Hyvä koeajoraportti Tikolta uudesta seiskasta. Kyllähän tommosen vois itsekin mielellään ottaa viikonlopuksi ajoon vaikkei ostohaluja kyllä olekaan. Pinkka pitäisi olla aika hyvin kunnossa että tommosta ikinä miettisin uutena. Ensimmäisen vuoden aikana hinta tippuu montakymmentä tuhatta euroa. That makes no sense.
…mielenkiintoista nähdä mihin uuden i5 M60 hinta asettuu. Tuo on varmasti hieno mutta janoisa peli. Sen takia esim. vuoden päästä uusi X5 50e ei kuulosta ollenkaan huonolta vaihtoehdolta itselle. Noissa on vielä järkevät toimitusajat. Korkeaan maavaraan ja nelivetoon tottuneena ainakaan nelikosta en voi luopua. Toiset sanoo että hybridissä ei ole mitään järkeä. Uskallan itse olla kuitenkin eri mieltä.
BMW i7
Collapse
X
-
^ok, kiitos vastauksestasi.
Joo, vitonen kiinnostaa hiukan minuakin ja Hedin myyjä lupasi ottaa yhteyttä, kun hinnastot ja kuvat ovat saatavilla.
Range minua hiukan epäilyttää nelivetomallin osalta. Yhtään en ole valmis tinkimään tuon i4 M50:n rangesta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JPM50 View Post^kiitos koeajoraportista, hyödyllistä ja mielenkiintoista käytännön tietoa.
Joko laitat auton tilaukseen..?
Seiskan hulpeita takatiloja en kaipaa, ja uskon että viitosessa ne ovat myös aivan riittävät. Viitosen tavaratilasta ei vielä tiedä mitään, seiskan 500l on riittävä, joten 460-470l olisi vielä hyväksyttävää tasoa viitoselle. Merkittävimmät heikkoudet itselle tulevassa i5:ssa on selkesti pienempi range pienemmän akun vuoksi ja nelivetomallin i5 M60 huhuttu korkeahko kultus. Range ahdistusta voi helpottaa takavetomallilla, mikä on toki oma Jakobin paininsa nelivedon luopumisen osalta. Toinen merkittävä ero on jousitus, ilmajoustus+ executive drive pro on loistava Suomen teillä, joissa painetta on joka suuntaa. Maavaran hetkellisestä lisäämisestä uskon myös olevan hyötyä. Kaksi vuosikymmentä olen ajannut nelivetoisilla autoilla jos maavaraa on ollut yli 20cm, niin runsaalla 10cm on kyllä harmia luvassa, varsinkin takavedolla :think
Pitkä toimitusaika voi olla viitosen osalta viimeinen niitti. Viitonen on kuitenkin bemarin ensimmäinen sähköinen henkilöauto, johon perhe mahtuu mukavasti kyytiin (kun suveja iX ja IX3 ei lasketa), joten kysyntä tulee olemaan hurjaa alkuun kaikkialla ja sitä myöten toimitusajat varsinkin tänne susirajan taakse. Uutta äksää odottelin aikoinaan 10kk tilauksesta, pelkään pahoin että viitosen osalta tuo ylittyy merkittävästi. Jos/kun i5 haluaa, se tulisi tilata vain esitteen ja hinnaston perusteella per heti, ja silti toimitus joskus vuoden 2024 lopulla epämääräisyydessä, varsinkin jos lisävaruste täppä on harvinaisemassa paikassa. No pian tämä selviää loput tekniset yksityiskohdat, varusteet ja hinnat.
Leave a comment:
-
-
^kiitos koeajoraportista, hyödyllistä ja mielenkiintoista käytännön tietoa.
Joko laitat auton tilaukseen..?
Leave a comment:
-
-
Noniin 220km koejaolenkki takana. Lyhyesti hieno on kyyti ja isoksi(painavaksi) autoksi mutkatiekin taituu mukavasti. Melutaso on matala, asfaltti saa olla aika karheaa ennenkin kohina tulee. LPR:n kohdilla kutostien asfaltti on karheimmillaan, toki sileä verrattuna PK-seudun teihin. Esim Porvoon moottoritie Porvoosta länteen on kyllä jyrsitty talven aikana aivan ruvelle, samoin kehätiet. Kattelin, että autossa on lisävarusteena Executive Drive Pro, joka todella tasoittaa hienosti routaheittoiset tiet, auto kulkee käsittämättön vakaasti heilumatta.
Keskinopeudeksi koko matkalle tuli 90km/h ja sähköä kului 21,5kW/h. Ajelin pääasiassa koko matkan, jos tie oli vapaa +20km/h mittariasetuksella taulunopeuksien päälle. Eli kolminumeroisella tiellä noin satasta ja valtatiellä ~120km/h (siis mittarin mukaan). Näytti mittarivirhetä olevan +2km/h. Vajaan satasen vauhdissa kulutus oli siis lähempänä 20kWh/100km ja sitten valtatiellä lähemmäs 23kWh/100km. Edellisen kertaa nähden keskinopeus oli hieman korkampi ja kulutus selkeästi alempi. Voisi sanoa, että kyllä tällä moottoriteiden ulkopuolella täydellä akulla liikkeelle lähtien kesällä sellaisen hiven päälle 400km ajaa, jopa 450km, ennenkuin laturia pitää etsiä, ei nyt tämän tasoiselle matka autolle aivan huima matka, mutta ei huonokaan.
Huonontienasetus nostaa autoa 30mm, jos jotain kiinnostaa. Tuo on jo hyvä korotus talvella, jos lunta sattuu olemaan pihassa enemmän tai mökkitiellä kiviä väistellessä. Vakiomaavara on 13,5cm, 16,5cm korotettuna ei ole huono. Akseliväli on kuitenkin pitkä, joten huonolla tiellä saa olla silti tarkkana. Tottakai akkupaketti ottaa ensimäisenä hittiä, kalliiksi tulee kolahdukset kiviin joita kärrypoluilla aina on. Oman mökkitien toki osaa ulkoa ja varoa kiviä, mutta on niitä mökkipolkuja Suomi täynnä. Tämän on yksi asia joka tulevassa i5:ssa myös mietityttää. i5:ssä ilmaa on vain taka-akselilla, joten maavaraa ei saa lisättyä. No saa nähdä mihin korkeuteen viitonen on säädetty.
Leave a comment:
-
-
Taas on seiska koeajossa viikonlopun, nyt on alla kesärenkaat. Alkupaloina muutama kilometri nastojen karhentamaa kuutostietä paljasti ainakin että renkaista kuuluu 'jotain' ääntä, jota ei kitkarenkailla en havainnut. Toki hiljaisessa autossa kuulu kaikki ja rengasmelu selvästi vähäisempi kuin omassa äksässä.
Pitää käydä ajelemassa pidempi lenkki. Testailla pimeällä ajovalot, jotka ei toimineet kovin hyvin viime kerralla. Lisäksi pitää mittailla paljonko ilmajousitus nostaa autoa huonontien asennossa, eli uskaltaisko tällä mökkitiellekin. Vois kokeilla tuo peräkoukkukin, jos veisi kärrillä vanhan jääkapin ja pakastimen kierrätykseen. Alkaa menemään vakavaksi
Leave a comment:
-
-
i7 M70 julkistetaan Shanghaissa
The most powerful all-electric BMW model: BMW M is introducing an all-electric performance model to spearhead the new BMW 7 Series range. The BMW i7 M70 xDrive (electric power consumption combined: 23.8 – 20.8 kWh/100 km in the WLTP cycle) is the most powerful model with an all-electric drive system in the overall BMW Group portfolio. Equipped with an electric motor at both the front and rear axle generating a maximum system output of 485 kW/660 hp* and an M-specific chassis, the new BMW i7 M70 xDrive delivers the perfect combination of electric mobility and performance, resulting in a driving experience unique in the luxury segment. The range-topping model of the new BMW 7 Series line-up accelerates from 0 to 100 km/h (62 mph) in 3.7 seconds, making it the fastest all-electric BMW model. Top speed is electronically limited to 250 km/h (155 mph).
Leave a comment:
-
-
Varsinaisia ärsytyksen kohteita ei ainakaan vielä ole.
Talliin kun peruuttaa niin tekee pakko jarrutuksia kun auto täytyy ajaa lähes seinään kiinni. Tuonkin turvallisuustoiminnon saa varmasti pois päältä.
Teslan käyttöliittymä oli helpompi käyttää, ei ollut niin monen valikon takana tietyt toiminnot. Mutta näin nyt on bemarin iDriveissä…
Foorumilta löytyy oma iX osio. Kannattaa loput mietteet laittaa sinne ettei mene seiska osio ihan OT.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by volvostabemariin View PostIsoin ärsytys on ilmajousituksessa välillä sellainen kolahtelu kun hidastetöyssyihin ajaa. Ihan kuin jousitus pohjaisi - juu kuten rautajousissa. Mikä lie; mutta ärsyttävää on!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostNo jatketaan sit ot. Saako kysyä mitkä asiat iX:ssä ärsyttää eniten? Kyllä minä sen uskon et ajettavuus ilmajousilla sekä 4p-ohjauksella on kohillaan. Ja hei, onhan se kuitenkin Made In Germany!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostNo jatketaan sit ot. Saako kysyä mitkä asiat iX:ssä ärsyttää eniten? Kyllä minä sen uskon et ajettavuus ilmajousilla sekä 4p-ohjauksella on kohillaan. Ja hei, onhan se kuitenkin Made In Germany!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by volvostabemariin View PostItse kyllä komppaan G05:stä iX:ään siirtyneenä kaikkia noita. Isosti onnistunut tuota on iX. Ja sorry off topic I7-ketjussa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jori View PostX5 G05 on hieno auto mutta voin sanoa että iX 50 on vielä hienompi ja voimalinja todella paljon maukkaampi vs bensa-hybridi. iX on parempi ajaa ainakin 21” pyörillä, oli sitten alla kitkat tai kesärenkaat. iX on myös hiljaisempi.
Ohjaamoa itse myös aluksi kammoksuin kun tein koeajon iX 40 mallilla syyskuussa -22. Mutta on tuo vaan paljon avarampi ja yksinkertaisen selkeä vs ”perinteiset” BMW ohjaamot. Mutta nämä ovat vain minun mielipiteitä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostVaihtoehto C: lopettaa tämä hölmöily ja ajaa vaan onnellisena X5:lla
Ohjaamoa itse myös aluksi kammoksuin kun tein koeajon iX 40 mallilla syyskuussa -22. Mutta on tuo vaan paljon avarampi ja yksinkertaisen selkeä vs ”perinteiset” BMW ohjaamot. Mutta nämä ovat vain minun mielipiteitä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: