memebuy23buy

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    TM 12/2023 sähköautovertailussa ihmettelivät i7:n jarrujen huonoutta kolmessa ekassa jarrutuskokeessa. Jarrut toimivat "normaalisti" vasta kun oli pari kertaa jarrutettu huippunopeudesta ja BMW (maahantuoja?) epäilee ongelmaksi korroosiota. Se ei varmaan yllätä että sähköautossa on jarrulevyt ruosteessa, mutta voiko tosiaan olla että edes kolme täysjarrutusta 100 km/h vauhdista ei riitä putsaamaan levyjä vaan tarvitaan vieläkin enemmän jarrutuksia tai sitten pari jarrutusta huippunopeudesta (mitä ei tietenkään kukaan tavallinen käyttäjä ikinä tee).
    Tämä on vain spekulointia, mutta kuulin huhuja, että jossakin ensimmäisessä Suomeen tulleessa i7 oli takasähkömoottori pitkään paskana ja uutta osaa odotettiin kuukausia. Jos ko. auto on tuo TMn yksilö jarrut on voineet olla kunnolla ruosteessa kun auto on maannut pk-seudun talvessa jossain parkkisen nurkassa osaa odottamassa. Ei jarrut käytössä ruostu, eiköhän i7ssa ole sama jarrujen kuivaus kuin muissakin uusissa bemuissa, eli auto itsekseen 'laahaa' jarruja ajettaessa.

    Kyllähän jarrutustulos parani TMn testissä myös kerta kerralta. Täysstoppi satasesta ei kuiteskaan mikään ihme suoritus ole. Puhdistaa toki jarruja muttei se nyt ruostetta pois pyyhi hetkessä. Käytännössä ruoste syö materiaalia pois, joten jarruja pitää käyttään niin paljon, että ko. syöpymä kuluu pois eli jarrulevyn pitää konkreettisesti ohentua. Huom parkkisella muutaman päivän aikana esim vesisateen seurauksena tullut pintaruoste lähtee kevyelläkin jarrutuksella.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    TM 12/2023 sähköautovertailussa ihmettelivät i7:n jarrujen huonoutta kolmessa ekassa jarrutuskokeessa. Jarrut toimivat "normaalisti" vasta kun oli pari kertaa jarrutettu huippunopeudesta ja BMW (maahantuoja?) epäilee ongelmaksi korroosiota. Se ei varmaan yllätä että sähköautossa on jarrulevyt ruosteessa, mutta voiko tosiaan olla että edes kolme täysjarrutusta 100 km/h vauhdista ei riitä putsaamaan levyjä vaan tarvitaan vieläkin enemmän jarrutuksia tai sitten pari jarrutusta huippunopeudesta (mitä ei tietenkään kukaan tavallinen käyttäjä ikinä tee).

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    i7:sta tuli hinnastoon takavetoinen malli ja M70:lle sai hinnan. Aika mielenkiintoista että takavetoinen eDrive50 kuluttaa aavistuksen enemmän kuin xDrive60 malli. Mallit on 30k€ välein, nelivedon ja takavedon hintaero on samaa luokkaa kuin i5:ssakin.

    Se on hyvä että hinnastoon tulee halvempia malleja, se vetää ennen pitkää käytettyjen kallimpien mallien hintoja voimakkaammmin alaspäin. Ja 'hyvässä' syösykierteessähän nuo i7:n hinnat on jo, koko ajan mobile.dehen ilmestyy tasaseen tahtiin 13x k€ hintaisia autoja, tosin ne myydään aika samoin tein.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    ^kiitos kokemuksistasi, mielenkiintoista tietoa.

    Ja mitä tulee autoasioihin, sinä et todellakaan näpertele noissa hankinnoissasi.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Koska olet S Teslalla ja Taycanilla ajanut, miten kuvailisit eroja?

    Aika merkillistä tuo ACC:n puute, muutaman Taycanin katsoin nettiautosssa, eikä ollut ihan yksin tuo, josta puuttui, adaptive cruisea varmaankin tarkoitit? Liekkö ollut valmistusaikaan komponenttipulaa.
    Taycan Turbo vs. MS P100d:

    Teslassa paremmat tilat, Taycan on matalampi ja takakontti huonompi, takaluukun verhoilu huonosti suunniteltu, mm. kauppakassit ei mahdu siihen kontin takareunaan vaan pitää tyrkätä 10-20 cm "syvemmälle".

    Ajettavuus possun eduksi kaikin puolin, paitsi että sen moottorit on äänekkäämmät kuin Teslassa. Nappuloita räpläämällä Taycanissa on kaksi ihan eri luonnetta, ajettavuudeltaan yksi parhaista autoista (oikeastaan E9x ämmät kun ovat kevyempiä niin vielä mikroautomaisempia, silti niissä on jotain samanlaista), ja tarvittaessa kummiskin mukavia matkan tekoon.

    Jarruista nyt ei voi oikein puhua samana päivänä. Ei tarvinne perustella?

    Laatu on ihan eri luokkaa, tietysti Possuun on pitänyt varusteita ruksia että saa mm. kunnon nahat. Pussu ei nitise eikä natise, Model ässässä ärsytti mm. se että penkit on niin lähellä keskikyynärnojaa että nahat hinkkaa ja nitisee kokoajan sitä vasten kun vähänkään huonommalla tiellä ajaa.

    Oma P100d (3/2019, myydessä 58 tkm) kävi 6 kertaa korjauksessa 11 kk ja ~29 tkm aikana. Tai valtaosa korjauksista tehtiin Rangerin toimesta, kerran piti käyttää Lempäälässä.
    Siihen vaihdettiin mm:
    -Yksi oven kahva
    -Etuvalot oli juuri vaihdettu takuuseen ennenkuin ostin
    -Etuvetarit
    -Kattoluukun tiivisteet
    -Yksi takavalo
    -Valohoitoa annettiin päänäytölle useampaan kertaan, liimat kellastuu (näytön reunat siis)
    -Kattoluukun vedenpostoletku oli irronnut ja konttiin tuli vettä, korjattiin itse
    -Ratin asentotunnistin (tai siis koko ohjauspylvään elektroniikka mukaanlukien viikset)
    -Yksi lokasuojakameran "teline"
    -Yhden sisälokarin vaihdoin eteen kun oli nasta irronnut ja rengas syönyt reiän

    Taycani oli about saman ajan ja kilsoja tuli siihen vähän vähemmän,
    kaksi kertaa sain sen sekaisin kun ilman luistonestoa vähän leikin sillä,
    uudelleenkäynnistyksellä tuli kuntoon (herjasi mm. nelivedosta jne), jossain vaiheessa tuli kutsu ko. vian takia softapäivitykseen jota en ehtinyt itse tehdä.

    Tämä autokuume-episodi sai tänään sellaisen päätöksen että tuli alkupään Taycan Turbo S hommattua, pitää hakea se marmorilta Saksasta alkukuusta. Aika paljon asiassa painoi se että sain autoon 24 kk Approved takuun joka aikalailla vastaa tehdastakuuta... Vielä ei ollut vara siihen isompaan takakonttiin, olisi pitänyt 4s:ään tyytyä

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by 315i View Post
    Tuo ACC on mielestäni äärest hyvä, mut makuasioita. Aamuruuhkissa saa huolettomasti ajella. Ja jos ei tykkää, kytkee sen pois ja käyttää normivakkaria. Myyntitilanteessa voi käydä juurikin niin, että se on no go.
    Joo näi se on. Tietyn hintaisista autoista olettaa, että määrätyt varusteet on mukana. Itsekin on tullut seurattua Taycan Cross Turismoja niin Nettiautosta kuin Saksan markkinoilta vaihtoehtona, jos bemari ei saa sopivaa sähkökiikotinta markinoille. Porsche on siitä jännä, että siihen on ruksittava lisävarustelistalta persuslämmittimistä alkaen kaikki lisävarusteena. Lisäksi farkussa on sellainen piirre, että jos takapenkki on on vain kahdella paikalla niin selkänojan/tavaratilan monikäyttöisyys heikkenee oleellisesti, kun keskiosaa ei saa avattu erikseen. Ja kolmipaikkainen takapenkki on luonnollisesti lisävaruste.

    Mutta odotellaan nyt, mitä uusi viitonen tarjoaa, ennenkuin sörkitään mihnkään suuntaan. Lisäksi Taycanissa tulee FL vuodelle 2024, joka vaikuttaa varmasti jonkin verran käytettyjen hintatasoon, erityisesti kallimpiin versioihin (turbo, turbo S), ja vaikutus voi olla merkittäväkin, jos rangeen tulee tuntuvaa parannusta.

    Leave a comment:


  • 315i
    replied
    Tuo ACC on mielestäni äärest hyvä, mut makuasioita. Aamuruuhkissa saa huolettomasti ajella. Ja jos ei tykkää, kytkee sen pois ja käyttää normivakkaria. Myyntitilanteessa voi käydä juurikin niin, että se on no go.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Eilen kävin koeajamassa uuden i7 xDrive 60:en. Olihan se hieno auto ajaa. Varmaan paras henkilöauto jolla olen koskaan ajanut jos kokonaisuutta mietitään. Autossa oli 21” matalaprofiilirenkaat ja todella mukavaa oli meno vielä noinkin isoilla pyörillä. Toki rengasääniä jo rupesi vähän olemaan Suomen alkukesän karheilla asfalteilla. Auto on todella pitkä ja painava mutta ilma-alusta ja 4p-ohjaus hävittävät tuon massan ja pituuden todella onnistuneesti. Ohjaus oli myös todella hyvä mielestäni. Kyllä seiskakin on vielä ihan kuskin auto kuten BMW:n kuuluu ollakin. Uudesta ohjauspyörästä myös tykkäsin kovasti. Ainut miinus tulee ämpärimuovin käytöstä sisätiloissa ja pienistä natinoista sisustuksessa. Tän hintanen auto ei saa rämistä mistään, ei mistään! Se on mun mielipide.

    Esillä oli myös uusi XM mutta sillä ei päässyt koeajolle. Olihan se vaikuttavan näköinen pirssi, varsinkin edestä. Sisustuksesta tykkäsin itse kovasti. Mut itselle ei oikein auennut et mitä tehdas on miettinyt kun on tämmönen auton kehitellyt…

    Vertailun vuoksi kävin ajamassa tänään sukulaisen uudella 500S mesellä. Oisko siinäkin ollut joku n. 200k€ hintalappu. Hieno oli mesekin ajaa. Ohjaustuntuma oli yllättävän tarkka ja tunnokas. Myös keskialueella. Ilma-alusta selkeästi mukavuuspainotteisempi kuin Bemarissa. Auto oli myös todella hiljainen. Vaikea sanoa kumpi oli hiljaisempi mese vai i7. Ässämersu on kuitenkin aika erilainen auto kuin i7 vaikka molemmat luksusluokan edustusautoja ovatkin. Mut mersussa ei kyllä sisusta natissut tai rämissyt. Ei yhtään!
    Last edited by torso1; 14-05-2023, 09:08.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Aika merkillistä tuo ACC:n puute, muutaman Taycanin katsoin nettiautosssa, eikä ollut ihan yksin tuo, josta puuttui, adaptive cruisea varmaankin tarkoitit? Liekkö ollut valmistusaikaan komponenttipulaa.
    Eipä se omasta mielestä ole mitenkään kummallista. Monessa kohdassa haitallinen varuste (siis silleen lievällä tavalla, mielytymysasia). Toki joissain kohdissa tosi hyvä. Riippuu ajoprofiilista, että miten valitsee autoa tilatessa. Oma hommansa veistellä perinteiseksi cruiseksi joka kerta.

    Vaan miten kätevää että vaikkapa i4:ssa on rauta valmiina, ostelee softan sitten vaan.

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei todellakaan, ennemmin ostan vähän käytetyn Taycan Turbon ässällä tai ilman... Suomesta olis yksi Turbo S löytynyt sopivaan hintaan mutta se ACC:n puute oli liikaa...
    Koska olet S Teslalla ja Taycanilla ajanut, miten kuvailisit eroja?

    Aika merkillistä tuo ACC:n puute, muutaman Taycanin katsoin nettiautosssa, eikä ollut ihan yksin tuo, josta puuttui, adaptive cruisea varmaankin tarkoitit? Liekkö ollut valmistusaikaan komponenttipulaa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by isolohko View Post
    Plaid? :-)
    Ei todellakaan, ennemmin ostan vähän käytetyn Taycan Turbon ässällä tai ilman... Suomesta olis yksi Turbo S löytynyt sopivaan hintaan mutta se ACC:n puute oli liikaa...

    Leave a comment:


  • isolohko
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Heheh...
    ...
    Jää ostamatta...
    Plaid? :-)

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Heheh...

    Modell 135.900,00
    Ausstattung 53.940,02
    Nachlass Modell und Ausstattung - 17.085,60
    Händlerleistungen 1.349,00
    Gesamtpreis 174.103,42

    Jää ostamatta...

    Edit: Eikä ko. tarjouksessa ole mitään mainintaa että auto ei ole uusi,
    vaan 3005 km ajettu ja 11/2022 käyttöönotettu...
    No huh huh. Tapa se on tämäkin saada klikkauksia, mutta myyminen voi olla vaikeempaa
    Last edited by tiko4tiko; 10-05-2023, 17:52.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Heheh...

    Modell 135.900,00
    Ausstattung 53.940,02
    Nachlass Modell und Ausstattung - 17.085,60
    Händlerleistungen 1.349,00
    Gesamtpreis 174.103,42

    Jää ostamatta...

    Edit: Eikä ko. tarjouksessa ole mitään mainintaa että auto ei ole uusi,
    vaan 3005 km ajettu ja 11/2022 käyttöönotettu...
    Last edited by MajorDrake; 10-05-2023, 12:33.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Jotta tästäkin jtain oppisi muutakin kuin 'nopeat syö hitaat' niin mistä summasta Suomen alv lasketaan. Saksan myyntihinnasta vai Suomen verottomasta uuden hinnasta?
    Saksan arvonlisäverottomasta hinnasta. Paitsi jos se on marginaaliverollinen niin sitten siitä. Sellaista marginaaliverotonta ei kannata ostaa jos on alle 6 kk /6001 km...

    Leave a comment:

Working...
X