Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    Originally posted by Tenox View Post

    Pari lisäkysymystä. Pitäiskö S EDC napista jousituksen jämäköityä, kun valo palaa? Kokeilin perstuntumatestin röykkyisellä tiellä, enkä kyllä osaa varmaksi sanoa muuttuuko jokin vai ei.

    Noista peruutustutkista ja niiden toiminnasta kanssa olisi kysymys. Ne menee kai automaattisesti päälle pakilla, mutta eteenpäin jos haluaa tsekata niin täytyy itse laitaa napista päälle? Mites noita sensoreita voi testata, että kaikki toimii? Mitään valoja tai näyttöä noihin ei kai ole, vaan pelkkä ääni?

    Sadetunnistimesta vielä, että onko se aina päällä ja pitäisi siis toimia itsekseen, vai pitääkö se aktivoida jostain?
    S-EDC = Sport-asetus iskareille (Electronic Damper Control). Ei siis jäykistä jousia, vaan iskareita. EDC itsessään on aina päällä, ja EDC:n tietokone tarkkailee ajonopeutta, ohjauskulmaa, tien tasaisuutta jne ja sen mukaan säätää aktiivisesti iskareiden jäykkyyttä. Sport -asetus vain lisää jäykkyysastetta jonkin parametrin mukaisesti. Tästä syystä eroa ei esim hitaissa nopeuksissa välttämättä juuri huomaa.

    Tutkat menee päälle kun laittaa pakin päälle tai kytkee ne napista. JOs joku tutkista on pimeänä, niin joko piipittää koko ajan tai kuuluu yhtenäinen piippi. Lisäksi tutkan napin ledi vilkuttaa. Eli jos ledi palaa yhtenäisesti eikä ylimääräisiä piipityksiä kuulu, niin kaikki sensorit pelittää.


    P.S. adaptiivisesta cruisesta: on sen verran harvinainen varuste E38:ssa, että et välttämättä saa kovin montaa vastausta sen toiminnasta. Muistaakseni se on ollut saatavilla vain viimeisiin 00-01 -malleihin. Itse olen nähnyt vissiin yhden auton jossa se on ollut...
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti S EDC ja PDC toimivat kuten pitää. Täytyy katsoa josko tuosta saksankielisestä ohjekirjasta saisi mitään hajua tuohon vakkariin.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14452
        • Oulu

        Toimivat PDC anturit pitävät pientä tikitystä, kun niitä kuuntelee miltei korva kiinni anturissa. Helppo käydä kaikki läpi, jos ei siis ole millä lukea vikakoodeja.

        Sadetunnistin menee päälle tihkuasennossa. Ja herkkyyttä voi säätää siitä viiksessä olevasta napista.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          Kiitti taas - tosin taitaa jäädä tämä seiska hankkimatta ja seiska muutenkin. Moottorin vikavalo syttyi taas ja radio lakkasi toimimasta. C-kasettipuolikaan ei toimi (ei sillä kyllä väliäkään, kunhan kokeilin), mutta kuuden cd:n vaihtaja ja navi toimivat kyllä.

          On tuossa paljon hyvääkin, mutta sellainen n. 4-500e menisi heti huoltoihin ja korjauksiin ja ???e ruostekorjauksiin vaikka liike hoitaisi radion ja vikakoodin aiheuttajan(t).
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by Tenox View Post
            On tuossa paljon hyvääkin, mutta sellainen n. 4-500e menisi heti huoltoihin ja korjauksiin ja ???e ruostekorjauksiin vaikka liike hoitaisi radion ja vikakoodin aiheuttajan(t).
            400-500€ korjauksiin? Osta heti, autohan on viimeisen päälle kunnossa.

            Normaalisti 2000€ ei näy vielä missään. Tervetuloa seiskakerhoon.

            Comment

            • Tenox
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 1732

              Originally posted by Ramzez View Post
              400-500€ korjauksiin? Osta heti, autohan on viimeisen päälle kunnossa.

              Normaalisti 2000€ ei näy vielä missään. Tervetuloa seiskakerhoon.
              No jos kyseessä olisi 4-5te seiska niin 2te korjauksiin olisi ehkä vielä jotenkin hyväksyttävissä, mutta kun pyynti on 10te niin voisi olettaa ettei heti tartte fiksailla.

              Mites muuten tuo MAX ja lumihiutaleen kuva nappi ilmastointipaneelin oikeassa yläkulmassa? Sitä en saanut päälle. Onko jokin lisävarustus vai vaatiiko oikean kuun asennon että toimii? Ilmastointi toimii, kompura ainakin lähtee päälle siis - näillä keleillä on paha sanoa miten kylmää tuottaa.
              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Tenox View Post
                No jos kyseessä olisi 4-5te seiska niin 2te korjauksiin olisi ehkä vielä jotenkin hyväksyttävissä, mutta kun pyynti on 10te niin voisi olettaa ettei heti tartte fiksailla.
                Kyllähän nämä seiskat alkavat olla jo sen verran vanhoja, että viimeisetkin E38:t tarvitsevat huoltoa ja remppaa melko todennäköisesti. 4-500€ huoltoihin on ihan oikeasti todella vähän, jos se on kaikki, mitä auto tarvitsee. Yksistään alustaan saa hyvin äkkiä upotettua +1200€, jos se ei ole kunnossa.

                Comment

                • Tenox
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1732

                  En laskenut kuluihin radion toimimattomuutta, enkä sitä mikä tuon vikavalon sytyttää. Nyt äsken ei meinannut jäädä käymään, kun kävin pienellä lenkillä... Jotain sieltä siis on kaputt.

                  Lähinnä tuohon tarttis tehdä vaan venttiilikoppien tiivisteiden ja tulppien vaihto ja normi öljyhuolto. Enemmän huolettaa noiden ruostekorjausten hinta ja se miten hyvin ne saa korjattua ylipäänsä. Niin ja ilmastointi haisee märälle koiralle.

                  On tuossa oikeasti paljon hyvää, mutta toisaalta paljon tarpeetontakin herkkua. Helvetin hieno ajaa tuon EDC alustan kanssa ja tuo adaptiivinen cruise oikeasti nostaa koko cruisen käytännöllisyyden toiseen potenssiin. Kone ja laatikko pelaavat (vikavalo poislukien) hyvin, kuolleita pikseleitä on vain vähän jne. jne.
                  Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    Helpottaisi varmasti ostopäätöstä kummasti, jos saisit jonkun kaverin inpan kanssa paikalle. Tuon vikavalon aiheuttajankin saattaisi siinä samalla saada selville. Sen lisäksi voisi tiirailla livedataa moottorin toiminnasta.

                    Ruostevaurioiden korjaamisen kalleus riippuu aika pitkälle siitä, kuinka mittavista ruostevaurioista on kyse ja missä paikassa. Tyypillisimmin E38:t ruostuvat ovista ja takaluukusta. Lievä ruoste oven saumassa voi olla vielä kohtuullisilla kustannuksilla korjattavissa, mutta yhtään mittavammat vauriot ja on järkevämpää ostaa käytetty ruosteeton ovi tai kokonaan uusi ovi ja maalata se korin väriin.

                    Melko harvinaista on, että E38 ruostuisi alustasta ja toisin kuin E39:ssä, eivät helmatkaan kovin herkästi kerää ruostekukkaa. Toki poikkeuksia on, mutta pääsääntöisesti ruostevauriot ovat paikoissa, joista ne on kohtuullisella vaivalla poistettavissa.

                    Omassa seiskassani on myös jonkin verran ruostetta, mutta onneksi hyvin vähän. Vakavin jälki on repsikan takaovessa, jossa yhdestä kohtaa sauma on lähtenyt ruostumaan, mutta sekin on varsin lievä. Sen sijaan maalipinta kaipaisi ehostamista ja korin alaosa olisi hyvä maalata samalla korin väriin ja olenkin selvittänyt alustavasti ylimaalauksen hintaa ja se pyörii n. 2000-2500€ luokassa. Tästä tosin saa vielä tingittyä, purkamalla itse autoa valmiiksi.

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      kone voi pätkiä ihan niiden vuotavien tiivisteiden takia: tulpankolot täynnä öljyä.

                      märkään koiraan auttanee raitisilmasuodattimien vaihto. Helppo testata ottamalla suodattimet pois konepellistä.

                      jos auto on hyvä ajaa niin alusta on kunnossa. Pienikin vika alustassa tuntuu heti.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        On se hyvä ajaa juu ja siis juuri katsastettukin. Tossa on ruostetta ainakin toisen takaoven takareunassa, kynnyslistoissa siis korissa ovien kohdalla, molemmissa takakaarissa ja takaluukussa. Vielä aika vähän. Ovien alalistojen alle en ole katsonut vielä - katson jos oikeasti tehdään kauppaa. Lisäksi on klommo toisen munuaisen takana. Mietityttää lisäksi noiden helmojen takana olevat alueet. Alusta on massattu, mutta on vedetty silleen, että ei ole pahemmin mitään kyllä peitelty tai suojattu.

                        Moottori siis toimii ihan normaalisti, poislukien tyhjäkäyntihäiriö nyt viime käyttökerralla. Liikehän siis lupasi korjata tuon vikavalon aiheuttajan jos se tällä koeajokerralla uusii. Eivät kylläkään kertoneet minulle mikä sen aiheutti. Radio toimi vielä viime koeajossa, nyt menee kyllä päälle ja näennäisesti toimii, mutta ääntä ei kuulu. Cd:n ääni kuuluu, joten ei oikein voi olla mikään mutekaan päällä.

                        Katotaan nyt vielä mitä huomenna tuosta hinnasta sanovat, mutta en oikein usko, että jää tuo minulle. Seuraavaksi katse varmaan E46 sedaneihin sitten.
                        Last edited by Tenox; 08-10-2013, 15:48.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • lorttoni
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 50
                          • salo

                          Apuja?? Ei aukee ovet kaukosäätimestä ei takaluukku ei mikään. Punanen ledi vilkkuu ym. No ei siinä mitään. En saa mekaanisestikaan mitään auki avain ei vain käänny mihinkään. Mitäs hittoa mä nyt teen yritän konepeltii jollain auki.. varmaan helpoin ja kattois sieltä sulakkeet??
                          E92 lci 335d m-sport
                          E28 520i..
                          E28 535i boosted project
                          E30 316i
                          E91 320d
                          E36 320i tracktool
                          Ja paljon exiä

                          -salo works-

                          Comment

                          • lorttoni
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2011
                            • 50
                            • salo

                            Auto siis 740 i vm 94
                            E92 lci 335d m-sport
                            E28 520i..
                            E28 535i boosted project
                            E30 316i
                            E91 320d
                            E36 320i tracktool
                            Ja paljon exiä

                            -salo works-

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              avaimen kun kääntää lukossa vasemmalle vaakatasoon, niin takaluukun/kuskinoven pitäisi kyllä aueta manuaalisesti. Jos sitä toimintoa ei ole käytetty, niin lukot voi olla vähän jäykät.

                              jos auton akku on aivan död eikä muu auta, niin vasen munuainen sisään, ritilä ulos ja konepellin vaijerista nykäisy: konepelti aukeaa. Sitten vaan toinen akku/laturi tms terminaaleihin kiinni ja taas on virtaa.
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • lorttoni
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2011
                                • 50
                                • salo

                                Kyllä akussa virtaa on kun varas hälytin ainakin jaksaa huutaa kun konepeltiä raottaa.. oikea lukko pitää vielä saada auki pellistä.. pitää varmaan lukko öljyä laittaa jos se auttais.. käänsin kyllä niin lujaa ku uskalsi.. eikä mihinkään.. tuli mieleen jos on lukot vaihdettu joskus..
                                E92 lci 335d m-sport
                                E28 520i..
                                E28 535i boosted project
                                E30 316i
                                E91 320d
                                E36 320i tracktool
                                Ja paljon exiä

                                -salo works-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎