Originally posted by MajorDrake
View Post
Aina se käy mielessä, että mitenköhän Mynkkenin sylttytehtaalla reagoitaisiin, jos kuulisivat tästä Suomen venkoilusta ja huonosta BMW-asiakaskokemuksesta tässä BPS asiassa

Sitten on tuo toinen suuri vääryys. Tosiaan Saksaan uutena myydyissä autoissa on kaikissa kolmaskin vuosi takuuta aina valmiina. Se lienee teknisesti jossain järjestelmässä "jatkotakuu", eli lienee sama asia kuin asiakkaan itse ostama kolmas lisävuosi(?). Mutta nyt pitäisi avata hieman tuota "repair inclusive" termiä. Mitä se tässä nyt tarkoittaa? Takuu on takuu ja nimenomaan kaikki kulut sisältyy. Olen myös ongelmitta käyttänyt tuon "Saksan kolmannen takuuvuoden" piikkiin autoja Suomessa merkkiliikkeellä fiksattavana ja ihan on normaalisti takuuseen mennyt kuin sen odottaisikin menevän.
Mutta se vääryys... tosiaan hymy hyytyy siinä vaiheessa, kun talsii Suomessa merkkiliikkeeseen ja ilmoittaa, että haluaisin ostaa tähän 2,5 vuotiaaseen autoon nyt sitten vielä neljännen ja viidennenkin vuoden takuut perään. Noh, hintalappu on ensinnäkin merkittävästi isompi kuin vaikka Saksassa, mutta tosiaan täällä aletaan änkyttää, että pitäisi ostaa se kolmas vuosi UUDELLEEN mikä sieltä Saksasta asti on jo autossa mukana ja ihan BMW:n järjestelmissä asti ihan selvänä asiana. Mikä helvetin juttu tämä nyt muka on... Olen kävellyt liikkeestä ulos ennenkuin verenpaine on noussut liikaa. Tällainen ei taatusti kestä minkään EU:n kuluttajalain tai yhdenvertaisuusperiaatteen lähempää tarkastelua. Ja tässäkin pitää kysyä, että tiedetäänkö Mynkkenissä tällaisestakaan älyttömyydestä?
Silti se pätee, että Saksasta auton ostaessa niissä on aina kolmen vuoden takuu joka toimii Suomessa. Sitten jos valitsee sellaisen auton, jossa myös 24kk BPS, niin se 24kk alkaa rullata vasta, kun tuo kolmen vuoden tehdastakuu on päättynyt.
Esimerkki: Ostat 11kk vanhan auton Saksas jossa myös BPS takuu. Saat siis käytetyn hinnalla auton, jossa tehdastakuuta 1kk pidempään kuin ostaessasi uutta Hedinin tiskiltä, sekä sen lisäksi vielä 2 vuotta BPS-takuuta siihen perään. Eli merkittävästi paremmat takuut kuin Suomesta uuteena ostettuun tulee mukaan (rahalla tietysti sitä saa lisää, mutta kallista).
Leave a comment: