BMW 800-sarja e31 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Arppa
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Voi hyvää päivää sun kanssas . Osta multa vanteet E31:eesi .
    Siis tuossa toukassa pyörii alla, ensviikolla se saa uudet kumit noille vanteille. Kasissa on Rondell 58 koossa 8,5x17 ja 10x17 lähes uusilla renkailla.

    Ihan uteliaisuutta mitkä vanteet sulla ois...?

    Leave a comment:


  • PappaST
    replied
    Mahtavia helteitä pukannut

    Ainoa miinus että kasi meinaa kaupungissa hiljaa ajellessa hieman lämmetä.
    Normaalisti viisari sojottaa kohti suoraan ylös, mutta nyt +30 helteellä
    menee vielä siihen seuraavaan pykälään asteikossa.

    Vois miettiä viskon vaihtoa ehkä...

    Onko porukalla tajua kannattaako edes harkita tarvike viskoja, vai onko
    ne niin kuraa ettei kannata edes harkita?

    OEM hintaa en vielä tiedä mutta pistin kyselyä menemään.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Oisin saanu jättää noi Kasin renkaat ja vanteet tuohon toukkaan kun myin siitä Azevit alta. Noh nyt siinä pyörii style5 nypityillä nastarenkailla. Vitu mitä hommaa helteessä veivitunkilla tunkata autoa ilmaan....
    Voi hyvää päivää sun kanssas . Osta multa vanteet E31:eesi .

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Oisin saanu jättää noi Kasin renkaat ja vanteet tuohon toukkaan kun myin siitä Azevit alta. Noh nyt siinä pyörii style5 nypityillä nastarenkailla. Vitu mitä hommaa helteessä veivitunkilla tunkata autoa ilmaan....

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Pikakysymys, mahtuuko 15 tuuman vanne pyörimään alla???
    Nyt ei ole tietoa, mutta orkkiskoko on 16" ja mielestäni edessä silloinkin ongelmia jarrujen kanssa vannetyypistä riippuen.

    Miksi pitäisi saada niin pienet alle ?

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Pikakysymys, mahtuuko 15 tuuman vanne pyörimään alla???
    Ei mahdu.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Pikakysymys, mahtuuko 15 tuuman vanne pyörimään alla???

    Leave a comment:


  • Erich
    replied
    Originally posted by Erich View Post
    Kysymys M70 tai M73 moottorien latureista ja latausjännitteestä... kuuluuko noiden antaa täysi 14 V latausjännite kuorman kanssa jo tyhjäkäynniltä alkaen, vai onko normaalia, että jos on paljon kulutusta, niin latausjännite nousee vasta 1000+ kierroksilla.

    Erään autosähkärin mielestä täysin normaalia, ettei idlellä ja kuormalla anna täyttä jännitettä. Omissa kikottimissa aiemmin ovat vaan antaneet isollakin kulutuksella (kaikki valot päällä, lämppärit päällä, rokkikoneet päällä jne) ainakin lähes täyden jännitteen jo tyhjäkäynniltä. Noissa kuningasmoottoreissa on vaan niin matala tyhjäkäynti, että tuleeko välityksissä jo raja vastaan? Kokemuksia, miten sen pitäisi toimia?
    Vastaan itselleni, nyt kun ollaan maaliskuusta viisastuttu taas yhdellä kokemuksella.

    Autossa oli vaihtolaturi, ajettu n. 100 tkm, mutta jännitteensäätimen ele oli sökö, vaikka esim. hiilet ja pinnat olivat vielä kuin uudet. Olisko ottanut kuumuudesta itseensä, ilmajäähdytyskanava oli täynnä roskia, ampiaisia, sudenkorentoja, kuivia lehtiä jne. eli jäähdytys ei ainakaan ollut enää paras mahdollinen. No tilalle tuli uusi originalteile jännitteensäädin ja sehän alkoi sillä penkitettäessä lataamaan.

    Nyt kun kuljetin on jälleen nipussa ja käy (200 tkm huolto vähän venähti raksahommien vuoksi) niin käytös on seuraava: idellä (~500 rpm) antaa jänöä 13,0 V ja pysyy siinä, vaikka olisi isompikin kulutus. Pienikin kierrosten nosto riittää nostamaan jännitteen 14,0 V arvoon.

    Toki tuo numeraalit voivat hieman tuosta poiketa jos vaikka vaihdetaan sinne toiset akut tai jos varauksessa on eroa, mutta tässä akut pysyivät samana ennen/jälkeen ja tulokset vertailukelpoisia aiemman tilanteen kanssa. Aiemmin se siis purki akkua tyhjäkäynnillä ja latasi vain kierroksilla.

    Mitä opittiin... kun touhuatte siellä pannuhuoneessa niin putsatkaa samalla vaivalla laturin jäähdytysilmakanavat, jos ei tietoa, koska niihin on viimeksi koskettu. Orkkis/OEM säädin oli ainakin tähän aika tyyris. Ei se tässä välttämättä siitä hajonnut, mutta tokkopa toimivasta jäähdytyksestä haittaakaan on.

    Leave a comment:


  • Erich
    replied
    Originally posted by PappaST View Post
    Yleisin on -25mm ja sehän ei paljoa lämmitä, näitä tarjosi ainakin Eibach ja H&R... sitten oli joku totaalisen outo merkki (oliko venture) joka tarjosi -55mm joka on kyllä varmaankin jo liikaa.

    Onko kenelläkään hajua mistä kattelis vietereitä?
    Mä laitoin eilen eteen H&R:n vieterit. Pudottivat n. 30 mm, ehkä vähän enemmänkin. Onneksi eivät enempää. Toimittaja joku liike osoitteessa ebay.de. Muuten olisin näissäkin suosinut kotimaista, mutta kukaan tiedossa ollut paikallinen myymäri ei ollut kuullutkaan, että pelkkiä etujousiakin voisi myydä erikseen ja mä en vaan halunnut niitä takajousia, kun tiesin, etten tule tekemään niillä mitään. Joten tässä poikettiin säännöstä ja tilattiin saksasta pelkät etujouset.

    Iskareina tuossa on edessä mittatilaustyönä tehdyt Konin sportit, lienee jollain edellisellä omistajalla ollut näkemys siitä, mitä autoonsa haluaa. Kuitenkin silloin niputettu orkkis jousilla, mikä oli omaan makuun turhan korkea. Eli pumppujen puolesta olisi voinut pudottaa enemmänkin, mutta mun makuun toi 25-30 oikean kokoisella rengastuksella on just hyvä.

    Sen sijaan noiden vieterien asennus oli hieman odotuksista poikkeava operaatio, näissä oli tasan yksi kierros vähemmän matskua ja lisäksi vielä ohuempi lanka kuin alkuperäisissä. Yleensä tottunut siihen, että madallusjousien nippuun puristaminen on astetta haastavampi operaatio kuin mitä orkkiksilla, mutta näiden kanssa olikin päinvastoin, menivät melkein heittämällä alle. Eli ei tule kivirekeä näillä. Oliskohan ne Eibachit sitten hieman tymäkämmät, kun muistelen, että niissä olisi ollut paksumpi lanka? Jotain eroa niiden spekseissä oli, kun niitä taannoin vertailin, kun vaan muistais mikä se oli.

    Leave a comment:


  • PappaST
    replied
    Tais olla lowtec kun joskus e34:seen ostin.... en osta enää, ei hääviä laatua.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by JTMD View Post
    Onko kellään tietoa Lowtec merkkisistä madallusjousista? Onko niistä mihinkään laadullisesti? Halvat on... 226€ etu+taka
    Ei ole, mutta ei H&R tai Eibachkaan mahdottomasti enempää maksa....

    Leave a comment:


  • JTMD
    replied
    Onko kellään tietoa Lowtec merkkisistä madallusjousista? Onko niistä mihinkään laadullisesti? Halvat on... 226€ etu+taka

    Leave a comment:


  • JTMD
    replied
    Itse olen jäänyt siihen käsitykseen että max -30mm on nyrkkisääntönä madallukselle minkä jälkeen ei kannata enää vakio iskareilla ajella. Ajatuksena essolla lähinnä se, että iskareiden elinikä romahtaa. Mutta tosiaan kyllä tuo vakiokeula on levottoman korkealla kaareen nähden kun mahtuu nyrkki renkaan ja kaaren väliin

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by PappaST View Post
    Vieläköhän ne kawwilaiset menis vakioiskareilla :think
    -40mm taitaa just viittiä vakioiskarilla tiputella.
    Ei mitään tietoa, kun itsellä on Bilsteinit alla. Kuinka vanhat siellä on eli kannnattaisiko vaihtaa samalla nekin?

    Leave a comment:


  • PappaST
    replied
    Vieläköhän ne kawwilaiset menis vakioiskareilla :think
    -40mm taitaa just viittiä vakioiskarilla tiputella.

    Leave a comment:

Working...
X