BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • paceman73
    replied
    Millä talvirenkaille olette ajelleet. Mikä nastarengas toimii parhaiten?

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Kestikö lataus oikeasti noin kauan (23 h)?

    Leave a comment:


  • KarjalanMänty
    replied
    Kyllä, 1,8kw teholla pitäisi tulla. Auto on pihalla lukittuna, eikä mitään ylimääräisiä laitteita ole päällä.

    Leave a comment:


  • heksu
    replied
    Originally posted by KarjalanMänty View Post
    Minulla on koeajossa X5 50e ja käytössä oma kotilaturi BMW Flexible fast charger. Suko kaapeli on rajoitettu 8A. Laitoin auton tyhjän akun suko lataukseen ja 100% täyteen tuuppaamiseen auto näyttää ajaksi 23 tuntia?

    Tsekkasin, että auton puolesta sitä ei rajoiteta (oli 10A) ja näytöllä nakyy 2kw tulo. Osaako joku valaista asiaa, miksi tuo lataa näin hitaasti. Eikös oikea aika pitäisi olla max. ~14 tuntia.
    BMW Flexible Fast Charger suko adapterijohdolla antaa 1,8kW, mutta jos istut autossa lämmitys yms sähköä kuluttavaa päällä, näyttäisi akun lataukseen riittävän noin 1,1kW tehoa.
    Latausaika lyhenee kun kulutus loppuu ja kaikki menee akkuun.

    Leave a comment:


  • KarjalanMänty
    replied
    Minulla on koeajossa X5 50e ja käytössä oma kotilaturi BMW Flexible fast charger. Suko kaapeli on rajoitettu 8A. Laitoin auton tyhjän akun suko lataukseen ja 100% täyteen tuuppaamiseen auto näyttää ajaksi 23 tuntia?

    Tsekkasin, että auton puolesta sitä ei rajoiteta (oli 10A) ja näytöllä nakyy 2kw tulo. Osaako joku valaista asiaa, miksi tuo lataa näin hitaasti. Eikös oikea aika pitäisi olla max. ~14 tuntia.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Eilen mennen tullen pimeässä Mli-Kuopio-Mli. Paluumatkalla pöllyävää lunta oli sekä ilmassa että tiellä, ja varsinkin ohituskaistoilla. On tää X5 kyllä aika kelille tunteeton matkajuhta, heikossa kelissä yllättävän iso ero X3een verraten mm. vakaudessa. Ohituskaistojen lumi ei tuntunut ei niin missään. Sen verran tiheään tuli välillä lunta että piti laittaa valot manuaalille kun kävi silmiin (oon "näkövammainen").

    Autoista laskien taitaa olla 11 Bemari, selkeästi paras. Ainoa miinus tulee koosta; kun yrittää parkata ettei parkkipaikkakolhuja tulisi. Ihmismieli on outo. Tänään parkkasin reilun välin päähän Mesen uuden näköisestä verrokista, ja jäin auton viereen puhelimeen. Ei aikaakaan, kun Mesen ja minun väliin suhahti Aygo täydessä lastissa, ei näyttänyt mukavalta matkanteolta. 20 m eteenpäin olisi ollut koko rivi lähempänä ABC:n ovia tyhjä, ei kelvannut tjsp. No kahden norsun välissä on turvallista.
    Last edited by paavju; 10-01-2025, 20:14.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Ei kai ne 45e:n puskurit sen isommat ole? 50e:ssä ilmeisesti 3.8 kWh (29.5 kWh - 25.7 kWh), 45e:ssä 3.2 kWh (24 kWh - 20.8 kWh)? Tuollaiset luvut ainakin löysin.
    Joo en ole kyllä itsekään niin tarkkaan noita 50e puskureita kattonut et mitä on EU -malleissa. Ohjekirjassa kuitenkin sanotaan et päivittäisessä käytössä lataustaso olisi hyvä pitää max. 80% ja tarvittaessa ladata 100% asti juuri ennen matkalle lähtöä. Joten tästä päätelleen voisi olettaa että bufferia olisi vähemmän ja korkeajänniteakun kestoikä on pidempi silloin kun noudattaa valmistajan ohjeistusta. Mutta tiedäppä noista sit.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Juu 45e:ssä ei pysty lataustasoa säätämään. Eikä siihen ole tarvettakaan siinä koska isommat puskurit. Eli aina vaan 100% asti.
    Ei kai ne 45e:n puskurit sen isommat ole? 50e:ssä ilmeisesti 3.8 kWh (29.5 kWh - 25.7 kWh), 45e:ssä 3.2 kWh (24 kWh - 20.8 kWh)? Tuollaiset luvut ainakin löysin.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by paavju View Post

    Vanhempi malli 45e kyseessä, ja näemmä ainoastaan latausvirtaa voi säätää, ei tasoa.
    Juu 45e:ssä ei pysty lataustasoa säätämään. Eikä siihen ole tarvettakaan siinä koska isommat puskurit. Eli aina vaan 100% asti.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    No jos sulla on uudempi 50e eli OS 8.5:lla, niin sieltä lataus -valikon takaahan se asetus löytyy.
    Ja löytyy BMW äpistä myös.
    Vanhempi malli 45e kyseessä, ja näemmä ainoastaan latausvirtaa voi säätää, ei tasoa.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Aihetta sivuten: Jos jollain on iphone, niin olisi kiinnostavaa kuulla, mitä tällä näkee: https://geteflow.app/ Android-versio on ollut jo kauan "tulossa pian" :(

    Leave a comment:


  • paceman73
    replied
    Onko kellään kokemuksia SOH testistä ajoakun kunnon testauksesta? Löytyy pikatesti ja laajempi premium testi e-expert korjaamoilta. Varmaan autoliikkeissä vaihtari puolelta löytyy myös enemmissä määrin.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by paavju View Post
    Mistä tuota lataustasoa (vaikka 80 % asti) pääsee säätämään? Tänään pikaisesti tutkailin autoa, enkä löytänyt, sama myös kännykässä. Muistikuva on että edellisessä X3:ssa tuollainen asetus oli jossain näkysällä.
    No jos sulla on uudempi 50e eli OS 8.5:lla, niin sieltä lataus -valikon takaahan se asetus löytyy.
    Ja löytyy BMW äpistä myös.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Mistä tuota lataustasoa (vaikka 80 % asti) pääsee säätämään? Tänään pikaisesti tutkailin autoa, enkä löytänyt, sama myös kännykässä. Muistikuva on että edellisessä X3:ssa tuollainen asetus oli jossain näkysällä.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Mulla oli adaptiiviset (kääntyvät) ledit 45e:ssä. Tässä uudemmassa mallissa vaikka on parhaat ledit, niin valoteho on ikävä kyllä huonompi kuin 45e:ssä. Enää kun ei edes lasereita saanut. Eli rahallakaan ei saa enää hyviä valoja. Kuinka surkeaa. Hienosti ne kyllä osaa säätää mutta valoteho ei riitä tarpeeksi pitkälle.
    No sitten oma havaintoni ei ollut kuvittelua. Itsellä on laservalot, jotka ovat aika asialliset (mietin kyllä alkuun lisäpitkien asennusta, mutta on jäänyt). Taitaa joutua pitämään nykyistä autoa pitkään (jos se kestää kasassa), kun uudemmissa moni asia menee väärään suuntaan :-(

    Leave a comment:

Working...
X