Ensimmäisenä tehtävä oli pakata autoon moskiittomagneetti ja taulutelkari, jotka olivat olleet kotona kylmää ja kosteutta paossa. Moskiittomagneetti sujahti hienosti tavaratilaan alkuperäisessä pahvilaatikossaan, mutta töllöä ei saanut tavaratilan puolelle mitenkään, jotta kannen oli saanut kiinni. Olis mahtunut jos olis jalustan askarrelut irti. Töllö mahtui toki heittämällä takajalkatilaa. No tämä on tiedossa, porrasperässä on rajoitteensa. Toki rouvalta tuli pieni kuitti, että eikös nämä vähäiset tavarat mahdu mukaan

Eilen tulitiin kotiin puoli kaksitoista illalla ja auto oli laturissa yön yli ja aamupäivän. Mun laturi vaan on matkakalaturi, jossa virtaraja on 10A. Äksän akku oli tuolla tullut täyteen, mutta i7 näytti että rangea olisi 203km. Mökkireissu edestakas on noin 190km ja oli tarkoituksena oli tuoda peräkärry mukana. Kun ei ollut mitään ajatusta, paljonko kulutus nousee kärryä (toki pientä ja kevyttä) vetäessä, päätin ladata autoon lisää virtaa. Mutta mistä, hybridillä en ole sähköä latailut koskaan näistä julkisita tolpista. Muistelin, että olin Prisman parkkihallissa nähnyt latureita ja ABC-app:ssäkin näkyi että 150kW latureita olisi tarjolla ja vapaana. Sinne siis, no parkkihallista löytyi ensin 22kW laturi, isolle autolle vaikeasti tolppien välistä ja seuraavaksi silmät tavoitti seuraavalta seinältä latureita, mutta ne olikin henkilökunnan vielä pienempiä 11kW? yksiköitä. Muita ei latureita löytynyt vaikka P-hallia kierrettiin kuin 'se kuuluisa ryssä Anttilassa'. Satuin ajamaa ulos hallista toista kautta joilloin silmiin osui pihalta patteri latureita, joissa kokoluokka alkoi olla kohdilaan. Lataus sujui helposti 11min 22kW ja 7,8€. Tosin pohdittiin, että omalla autolla oltasiin jo ajettu kolmasosa matkasta tässä ajassa kun auto saatiin ladattua. Vaimolta tuli lisäkommentti, että hybridi on varmempi jos laturi ei toimisikaan jostai syystä. No kerroin, että laturit on aika varmoja vehkeitä ja latureita on toki kaupungissa muitakin kuin tämä. Komentoi vastapalloon, että appeihin ei aina ole luottaminen, mitä jos vaikka itänaapuri lamauttaa tietoverkot. No mitäpä siihen sanomaan vastaan.
Matka valtatietä sujui mainiosti ja tuli sitten ajettua hierman reippaammin, kun vähän v**ti tuo latausepisodi ja sehän näkyi heti kulutusmittarissa 23,5kWh/100km, kun eilen samalla tiellä meni ~20kWh/100km. Paljoa ei tarvii ohitella ja lisätä vauhtia

Takaisinpäin lähtiessä auto ilmoitti, että huonontienasento ei ole mahdollinen, koska vetokoukku on käytössä. Ajattelin, että voi hemmetti, tien on sen verran rujossa kunnossa, että riski kasvaa melkoisesti ilman korotusta. pitäiskö kärri vaan jättää mökille? Mutta keksin ottaa virtapistokeen irti, niin silloinhan auto ei kärristä tiennyt mitään ja näin saatiin 3 cm lisää maavaraa. 'Off-road" taipaleen jälkeen kytkin kärriin valot ja auto laskeutui takaisin normiasentoon.
Vaikka kärri oli kevyt ja pudotin ajonopeuden 90km/h, kulutus oli lähes täsmälleen sama kuin ilman kärriä, vaikka vauhtia oli 30km/h vähemmän. llman latailusäätöjä Prismalla mehu olisi loppunut 5km ennen kotipihaan pääsyä.
Täytyy myöntää, että mökkimatka tuli tehtyä, mutta näissä oloissa äksä olis ollut paljon parempi vaihtoehto. Äksä ei ole valtatiellä yhtä hiljainen ja mukava (toki erinomainen absoluutisella asteikolla), mutta kelirikkoteillä ei olisi ollut menty ilman jännitystä. Mökkitien olisi saanut paskoa vaikka tukkirekalla ja silti perille pääsy olisi ollut varmaa. Jos polttoaine loppumassa useamalta pumpulta saa rangen lisäystä matkan varrelta lisää muutamassa minuutissa. Toki sähkökin olisi ollut tarjolla lisää Savitaipaleella (2x 22kW laturit). Sähköllä ajaminen vaatii selkeästi enemmän suunnittelua ja laataaminen myös aikaa. Ei pelkästään latausaika ole lisää vaan myös sinne laturille on ajettava, mikä voi kaksin jopa kominkertaistaa 'latausajan'. Toki palkinnoksi saa halvemmat kilometrit. Sähkösautolla reissu maksoi 8€ + kotona ladatun energian, äksällä oli maksanut kotona ladatun energian ja 17€ bensaa.
Nyt palautan auton. tämä oli hyvä kokemus itselle taas, ja laittoi mietimään onko perinteinen sedan kuitekaan riittävä kulkine kokonaisuutena. Pitkälle matkoille perinteinen henkilöauto on se mukavin ja taloudellisin, mutta kun arjessa on muutakin tarvetta. Nyt nuo hoituvat sen kummenpia säätämättä 'monitoimilaitteella' joka ei ole paras missään mutta hyvä kaikessa.
Leave a comment: