Originally posted by lnaukkar
View Post
Idea on, että kabiinin ilmaa ei tartte lämmittää yhtä paljon kun lämmitetään penkkiä ja rattia ja muita pintoja, kuten iX:ssä on infrapunasäteilylämmittimet ovissa ja kojelaudassa. Sähköautoissa tää on isompi juttu, vaikuttaa suoraan kantamaan. Polttomoottorivehkeissä se ja sama kun lämpö tulee ilmaiseksi siinä sivussa.
Logiikka menee suunnilleen niin, että kun käyttäjä painaa että haluaa enemmän lämpöä, niin auto lämmittää ilmaa sekä pintoja ja kohta lopettaa. Siirtyy sellaiseen ylläpitomoodiin.
iX1:ssä ei ole tavallaan suoraa ohjausta ratille ja penkille tehon mukaan, vaan enemmänkin fiilis-mittari ilmastoinnin asetuksissa, josta pyydetään miten lämpimältä haluaa penkin ja ratin tuntuvan. i4:ssä on sama mutta vain penkille.
Esim kun tuo penkin ja ratin fiilis-pyynti on asennossa heikko, niin ei ne koko ajan lämpeä. Jos otan auton ajoon tallista, niin niitä ei lämmitetä ajon aikana ollenkaan, vaikka ulkona olisi kuinka pakkasta. Sitten vasta kun availen ovia ja hypin autoon ja pois, niin ratin ja penkin lämmitin hyppää päälle hetkeksi. Tai jos nostan kabiinin lämpötilapyyntiä, niin molempia lämmitetään hetki kans. Vastaavasti jos asetus on jotain muuta kuin heikko, niin toiminta on ärhäkämpää. Sitten toki jos otan auton pihalta kylmästä, niin esilämmityksen jälkeen ratti+penkki ja kabiini ovat lämpimät. Ja ajossakin noita käytetään jonkin aikaa ens alkuun. Ja myöhemmin vähemmän. Näin toimii iX, i7, iX1 ja mitä muita uuden arkkitehtuurin autoja nyt onkaan bemarilla myynnissä
Sitten taas i4:ssä ratin lämppäriä ohjaa se nappi, mutta siitä ei voi erikseen valita minkä verran haluaa. Auto päättelee sen jollain sumeudella jota en keksi. Ja se ei pysy päällä.
Aikoinaan oli myös niitä bemareita joissa ratin lämppäri sai ratin niin lämpimäksi että se piti laittaa pois päältä. Mullakin oli F11 ja G30:ssä tämmönen. Mutta näiden jälkeen on tullut ajettua useampaa jossa ratin lämmityksen voi vaan jättää päälle.
Mielipiteitä on muitakin, mutta meillä on kyl molemmat kuskit jättäneet i4:n ja iX1:n ilmastoinnin asetukset täysin koskematta, luovutuksessa kerran säädetty. Ei ole ollut mitään tarvetta säätää sen jälkeen. Tuntuu toimivan.
Logiikka menee suunnilleen niin, että kun käyttäjä painaa että haluaa enemmän lämpöä, niin auto lämmittää ilmaa sekä pintoja ja kohta lopettaa. Siirtyy sellaiseen ylläpitomoodiin.
iX1:ssä ei ole tavallaan suoraa ohjausta ratille ja penkille tehon mukaan, vaan enemmänkin fiilis-mittari ilmastoinnin asetuksissa, josta pyydetään miten lämpimältä haluaa penkin ja ratin tuntuvan. i4:ssä on sama mutta vain penkille.
Esim kun tuo penkin ja ratin fiilis-pyynti on asennossa heikko, niin ei ne koko ajan lämpeä. Jos otan auton ajoon tallista, niin niitä ei lämmitetä ajon aikana ollenkaan, vaikka ulkona olisi kuinka pakkasta. Sitten vasta kun availen ovia ja hypin autoon ja pois, niin ratin ja penkin lämmitin hyppää päälle hetkeksi. Tai jos nostan kabiinin lämpötilapyyntiä, niin molempia lämmitetään hetki kans. Vastaavasti jos asetus on jotain muuta kuin heikko, niin toiminta on ärhäkämpää. Sitten toki jos otan auton pihalta kylmästä, niin esilämmityksen jälkeen ratti+penkki ja kabiini ovat lämpimät. Ja ajossakin noita käytetään jonkin aikaa ens alkuun. Ja myöhemmin vähemmän. Näin toimii iX, i7, iX1 ja mitä muita uuden arkkitehtuurin autoja nyt onkaan bemarilla myynnissä
Sitten taas i4:ssä ratin lämppäriä ohjaa se nappi, mutta siitä ei voi erikseen valita minkä verran haluaa. Auto päättelee sen jollain sumeudella jota en keksi. Ja se ei pysy päällä.
Aikoinaan oli myös niitä bemareita joissa ratin lämppäri sai ratin niin lämpimäksi että se piti laittaa pois päältä. Mullakin oli F11 ja G30:ssä tämmönen. Mutta näiden jälkeen on tullut ajettua useampaa jossa ratin lämmityksen voi vaan jättää päälle.
Mielipiteitä on muitakin, mutta meillä on kyl molemmat kuskit jättäneet i4:n ja iX1:n ilmastoinnin asetukset täysin koskematta, luovutuksessa kerran säädetty. Ei ole ollut mitään tarvetta säätää sen jälkeen. Tuntuu toimivan.
Comment