Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4 keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3541
    • Raisio

    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Se on siis miinus kun ohjaus ei palauta itsestään??? Autoa ajettaessa pidetään kädet kiinni ratissa ja tämä opetetaan autokoulussa joten tällä asialla ei ole merkitystä. Pitäisi varmaan TM:n testaajien keskittyä itäautoihin ja muihin eläkeläistojotiin ja jättää nämä ajamiseen tarkoitetut sporttisemmat premium-autot niistä ymmärtäville.

    Sen muistan kun moittivat aikoinaan e90:ssä sitä, että aurinkolippa osuu otsaan. Niin se osuukin jos ei työnnä sitä tarpeeksi pitkälle eteen...

    Tätä vartenhan autotoimittajat tekevät työtään, pääsevät omista häiriötekijöistä narisemaan ja tikulla silmään tökkimään. Toiset toimittajat tykkää enemmän Skodasta, toiset Toyotasta.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 607
      • Espoon haja-asutus

      Menee tietysti hiukan sivuun juuri i4:sta, mutta eihän tuo BMW:n ohjaus ole mitenkään erityisen hyvän tuntuinen ollut sähköisten tehostimien aikana. Toki jonkun mallin joku versio (siis perus, servotronic, aktiivi tjsp ) on voinut olla ihan ok. Omasta mielestä ne ei ole ollut kovinkaan tarkkoja eikä tunnokkaita, lähinnä jollain tavalla tahmeita. Sport-asetusten keinotekoinen raskaus ei tee tunnokkutta. Mitään varsinaista urheilullisuutta en ole huomannut. Huomattavasti paremmin onnistuneita ohjauksia tunnokkuuden suhteen on löytynyt arkisemmilta merkeiltä, mm. VAG:n autoista. Eikä nuo mielipiteet lehdistössä mitään Tekniikan maailman yksinoikeutta ole olleet.

      E

      Comment

      • kobluna
        Bimmer Rookie
        • Oct 2018
        • 131
        • Espoo

        Originally posted by ErkkiE View Post
        Menee tietysti hiukan sivuun juuri i4:sta, mutta eihän tuo BMW:n ohjaus ole mitenkään erityisen hyvän tuntuinen ollut sähköisten tehostimien aikana. Toki jonkun mallin joku versio (siis perus, servotronic, aktiivi tjsp ) on voinut olla ihan ok. Omasta mielestä ne ei ole ollut kovinkaan tarkkoja eikä tunnokkaita, lähinnä jollain tavalla tahmeita. Sport-asetusten keinotekoinen raskaus ei tee tunnokkutta. Mitään varsinaista urheilullisuutta en ole huomannut. Huomattavasti paremmin onnistuneita ohjauksia tunnokkuuden suhteen on löytynyt arkisemmilta merkeiltä, mm. VAG:n autoista. Eikä nuo mielipiteet lehdistössä mitään Tekniikan maailman yksinoikeutta ole olleet.

        E
        Jep, ei ole F30:n ohjaus niin hyvä kuin E90:ssä, puhumattakaan siitä mitä E46:ssa oli. Eli koko ajan on menty suodatetumpaan suuntaan. Samalla kuitenkin ajettavuus on parantunut kokonaisuutena joka sukupolvi. Varmaan osin syynä on ihan se mitä ainakin Bemarilla ovat tulkinneet että ihmiset haluavat nykyään eli vaivattomuutta. Ei viestitä niin tarkasti koko ajan mitä renkaiden alla tapahtuu. Pieni suodatus ei ole pelkästään huono asia.


        Hauska tarina 10 vuoden takaa, kun sisko oli juuri ajanut ajokortin ja lähdettiin pitkälle maantie pätkälle mummolaan minun E90:llä. Siinä oli vähän huonokuntoinen tie alla, eli kallistuksia, kuoppia ja semmoisia "pikapaikkauksia" riitti. Jonkun 50km ajon jälkeen sisko valitti, että kädet on ihan kipeänä, kun rattia joutuu vääntämään niin paljon. Auto kun haki noiden urien, paikkojen ja kallistusten mukaan ja sitä sai oikeasti kompensoida hyvinkin paljon (ja auto oli kunnossa eli siitä ei ollut kyse). Samankaltainen tie nykyisellä F30:llä ei aiheuta mitään draamaa, auto menee suoraan melkein rattiin koskematta, vain pieniä korjausliikkeitä välillä.


        En ole vielä i4:sta päässyt testaamaan, mutta haaveissa semmoinen olisi. Todennäköisesti kylläkin käytettynä, kun uutena hieman turhan kallis omaan budjettiin. En kuitenkaan epäile hetkeäkään etteikö sen ohjaus olisi ihan riittävän viestivä omaan makuuni, kun tulen toimeen jopa F30 ohjauksen kanssa, mitä on kuitenkin haukuttu huonommaksi kuin G-sarjan.

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3541
          • Raisio

          Jännä miten Bemarillekin hyvän ohjauksen teko vaikeaa. Mun mielestä esim e9x sarjojen ohjaus liian jäykkä, vanhempien e46 ihan okei mutta jäätävä herkkyys uraherkkyyteen. Muutama viikko sitten ajelin viikon ajellut F30 nelivedolla ja oli M sport alustaa jne... ohjaus mukavan kevyt mutta se viimeinen tunnokkuus puuttui eli ohjaustuntuma kuin Toyotalla ajais eli ei herätä jees fiilistä toimii mutta jokin puuttuu.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • TheRipper
            Bimmer Enthusiast
            • May 2012
            • 4996
            • Paimio

            Paras ja tunnokkain ohjaus mitä minä olen koskaan ajanut oli tuossa Z4. Se oli aivan ihanteellisen loistava. Sopivan tunnokas ja herkkä ja oli suoranainen nautinto painella mutkaista tietä sen kanssa.

            Toiseksi paras varmasti E39...siitä on sitten tultu tasaisesti alaspäin se on ihan totta. Mutta se johtuu ihan näistä sähkötehostimista. Niistä ei vaan saada vanhan hyvän hydro-ohjauksen veroista vaikka miten tekisi. Aina se on vähän etäinen ja tunnoton.

            Mutta kyllä tässä F10 parempi on kuin F30 mikä oli mielestäni liian etäinen ja vähän turhan kevytkin. Tällä kyllä vielä sentään tuntee onko renkaan alla jäätä vai ei.

            Työautona on Toyota Yaris mallia 2015 ja siinä on kyllä kamalin ohjaus mitä olen ikinä kokenut. Täysin tunnoton kevyt lässykkä. Siinä ei rattia kääntämällä tiedä yhtään mihin suuntaan pyörät osoittaa. Aivan karmea. Täytyy oikein ihmetellä miten niin surkea ohjaus on pystytty edes kehittämään.

            Nyt tuli muuten viestiä että BMW kiertue missä sähköisiä autoja ja hybridejä on koeajettavissa tulisi Raisioon vasta 29.4. Eli vielä saa odotella ennenkuin pääsee tätä testailemaan.
            F10 523iA 2010

            Ex: E39 528iA 1997
            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
            Ex: E65 745iA 2003
            Ex: E46 318i 1998
            Ex: E34 525iA 1989

            Comment

            • JiiVee92
              BTCF Member
              • Mar 2017
              • 929
              • Kouvola/Myllykoski

              Originally posted by TheRipper View Post
              Työautona on Toyota Yaris mallia 2015 ja siinä on kyllä kamalin ohjaus mitä olen ikinä kokenut. Täysin tunnoton kevyt lässykkä. Siinä ei rattia kääntämällä tiedä yhtään mihin suuntaan pyörät osoittaa. Aivan karmea. Täytyy oikein ihmetellä miten niin surkea ohjaus on pystytty edes kehittämään.
              Tuulipukukansalle hyvä ajettavuus= täysin tunnottomaksi ylitehostettu ohjaus.
              EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
              NYT: E61 530xd -08 käyttis
              Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3541
                • Raisio

                Originally posted by TheRipper View Post
                Paras ja tunnokkain ohjaus mitä minä olen koskaan ajanut oli tuossa Z4. Se oli aivan ihanteellisen loistava. Sopivan tunnokas ja herkkä ja oli suoranainen nautinto painella mutkaista tietä sen kanssa.

                Toiseksi paras varmasti E39...siitä on sitten tultu tasaisesti alaspäin se on ihan totta. Mutta se johtuu ihan näistä sähkötehostimista. Niistä ei vaan saada vanhan hyvän hydro-ohjauksen veroista vaikka miten tekisi. Aina se on vähän etäinen ja tunnoton.

                Mutta kyllä tässä F10 parempi on kuin F30 mikä oli mielestäni liian etäinen ja vähän turhan kevytkin. Tällä kyllä vielä sentään tuntee onko renkaan alla jäätä vai ei.

                Työautona on Toyota Yaris mallia 2015 ja siinä on kyllä kamalin ohjaus mitä olen ikinä kokenut. Täysin tunnoton kevyt lässykkä. Siinä ei rattia kääntämällä tiedä yhtään mihin suuntaan pyörät osoittaa. Aivan karmea. Täytyy oikein ihmetellä miten niin surkea ohjaus on pystytty edes kehittämään.

                Nyt tuli muuten viestiä että BMW kiertue missä sähköisiä autoja ja hybridejä on koeajettavissa tulisi Raisioon vasta 29.4. Eli vielä saa odotella ennenkuin pääsee tätä testailemaan.
                I4 malleja jo 2kpl ajettavissa Raisiossa.
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • TheRipper
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2012
                  • 4996
                  • Paimio

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  I4 malleja jo 2kpl ajettavissa Raisiossa.
                  Jaa on!? Perkule.

                  Tarvinneekohan perjantaina käydä katselemassa sitten....
                  F10 523iA 2010

                  Ex: E39 528iA 1997
                  Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                  Ex: E65 745iA 2003
                  Ex: E46 318i 1998
                  Ex: E34 525iA 1989

                  Comment

                  • Silmaauki
                    BTCF Member
                    • Jan 2015
                    • 1800
                    • Turku

                    Originally posted by ritariässä View Post
                    Jännä miten Bemarillekin hyvän ohjauksen teko vaikeaa. Mun mielestä esim e9x sarjojen ohjaus liian jäykkä, vanhempien e46 ihan okei mutta jäätävä herkkyys uraherkkyyteen. Muutama viikko sitten ajelin viikon ajellut F30 nelivedolla ja oli M sport alustaa jne... ohjaus mukavan kevyt mutta se viimeinen tunnokkuus puuttui eli ohjaustuntuma kuin Toyotalla ajais eli ei herätä jees fiilistä toimii mutta jokin puuttuu.
                    E9X-sarjassa on ollut sekä sähköistä että hydraulista tehostinta. Mun karvalakki E90:ssä on sähköinen ja E93:ssa taas hydraulinen. niissä on jo keskenään jonkin verran eroa. Se sähköinen on tosi kevyt ja siinä mielessä ehkä hiukan tunnoton. Hydraulinen on raskaampi (~jäykkä?) ja siitä kyllä itse pidän enemmän.
                    E93 335i Aarre, Montego blue
                    E90 318i talvipulkka

                    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      Oma sai tänään VIN numeron, lähellä alkaa olla vaikka n6vk viellä saa odotella ennenkuin auto persiin alla.
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4996
                        • Paimio

                        Originally posted by suppari View Post
                        Oma sai tänään VIN numeron, lähellä alkaa olla vaikka n6vk viellä saa odotella ennenkuin auto persiin alla.
                        No eihän tuo nyt paha enään ole...veikkaan että aika ensimmäisten joukossa varmaan sitten saat.

                        Tulen kyllä sitten pällistelemään.
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          Originally posted by TheRipper View Post
                          No eihän tuo nyt paha enään ole...veikkaan että aika ensimmäisten joukossa varmaan sitten saat.

                          Tulen kyllä sitten pällistelemään.
                          On niitä samana päivänä tilanneita vissiin jo luovutettu muutama, vaihdoin individual väriin vielä loppumetreillä niin se vaikutti ilmeisesti n.4vk
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • kooma
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1016
                            • Pikis

                            Kaupan hyllyltäkin näitä näyttää jo saavan, mahtaako kauan kestää että menee:

                            https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuv...MW/I4/MOK-291/
                            Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                            Comment

                            • Juh4
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 5450
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by kooma View Post
                              Kaupan hyllyltäkin näitä näyttää jo saavan, mahtaako kauan kestää että menee:

                              https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuv...MW/I4/MOK-291/
                              Ei kestä.
                              -Official member of BTCF-Sauna team-

                              Comment

                              • JH.
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2007
                                • 786
                                • PKS

                                Onkos takavetoa jo koeajettavissa? Jännä jos tuolla on jo myytävänä kun ei ole vielä koeajoautoja näkynyt/kuulunut ainakaan oman myyjän mukaan.
                                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                                Käyttis i4 eDrive40
                                Kesällä E36 M3
                                Radalla E36 325i track day tool

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎