BMW i7

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Jotta tästäkin jtain oppisi muutakin kuin 'nopeat syö hitaat' niin mistä summasta Suomen alv lasketaan. Saksan myyntihinnasta vai Suomen verottomasta uuden hinnasta?
    Saksan arvonlisäverottomasta hinnasta. Paitsi jos se on marginaaliverollinen niin sitten siitä. Sellaista marginaaliverotonta ei kannata ostaa jos on alle 6 kk /6001 km...

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei niitä kahteen kertaan tarvitse maksaa. Saksalaisen myyjän pitäisi säännösten mukaan
    A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
    B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.

    Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.

    Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)
    Niin noinhan sen kuuluisi mennä, että maksettavaa tulisi se 5% isompi Suomen alv. Mutta verottaja ohjeissaan on erikseen oikein esimerkkilaskelmin näyttänyt, että ei se Suomen verottajaa kiinnosta oletko jo alvit maksanut maksat ne uudestaan. Ja Saksan liikkeet eivät suostu alvitta kuluttajalle myymään. On kokeiltu. Eikä Ruotsissa.
    Last edited by pyroz; 10-05-2023, 09:46.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    No jaa, en kyllä osannut kuvitella aamulla että i7 tulis ostettua

    Sinänsä jännä että auto näkyy vieläkin myynnissä vaikka mulla on siitä sähköpostissa tilaussopimus...

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei niitä kahteen kertaan tarvitse maksaa. Saksalaisen myyjän pitäisi säännösten mukaan
    A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
    B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.

    Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.

    Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)
    Jotta tästäkin jtain oppisi muutakin kuin 'nopeat syö hitaat' niin mistä summasta Suomen alv lasketaan. Saksan myyntihinnasta vai Suomen verottomasta uuden hinnasta?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    No jaa, en kyllä osannut kuvitella aamulla että i7 tulis ostettua

    Sinänsä jännä että auto näkyy vieläkin myynnissä vaikka mulla on siitä sähköpostissa tilaussopimus...
    Onneksi olkoon

    Tuskin hinta on väärin, tässä kevään aikana on ollut kolme muutakin alle 140k€ hyvinkin samoilla varusteilla. Näyttäisi että nuo alkupään esittelyautot ovat kaikki mallia "voll".

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post
    No niin, sitähän minäkin, kokonaisen vuorokauden kerkesit vatuloimaan

    Toivottavasti saat sen tuolla hinnalla, mitä sakemanni mainostaa.
    No jaa, en kyllä osannut kuvitella aamulla että i7 tulis ostettua

    Sinänsä jännä että auto näkyy vieläkin myynnissä vaikka mulla on siitä sähköpostissa tilaussopimus...

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    No tässä olin eilisen illan ja aamupäivän miettinyt mitä ostaisi tilalle kuin MS P100d tuli eilen myytyä...

    Katotaas nyt saako auton tuolla hintaa ostettua.
    OVH Suomen hinnastolla 203410€

    Myynti-ilmoituksessa ei ollut km-lukemaa,
    BMW:n tietokanta sanoo 3005 km ja käyttönotto 22-Nov-2022...
    Esittelyauto...
    No niin, sitähän minäkin, kokonaisen vuorokauden kerkesit vatuloimaan

    Toivottavasti saat sen tuolla hinnalla, mitä sakemanni mainostaa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    vahinkotupla

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post
    ^oho. Nopeaa toimintaa.
    No tässä olin eilisen illan ja aamupäivän miettinyt mitä ostaisi tilalle kuin MS P100d tuli eilen myytyä...

    Katotaas nyt saako auton tuolla hintaa ostettua.
    OVH Suomen hinnastolla 203410€

    Myynti-ilmoituksessa ei ollut km-lukemaa,
    BMW:n tietokanta sanoo 3005 km ja käyttönotto 22-Nov-2022...
    Esittelyauto...
    Last edited by MajorDrake; 09-05-2023, 16:18.

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    ^oho. Nopeaa toimintaa.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Maksaisit alvit kahteen kertaan. Siis kyllä. Saksaan 19% JA Suomeen 24%. Täysin käsittämätön systeemi, mutta Suomi Oy Ab ja autovero....

    Eli vain 6tkm & 6kk verran käytettyjä voi käytännössä tuoda. Muuten tulee helposti kalliimmaksi kuin uusi Suomesta
    Ei niitä kahteen kertaan tarvitse maksaa. Saksalaisen myyjän pitäisi säännösten mukaan
    A) myydä auto ilman alvia yksityiselle (tai yritykselle)
    B) tai palauttaa alvit yksityiselle ostajalle kun auto on Suomeen rekisteröity.

    Edit: Taitaa hinnassa olla typo, varmaan 3:n tilalla pitäisi olla 8.

    Edit2: ostin pois, katsotaan saako auton oikeasti tuolla hintaa ;-)
    Last edited by MajorDrake; 09-05-2023, 13:50.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Kertokaas mikä jäynä tässä on.... 136k€



    Laitoin samat varusteet Suomi-konfiguraattoriin, hinta kipusi ilman Bowers&Wilkins Diamond stereoita (ei valittavissa) 195k€:een, ja ko.äänilaitteen hinta on ~6k€. Nimensä mukainen 'timattinen' hinta, kun ei vakio B&W:kään huonot olleet.

    Tähän hintaa nousee kyllä käsi täälläkin kiinnostuksen merkiksi, vaikka niin ulkona kuin sisällä voisi värit olla vähemmän varovaiset. Hiilenmusta ja musta nahka toimii kyllä aina toki.

    Mitenkän täysin uuden auton tuonti Suomeen tapahtuu, mistä hinnasta arvonlisävero lasketaan:think. Autovero laskettaisiin tietty tuosta Suomen maahantuojan hinnasta, mutta sähkössä sitä ei ole. Jäynähän voi olla, että Saksan alvia ei jostain syystä saa pois.
    Maksaisit alvit kahteen kertaan. Siis kyllä. Saksaan 19% JA Suomeen 24%. Täysin käsittämätön systeemi, mutta Suomi Oy Ab ja autovero....

    Eli vain 6tkm & 6kk verran käytettyjä voi käytännössä tuoda. Muuten tulee helposti kalliimmaksi kuin uusi Suomesta

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Kertokaas mikä jäynä tässä on.... 136k€



    Laitoin samat varusteet Suomi-konfiguraattoriin, hinta kipusi ilman Bowers&Wilkins Diamond stereoita (ei valittavissa) 195k€:een, ja ko.äänilaitteen hinta on ~6k€. Nimensä mukainen 'timattinen' hinta, kun ei vakio B&W:kään huonot olleet.

    Tähän hintaa nousee kyllä käsi täälläkin kiinnostuksen merkiksi, vaikka niin ulkona kuin sisällä voisi värit olla vähemmän varovaiset. Hiilenmusta ja musta nahka toimii kyllä aina toki.

    Mitenkän täysin uuden auton tuonti Suomeen tapahtuu, mistä hinnasta arvonlisävero lasketaan:think. Autovero laskettaisiin tietty tuosta Suomen maahantuojan hinnasta, mutta sähkössä sitä ei ole. Jäynähän voi olla, että Saksan alvia ei jostain syystä saa pois.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Lataushommahan on toki selvä jo etukäteen. Parinsadan kilsan reissu isolla autolla vaatii 10A:n virralla sen parinkymmenen tunnin latauksen, jos realistisesti meinaa rangen riittävän koko matkaan. Auton kapasiteetistahan lataussäätö ei johtunut.
    Niin no, ilman kärriä olisin luottanut auton range ilmoitukseen ja jättänyt lataamatta. Reserviä oli kuitenkin runsas 10km.

    Toki tästä tuli myös ajatus, että isoakkuisen auton kotilaturiksi jopa 11kW AC on hieman nirkonen. Jos/kun tulee myöhään illalla esim viikonloppuna viimeisillä hönkäyksillä kotiin ja seuraavan aamuna on työreissu edessä, latausaikaa jää 5-7h, mikä tarkoitaa, että i7:n tai varsinkaan iX50:n akku ei ole tuossa ajassa täynnä, joten rangeakaan ei voi laskea suinkaan 100% akulla (josta siis voi käyttää 80-90%) vaan sähköä onkin vain 50-60% kapasiteetista ennen seuraavaa latausta. Esimerkin autoissa on 22kW AC lataus, joten jos talon systeemit kestää ko. laturin kannattaa se asentaa ja akku on poikkeuksetta täysi liikkellelähdettäessä. Mutta ainakin meillä 22kW ei ole talon sulakkeiden puolesta mahdollinen, pääsulakkeet rajoittavat järkevän latauspöntön 11kW:iin. Toisekseen monet autotkaan eivät tue 22kW latausta, esim nopeasta DC-latauksesta tunnettu Taycanissa on vakiona 11kW AC, toki lisähintaa 22kW on saatavissa.

    Käytäntö on siis hieman toisin mitä näillä palstoilla annetaan ymmärtää oletuksena, että liikkelle voidaan lähteä aina akku täynnä, ja lasketaan siitä rangea. Lataushaasteeseen voi lisäksi törmätä matkan päällä hotellissakin, pöntössä lukee 22kW ja autokin voi siihen kyetä, mutta kun puolet pisteistä on miehitetty, niin seuraavaksi saapuva puolittaa jaettavan aseman lataustehon, ja niinpä iso akku on vajaa aamulla ellei sitten akku viereissä parkkiruudussa satu täyttymään reilusti aiemmin, mikä on epätodennäköistä kun lataus on hidasta. Ja kun riittävän myöhään tulee, niin yhtään laturia ei ole vapaana, kun ei aina ole ollut edes vapaata parkkiruutua Tässä tapauksessa yötauon aikana ei tietenkään saa akkuun yhtään mitään täytettä. Tämä on tilanne meillä muutenkin yleinen, jos kyseessä on sukulointireissu. Kerros/rivitalon pihalta sähköä ei saa edes 10A matkalaturilla.

    Lähinnä vajavaisen infran vuoksi olen sähköauton hankintaa lykännyt, koska lataavahybridi on poistanut latauksen haasteet matkalla ja samalla mahdollistanut päivittäiset ajot sähköllä. Infra paranee koko ajan, ja onpa noihin vakiovierailukohteisiinkin suunnitteilla latausmahdollisuus, toteutusta vaille valmista. Sähköauto kiinnostaa koko ajan enemmän varsinkin mallitarjonnan samaan aikaan laajentuessa merkittävästi.

    Muutaman viikon kuluttua selviää, millainen uusi viitonen on ja iskeekö riittävä ostokiima, joka saa 'unohtamaan' sedan-korin, (takavedon), matalan maavaran ja latausinfran haasteet.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Lataushommahan on toki selvä jo etukäteen. Parinsadan kilsan reissu isolla autolla vaatii 10A:n virralla sen parinkymmenen tunnin latauksen, jos realistisesti meinaa rangen riittävän koko matkaan. Auton kapasiteetistahan lataussäätö ei johtunut.

    Leave a comment:

Working...
X