BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Olen pitkien matkojen jälkeen ottanut 45e:n näytöltä kuvan, josta näkee kulutukset ja sähköllä ajetun matkan, niin jää dokumenttia talteen. Joudun kyllä 1000 km:n matkalla tankkaamaan, kun sähköä on vain yksi akullinen käytettävissä.

    Millaiset ajovalot sinulla oli 45e:ssä? Koetko 50e:n ajovalot paremmiksi vai huonommiksi? Minulle jäi 50e:n valoista koeajon perusteella sellainen tunne, että taas on säästetty väärästä paikasta, mutta en ajanut samaan syssyyn pimeässä 45e:llä.
    Joo näin tuli tehtyä joskus itsekin 45e aikoina. Täytyy ottaa sama vanha ja hyväksi todettu käytäntö uudelleen käyttöön.

    Mulla oli adaptiiviset (kääntyvät) ledit 45e:ssä. Tässä uudemmassa mallissa vaikka on parhaat ledit, niin valoteho on ikävä kyllä huonompi kuin 45e:ssä. Enää kun ei edes lasereita saanut. Eli rahallakaan ei saa enää hyviä valoja. Kuinka surkeaa. Hienosti ne kyllä osaa säätää mutta valoteho ei riitä tarpeeksi pitkälle.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Olen pitkien matkojen jälkeen ottanut 45e:n näytöltä kuvan, josta näkee kulutukset ja sähköllä ajetun matkan, niin jää dokumenttia talteen. Joudun kyllä 1000 km:n matkalla tankkaamaan, kun sähköä on vain yksi akullinen käytettävissä.

    Millaiset ajovalot sinulla oli 45e:ssä? Koetko 50e:n ajovalot paremmiksi vai huonommiksi? Minulle jäi 50e:n valoista koeajon perusteella sellainen tunne, että taas on säästetty väärästä paikasta, mutta en ajanut samaan syssyyn pimeässä 45e:llä.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Paljonko pääsit sähköllä? Paljonko tuli keskikulutukseksi (bensa)?
    Niin. Se on hyvä kysymys kun tämä viimeisin äppi ei enää näytä selkeästi sitä paljonko on eDrive osuus matkasta. Näyttää vain päiväkohtaisen tilaston. No paluumatkan osalta tuo on aika selkeä koska muita ajoa ei tullut sinä päivänä eli keskikulutus 5,7l ja eDrive 125km (alkumatkasta ajoin pakotetulla sähköajolla n. 20km). Polttomoottori mulla on tapana lämmittää (Sport modella) käyntilämpöiseksi (eli öljynlämmöt yli 90’C) aina ennen kuin annan autolle mahdollisuuden optimoida kulutus pitkällä reissulla. Sähköajon osuus nousisi kyllä suuremmaksi jos antaisi auton optimoida kulutus heti matkan alussa mutta olen hieman neuroottinen tuon polttomoottorin käytön suhteen ja tämä toimintatapa on jäänyt päälle jo 45e ajoilta. Eli aina kun polttis käynnistetään, niin sitten se ajetaan myös käyntilämpöiseksi ennen sammutusta.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Paljonko pääsit sähköllä? Paljonko tuli keskikulutukseksi (bensa)?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Viime viikonloppuna tuli käytyä Kuopio-Turku-Kuopio väli. Täydellä tankilla ja 80% akulla lähdettiin. Perillä sain myös ladattua akun ihan täyteen asti kotimatkaa varten. Ajot yhteensä 936km ja tankkiin jäi 24% polttoainetta. Onhan tämä 50e melekonen roadtripperi!
    Last edited by torso1; 01-01-2025, 22:05.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Originally posted by paavju View Post
    Auto on saanut tartunnan Teslasta. Eli pyyhkijät alkavat satunnaisesti pyyhkimään omia aikojaan, vaikka sadetunnistus ei ole päällä. Ekan kerran teki joskus reilu viikko sitten, pyyhkäisi kerran, näitä kävi satunnaisesti alle 5 krt. Muutama päivä sitten pyyhkäisi pari kertaa, ja tänään alkoi pyyhkimään kuivaa lasia kunnes nostin viiksen ylös 2-asentoon ja palautin. Kv-foorumeilla on tästä juttua mutta selvää diagnoosia ei silmiin osunut. Onko täällä kellään kokemusta vastaavasta? Tein Idriven resetin, joillakin lienee auttanut muttei kaikilla, saa nähdä. Joillekin on vaihdettu viiksi, mutta kaiketi sekään ei ole aina poistanut ongelmaa.

    Cardatassa on virhekoodi D75688, josta saa tällaisia selityksiä: Invalid signal (wiper button operation, 258.2.4), transmitter BDC-ZGM.
    Ratin takana oleva "viiksikompleksi" menee vaihtoon. Ratti on lämmennyt jo aiemmin aika vaisusti, ja nyt yhä heikommin. Veikkaus että liittyy samaan vaivaan.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Jenkeissä näköjään joku "steering column switch cluster" vaihdettu (X5 siis). Onneksi on BPS takuu.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Vaimon i4 teki samaa, jätti myös pyyhkijät välillä keskelle lasia tuon haamupyyhinnän jälkeen. Jotain ne huollossa vaihtoivat, tietääkseni ei viikseä vaan jotain muuta.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    Auto on saanut tartunnan Teslasta. Eli pyyhkijät alkavat satunnaisesti pyyhkimään omia aikojaan, vaikka sadetunnistus ei ole päällä. Ekan kerran teki joskus reilu viikko sitten, pyyhkäisi kerran, näitä kävi satunnaisesti alle 5 krt. Muutama päivä sitten pyyhkäisi pari kertaa, ja tänään alkoi pyyhkimään kuivaa lasia kunnes nostin viiksen ylös 2-asentoon ja palautin. Kv-foorumeilla on tästä juttua mutta selvää diagnoosia ei silmiin osunut. Onko täällä kellään kokemusta vastaavasta? Tein Idriven resetin, joillakin lienee auttanut muttei kaikilla, saa nähdä. Joillekin on vaihdettu viiksi, mutta kaiketi sekään ei ole aina poistanut ongelmaa.

    Cardatassa on virhekoodi D75688, josta saa tällaisia selityksiä: Invalid signal (wiper button operation, 258.2.4), transmitter BDC-ZGM.

    Leave a comment:


  • KarjalanMänty
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Siis kyseessä on auton pidennetty takuu, ei akun? Akkutakuuhan on 6 vuotta (jenkkilässä 8).
    Kyllä, auto sai pidennetyn takuun. Akku sai myös jonkin laajennetun takuun. Täytyy tarkistaa tämä, kun rouva palailee reissusta.



    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Siis kyseessä on auton pidennetty takuu, ei akun? Akkutakuuhan on 6 vuotta (jenkkilässä 8).
    Paljonkohan tuo akkutakuu uudemmassa 50e mallissa..?

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Siis kyseessä on auton pidennetty takuu, ei akun? Akkutakuuhan on 6 vuotta (jenkkilässä 8).

    Leave a comment:


  • KarjalanMänty
    replied
    Akkutakuusta sain erillisen tulostetun A4 lapun ja se pitäisi olla autossa. Tsekkaan sen sopivassa välissä. Toki tiedon pitäisi löytyä BMW huoltoliikkeen tietokannasta.

    Takuu muuttui normaalista 2v. takuusta -> 4v. Vaihtoehtona oli ottaa ilmaisia huoltoja jollain tietyllä summalla.

    Leave a comment:


  • paceman73
    replied
    Mistäs laajennetun akkutakuun saa selville ja miten takuu muuttui?

    Leave a comment:


  • KarjalanMänty
    replied
    Tervehdys palstalle. Uusi veijari liittyy keskusteluun.
    Tilasin mielenkiinnosta tuon CarDatan oman kärryn osalta. Olen ensimmäinen omistaja ja auto valmistettu kesällä 2020. Heti Suomeen saavuttuaan se meni latauskieltoon ja Hangon tarkistukseen ja myöhemmin muutaman kennon vaihtoon. Hyvä puoli oli se, että auto sai laajennetun takuun.

    CarData
    Korkeajänniteakun maksimaalinen energiasisältö 20.89 kWh
    Korkeajänniteakun energiasisältö 17.38 kWh

    Kilometrejä ajettu 45000km. Sähköllä puolet. Aika mukavasti on tämäkin akusto menettänyt kapasiteettia. Akustoon tuli myös kennohoidon yhteydessä laajennettu takuu. Täytyy tarkistaa minkälainen.

    Leave a comment:

Working...
X