Koska olet S Teslalla ja Taycanilla ajanut, miten kuvailisit eroja?
Aika merkillistä tuo ACC:n puute, muutaman Taycanin katsoin nettiautosssa, eikä ollut ihan yksin tuo, josta puuttui, adaptive cruisea varmaankin tarkoitit? Liekkö ollut valmistusaikaan komponenttipulaa.
Taycan Turbo vs. MS P100d:
Teslassa paremmat tilat, Taycan on matalampi ja takakontti huonompi, takaluukun verhoilu huonosti suunniteltu, mm. kauppakassit ei mahdu siihen kontin takareunaan vaan pitää tyrkätä 10-20 cm "syvemmälle".
Ajettavuus possun eduksi kaikin puolin, paitsi että sen moottorit on äänekkäämmät kuin Teslassa. Nappuloita räpläämällä Taycanissa on kaksi ihan eri luonnetta, ajettavuudeltaan yksi parhaista autoista (oikeastaan E9x ämmät kun ovat kevyempiä niin vielä mikroautomaisempia, silti niissä on jotain samanlaista), ja tarvittaessa kummiskin mukavia matkan tekoon.
Jarruista nyt ei voi oikein puhua samana päivänä. Ei tarvinne perustella?
Laatu on ihan eri luokkaa, tietysti Possuun on pitänyt varusteita ruksia että saa mm. kunnon nahat. Pussu ei nitise eikä natise, Model ässässä ärsytti mm. se että penkit on niin lähellä keskikyynärnojaa että nahat hinkkaa ja nitisee kokoajan sitä vasten kun vähänkään huonommalla tiellä ajaa.
Oma P100d (3/2019, myydessä 58 tkm) kävi 6 kertaa korjauksessa 11 kk ja ~29 tkm aikana. Tai valtaosa korjauksista tehtiin Rangerin toimesta, kerran piti käyttää Lempäälässä.
Siihen vaihdettiin mm:
-Yksi oven kahva
-Etuvalot oli juuri vaihdettu takuuseen ennenkuin ostin
-Etuvetarit
-Kattoluukun tiivisteet
-Yksi takavalo
-Valohoitoa annettiin päänäytölle useampaan kertaan, liimat kellastuu (näytön reunat siis)
-Kattoluukun vedenpostoletku oli irronnut ja konttiin tuli vettä, korjattiin itse
-Ratin asentotunnistin (tai siis koko ohjauspylvään elektroniikka mukaanlukien viikset)
-Yksi lokasuojakameran "teline"
-Yhden sisälokarin vaihdoin eteen kun oli nasta irronnut ja rengas syönyt reiän
Taycani oli about saman ajan ja kilsoja tuli siihen vähän vähemmän,
kaksi kertaa sain sen sekaisin kun ilman luistonestoa vähän leikin sillä,
uudelleenkäynnistyksellä tuli kuntoon (herjasi mm. nelivedosta jne), jossain vaiheessa tuli kutsu ko. vian takia softapäivitykseen jota en ehtinyt itse tehdä.
Tämä autokuume-episodi sai tänään sellaisen päätöksen että tuli alkupään Taycan Turbo S hommattua, pitää hakea se marmorilta Saksasta alkukuusta. Aika paljon asiassa painoi se että sain autoon 24 kk Approved takuun joka aikalailla vastaa tehdastakuuta... Vielä ei ollut vara siihen isompaan takakonttiin, olisi pitänyt 4s:ään tyytyä
Tuo ACC on mielestäni äärest hyvä, mut makuasioita. Aamuruuhkissa saa huolettomasti ajella. Ja jos ei tykkää, kytkee sen pois ja käyttää normivakkaria. Myyntitilanteessa voi käydä juurikin niin, että se on no go.
Joo näi se on. Tietyn hintaisista autoista olettaa, että määrätyt varusteet on mukana. Itsekin on tullut seurattua Taycan Cross Turismoja niin Nettiautosta kuin Saksan markkinoilta vaihtoehtona, jos bemari ei saa sopivaa sähkökiikotinta markinoille. Porsche on siitä jännä, että siihen on ruksittava lisävarustelistalta persuslämmittimistä alkaen kaikki lisävarusteena. Lisäksi farkussa on sellainen piirre, että jos takapenkki on on vain kahdella paikalla niin selkänojan/tavaratilan monikäyttöisyys heikkenee oleellisesti, kun keskiosaa ei saa avattu erikseen. Ja kolmipaikkainen takapenkki on luonnollisesti lisävaruste.
Mutta odotellaan nyt, mitä uusi viitonen tarjoaa, ennenkuin sörkitään mihnkään suuntaan. Lisäksi Taycanissa tulee FL vuodelle 2024, joka vaikuttaa varmasti jonkin verran käytettyjen hintatasoon, erityisesti kallimpiin versioihin (turbo, turbo S), ja vaikutus voi olla merkittäväkin, jos rangeen tulee tuntuvaa parannusta.
Tuo ACC on mielestäni äärest hyvä, mut makuasioita. Aamuruuhkissa saa huolettomasti ajella. Ja jos ei tykkää, kytkee sen pois ja käyttää normivakkaria. Myyntitilanteessa voi käydä juurikin niin, että se on no go.
Eilen kävin koeajamassa uuden i7 xDrive 60:en. Olihan se hieno auto ajaa. Varmaan paras henkilöauto jolla olen koskaan ajanut jos kokonaisuutta mietitään. Autossa oli 21” matalaprofiilirenkaat ja todella mukavaa oli meno vielä noinkin isoilla pyörillä. Toki rengasääniä jo rupesi vähän olemaan Suomen alkukesän karheilla asfalteilla. Auto on todella pitkä ja painava mutta ilma-alusta ja 4p-ohjaus hävittävät tuon massan ja pituuden todella onnistuneesti. Ohjaus oli myös todella hyvä mielestäni. Kyllä seiskakin on vielä ihan kuskin auto kuten BMW:n kuuluu ollakin. Uudesta ohjauspyörästä myös tykkäsin kovasti. Ainut miinus tulee ämpärimuovin käytöstä sisätiloissa ja pienistä natinoista sisustuksessa. Tän hintanen auto ei saa rämistä mistään, ei mistään! Se on mun mielipide.
Esillä oli myös uusi XM mutta sillä ei päässyt koeajolle. Olihan se vaikuttavan näköinen pirssi, varsinkin edestä. Sisustuksesta tykkäsin itse kovasti. Mut itselle ei oikein auennut et mitä tehdas on miettinyt kun on tämmönen auton kehitellyt…
Vertailun vuoksi kävin ajamassa tänään sukulaisen uudella 500S mesellä. Oisko siinäkin ollut joku n. 200k€ hintalappu. Hieno oli mesekin ajaa. Ohjaustuntuma oli yllättävän tarkka ja tunnokas. Myös keskialueella. Ilma-alusta selkeästi mukavuuspainotteisempi kuin Bemarissa. Auto oli myös todella hiljainen. Vaikea sanoa kumpi oli hiljaisempi mese vai i7. Ässämersu on kuitenkin aika erilainen auto kuin i7 vaikka molemmat luksusluokan edustusautoja ovatkin. Mut mersussa ei kyllä sisusta natissut tai rämissyt. Ei yhtään!
Aika merkillistä tuo ACC:n puute, muutaman Taycanin katsoin nettiautosssa, eikä ollut ihan yksin tuo, josta puuttui, adaptive cruisea varmaankin tarkoitit? Liekkö ollut valmistusaikaan komponenttipulaa.
Eipä se omasta mielestä ole mitenkään kummallista. Monessa kohdassa haitallinen varuste (siis silleen lievällä tavalla, mielytymysasia). Toki joissain kohdissa tosi hyvä. Riippuu ajoprofiilista, että miten valitsee autoa tilatessa. Oma hommansa veistellä perinteiseksi cruiseksi joka kerta.
Vaan miten kätevää että vaikkapa i4:ssa on rauta valmiina, ostelee softan sitten vaan.
Ei todellakaan, ennemmin ostan vähän käytetyn Taycan Turbon ässällä tai ilman... Suomesta olis yksi Turbo S löytynyt sopivaan hintaan mutta se ACC:n puute oli liikaa...
Koska olet S Teslalla ja Taycanilla ajanut, miten kuvailisit eroja?
Aika merkillistä tuo ACC:n puute, muutaman Taycanin katsoin nettiautosssa, eikä ollut ihan yksin tuo, josta puuttui, adaptive cruisea varmaankin tarkoitit? Liekkö ollut valmistusaikaan komponenttipulaa.
Ei todellakaan, ennemmin ostan vähän käytetyn Taycan Turbon ässällä tai ilman... Suomesta olis yksi Turbo S löytynyt sopivaan hintaan mutta se ACC:n puute oli liikaa...
Jotta tästäkin jtain oppisi muutakin kuin 'nopeat syö hitaat' niin mistä summasta Suomen alv lasketaan. Saksan myyntihinnasta vai Suomen verottomasta uuden hinnasta?
Saksan arvonlisäverottomasta hinnasta. Paitsi jos se on marginaaliverollinen niin sitten siitä. Sellaista marginaaliverotonta ei kannata ostaa jos on alle 6 kk /6001 km...
Ei niitä kahteen kertaan tarvitse maksaa. Saksalaisen myyjän pitäisi säännösten mukaan
A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.
Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.
Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)
Niin noinhan sen kuuluisi mennä, että maksettavaa tulisi se 5% isompi Suomen alv. Mutta verottaja ohjeissaan on erikseen oikein esimerkkilaskelmin näyttänyt, että ei se Suomen verottajaa kiinnosta oletko jo alvit maksanut maksat ne uudestaan. Ja Saksan liikkeet eivät suostu alvitta kuluttajalle myymään. On kokeiltu. Eikä Ruotsissa.
Ei niitä kahteen kertaan tarvitse maksaa. Saksalaisen myyjän pitäisi säännösten mukaan
A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.
Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.
Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)
Jotta tästäkin jtain oppisi muutakin kuin 'nopeat syö hitaat' niin mistä summasta Suomen alv lasketaan. Saksan myyntihinnasta vai Suomen verottomasta uuden hinnasta?
Leave a comment: