325 -07
                      ex: E38 730d -00
                      ex: E39 523AT -97
                      ex: E39 530dAT -00

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        ..Paitsi että sinne ei kuuluu ATF:ää.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Snow Dog
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 185
                          • Raisio

                          Originally posted by Rahu View Post
                          ..Paitsi että sinne ei kuuluu ATF:ää.
                          osaatko sanoa mitä laatua sinne kuuluu laittaa?
                          ja mitä murheita lienee tulossa kun nyt tuli sitä ATF:ää jo laitettua?
                          F01 740d -11
                          F11 530d -13
                          E93 325 -07
                          ex: E38 730d -00
                          ex: E39 523AT -97
                          ex: E39 530dAT -00

                          Comment

                          • VaihtoVirta
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 558
                            • Kuusamo

                            Kiitoksia vastauksista. Käyn hakemassa sieltä marmorilta sitä öljyä ja lisään.

                            Sitten vielä toinen kysymys. Eli autohan on 740iA, tullut tehtaalta 6/99, mittarissa 285tkm. Steppilaatikko toimii niinkuin pitää, mutta yksi asia on tullut otettua huomioon: Kun himmaat vauhtia tulemalla esim. liikennevaloihin ja kun vauhti laskee ryömintänopeuteen, kierrokset nytkähtävät (siis jalka jarrulla) hetkellisesti himpun verran alle 500rpm (arviolta) ja samalla tuntee pienen nykäyksen. Tämän jälkeen kierrokset palautuvat välittömästi normaaliin. Aivan kuin laatikko vaihtaisi vapaalle, mutta hivenen liian myöhään jolloin kierrokset nytkähtää hetken liian alas tai jotain.. Sporttiasennolla tämä ei ole ihan selkeä nykäys kuin D:llä.

                            Öljyjä laatikkoon ei ole vaihdettu, lieneekö tarkistettu merkkihuollossa, ei voi tietää. Varmaan parasta olla vaihtamatta noita öljyjä ja ajella menemään kunnes laatikko tulee tiensä päähän ja vaihtaa sitten uusi/uudehko tilalle?

                            edit: ja vikakoodit luettu -> ei vikoja muistissa
                            Last edited by VaihtoVirta; 14-03-2010, 17:45.

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              Originally posted by Snow Dog View Post
                              osaatko sanoa mitä laatua sinne kuuluu laittaa?
                              ja mitä murheita lienee tulossa kun nyt tuli sitä ATF:ää jo laitettua?
                              Hydrauliikkajärjestelmään laitetaan hydrauliikkaöljyä. Jos oikein pahasti käy, niin öljyt voi jopa puuroutua, koska järjestelmässä on nyt kahta eri öljytyyppiä. Järjestelmän puhdistaminen onkin sitten mukavaa hommaa.

                              ATF öljyt on käsittääkseni tarkoitettu alle 20bar järjestelmiin ja takaluukun järjestelmässä on parhaimmillaan jopa 40bar, joten suht notkea ATF saattaa tulla jopa tiivisteistä läpi.


                              EDIT: Tuossa on ohjeet öljyn lisämiseen: http://www.meeknet.co.uk/E38/E38_Hyd..._Boot_Info.pdf
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Originally posted by kaol View Post
                                Hydrauliikkajärjestelmään laitetaan hydrauliikkaöljyä. Jos oikein pahasti käy, niin öljyt voi jopa puuroutua, koska järjestelmässä on nyt kahta eri öljytyyppiä. Järjestelmän puhdistaminen onkin sitten mukavaa hommaa.

                                ATF öljyt on käsittääkseni tarkoitettu alle 20bar järjestelmiin ja takaluukun järjestelmässä on parhaimmillaan jopa 40bar, joten suht notkea ATF saattaa tulla jopa tiivisteistä läpi.


                                EDIT: Tuossa on ohjeet öljyn lisämiseen: http://www.meeknet.co.uk/E38/E38_Hyd..._Boot_Info.pdf
                                Sanopaa mitenkä ATF öljyt toimivat esim bemarin ohjaustehostimessa?
                                E39 nominaalipaine on 110-120Baria koneen tyhjäkäynnillä. (lähde TIS)
                                Itse olen laittanut takakontin hydrauliikkaan atf:ää hyvin tuloksin. Mielummin tosin esim Mobilin ATF320 kuin 220.
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎