i3 keskustelua

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • S`ebu
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    i3 kohdalla ei ole mitään syytä jättää latausta vajaaksi. Täyteen vain. ABC. Always Be Charging.
    Juu noinhan noita i3 yleensä käytetään, mutta kun akku on kuitenkin samanlainen ku kaikissa muissakin sähköautoissa, nii ihmettelen et miks nykyää BMW kertoo omilla sivuillaan, että optimaalisin varaustaso on 20-80% ja uusissa sähköissä pystyy valikosta määrittelemään haluamansa maksimivarauksen... 🤔
    i3 kuitenki lataa 94,7%, kun akku on täysi, niin kuluttaa perjaatteessa turhaan akkua, kun latailee aina täyteen, vaikka itselle riittää mainiosti 120 Ah akun 30-50% päivittäin, ja yöllä sit menetetyt prosentit takasin.

    Attached Files

    Leave a comment:


  • mbmy
    replied
    S`ebu,

    hyvin olet tietoja auton historiasta saanut.
    Onhan niillä oma merkityksensä.

    Ilmeisesti joiltakin tuojilta voisi tilata haluamansa; lie Kamux yksi niistä.
    Koeajoin Ruotsista tuodun Käyttöautossa.

    Elättelen vielä ainakin toivetta hankkimisesta.

    Kiitos vastauksestasi.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by S`ebu View Post
    Tuli tossa reilu pari viikkoa sitten hankittua i3s 120 Ah '20 ja oon kyllä ollu äärettömän tyytyväinen 😎👌🏽

    Eka kerran ku hyppäsin koeajoautoon, niin olin positiivisesti yllättyny kuinka herkkä ja nopea ohjaus on, kun auto korvaa vastaavanlaisen herkkä ja nopeaohjauksisen pikkuauton.
    Olin jo aika myyty heti ekasta liikkeellelähdöstä alkaen, vaikka paria ensimmäistä koeajoautoa en hankkinutkaa, kun mieli vähän muuttui matkalla.

    Ensiksi pidin ehdottomana vaihtoehtona 94 Ah REXiä, koska ehtona pidin, että tällä pitää päästä maalle 150 km lataamatta keleissä kuin kelissä. Selvittelyiden ja pohdiskelun jälkee alkoi kuitenkin mieli muuttua ja REX käyttökustannukset 6-9 L/100km, niin ei toisi säästöä yhtälailla kuin pelkällä sähköllä ajaminen ja huoltokulut + vikaherkkyyys kasvaisi samalla, joten vaihtoehdoksi muuttui sen jälkeen 120 Ah BEV.

    Sen jälkeen oli enää päätettävä onko ässällä vai ilman ja varusteet 😁
    Niinpä armoton netin tutkiminen jatkui muutaman viikon ja ilmoituksen mukaan sopiva yksilö löytyikin sitten. Varustelistaa tutkin vielä ja vertaisin mitä oli ollut mahdollista ruksata ja kyseisessä yksiössä oli lähes kaikki mitä itsekin olisin ruksannut ja oikeestaa HK:n puuttuminen ilmeisesti komponentitpulan takia (auto valmistettu syksyllä 2020) oli "suurin" puute. Muuta mitä olisin lisäks valinnu olis ollu siniset vyöt, kokomustat vanteet ja tehtaan tummennukset takalaseihin 🤔 Autoon oli muuten ruksattu kaikki mieleiset: Prof. Navi, Adaptiiviset LEDit, Comfort Access, Driving Assistant Plus, Comfort Advanced yms. 😎🙏🏽

    Ajastetusta latauksesta kun täällä oli puhetta, niin ei musta toi BMW:n äppi ja softa oikeen siihen taivu eikä siihenkään, jos haluisi normaalisti ladata noin 80% varaukseen säästääkseen akkua.
    Täytyy varmaan hankkia älykkäämpi laturi, jolla voi latausta kontrolloida paremmin.

    Ilolla melkein 2000 km tullu nyt ajeltua pääasiassa ympäri PK-seutua reilussa parissa viikossa, kun on niin ilmasta ajamista ja auto äärettömän hauska varsinki kaupungissa 😎🙌🏽
    i3 kohdalla ei ole mitään syytä jättää latausta vajaaksi. Täyteen vain. ABC. Always Be Charging.

    Leave a comment:


  • S`ebu
    replied
    Originally posted by mbmy View Post
    Mukava kuulla onnistuneesta hankinnasta.
    -
    Kertoisitko mistä onnistuit mieluisen yksilön löytämään.
    Kotimaasta vai muualta.
    Suomesta löytyi liikkeestä, oli tuotu pari kk sitten Saksasta. Munchenissä viettänyt ensimmäisen 1,5 vuotta ja reilu 10 tkm eli ihan uudenveroinen alustaltaan myös 👌🏽 Saksassa myyty uutena myös 3 vuoden takuulla, joten tossa on vielä reilu vuos sitäkin jäljellä ja mahdollisuus 2 lisävuodelle, jos haluaa ostaa 👍🏼
    Talvirenkaat ja varmaan vanteetki tosin joutuu hankkimaan ite tämän takia, mut mieluummin näin päin 😁

    Tosiaan valinta kääntyi myös nopeimman kiihtyvyyden takia BEViin ja ässään 😂 Ihan riittävän nopea tarvittaessa 👌🏽

    Noita vissii on nyt alkanu muutama firma tuomaan Suomeen iha urakalla, niin niiltä vois varmaan suoraan kysyä, jos toisivat mieleisen suoraan Saksasta, jos ei Suomesta löydy 👍🏼
    Last edited by S`ebu; 20-07-2022, 20:40.

    Leave a comment:


  • mbmy
    replied
    Mukava kuulla onnistuneesta hankinnasta.
    -
    Kertoisitko mistä onnistuit mieluisen yksilön löytämään.
    Kotimaasta vai muualta.
    Last edited by mbmy; 20-07-2022, 20:08.

    Leave a comment:


  • S`ebu
    replied
    Tuli tossa reilu pari viikkoa sitten hankittua i3s 120 Ah '20 ja oon kyllä ollu äärettömän tyytyväinen 😎👌🏽

    Eka kerran ku hyppäsin koeajoautoon, niin olin positiivisesti yllättyny kuinka herkkä ja nopea ohjaus on, kun auto korvaa vastaavanlaisen herkkä ja nopeaohjauksisen pikkuauton.
    Olin jo aika myyty heti ekasta liikkeellelähdöstä alkaen, vaikka paria ensimmäistä koeajoautoa en hankkinutkaa, kun mieli vähän muuttui matkalla.

    Ensiksi pidin ehdottomana vaihtoehtona 94 Ah REXiä, koska ehtona pidin, että tällä pitää päästä maalle 150 km lataamatta keleissä kuin kelissä. Selvittelyiden ja pohdiskelun jälkee alkoi kuitenkin mieli muuttua ja REX käyttökustannukset 6-9 L/100km, niin ei toisi säästöä yhtälailla kuin pelkällä sähköllä ajaminen ja huoltokulut + vikaherkkyyys kasvaisi samalla, joten vaihtoehdoksi muuttui sen jälkeen 120 Ah BEV.

    Sen jälkeen oli enää päätettävä onko ässällä vai ilman ja varusteet 😁
    Niinpä armoton netin tutkiminen jatkui muutaman viikon ja ilmoituksen mukaan sopiva yksilö löytyikin sitten. Varustelistaa tutkin vielä ja vertaisin mitä oli ollut mahdollista ruksata ja kyseisessä yksiössä oli lähes kaikki mitä itsekin olisin ruksannut ja oikeestaa HK:n puuttuminen ilmeisesti komponentitpulan takia (auto valmistettu syksyllä 2020) oli "suurin" puute. Muuta mitä olisin lisäks valinnu olis ollu siniset vyöt, kokomustat vanteet ja tehtaan tummennukset takalaseihin 🤔 Autoon oli muuten ruksattu kaikki mieleiset: Prof. Navi, Adaptiiviset LEDit, Comfort Access, Driving Assistant Plus, Comfort Advanced yms. 😎🙏🏽

    Ajastetusta latauksesta kun täällä oli puhetta, niin ei musta toi BMW:n äppi ja softa oikeen siihen taivu eikä siihenkään, jos haluisi normaalisti ladata noin 80% varaukseen säästääkseen akkua.
    Täytyy varmaan hankkia älykkäämpi laturi, jolla voi latausta kontrolloida paremmin.

    Ilolla melkein 2000 km tullu nyt ajeltua pääasiassa ympäri PK-seutua reilussa parissa viikossa, kun on niin ilmasta ajamista ja auto äärettömän hauska varsinki kaupungissa 😎🙌🏽
    Attached Files
    Last edited by S`ebu; 20-07-2022, 18:02.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Das_Bimmer View Post
    Ok näin aattelin kanssa, mutta taitaa siinä sellainen haitta olla että akku esilämmitetään/jäähdytettän turhaan. Sitä ei voi asetuksilla hallita. Aika moinen puute jos tosiaan pelkkä lataus ei mahdollista mitenkään..
    Ei sitä lämmitellä ellei ole riittävän kylmät kelit. Ja jos on kovin kylmät kelit niin sehän kannattaa lämmittää. Eli mikä tässä nyt on ongelma?

    Leave a comment:


  • Das_Bimmer
    replied
    Originally posted by kooma View Post
    Juu näin mielestäni on mutta riittää kun on lähtöaika asetettuna edes jonain viikonpäivänä, ei tarvitse olla seuraava aamu. Jos ottaa sen päältä pois että ei ilmastoi autoa valmiiksi lähtöaikaan niin eipä siitä lähtöajan asetuksesta taida mitään haittaakaan olla.
    Ok näin aattelin kanssa, mutta taitaa siinä sellainen haitta olla että akku esilämmitetään/jäähdytettän turhaan. Sitä ei voi asetuksilla hallita. Aika moinen puute jos tosiaan pelkkä lataus ei mahdollista mitenkään..

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by Das_Bimmer View Post
    Onko tietoa etteikö i3:ssa saa pelkää yölautausta (off peak charging) asetettua ellei ajasta samalla liikkeelle lähtöä? Itse en onnistunut BMW sovelluksesta asettamaan pelkää yö latausta vaan vaati aina lähtö ajan asettamisen :think
    Juu näin mielestäni on mutta riittää kun on lähtöaika asetettuna edes jonain viikonpäivänä, ei tarvitse olla seuraava aamu. Jos ottaa sen päältä pois että ei ilmastoi autoa valmiiksi lähtöaikaan niin eipä siitä lähtöajan asetuksesta taida mitään haittaakaan olla.

    Leave a comment:


  • Das_Bimmer
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    i3:n akunlämmitys on aika erikoinen. Auton pitää olla laturissa kiinni, sekä lämmityksen (liikkellelähdön) ajastettuna niin, että liikkeelle lähtöön on yli 3h aikaa. Sekä lämpötilan riittävän alhainen, jotta akkua lämmitetään. Ja kyllä, lämmittimenä on 1kW tehoinen vastus, eli ihan silmänräpäyksessä ei tapahdu mitään.

    Onko tietoa etteikö i3:ssa saa pelkää yölautausta (off peak charging) asetettua ellei ajasta samalla liikkeelle lähtöä? Itse en onnistunut BMW sovelluksesta asettamaan pelkää yö latausta vaan vaati aina lähtö ajan asettamisen :think

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Tänään kun kävin katsastamassa taas tuon meidän i3:n niin pari juttua kun vielä muistan. Jos et tiedä niin runkonumero löytyy hanttarin penkin alta kun avaa semmoisen mustan luukun. Sinne näkee kun säätää penkin ihan eteen. Tyyppikilpi taas on hanttarin takaoven karmissa. Suosittelen myös menemään mukaan halliin varmistamaan että autoa ei nosteta mistään sopimattomasta paikasta.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Originally posted by Tiik View Post
    Huomasin myös, että autossa taisi olla hieman väärän kokoiset renkaat, 195 leveät.:think Aluksi meinasin sanoa myyjälle, että näyttävät hieman pulleilta (tyhjiltä), kunnes tajusin että on vaan leveä rengas kapealla vanteella. Taisi muuten olla sama rengas myös edessä.
    Is kuuluu edessä olla 175 ja takana 195.

    Leave a comment:


  • Tiik
    replied
    Huomasin myös, että autossa taisi olla hieman väärän kokoiset renkaat, 195 leveät.:think Aluksi meinasin sanoa myyjälle, että näyttävät hieman pulleilta (tyhjiltä), kunnes tajusin että on vaan leveä rengas kapealla vanteella. Taisi muuten olla sama rengas myös edessä.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Myös normi i ja is välillä on eroa. Is paljon tukevampi ajaa johtuen varmaan leveämmistä renkaista, raideleveydestä ja alustasta, mutta kyllähän se ohjaus vaatii tottumista. Itsellä 20mm speiserit ja minusta parantaa kyllä lisää ajotuntumaan yleisesti. Pojalla samanlainen is samoilla renkailla kuin minun ja hänellä ei ole speisereitä ja näitä kahta kun vertaan ajolleen on minusta speisereillä parempi.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Tiik View Post
    Ymmärrän pointin, mutta rajansa kaikella. Täytyy käydä kokeilemassa toista yksilöä, jotta voi verrata. Ihanan hitaalta tuntui ainakin oma GTI Golfin ohjaus tuon jälkeen... :think
    Joo, onhan tuo varsin hätäinen. Itsellä on 5-sarjalainen ja i3 ja nykyään aina kun hyppää 5-srj rattiin on ensimmäinen ajatus wtf, rattia täytyy kääntää tosissaan jos meinaa että ei ole ojassa siinä tutussa mutkassa.

    Valtaosa tämä talouden ajoista onnistuu nykyään i3lla. Matkassa 5-s on omaa luokkaansa ajettavuuden osalta.

    Omasta mielestä oikeutusta autolle antaa jämäkämpi alusta ja kesäkiekot. Perus 19" talvinuljuilla auto on kehno ajettava kuivalla asvaltilla.

    Leave a comment:

Working...
X