Originally posted by truibeli
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Munanjatke View PostJoo o, palautukseen ja äkkiä. Ei noilla plug n play boxeilla tee mitää. muutama satku lisää, ja seinäjoella laittavat autoon semmosen ohjelman että oksat pois. Ja varmasti toimii pitempää kuin nuo tehoboxit. Tehoboxi on vähän kuin laittais ladaan ralliratin
Aika suolasia on optimointien hinnat kun pyynnit 500eur ja ylikin.
Voi myös prommaa ite, ei maksa edes satasta..
Alkup softan muokkaajia maailmalta löytyy, hyviäkin.
3.0sd:n tuli komeesti lisää tehoa ja vaihtaa hienosti, paremmin
kuin alkup..
Comment
-
-
Originally posted by tira-1 View PostValinnan vapaus
Aika suolasia on optimointien hinnat kun pyynnit 500eur ja ylikin.
Voi myös prommaa ite, ei maksa edes satasta..
Alkup softan muokkaajia maailmalta löytyy, hyviäkin.
3.0sd:n tuli komeesti lisää tehoa ja vaihtaa hienosti, paremmin
kuin alkup..F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Munanjatke View PostJoo o, palautukseen ja äkkiä. Ei noilla plug n play boxeilla tee mitää. muutama satku lisää, ja seinäjoella laittavat autoon semmosen ohjelman että oksat pois. Ja varmasti toimii pitempää kuin nuo tehoboxit. Tehoboxi on vähän kuin laittais ladaan ralliratinPojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja
Comment
-
-
Nyt pukkaa mysteeriä E83 abseissa ja/tai jakolaatikossa.
ABS-anturi oli kulunut rikki kun lukukehä on soikea. Ajelin muutaman päivän ilman luistonestoa, nelivetoa, ajonvakautusta, nopeusmittaria ja abseja. Saatuani uuden anturin jätin sen noin millin korkeammalle jolloin sillä on elintilaa. Hälyvalot mittaristossa katosivat ja luulin että kaikki on ok.
Risteyksistä lähtö on ollut nihkeää ja traileria liukkaalla vetäessäni en meinannut päästä mäkiä ylös. Luistonesto tuntui rajoittavan menoa koko ajan vaikka mittaristossa valo välkähteli vasta reilummalla luistolla. Luistonestoa pois ottaessani huomasin että sepä ei onnistukaan vaan pitkä dsc-napin painallus aiheuttaa tilan jossa mittaristossa ei pala mikään merkkivalo mutta 4x4-valo syttyy välillä itsekseen ja sammuu satunnaisesti. Luistonesto ei kumminkaan poistu.
ISTA:lla vikakoodien luku kertoi että "Transfer case malfunction" on uusi herja mutta paikallaan ollessaan se ei ole aktiivinen. Vikakoodit pystyi tyhjentämään mutta tuo vika tuli taas päälle kun ajoi vähän matkaa. Yhtään vikavaloa ei mittaristoon kuitenkaan tule.
ISTA antoi herjan mahdollisuuksiksi 3 vaihtoehtoa, eli jakolootan kytkimen liikalämpö, abs-anturien järjettömyys ja joku muu jota en muista. Mittasin abs-antureilta nopeutta näytölle ja kaikki 4 näyttivät jotakuinkin samaa lukemaa.
Onneksi tuli mitattua myös suunta! Kolme rengasta pyörii eteenpäin, mutta yksi vaihtelee suuntaansa vähän väliä!
ABS-anturiin menee vain 2 johtoa joten suuntaa se inkkari ei voi käsittääkseni tajuta mitenkään. Voisikohan se olla ohjelmalla tehty siten että hammaskehässä on joku leveämpi pulssi tai puuttuva hammas johon ohjelma vertaa oletettua nopeutta ja sen mahdollisuuksia muuttua epäloogisesti. Nyt kun shimmasin anturin ulommas, jäisi joitakin pulsseja puuttumaan ja suunta vaihtelee tuon nollapulssin epäloogisuuden vuoksi..
Mistäköhän olisi kyse?---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostMistäköhän olisi kyse?
Originally posted by -Tapi View PostRisteyksistä lähtö on ollut nihkeää ja traileria liukkaalla vetäessäni en meinannut päästä mäkiä ylös. Luistonesto tuntui rajoittavan menoa koko ajan vaikka mittaristossa valo välkähteli vasta reilummalla luistolla. Luistonestoa pois ottaessani huomasin että sepä ei onnistukaan vaan pitkä dsc-napin painallus aiheuttaa tilan jossa mittaristossa ei pala mikään merkkivalo mutta 4x4-valo syttyy välillä itsekseen ja sammuu satunnaisesti. Luistonesto ei kumminkaan poistu.Last edited by Heguli 31; 18-02-2017, 20:50.
Comment
-
-
En putsaillut hammaskehää sen kummemmin. Lähinnä kiinnostaa tuo anturin toimintaperiaate jotta voisin ymmärtää mistä on kyse. Jos nimittäin on keksitty kaksijohtoinen halpa ja nopea anturi joka tunnistaa nopeuden lisäksi suunnan, löytyy käyttökohteita paljon muualtakin
Voisin kokeilla irrottaa anturin, putsailla hammaskehää paineilmalla ja bräkleenillä sekä vaihtaa alle ohuemman prikan mutta toki vika voi olla itse anturissakin (tai pahimmillaan dsc-ohjauksessa).
Mittaristossa ei pala mikään merkkivalo, jakolaatikko on auki kokoa ajan, jolloin veto karkaa minne sattuu (siihen kulmaan joka luistaa helpoiten). Yhtä hankala ajaa kuin X5 ennen Xdrivea eli kaksivetoinenkin etenee paremmin.---
Comment
-
-
Originally posted by truibeli View PostBoksi tuli ja paikallaan nyt ollu parisen päivää autossa..En tiiä oliko positiivista vaikutusta mihinkään,mutta vaikutusta kuitenki..Nytten nimittäin tekkee semmosta että kun esim.ajat 30km/h ja runttaat kaasun pohjaan, niin kiihtyy ehkä sekunin,sitte monta sekuntia booooooooo,vaikka kaasu pohojassa..sitte vähä ajan päästä sama juttu,kaasu siis kokoajan pohjassa.. Eipä tuo mun ressi sinällään ole kun kaverin auto,mutta mahtaa olla tosiaa höpöhöpö bokseja nuo
Oman optimointi tuo vieläkin hymyn huulille kun kaasua painaa reilummin. Täydelläkin kuormalla tapahtuu ihan mukavasti.X3 E83 M47/T2
209hv / 437Nm
Comment
-
-
Kovin nihkeästi löytyy aktiivisista abs-antureista tietoa. Kaikissa löytämissäni lähteissä sanotaan että uusimmat tunnistavat jopa pyörimissuunnan, mikä on hyvinkin tarpeellista mäkilähtöavustimen kanssa. Missään ei vaan kerrota että mistä se sen suunnan tunnistaa.
Jonkin japsiauton datasta löytyi kuitenkin tällainen kuva:
Tuo voisi selittää asian. Anturin kärjessä onkin kaksi anturia jotka lukevat hampaita vastavaiheissa. Anturin oma elektroniikka muokkaa tiedon yhdeksi sovitunkaltaiseksi kanttiaalloksi joka on jollain tapaa erilainen eri suuntaan pyöritettäessä.
Vikamahdollisuuksia olisi viallisen anturin lisäksi myös hammaskehän tikapuiden taipuminen jolloin nuo kaksi erittäin lähellä toisiaan olevaa anturia lukevatkin joltakin tikapuun pienalta pulssit väärässä järjestyksessä. Tällöin taajuus ei muutu mutta vaihe muuttuu hetkeksi.
Pitääpä tutkailla anturin reiästä sisään lampun kanssa. Se signaalirenkaan vaihto voi sitten kuitenkin olla se ainoa kannattava remontti tuon anturin shimmaamisen sijaan... Ellei minulla ole viallinen (tarvike-)anturi.---
Comment
-
-
No nyt toimii. Vaihdoin 1,2 mm shimmin 0,9:ksi. Tällä kertaa shimmasin anturia vain kiinnitysruuvin kohdalta jolloin anturi jäi tyhjän päälle.
Ilmeisesti toinen pikkuruisista antureista jätti jonkin kantin lukematta niiltä kohdin kun kehä oli alempana ja se aiheutti suunnanmuutoksen joka kierroksella hetkellisesti.---
Comment
-
-
Onko mahdollista laittaa aux liitin mun autossa (x3 2.0d -05) bmw cd soittin (s648 bmw cd) bmwfansilta löytyy retrofit kaapeli mutta lukee että sopii vaan navi ja bussines radiot :thinkx3 e83 2.0d
ex. 330d e46 touring -00 ex. 320d e46 -99 ex. Bmw 316 e30 Touring ''individualserie 92'' ex. Bmw 525 e34 -91 ex. Bmw 525 e34 -89
Comment
-
-
Hankinnassa ehkä E83 X3 facelifti 2.0d/da niin pitääkö välttää joitakin tiettyjä vuosimalleja? Jollakin foorumilla oli puhetta mahdollisista jakopään ongelmista tuossa 2.0d koneessa, mikähän valmistus kk ja vuosi nuo olisi tulleet kuntoon. Entäs 3.0d/da kohdalla onko faceliftissä tullu moottorin osalta jossakin kohtaa sellaisia päivityksiä, että kannattaa katseet kääntää johonkin tiettyyn valmistus kk/vuoteen?
Onkohan nuissa 2.0d:ssa ja 3.0d:ssa käytännössä juurikaan eroa kulutuksessa perusbemaristin kaasujalalla? Kummassakohan nuista nousee kulutus enemmän, kun perään laitetaan 1000kg kärry? Tosin eipä se kärry siellä jälessä aina ole, että liekkö tuolla mitään merkitystä paljonko se kulutus nousee. Omalla ajotyylillä olen huomannut, että se paperilla pieniruokaisin auto ei ole välttämättä käytännössä se pieniruokaisin. Esim. muuan viikko sitten sain 2010 1,6tdi Octavian kuluttamaan reilusti enemmän koeajolenkillä kuin 2010 2.0tdi Octavian.Last edited by Masatus; 27-02-2017, 22:50.
Comment
-
Comment